A hagymájáról méltán híres Makó városa ismét újonnan átadott kerékpárutakkal, és 30 férőhelyes kerékpárutakkal, vagyis őő tározókkal büszkélkedhet. A dolgozó nép… őő vagyis az Európai Uniónak hála egy aljasan virágzó fasor dicsőséges elpusztítása után már épülhetett is a biciklisek (és náluk 5x lassabb gyalogosok) útja, amin immár lehet (értsd kötelező) biciklizni, miután a kivezényelt úttörők … őőő, vagyis útavató gyerekek, a nép nevében átvették azt.

 
A dicsőséges kerékpárút a csomópontoknál csak 11x veszélyesebb, mintha az úttesten haladnának szegény biciklisek, de a város vezetése gondoskodott róla, hogy a kiültetett, őket a kapukhoz behajtó autóktól eltakaró örökzöldek segítségével még veszé... khm... biztonságosabb legyen a kerekezés. A kapujukon kilépő gyalogosoknak nem kell attól tartaniuk, hogy nem léphetnek egy 20-szal haladó jármű elé, mindez erősíti a társadalmi szolidaritást, és konfliktustűrő képességet, és a helyi kórház fennmaradását is biztosítja ugyanazon pályázat keretéből.
 
A sunyi biciklis körökben csak biciklisgettónak, vagy bringagyásznak ócsárolt csodálatos gyalog-és kerékpárút megépítése azért is szükség volt, mert egyrészt így lett gyalogolható járda is (amire az Unió bölcsen nem ad pénzt, hiszen így a kerékpárutakkal együtt lehet fejvesztéseket végrehajtani), másrészt a makói Szép utca gépjárműforgalma olyan irtózatosan nagy, és gyors, hogy a budapesti kiskörút, vagy a Margit-híd ahhoz képest csöndes mellékutca csupán. A lenti felvételen is látszik, hogy 2,8 perc alatt 10 autós ment el az utca úttestjén, és 6 biciklis (rendszerellenes lázadók, akik nem akartak a szép, új, és akadálypályával felavatott bicikliúton menni), akik láthatóan rémséges nagy veszélyben voltak felelőtlen magatartásuk közben.

A Makói VTV felvétele az avatóról

Természetes, hogy Makó városát elismerés illeti, amiért ilyen sokat tesz a biciklismentes autózható utakért, őőő vagyis a járdán biciklizésért… (nah, ezért kirúgjuk a szerkesztőt, ennyi elírást, pfháj) szóval a biztonságos, gyors, élvezetes, örömkönnyekkel a szemben történő kerékpározásért, legyőzve a nyugati imperialisták és a magyarországi haladó tervezői értelmiség elborult irányzatát, amely szerint egy ilyen utcában egy ilyen nagyszerű pompázatos bicikliút a kapualjakba teljesen fölösleges, sőt, inkább káros.
 
Mindezért Makó méltán érdemelte ki ismételten a Kerékpárosbarát település címet, amelynek bírálóbizottságából az European Cyclists’ Federation tagjaként működő Magyar Kerékpárosklub azért lépett ki (alattomos aknamunkát végezve ezzel a magasztos cím odaítélése körül), mert piszkos és alantas módon azt állították, hogy a cím nem valódi, és nem nyilvános elbírálás alapján kerül odaítélésre. Mindehhez fotómanipuláló programmal töredezett, kacskaringós, meg-megszakadó, rosszul kialakított kerékpárutakról, bicikliutak közepén lévő villanyoszlopokról gyártottak több száz hamis fotót, hogy lejárassák a biciklisek üdvéért mindent megtevő településeket.
 
Mindent egybevetve Makón a biciklisek örömmel használják az új kerékpárutakat, ha másért nem, mert kötelező. És mivel az autós közlekedést a mellékutcákon ortodox szigorral lelassító, szegény makói polgármestert a megbírságoltatás megrázkódtatásának kitevő 30-as sebességkorlátozó táblákat sikerült ádáz harcban diadalmasan legyőzni, így immár tényleg semmi akadálya, hogy a biciklisek boldogok lehessenek.

 

Figyelem, a blogbejegyzés erősen cinikus tartalommal bír, és látszólagos ellentmondásoktól terhelt, kéretik ennek megfelelően kezelni.
A makói helyzetet felmérő fényképes postot itt olvashatjátok. A képek közt látható a Szép utca is, még mielőtt a növényzetet elpusztították volna.
 
Atomboy felvétele a még zöldellő Szép utcáról, és annak hétköznapi forgalmáról.
 
Van videó arról is, hogy Makó talicskás városból kerékpáros várossá fejlődött, mi több kerékpárosbarát lett.
 
Makói VTV felvétele a 30-as sebességkorlátozások, forgalomcsillapított zónák megszűnéséről. (égyször lösz ilyen egy kormányzati ciklusban, vége van, mint a botnak)

 


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr53591406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.01.21. 00:13:20

További hasonlóan sikeres projekteket kívánok Antal Jánosnak!

ex-dr. vuk 2012.01.21. 10:33:31

A video a korabbi allapotrol mindent elmond... Jon 4-5 biciklis szembe, es 1 auto, az is rendor. Erdemes volt a kapualjba bicikliseket telepiteni. Ugye a kerekparozni tilos is kint van a biztonsag kedveert?

kovboj1 2012.01.22. 15:21:49

na ez is egy 30 centis kilátó.

kovboj1 2012.01.22. 15:26:09

inkább a 43-as mellett folytatták volna. ott még én se szoktam jól érezni magam (márhogy a bicikliút végétől makóig), de tavalyelőtt volt igazán cinkes.

Sir Galahad 2012.02.25. 09:20:54

A poszt jóindulatú, ráadásul helyismerettel rendelkező szerzőjének csak egy dologra hívnám fel a figyelmét: a Szép utca forgalma, miután átadták az új fürdőt, várhatóan jelentősen meg fog növekedni. A többit inkább hagyjuk... Ilyen az, amikor valakit ejtőernyővel ledobnak valahová, szétnéz, és már írja is a baromságokat. Csak rajta, igen szórakoztató :).

szegedbicaj 2012.02.26. 19:48:28

@Sir Galahad: És nagyobb lesz a forgalma, mint a szegedi Belvárosi-hídé, vagy a budapesti Vámház körúté, ahol tök normális módon úttesten közlekednek a biciklisek, nem pedig a házak kapujában? Ezeken a helyeken mások a fizikai törvények, vagy csak az említett helyeken nem akartak járdát, vízelvezetést és minden egyebet építeni kerékpárút-építés álcája mögött, a haladó elveket felrúgva?

CSI

Sir Galahad 2012.02.26. 22:16:41

@CsImi: Haladó elveket? Hahaha... szerintem ezt a vitát egyszer már lefolytattuk, ne kezdjük újra. Tudom, most jönne az, hogy a kereszteződésekben a kerékpárút veszélyesebb, mint ha az autóúton menne a biciklis is... és ez vagy így van, vagy nem, de ha figyelembe vesszük az út többi szakaszát is, már biztosan más a kép. Azt meg, hogy mennyire lesz forgalmas a Szép utca a fürdő miatt, egyelőre senki sem tudja. Mi, makóiak bízunk benne, hogy nagyon, de ellendrukkerek nélkül nem kerek a világ:) .

szegedbicaj 2012.02.26. 22:25:06

@Sir Galahad: Makó belterületén tudtommal egyetlen cm autóút sincs. Ha figyelembe vesszük az út többi szakaszát, akkor ugyanaz a kép, vagy netán ott mások a fizikai törvények, vagy ott nem veszélyesebbek a kereszteződések? Én nem vagyok fürdő-ellendrukket, tőlem lehet a világ legsikeresebb fürdője is, a járműveknek akkor sem lesz járdán, kapuk előtt vezetve, takarásban a helyük.

CSI

Sir Galahad 2012.02.27. 10:16:08

@CsImi: Muszáj neked a szavakon lovagolni? Rendben, nem autóút, hanem úttest, amin autók közlekednek - siettem, nem fogalmaztam pontosan, elnézést. Ha figyelembe vesszük az út többi szakaszát (mármint a kereszteződéseken kívüli többi szakaszt), akkor nem ugyanaz a kép. Azért, még ha elfogadnánk is, hogy a kereszteződésekben veszélyesebb a kerékpárút, ezt bőven ellensúlyozza, hogy a kereszteződések között kizárt, hogy autó sodorja el a biciklist, vagy hajtson bele hátulról, ha kerékpárúton megy az ember. Ilyen balesetekből volt Makón bőven, halálos is történt - ezek tanulságai nyomán kezdték építeni a kerékpárutakat, és a rendőrség adatai szerint ezeknek köszönhetően valóban drasztikusan csökkent a kerékpáros balesetek száma. Ettől persze még lehet az a véleményed, hogy nem szereted a kerékpárutakat, vagy hogy szerinted a Föld banán alakú, és még blogot is írhatsz róla... végül is az olvasók szórakoztatása sem egy utolsó szempont.

szegedbicaj 2012.02.27. 22:40:16

@Sir Galahad: Hivatásos szólovas vagyok, a szavakon lovagolok. :)

A balesetek főként és erősen túlnyomó részt kereszteződésekben történnek. Ahogy láttam, nevezett utcaszakaszon bokrokat telepítettek az úttest és a kerékpárút közé, így a kapukon ki-beállók későn észlelhetik a 20 km/h-val érkezőket. Olyan, hogy egy szabályosan biciklizőn szimplán áthajtson egy autós, nemigen van. Ha mégis lenne ilyen, mert mondjuk merev részeg, akkor a kerékpárút sem véd meg tőle, ld. a legutóbbi békéscsabai esetet, ahol egy járdán biciklizőt gázolt autós.

A rendőrségi statisztikákkal mindig vigyáznék. A 15 helyett 8 baleset pl. drasztikus csökkenésnek számít, de ha korábban mondjuk 5 esetben volt a biciklis a vétlen elszenvedő, míg most meg 8, akkor nem vagyunk előrébb. Megjegyzem a balesetek számának változását elég sok minden befolyásolhatja...

CSI

Sir Galahad 2012.02.28. 08:54:51

Szerintem primitív és átlátszó dolog a tényeket elferdíteni vagy semmisnek tekinteni, ha történetesen ellentmondanak a vélt igazadnak. De tudod mit: csak hogy lezárjuk ezt az értelmetlen vitát, a kedvedért elismerem, hogy a Föld banán alakú.

szegedbicaj 2012.03.01. 19:41:49

@Sir Galahad:

"primitív és átlátszó dolog a tényeket elferdíteni vagy semmisnek tekinteni, ha történetesen ellentmondanak a vélt igazadnak"

Szerintem is, ezért nem értem, hogy pl. miért állítod, hogy a kereszteződések közti szakaszok kompenzálják azt, hogy a kereszteződésekben 11x-es a balesetveszély, ha a biciklisek elkülönített, irányhelytelen úton érkeznek bele. Néhány felvetésemre meg szemérmesen nem reagáltál, ehelyett előhoztad a Föld alakját. Annak örülök, hogy végül mégis elismered, amit mondok, csak tartok tőle, hogy még mindig nem érted.

CSI

Sir Galahad 2012.03.01. 22:01:15

@CsImi: "nem értem, hogy pl. miért állítod, hogy a kereszteződések közti szakaszok kompenzálják azt, hogy a kereszteződésekben 11x-es a balesetveszély" - Én olyat nem mondtam, hogy 11-szeres, ezt te mondod. Én azt mondtam, hogy még ha esetleg veszélyesebb is a kerékpárutas kereszteződés, mint a kerékpárút nélküli, ezt bőségesen ellensúlyozza a kereszteződések közti szakasz biztonsága. Hogy ezt miért állítom? Mert a tények ezt igazolják. Ha neked volna igazad, Makón drasztikusan meg kellett volna emelkednie a kerékpáros balesetek számának, miután sok kerékpárút épült. De ennek az ellenkezője történt. "Annak örülök, hogy végül mégis elismered, amit mondok" - Valamit félreértettél, nem ismertem el.

Go Jóska 2012.03.02. 22:50:04

@Sir Galahad: Kipróbáltad már az általad annyira dicsőített kerékpárutat? Vagy bármelyik hasonló színvonalút? És úgy általában mennyit közlekedsz biciklivel?
Továbbá, ha már felhoztad, hogy milyen veszélyes a közút, mert ott hátulról belemennek, meg elsodorják a biciklist, szeretnék csak egy konkrét példát ilyen esetről, úgy, hogy egyik fél sem követett el valami nagyon durva szabálytalanságot (pl. ittas vezetés, jelzés nélküli, hirtelen irányváltoztatás, vagy ilyesmi)!

Sir Galahad 2012.03.02. 23:11:27

@Go Jóska: Természetesen kipróbáltam, napi rendszerességgel járok kerékpárral Makón, nem is keveset. És te? Példa meg van dögivel. Hogy mást ne mondjak, az első makói kerékpárút azt követően épült, hogy egy román kamionos pontosan az általad leírt módon elsodort egy édesanyát, aki az oviból jött visszafelé, oda vitte a gyerekét. Meghalt. De igazából nem ez az érdekes. Hanem hogy hogy a fenében van az, hogy ha olyan irtózatosan veszélyesek a kerékpárutak, miért csökkent a biciklis balesetek száma drasztikusan, miután megépült egy csomó kerékpárút? Ha veszélyesek lennének, nőnie kellett volna a balesetszámnak, nem?

szegedbicaj 2012.03.03. 00:29:15

@Sir Galahad: Nos, nem okvetlenül. A biciklisek lassulása is hozhatott csökkenést, a bevezetett 30-as korlátozások is. Nem véletlen kérdeztem rá az okozói-részesi arányszámra sem, gondoltam, ha már ilyen bátran hivatkozod a statisztikát, akkor erre is tudsz valamit mondani. Ha 10 részeg biciklis helyett "csak" 5-6 józant ütnek el, az majdnem balesetfeleződést jelent, de ez pozitív eredmény? Aligha. Amúgy pont a kamionos szakaszon létesült kerékpársáv az úttesten, míg a brutálisan kihalt mellékutcán meg dísztéglás vacak a fasor helyén.

Arra sem mondtál semmit, hogy szerinted miért nem felel meg az úttesten integrált vezetés, ha mondjuk Bp-n, vagy Szegeden megfelel. Mi igazolja, hogy ezen eljárásokkal több baleset maradt volna meg?

CSI

Sir Galahad 2012.03.03. 08:45:51

@CsImi: Ha már nem ismered Makót, legalább kérdezz meg valakit, aki ott lakik és akkor nem írsz ekkora hülyeségeket. Az például pont nem igaz, hogy a kamionos szakaszon létesült kerékpársáv. A régi 43-asnak ugyan valóban van egy rövid szakasza, ahol csak sárga csíkot tudtak felfesteni, mert kerékpárút már nem fért volna el mellé (Szegedi utca), de vele párhuzamosan, egy utcával beljebb (Liget utca-Hold utca) ezen a részen is megvan a kerékpárút a belvárosig, a belvárostól pedig pont a régi 43-as mellett (Aradi utca) épült meg a bicikliút egész a városhatárig.

A baleseti statisztikákat meg lehet próbálni kiforgatni, de a tény akkor is tény marad: a kerékpárutak megépítése után erősen csökkent a balesetek száma.
Megpróbálhatod ezt mással magyarázni, de még mindig ott marad a kérdés: ha szerinted 11-szer veszélyesebb a bicikliúton közlekedni, mint ha nem épült volna ilyen, hogy lehet, hogy nem emelkedett drasztikusan a kerékpáros balesetek száma? Erre kitalálhatsz valami bonyolult magyarázatot, de szerintem van egyszerű is: az, hogy ebben is hülyeségeket beszélsz.

Arra, hogy miért nem felel meg az integrált vezetés Makón, nem tudok mit mondani. Nem ismerem annyira Szegedet, Budapestet meg semennyire - lehet, hogy ott vannak olyan részek, ahol valamilyen speciális ok miatt ez működik. Makón más megoldást választottak, és itt ez bevált, meghozta a várt eredményt, jóval kevesebb lett a biciklis baleset. Ez a lényeg, a többi mellébeszélés.

szegedbicaj 2012.03.03. 15:59:15

@Sir Galahad: A statisztikákkal kapcsolatosan egy kínos kérdést továbbra is kerülsz. Az alkalmazott megoldások piramisa univerzális, nem korlátozható 1-1 településre. A kerékpársávon hány biciklist tarolt le kamion? A statisztikai javulást állítod, jó lenne, ha prezentálnád is, hol történtek balesetek eddig, hol javult a helyzet, okozók, részesek aránya, stb.

CSI

Sir Galahad 2012.03.03. 22:15:55

@CsImi: Szerintem tökéletesen fölösleges addig elmerülni a statisztika részleteiben, amíg nem tisztáztad azt, hogyan lehetséges, hogy Makón a kerékpárutak megépítése után komolyan csökkent a biciklis balesetek száma - miközben állítod: a kerékpárutak 11-szer veszélyesebbé teszik a biciklizést. Ha igazad volna, növekednie kellett volna balesetszámnak, nem? Ehhez képest részletkérdés, hogy hol javult a helyzet, milyen az okozók, részesek aránya stb. Ha nincs komoly, mondjuk 11-szeres növekedés (és nincs), kizárt, hogy igazad legyen.

szegedbicaj 2012.03.03. 22:18:22

@Sir Galahad: A baleseti kockázat és a balesetek száma nem ugyanaz. A statisztikai részletekben meg pont azért kéne elmerülni, hogy látszódjon, miért csökkent a balesetek száma.

CSI

Sir Galahad 2012.03.04. 08:50:47

@CsImi: Tökmindegy, miért csökkent. A te logikád szerint, mivel a kerékpárút szerinted veszélyes, nőnie kellett volna, és nem nőtt. Mivel nem nőtt, lehetetlen, hogy igazad legyen, még akkor is, ha a csökkenés nem a kerékpárutaknak köszönhető, hanem valami másnak.

csanadvary 2012.03.04. 09:06:36

Ez mind szép és jó, de kérdem én, mikor fejezik be a Szeged-Makó közötti kerékpárutat???

Mikor valósul meg a Szeged-Arad kerékpárút???
Mindkettő évek óta lebeg a levegőben, mint az ökörnyál...

szegedbicaj 2012.03.04. 19:26:18

@csanadvary: Az kisebb parasztvakítással jár, viszont több kisajátítással, és egyéb hercehurcával. Pedig lakott területen kívül lenne értelme az elkülönített kerékpárútnak!

CSI

szegedbicaj 2012.03.04. 19:28:14

@Sir Galahad: Mindegy miért csökkent? Azt mondod, hogy mindegy, miért csökkent, az is lehet, hogy nem a kerékpárút miatt, viszont nekem akkor sincs igazam, mert a kerékpárúton annyi balesetnek kellene történnie, hogy ezt ellensúlyozza, miközben egyetlen konkrét szám sem hangzott el részedről...

CSI

Sir Galahad 2012.03.04. 21:05:20

@CsImi: Ha konkrét számot akarsz, tessék: "A makói rendőrkapitánytól, Palicz Andrástól megtudtuk: statisztikáik szerint azóta, hogy a városban komoly kerékpárút-hálózat épült ki, a biciklis balesetek száma látványosan, több mint 50 százalékkal csökkent." - írta a megyei napilap, itt: www.delmagyar.hu/mako_hirek/biztonsagban_tekerni_50_szazalekkal_csokkent_a_biciklis_balesetek_szama/2241456/ . Szerintem ezt nehéz úgy tálalni, hogy a bicikliutak miatt durván nőtt a kerékpáros balesetek száma, de lehet, hogy neked sikerülni fog :).

szegedbicaj 2012.03.04. 22:46:18

@Sir Galahad: Ki beszélt arról, hogy a biciklis balesetek szám nőtt? Nem láttam bizonyítottnak az ok-okozati összefüggést a kerékpárutak km-száma és a balesetek száma közt, valamint nem látom, hogy a járdára vezetett kerékpárút a kényelmes, biztonságos és gyors kerékpározás feltételeit megteremtenék a városokban. Amúgy 2 helyett 1, az pont a fele...

Továbbá továbbra sem látom az okozói-részesi arányt, ami pedig egy normális biciklis szempontjából nem közömbös.

CSI

Sir Galahad 2012.03.05. 16:04:55

Szerintem ez az a pont, ahol abba kell hagyni ezt a vitát. Ha te a rendőrségi statisztikával szemben is egyre csak azt hajtogatod, hogy de igenis a kerékpárút nem biztonságos, akkor maradj meg abban a hitben, hogy a Föld banán alakú, és vitatkozzon veled az, akinek nincs jobb dolga.

szegedbicaj 2012.03.05. 21:49:33

@Sir Galahad: Jó, hát ha így gondolod, legyen.

CSI
süti beállítások módosítása