2010.09.24. 23:43
Szabad-e a zebrán biciklizni?
A kérdést úgy kellene feltenni, hogy szabad-e járművel valamilyen úton haladva ott keresztezni egy másik utat, ahol gyalogos-átkelőhelyet jelöltek ki? Vagy szabad-e ott kikanyarodni egy útra? A közkeletű válasz erre, hogy természetesen nem. Mert hogy nézne ki, meg veszélyes. A rendőr bírságol érte. A biciklizők többsége meg van róla győződve, hogy tilosban jár, mikor átbiciklizik a fehér csíkokon. A jogszabályokban viszont nem találni semmit, ami tiltaná a zebrán átbiciklizést. Ami tény: a gyalogátkelőhelyen a gyalogosnak van elsőbbsége.
· 1 trackback 23 komment
Címkék: kresz járda
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Politikailag korrekt kerékpározás 2011.01.18. 16:37:03
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ex-dr. vuk 2010.09.27. 11:10:51
R01 2010.09.27. 21:36:07
Egyrészt: a kerékpárosnak nincs elsőbbsége ha zebrán halad át (kivéve, ha zebra nélkül is elsőbbsége lenne). Kellemetlen, ha erről a kerékpáros nem tud, és nem adja meg az elsőbbséget (és ekkor a jobbik eset, ha ezért csak a rendőr bünteti meg).
Másrészt: a legtöbb zebrához csak járdán keresztül vezet az út... ott meg kerékpáros elég ritkán kerékpározhat (és akkor is csak lassan). És, ezért is jogosan büntethet a rendőr.
szegedbicaj 2010.09.27. 23:45:35
CSI
ex-dr. vuk 2010.09.28. 00:53:52
mely paragrafusok szerint nem?
Es az oroszlan utcai zebrara mi volt a koncepciojuk, hogy ott viszont miert szabad? :D
szegedbicaj 2010.09.28. 10:49:24
CSI
tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2010.09.28. 17:54:37
Bp. Andrássy út
picasaweb.google.hu/saganbp/SzakertokVicceiKerekparutAbszurd#5514688862923067474
picasaweb.google.hu/saganbp/SzakertokVicceiKerekparutAbszurd#5514688906568661762
beked 2010.09.29. 11:36:20
Szerintem a közütkezelők egy része tudja a szabályokat éppen ezért van kerékpárút vége tábla a legtöbb átvezetésnél (milyen érdekes, hogy ezt nem nevezzük kereszteződésnek...) Igy minden elsőbsége megszűnik a kerékpárosnak és (szerintem) besorolás szabályai érvényesek rá, ha nem száll le.
Én eddig csak a táblákról tudtam és pont azért kezdtem foglalkozni a kérdéssel, mert attól féltem, hogy ez az általánosítás (zebránál le kell szállni) majd burjánzani fog és máshol lépnek ellene, ami beleivódik a köztudatba az autóvezetők pedig büntetni fognak (nem kell, hogy köcsög legyen, elég, ha meggyőződésből nem lassít, nem figyel és épp a kerékpáros sem, vagy épp neki lenne elsőbsége) Mindez nagyon nem lenne jó.
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.25. 21:28:30
Nemzeti Közlekedési Hatóság
szegedbicaj 2014.04.25. 21:45:56
Az úttest keresztezése csak gyalogosan történhet? Megyek a Kossuth utcán az úttesten, ezt keresztezi a Petőfi utcát, akkor én a kereszteződésen csak gyalog kelhetek át? Régebben olvastam már ezt a z állásfoglalást, egy ilyen után azonnal benyújtanám a lemondásomat az NKH-s helyében.
CSI
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.26. 00:01:55
www.delmagyar.hu/szeged_hirek/kozlekedesi_gumicsont_leszalljak_vagy_ne_szalljak/2239943/
azt én se tudom , h miért ilyen idióták, hogy nem képesek normálisan a keeszben fogalmazni, 10 éve még normálisan benne volt a kreszben
kereékpárosként a zebrán, csak úgy mehetsz át ha leszállsz
mindig is így volt, midnig is így lesz, jüzan paraszt ésszel, ember, talán rájönnél miért, mert a gyorsan sikló biciklit nem lehet észrevenni. km/ó a vbiciklin , és biciklirtafipaxoló meg nincsne.
"Ha a gyalogátkelőhely nem szerepel a kerékpáros közlekedésnél, akkor hogyan lehet keresztezni?"
a kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia, és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia
k egyértelmű
"Autóknál sem szerepel a gyalogátkelő"
h a fenébe ne szerpelne????
ez mi a *???
"Magatartás a gyalogosokkal szemben
43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(2)274 Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.
(3)275 A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.
(4)276 A vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten
a) villamos megállóhelynél levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között áthaladó gyalogosok, a menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyéről az úttestre lelépő gyalogosok, az autóbuszra felszálló és arról leszálló gyermekek, továbbá
b) egyedül vagy csoportosan haladó (áthaladó) gyermekek, a koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek
biztonságának a megóvására."
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
legalább egy db félmondatot írjál már le ami nem tömény hülyeség
"Megyek a Kossuth utcán az úttesten, ezt keresztezi a Petőfi utcát, akkor én a kereszteződésen csak gyalog kelhetek át? "
mér mi a f-al akarsz átkelni? repülővel????
nem tudod mit jelen a keresztezni szó?
autóval nem tudod, mert végig az úton vagy.
szegedbicaj 2014.04.26. 00:19:39
Csakhogy a közlekedés szabályait a KRESZ szabályozza, és nem a józan paraszti ész.
"a kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia, és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia"
Ez a tagmondat a lakott területen kívül, balra kanyarodó kerékpárosokra vonatkozik, el kéne olvasni a jogszabályt rendesen, és nem kiragadott félmondatokkal jogászkodni annak, aki nem ért hozzá!
Az idézett többi részlet nem az autósokra, hanem a járművezetőkre vonatkozik, tehát a biciklisekre is. Továbbra sem láttam olyan jogszabályt, amely megtiltaná kerékpárosoknak vagy akár az autósoknak, hogy akár keresztben, akár hosszában a gyalogátkelőre hajtsanak.
Légy oly kedves két f.szozás között tanuld meg a különbséget az út és az úttest között, megnézni, mi az az útkereszteződés, próbálj meg kitalálni valami épkézláb magyarázatot arra, hogy szerinted autóval miért nem lehet átkelni egy útkereszteződésen ugyanúgy, mint kerékpárral.
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.26. 14:46:27
én nem tudom átírták-e a kreszt, érted?
átírták? mikor írták át? ki írta át?
ugyanis amikor én 10 éve ovlastam, tanultam, akkor benne volt ez a kreszben, h ét kell tolni, én nem tudom neked mi a korod, de úgy látom kb bőven 25 alatt vagy, hogy az ég színéről kell veled vitatkozni, és ez kiakasztó.
nem tudom ki írta át, nem tudom hogy lehet ilyen balfsz, hogy ne tudjon magyarul fogalmazni.
azt se tudom, te mit olvastál ki a kreszből.
nekem otthon van a kreszkönyben a polcon, abba benne van, hadd ne kelljen már a neten mégegszer elolvasnom a kreszt egészében.
de a tény, h le kell szállni mit nem értesz?
megnézted a linkemet? világosan mondja a szóvivő. hába ugrálsz.
mit kell ezen még ugrálni?
már le is felejtettem, h mi a különbésg az út meg az úttest között, lényegtelen információ, akár el is
hidd el, hogy amikor tanultam, akkor még fontos volt és logikus volt teljesen az egész kresz. ne mtudom mit kell ezen rúgozni.
persze én is kötözködhetek, hoyg a kresz nem jogszabály, hanem rendeletbe foglalt szabálygyűjtemény, de nem teszem, mert felesleges, érted?
www.delmagyar.hu/szeged_hirek/kozlekedesi_gumicsont_leszalljak_vagy_ne_szalljak/2239943/
szegedbicaj 2014.04.26. 16:09:04
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.05.01. 16:03:11
Zebra
Ez aránylag könnyen felfogható, egyértelmű dolog, bár a biciklisek döntő többségének ez nem tiszta. A "kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia".
www.vezess.hu/magazin/kerekparos_kresz_sotet_oldala/44116/
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.05.01. 16:05:08
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2014.05.04. 18:24:23
"54. §
(4) Kerékpárral
a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad.
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia."
Ez igy egybefugg, a tobbi pontra, paragrafusra nem ervenyes az utolso mondat, csak es kizarolag a (4) ponton felsoroltakra. Tehat csak akkor kell tolni, ha lakott teruleten kivul a fouton kerekparozol, es tuloldalra akarsz menni, esetleg masik iranyba visszatekerni, illetve ha kerekparutrol balra szandekozol tovabbmenni.
Magyaran, szo sincs arrol, hogy zebranal csak tolva szabad atkelni. Igy mar vilagos?
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.05.04. 19:30:25
mondd, mit nem értesz? melyik szót nem érted? az úttesten való ÁThaladást?
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.
és még mindig rugóztok rajta, nem egyértelmű? az y-generáció nem érti a szavakat?
a b, nem lakott területen kívüli részre vonatkozik, mert akkor nem lenne b pont.
segítek:
Kerékpárral lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni nem szabad. (a)
Kerékpárral a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad. (b)
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.
neked már megvan a jogsid? áruld már el, mit mondott az oktatód, nem mondta el, miért van ez a szabály?
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.05.04. 19:37:26
(6) A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson
a) előre fehér-, hátrafelé piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát és fényvisszaverőt helyeztek el, és
b) lakott területen kívül kerékpáros fényvisszaverő mellényt (ruházatot)
visel.
barnade 2014.05.08. 17:36:32
- lakott területen kívül főútvonalról balra akar bekanyarodni vagy megfordulni
VAGY
- a kerékpárútról a vele párhuzamos útra akar balra bekanyarodni
AKKOR
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva (...) kell az úttesten áthaladnia.
DE CSAKIS AKKOR.
Nem tudom, mit lehet ezen értetlenkedni
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2014.08.01. 08:26:33
De ha szerinted a kerékpárosnak tényleg MINDIG, MINDEN ÚTON át kell tolni a biciklit, és ez így szabályos, normális, ésszerű, logikus, és rendben van, akkor kár vitázni veled bármiről is. (Ó, funkcionális analfabétizmus, korunk népbetegsége...)
Ja, és hogy miért van ez a szabály? (Csipetnyi józan ésszel könnyű rájönni.) Mert lakott területen kívül a megengedett sebesség nem 50 km/h, hanem 90, így a kerékpárosokat akarja védeni, hogy ne kerüljenek a gyorsabban érkező autók elé, ha balra akarnak kanyarodni.
Rónarider 2015.03.12. 12:57:44
Semm érthetetlen nincs benne. Ahol a bringaút gyalogosátkelővel van átvezetve, ott a gyalogosátkelőnél megszűnik bringaút lenni, mert a gyalogosátkelő nem bringaút. És semmiképpen sem jelenti azt, hogy ugyanúgy át lehet rajta kerekezni és az elsőbbséget is elvárni. Át lehet hajtani, ha nem jön semmi, amit akadályozna a bringás, mert elsőbbsége nincs. Amennyiben leszáll és tolja, úgy gyalogos és elsőbbsége van, tehát forgalmasabb utakon is (elméletben) hamarabb átjut.
Én leszállás-párti vagyok, nem lehet elvárni, hogy a kerékpárút-atóút kereszteződésben a hasonló tempóval érkező kerékpáros és autós közül az autós legyen állandóan résen, neki ezer egyébb figyelnivalója is van (ami majdnem mindegy, de több odafigyelést igényel egy nem annyira közvetlenül terelt, nehezebb és tehetetlenebb szerkezet- mint autó-, mint egy kerékpár), ráadásul a kerékpárosok különböző sebességgel érnek oda, szórtan, amelyeket megvárogatni az autósnak nem életszerű, míg a bringás hullámokban közlekedő autósokra kell várjon, ami kiszámíthatóbb. Valamint egyéb akadályozó dolgok is vannak, mint pl.sövények, ilyen-olyan oszlopok, (reklám)táblák, álló autók stb. amelyek nagyban nehezítik a kerékpáron érkező észlelését.
A legjobb megoldás az lenne, ha a bringás szószólók ostoba melldöngetés helyett egy térképen felvázolnák a bringahálózatot, és kulcshelyeken a lámpás kerékpár-átkelőhelyek mellett kardoskodnának. A pirosból mindenki ért (jó esetben), autós, biciklis.
Nem lenne 30 méterenként lutri az élet, de nem is lehetne átkerekezni csak tolni, hanem csak 500, vagy 1000 méterenként (ahol viszont "kötelező" lenne átkerekezni), de kerékpárral az semmi.
Utolsó kommentek