2010.03.18. 09:00
Biciklis rezervátum az iskola kapujában
Szegeden egyre mélyülő hagyománya van annak, hogy az újonnan „épülő” bicikliutakat a járdán jelölik ki. Még akkor is, ha a járda egy általános iskola kapuja előtt vezet. Kinek épülnek a bicikliutak valójában?
Tavaly EU-s pályázati forrásokat felhasználva húztak sárga csíkot a Rókusi általános iskola elé. Ha a gyerekek el akarják érni a járdát, át kell menniük a bicikliúton, merthogy az van az iskolához közelebb. Most pedig a Boldogasszony sugárúton épült bicikliút egy 800 nebulót okító intézmény, két kollégium, egy gyermekpszichiátria kapujába. Persze ennek is meg van a magyarázta.
Kaotikus állapotok egy kerékpár fedélzeti kamerájának felvételén.
Miért kellett változtatni egy működő rendszeren?
A Boldogasszony sugárút közepén villamos megy, melynek pályáját most gömbsüvegsorral védik, helyesen. Ezek miatt viszont nem lehet autóval megelőzni a bicikliseket, ha az út szélén autók parkolnak. Erre úgy döntöttek az arra hivatottak, hogy a gyalogosoktól el kell venni a járdát, a bicikliseket meg el kell tüntetni a közútról.
Emberibb belváros…? Biciklisgettó.
Az eredmény takarásban futó, néhol szabvány alatti, alig több, mint egy méter széles biciklisgettó, meg a maradék járda, ami van, ahol még egy méter széles sincs. Ilyen hely az általános iskola kapuja, ahol persze a biciklis részre is rálépnek a gyerekek, szüleik. A bicikliútra szállnak az autókból, a bicikliútra lépnek, ha el akarják érni a fák között lévő padokat, vagy a szemeteskukát.
Javaslat, és paktum
A Magyar Kerékpárosklub, mint kerékpáros szakmai civilszervezet adott javaslatokat más megoldásra, ám ezek előbb a pénzhiányra, később a fák gyökérzetére hivatkozással el lettek vetve. A kivitelezéskor végül egyik sem volt probléma, volt túrás, bontás, gyökérvágás. Végül megállapodás született. Ennek értelmében legzsúfoltabb járdaszakaszoknál az úton maradnak a biciklisek, és úgynevezett kerékpáros nyomon haladhatnak. A sugárút többi részén megépül a gyalog- és kerékpárút,de szabályosan lehet majd kerékpározni az úttesten is.
A gyerekek nem csak az iskola előtt tévednek a biciklis részre.
Ők lennének a hibásak, ha véletlen elütné őket valaki?
A paktum helyett faktum
Aztán „kiderült”, mégse lesz szabad az úton menni. Első magyarázat szerint, mert nem az aktuális terveket kapta a kivitelező. Az alpolgármester viszont már a rendőrökre hivatkozik, és az aggodalmukra. Így most úgy néz ki, hogy a bukósisakos fiatal bringások, az öreg, csepeles nénikkel, bácsikkal együtt mehetnek a fák mögött, a menzára tömegben korzózó gyermekek közt, mert az annyira biztonságos. A kerekezők nem tudnak kanyarodni a mellékutcákra, a keresztbe parkoló autókat nem tudják kerülni, néhol pedig még a velük párhuzamosan haladó, enyhén irányt váltó autóknak is elsőbbséget kell adniuk.
A fentiek alapján három kérdés marad:
Ezt mégis miért kellett így, miből, és kinek?
15 komment
Címkék: bringagyasz alsóváros
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ex-dr. vuk 2010.03.18. 09:33:54
wadallat · http://wadallat.blog.hu 2010.03.18. 11:10:12
Gyorsabb, egyszerűbb és olcsóbb egy csíkot húzni a járdára, mint átrendezni a terepet. Felteszem volt erre valami elkülönített összeg. Megoldották kevesebből, a többivel meg ki tudja mi lett. Na meg majd lehet villogni, hogy Szegeden x km-rel több kerékpárút van mint tavaly. Az már mellékes, hogy milyen...
Szóval nem nekünk (bringásoknak) készült ez.
Jobb megoldást lehet találni, de azt el kell ismernem, hogy jóval drágább, mint egy vödör festék.
(Általános) iskolák előtt pedig - ha csak nem lesz aknamezővel és szögesdróttal elkerítve a kerékpárút - mindig fogunk találkozni csoportba verődött diákokkal. Ezt sajnos nekünk kell lenyelni, meg csengetni kell párszor. De az ilyen telefonáló szédelgő birkákat (0:09-nél) utálom. Felnőtt, értelmes(nek látszó) ember vegye már észre a felfestést, főleg ha az szó szerint csak egy köpésre van tőle.
ex-dr. vuk 2010.03.18. 11:30:13
Tereprendezes ezen a sugaruton amugyis volt, mivel teljesen ujraepitettek a sineket, a masik vegen korforgalmat csinaltak, kocici-sor alakult, szoval tereprendezes volt boven.
Viszont ha latod, hogy csoportbaverodott gyalogosok vannak elottek, szepen kimesz az utra, mivel:
"Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek."
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.03.18. 12:48:57
"Gyorsabb, egyszerűbb és olcsóbb egy csíkot húzni a járdára, mint átrendezni a terepet."
Csakhogy itt nem csikot huztak, hanem K szegelyt telepitettek, es 3-5 centi a kulonbseg a jarda es kerekparut kozott.
Nagy Sandornak el kene kuldeni a videot, o mondta, hogy ez vedeni fogja a kerekparosoktol a gyalogosokat. Lathato az eredmeny, meg szembol is jon egy kerekparos.
Ha rank, azaz az MK szegedi alapszervezetre hallgatott volna, akkor mindenkinek megfelelo megoldas lett volna: picasaweb.google.com/imre.csullog/TrajzoltValosagSzegedBoldogasszonySugarut#5435651108163220994
De nem. Az onkormanyzat szent erdeke az, hogy az autosok utjaba ne legyen kerekparos, meg rendes kerekparsav formaban se. Sot, parkolohelyeket se mernek felaldozni. Nesze neked, elheto varos.
Ez a srac nagyon jol megfogalmazza a kommentje elso feleben:
criticalmass.hu/comment/reply/11887/333102
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.03.18. 13:03:04
ex-dr. vuk 2010.03.18. 13:08:38
Persze boritekolhato volt, hogy szembe is fognak biciklizni, es a keves gyalog is a kerouton fog csellengeni. De aki csak auto szelvedojen keresztul latja a kozlekedest, annak errol fogalma sincs.
ex-dr. vuk 2010.03.18. 13:13:51
Az "elsobbsege annak van akinek megadjak" kozhelyet rendor szajabol is hallottam mar. Kb ennyire torodnek a kozlekedesben a rendrakassal.
ex-dr. vuk 2010.03.18. 13:27:23
De mondom en nem lassitok leszarom... Mindezt ugy, hogy kb. 2 auto ment el amig en vegigmentem az egesz Boldogasszonyon - ekkora autos forgalom miatt megerte szopnunk.
Kb ugyanaz mint a regihidon Szegedi oldal fele. Duda, aztan vagy felreugrik vagy nem. Szuper megoldas szuletett ott is...
wadallat · http://wadallat.blog.hu 2010.03.18. 14:51:50
Az a baj, hogy nincs a közlekedésnek kultúrája. Gyalogos megy amerre éppen eszébe jut, biciklis meglát egy rést ahol elfér akkor befurakszik, autós meg leszar mindenkit. Nyilván nem mindenki ilyen, de elég gyakran lehet látni ilyeneket. És amíg volán mögött ülő emberek döntenek kerékpárút kérdésben, addig ilyen eredmények születnek.
Parkolóhelyeket símán fel lehetne számolni a Boldogasszony sugárúton (is). Az autósok többsége igen lustának tűnik. Elsődleges szempont, hogy a lehető legkevesebbet kelljen gyalogolni.
A munkahelyem előtt is van egy parkoló, ami hamar megtelik, de mindig látni magukat ügyesnek gondoló embereket, akik megpróbálják besakkozni a kicsijukat egy félautónyi helyre, holott a szomszéd kis utcában meg szabad állni és van is hely. Na mindegy, ez már más tészta...
Nem tudom kinek milyen emlékei vannak általános iskolából, de nekünk volt ún. Fakultáció tantárgy. Jó időben kerékpáros ügyességi feladatokat oldottunk meg, rossz időben meg kresz oktatás ment. (nyilván a mi szintünkre egyszerűsítve) Na ezt kötelezővé tenném. Legalább azt elérnénk, hogy az emberben felmerülne, hogy rajta kívül más is részt vesz a közlekedésben és nem ellenségként kezelné.
Persze lehet az is elég lenne ha csak egy kicsit gondolkodna mindenki.
Na befejezem, mert ezt már a kutya se olvassa végig. :)
ex-dr. vuk 2010.03.18. 15:15:53
Az iskolaban oktatott kresz nagyon jo lenne. De azert azt is erdemes eszrevenni, hogy a legtobb galibat az utakon a jogositvannyal rendelkezok csinaljak. Es arrol is meg vagyok gyozodve, hogy a kerekparosok legalabb 60%-anak van jogsija.. A szabalyok betartasa egyaltalan nem jogsifuggo.
wadallat · http://wadallat.blog.hu 2010.03.19. 10:05:49
Ráadásul nem kell újra vizsgázni sem. Lenne pár bukás szerintem ha most hirtelen bevezényelnének mindenkit egy KRESZ vizsgára. Pl én is elhasalnék az tuti. Olyanokat nem tudnék, hogy mennyire lóghat ki a szállított cuccom, oldalra, előre hátra, fel, le, meg n-edik dimenzióba. :)
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.03.19. 22:28:17
Forras: szegedma.hu/hir/szeged/2010/03/elszurt-kerekparut-%E2%80%93-mikor-lesz-atadas-fotok/
Szerintem tovabbra sem megoldas.
ex-dr. vuk 2010.03.20. 13:58:16
De tovabbra is: ha a gyalogosforgalom a kerekparosok tovabbhaladasat akadalyozNA(!), szabad menni az uton. :)
Utolsó kommentek