Mától megindult a próbaüzem, az év végéig ingyenesen szállíthatók a kerékpárok a szegedi villamosokon. Mind az alacsonypadlós PESA villamosokon, mind a Tátrákon 2-2 szabványos kerékpár szállítható, melyeket szíjjal kell rögzíteni. Tegnap délelőtt atomboy és Nagy Sándor alpolgármester bringáival indult a próbaüzem az Indóház téren.

szallitas.JPGSzeged a szállítási lehetőség bevezetésével sok tengeren túli, valamint európai város képzeletbeli klubjához csatlakozik. A fejlesztés arra utal, hogy immáron nem a közösségi közlekedés és a kerékpározás, mint két konkurens közlekedési mód versengésében, hanem a fenntartható közlekedési módok ésszerű kombinálásában, egymás kiegészítésében kezdenek gondolkodni. Az új lehetőség megnyíltával egyfajta biztonságérzete lehet a kerékpárral közlekedő szegedieknek, a közösségi közlekedés pedig új utasokat nyerhet. Magyarországon nem Szeged az első, ahol bevezetik az utazási módot, Budapesten a BKK néhány busz- és villamosjáraton, valamint a HÉV-eken és az azt pótló buszokon teszi lehetővé, hogy az utasok kerékpárjukkal együtt villamosozzanak, és szinte napra pontosan két évvel ezelőtt nyílt meg erre a lehetőség Miskolci villamosokon. Az internetes oldalakon a kommentelők sok esetben nem értik, hogy mi szükség van rá, hogy valaki a villamosra tegye a biciklijét.

Szegeden, egy napfényes alföldi városon belül valóban nem várható, hogy tömegesen szállítanák biciklijüket villamossal a nagy távolságok, vagy a meredek emelkedők leküzdésére. Mégis hasznos lehet a most bevezetett lehetőség, például, ha:

  • a kerékpár defektet kap, vagy más, helyben nem orvosolható műszaki hibája jelentkezik
  • a kerékpár vezetője (idős, gyermek, turista, stb.) elfárad, vagy nem érzi jól magát, de szeretne hazajutni
  • a kerékpározó alkoholt fogyaszt, és nem érzi vezetésre alkalmas állapotban lévőnek magát
  • az idő váratlanul elromlik (hó esik, lefagy az út) és a kerékpáros nem tud hazavezetni

Hétvégéken és ünnepnapokon egész nap, munkanapokon csúcsidőn kívül (6-8:30, 13:00-17:00) szállíthatók a biciklik. A járműveken piktogramok, és kétnyelvű, magyar és angol feliratok jelzik, hogy mikor, hol, hogyan, és milyen kerékpár szállítható. A biciklinek nem kell jegy a próbaidőszak alatt, a kerékpárt szállító utasnak viszont nyilván rendelkeznie kell érvényesített menetjeggyel, bérlettel, stb. Egyidejű felszállás esetén a kerekesszékkel, vagy babakocsival utazók elsőbbséget élveznek a kerékpárral felszállókkal szemben, ha viszont más-más helyen szállnak föl, akkor az utazhat tovább, aki korábban szállt föl a villamosra. A próbaidőszak alatt eldőlhet, hogyan működik ez a gyakorlatban, lehetséges, hogy elegendő hely esetén az utasok meg tudják oldani az egymással utazást is. (kerékpár + babakocsi pl.)

A tározók és a szabályzatok kialakításánál az SzKT, Magyar Kerékpárosklub, illetve a Critical Mass Szeged rendezői folyamatosan együttműködtek, a tervek szerint rövidfilmekkel is bemutatásra kerül, hogy milyen esetekben, hogyan szállítható majd a bringa a tujákon.

Atomboy „fedélzeti” videója az első rögzítésről:

 

További fényképek a próbaüzem megnyitójáról

A Délmagyar beszámolója

A szegedma cikke

A HírTV beszámolója

A Városi Televízió riportja

Ezt az irányvonalat követve szerintünk több hasznos fejlesztés is követheti a jövőben a mostanit, pl.:

- B+R tározók bővítése buszmegállóknál

- elektronikus jegyrendszer (kártya v. e-szig) bevezetésével egyidejűleg a közösségi közlekedés egyik ágaként közbringa rendszer kialakítása, „okos város” és társai…

- ma még a biciklivel nem használható útvonalakon a tiltás feloldása, egyirányú utcák megnyitása mindkét irányban, kerékpártárolók bővítése

- tram-train a környező városok és Szeged között, kerékpárszállítás a járműveken a hétköznapi ingázóforgalomnak

- a belváros átmenő gépjárműforgalmának korlátozása


A bejegyzés trackback címe:

http://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr78925190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.