dsc_0125kisstrop.jpg

Szintet lépett a bicikliző szegediek szívatása. Néhány héttel ezelőtt sokan meglepetten tapasztalták, hogy a Feketesas utca és a Kiss Ernő utca kereszteződésében, pont a városháza sarkánál, megfordították az elsőbbségi rendet. Most már a Feketesas utcán közlekedőknek kell a STOP táblánál elsőbbséget adniuk. Ez a látszólag jelentéktelen dolog jól illeszkedik egy folyamatba, melynek során a városüzemeltetési iroda igyekszik lerontani a kerékpározás feltételeit a „magyar Amszterdamban”.  A hivatal részéről megy az össze-vissza magyarázkodás, a kereszteződésben mindenki parázik. Miért elfogadhatatlan, ami történt? Nézzük!

Miért érdekes ez a Feketesas utca?

2004-ben, amikor fölújították a Tisza Lajos krt. középső szakaszát, megtiltották a biciklizést rajta. Hogy ez mennyire alpári dolog egy biciklis városban, azt most hagyjuk. A közgyűlés döntése értelmében a kiesett szakasz pótlására a körút mellett futó Feketesas utcát jelölték ki. Ezen viszont igyekeztek segíteni a bringázást. A kerekezőknek kétirányúvá tették az utcát, 2 keresztutca kivételével, ahol a tömegközlekedés járt, mindenhol a Feketesas utca kapott elsőbbséget (Kiss E. u., Kölcsey u., ill. Kígyó utcánál és a Sóhajok hídja alatti út miatt sem kellett lassítani) Az utca a szegediek népszerű ingázóútvonala lett, hiszen végülis egy körutat pótol. A várost átszelő EuroVelo nemzetközi kerékpáros túraútvonal is az utcán vezet végig.

rajz.jpg

A térképen sárga nyíl jelöli az ominózus kereszteződést, piros bogyók jelölik, ahol meg kell állni a Feketesason közlekedőknek, zöld bogyók pedig azt, ahol elsőbbségadás nélkül haladhatnak. A logikát most borította föl az önkormányzat, mivel eddig csak ott volt piros bogyó, ahol trolik és buszok jártak. 

 

De aztán jött a városüzemeltetési iroda

Fogta magát, és ezt a forgalmas, főleg biciklizők által használt utcát alárendelte egy rövid keresztutcának, melyen viszont nagyrészt gépjárművekkel járnak. Az óránként több száz, emberi erővel hajtott (és ezért a megállásokra érzékeny) jármű vezetőjét nem csak elsőbbségadásra, de megállásra kötelezték. Mindezt Szeged belvárosában, ahol a városnak az elfogadott közlekedésfejlesztési koncepciójában deklarált célja, hogy a fenntartható, környezetbarát közlekedést, így a kerékpározást is támogassák. A közlekedők nehezen szokják a változást, sok a hezitálás, elengedés, de a necces helyzet is.

Az iroda össze-vissza magyarázkodik

Ami még a táblázásnál is érthetetlenebb, az az önkormányzati iroda magyarázkodása. A Délmagyar cikkében  lenyilatkozták, hogy az utóbbi időkben bekövetkezett balesetek miatt történt a változtatás (de hogy ezeket mi, vagy ki okozta, nem derült ki) és a Kiss Ernő utcának nagyobb a forgalma, mint a Feketesasé.

Honnan vették ezt?

Miután a Magyar Kerékpárosklub megkeresésére sem az iroda, sem a körzet önkormányzati képviselője nem reagált, ez nem derült ki. Egyik olvasónk viszont közérdekű adatigényléssel kikérte az önkormányzattól a forgalomszámlálási adatokat, és kiderült, hogy nincsenek ilyen adatok, nem végeztek forgalomszámlálást! Egy útkezelő gyakorlatilag hasára ütve belenyúlt a forgalmi rendbe, amit annak idején a Közgyűlés fölhatalmazásával mérnökök alakítottak ki. A hivatalban egy rendőrségi levélre hivatkoztak, amely a hivatal kérdésére elmondta, hogy két baleset történt a kereszteződésben az elmúlt 5 évben! Ez nem tűnik nagy számnak. Mindkét esetben az autót vezetők okozták a balesetet, a vétlen fél 1 gyalogos és 1 biciklis volt. Tehát 5 év alatt 2 (kettő) autós balesetet okozott, ezért aztán megfordították az elsőbbséget. Mert szerintük ez már garancia, hogy nem lesz baleset az elsőbbségadás elmulasztása miatt. De miért? 5 év alatt nem hibázhat két Feketesas utcán jövő? Figyelemreméltó logika ez a rendőrség részéről is, amely maga is javasolta az elsőbbségi rend megváltoztatását, nyilván a városüzemeltetési iroda fölvetésére. Ez alapján készülhetünk, hogy mindenhol, ahol az elmúlt 5 évben figyelmetlenségből elütöttek egy biciklist, ott hamarosan meg kell állni biciklivel? Vagy ha most okoznak 2 balesetet biciklivel a kereszteződésben, akkor megint visszafordítják az elsőbbségi rendet? Nevetséges. A másik érv az volt, hogy a Feketesason haladó bicikliseknek még két utcánál elsőbbséget kell adniuk, csak éppen azt nem tették hozzá, hogy további háromnál meg nem kell.

Mi a helyzet most?

A Kiss Ernő utca, ami a Feketesas utca előtt és után is alárendelt út, csak a Feketesas utcán kap elsőbbséget. A táblázók saját logikájukat is meghazudtolták ezzel. Most kedvezőbb lett ebben az utcában beautózni a város szívébe, és már most láthatóan vonzza be az forgalmat az amúgyis zsúfolt kis utcákra, miközben a biciklizés meg körülményesebbé vált. Sejthető, hogy a Tisza Lajos krt. járdáján is többen fognak tekerni ezek után, mert ott legalább lámpa van, nem mindig kell megállni. Mindez szöges ellentétben áll a város fejlesztési koncepciójával. Megannyi következmény, amibe az útkezelő  nem gondolt bele, mert gyakorlatilag ötlet-szerűen, rendes szakmai érvek nélkül cselekedett.

Kínos folyamat része mindez

Miközben a városfejlesztési iroda a szakmai berkekben folyamatosan egyeztetve, haladó elveket is alkalmazva készíti elő az új beruházásokat, a város másik irodája később szépen lerontja a közlekedési feltételeket. Nem az első eset, hogy biciklizőket eléggé másodlagos polgárként kezelő útkezelő úgy piszkál bele a közlekedésbe, hogy pont a kerekezők szívják meg.  A változásoknál sokszor álszent módon a biztonságra hivatkoznak, miközben nyilvánvaló szabálytalanságokba kényszerítve a közlekedőket csak a saját felelősségüket akarják elhárítani. A béna akcióknak hála Szegeden bringázni nem hogy biztonságosabb, egyenesen veszélyesebb.  A lenti képekkel összegyűjtöttünk pár példát az útkezelő ténykedéséből.

 

Mit lehet tenni?

A Critical Mass fölvonuláson is elhangzott, hogy végső esetben demonstrációval is föl lehet hívni a figyelmet a visszásságokra, kérve a problémák megoldását. Ha ilyenre sor kerül, a rendezők a mozgalom oldalán hirdetik meg az eseményt.

Nézzünk pár szabályozást, és néhány forgalomszámlálási adatot, merthogy a Magyar Kerékpárosklub – szemben az önkormányzattal – számolt forgalmat. (sajnos már csak az áttáblázás után, így előtte nem derül ki, mi volt a helyzet)

  A 20/1984. KM rendelettel kiadott FMSZ 4.1. szerint elsőbbséget a nagyobb forgalmú út javára jelölnek ki. A Fektesas utca forgalma – figyelembevéve, hogy a körút kerékpárosforgalma is itt megy el – általában nagyobb, mint a rövid Kiss Ernő  utcáé. Persze, akinek a gondolkodásában forgalom = autó, annak ezt nehéz elmagyarázni.

     A 83/2004 GKM rendelet JETSZ 11.4.a) pontja szerint „ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező!” jelzőtáblát csak ott kell alkalmazni, ahol az elsőbbségadási kötelezettséget csak a jármű megállításával lehet teljesíteni.” – Vajon óránként több száz biciklist muszáj megállítani itt, különben nem tudnának elsőbbséget adni? Aligha.

 

A következőkben a forgalomszámlálások eredményeit láthatjátok.  Kitűnik, hogy általában a Kiss Ernő utca forgalma nem nagyobb, sőt, éppen hogy a nyárias, jó időben sokkal nagyobb a Feketesasé, valamint az, hogy az elsőbbség megfordítása elsősorban a kerékpárral közlekedőket érintette hátrányosan. A Kiss Ernő utca gépjárműforgalma is elég nagy lett viszont, talán pont az elcseszett autóvonzó forgalmi rend miatt, ami tökéletesen szembemegy a város törekvéseivel. 
feketesas_blogra_nem_szereti_a_bringasokat_a_szegedi_utkezelo_diagramok.jpg


A bejegyzés trackback címe:

http://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr7012537877

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.