fejlec.jpg

A 10 éves jubileumi év második, őszi felvonulásáig már csak néhányat kell aludni. 2016. szeptember 25-én vasárnap 15 órakor ugyanis elstartol a Critical Mass Szeged, amely ezúttal a belváros kerékpárosbarátabbá tételét tűzte célul. Úgy néz ki, a tavaszi zimankó nem ismétlődik, igazi, kellemesen langymeleg őszi idő várja a nyeregbe pattanókat. Hívjatok rokonokat, barátokat, kollégákat, ismerősöket, öltözzetek vicces ruhákba, a CM Ti vagytok, Ti teszitek naggyá és vidámmá! Nézzük a tudnivalókat!

Mottó – Bringásbarát belvárost!

A fölvonulással föl szeretnénk hívni a döntéshozók figyelmét, hogy komoly anyagi ráfordítás, nagyobb beruházások nélkül is sokat lehet tenni azért, hogy a belváros bringabarát legyen, vagyis biztonságosan, kényelmesen és gyorsan el lehessen jutni benne bárhová kerékpárral. Néhány táblával engedni lehetne ott a biciklizést, ahol most még tilos (pl. Zrínyi utca), kétirányúvá lehetne tenni a kerekezőknek ma még egyirányú utcákat (pl. Takaréktár utca, Kazinczy utca) gyalogos-kerékpáros övezeteket lehetne még kijelölni (pl. Széchenyi tér, Deák Ferenc utca) és sok kerékpártárolót lehetne még kihelyezni. A bringásbarát belváros azt üzeni az embereknek, hogy „ha csak tehetitek, közlekedjetek itt kerékpárral, minden adott hozzá”. Ezzel nem csak a belváros életszínvonala nő (kevesebb zaj, bűz, viszont több hely), hanem növekedhet a vendéglátóhelyek, üzletek forgalma is!

Program és muzsika:

A vonulás délután 15 órakor indul. Előtte is ki lehet már jönni a térre, lehet matricát szerezni, nem csak a mostani felvonulás matricáját, de még a tavasziról is maradt. Aki korábban jön, nagyobb eséllyel szerez matricát. :)  Ezúttal is kinn lesznek a koraszülöttmentők, akiknek meg lehet majd nézni a mentőautóját, és egyúttal  helyben adományozni is lehet részükre.

Muzsikál a gyülekező alatt a Drasztik zenekar, a menet közben  egészen döbbenetes módon több váratlan helyen is fölbukkan a Babérlevél Popduó, majd a célban KomfortZóna kedveskedik a résztvevőknek élőzenével.

Start, útvonal:

A menet ezúttal is a Dóm térről indul, és a lenti térképen látható útvonalat járja be. Kárpótlásul a tavaszi vacogásért ezúttal kicsit hosszabb lesz az útvonal, kb. 15 és fél  km, ezen távot családoknak is tartható, kényelmes tempóban teszi meg a menet, az érkezés fél 5 - 5 körül várható a Dóm térre. Bringaemelés lesz a rakparton, a hidakon, valamint a menet végén a Dóm téren.

terkep.jpg

Üzemi megállások:

A korábbi évekhez hasonlóan előfordulhat, hogy a menetoszlop tömörítése, a rendezők mozgatásának segítése érdekében lelassul, vagy megáll a menet. Ha valaki bringával kerül dugóba a CM-en, az kiváló alkalom a barátokkal való beszélgetésre, szelfik készítésére és megosztására, vagy egy kis ásványvíz megivására, szóval csomó hasznos és kellemes időtöltésre, úgyhogy használjátok ki! :)

Időjárás:

Ezúttal is megrendeltük a jó időt a Kálvária sugárúti HAARP antennásoktól, akik órákon át zokogtak,  hamut szórtak a fejükre, és kukoricán térdepeltek a múltkori időjárás miatt, ezzel elnyerték bocsánatunkat.   Szóval szinte teljesen biztos, hogy kellemes, szép, őszi idő lesz, és nem lesz eső. Olyan rossz, mint tavasszal, úgysem tud lenni, egy vékonyabb pulcsi azért lehet a táskában. Egyedül heves zivatar, tornádó, hóvihar, szökőár, vagy árvíz esetén lesz lefújva a rendezvény. (Ha így lenne, az esemény Facebook-oldalán értesítünk mindenkit.)

A rendezők kérik:

A menetet a rendőrség és a városőrök segítségével a rendezői alakulat biztosítja, a főbb kereszteződéseket lezárva, és a sávban maradást segítve. Aki nem rendező, az lehetőség szerint ne viseljen láthatósági mellényt, hogy a rendezők jobban észlelhetőek legyenek a tömegben. A gyülekező alatt töltsük ki a rendelkezésre álló helyet, figyeljük a rendezőket, akik jelzik, hogy mikor, merre hagyjuk el a teret. A menet végén lesz egy nagy közös bringaemelés, aki csak tud, menjen beljebb a Dóm téren, hogy mindenki beférjen.

Ittasan, vagy bódultan senki ne vegyen részt a rendezvényen! Reklámozás, kampányolás szigorúan tilos! 

A rendezvényen készült felvételeket később se használja senki reklámozásra, vagy kampányra. Senki ne menjen a szemből jövők sávjába, és a villamossínekre se! Ne járdázzatok, a rendezőkre hallgassatok. Ha jön a mentő/tűzoltó, kiabáljátok, hogy mentő/tűzoltó, közben pedig irtózatosan gyorsan engedjetek utat az embereken segíteni igyekvőknek.

Néhány helyen át fogjuk engedni a tömegközlekedési eszközöket. A tömegközlekedés a város másik fenntartható közlekedési módja, amellyel segítenünk kell egymást, ezért megpróbáljuk minél kevésbé feltartani. Ha villamos érkezik a menethez, egy rendező megállítja a menetet, majd mikor a villamos elvonult, a rendező jelzi, hogy lehet továbbhaladni. Mindenki figyelje a rendezőt, és kövesse utasításait. A villamos alatt fekvő ember mosolya sohasem őszinte. Ezt jó észben tartani. :)

Akik autóban ülve várják a menet elvonulását, lehet, hogy tavaly épp velünk bringáztak a CM-en, és lehet, hogy jövőre is ezt teszik majd. Ne legyetek restek fokozni a hangulatot jelmezekkel, dudákkal, csengőkkel, spéci bringákkal (velocipéd, fekvőbringa, tricikli jöhet :)) zenével is akár. Csináljatok videókat, képeket, és osszátok meg a neten, és jelöljétek a #cmszeged taget

Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/1778890382382759/

Osszátok a MENETINFÓT ezerrel, hogy mindenki értesülhessen a hasznos tudnivalókról, a visszaszámlálás elindult, találkozunk 25-én a Dóm téren!

Autózóknak: az útlezárások kb. 8 - 10 percig tartanak majd. Az emeléseknél tovább kell 1-1 szakasz lezárására számítani. A nyalóka miatt a Kálvária sugárút - Nagykörút kereszteződésben, a cikázás miatt a Széchenyi tér környékén huzamosabb lezárás is előfordulhat. Tolakodni nem érdemes, mert a menetbe senki nem hajthat bele, a beragadó járművekkel blokkolni lehet a menekülő-útvonalakat. Itt-ott lehet, hogy marad menekülő irány, ezért érdemes a rendezőket figyelni. Visszafordulni ér, de a tömegközlekedési eszközöket lehetőleg ne akadályozzák az előrehaladásban. Aki esetleg a menetbe hajt, az rendőrségi intézkedésre és szankcióra számíthat. 

Tömegközlekedőknek: Az útvonallal érintett vonalakon 8-10 perces késések lehetnek, a Belvárosi hídon átkelő járműveknél több. Néhány helyen át lesznek engedve a tömegközlekedési eszközök, főleg a villamosok, ezeken a helyeken várhatóan kisebb lesz a késés. 

Gyalogosoknak: 

A menet elvonulását nekik is végig kell várniuk, kivéve, ha lehetőségük adódik a vonulók veszélyeztetése nélkül átkelni az úttesten.

Kerékpározóknak: 

Nekik is várniuk kell, azonban Ők megtehetik, hogy beszivárognak, és csatlakoznak a menethez. Ezt csak javasolni tudjuk nekik! ;)

Ufóvezetőknek: Mindennemű békés, és célunkkal azonosulni tudó földönkívüli lényt szeretettel látunk, de az ufót a reptéren parkolják le, és kerékpárral csatlakozzanak a menethez. Az ufók sajnos a menetben nem haladhatnak, és fölötte sem, mert zavarják a drónt.


Mától megindult a próbaüzem, az év végéig ingyenesen szállíthatók a kerékpárok a szegedi villamosokon. Mind az alacsonypadlós PESA villamosokon, mind a Tátrákon 2-2 szabványos kerékpár szállítható, melyeket szíjjal kell rögzíteni. Tegnap délelőtt atomboy és Nagy Sándor alpolgármester bringáival indult a próbaüzem az Indóház téren.

szallitas.JPGSzeged a szállítási lehetőség bevezetésével sok tengeren túli, valamint európai város képzeletbeli klubjához csatlakozik. A fejlesztés arra utal, hogy immáron nem a közösségi közlekedés és a kerékpározás, mint két konkurens közlekedési mód versengésében, hanem a fenntartható közlekedési módok ésszerű kombinálásában, egymás kiegészítésében kezdenek gondolkodni. Az új lehetőség megnyíltával egyfajta biztonságérzete lehet a kerékpárral közlekedő szegedieknek, a közösségi közlekedés pedig új utasokat nyerhet. Magyarországon nem Szeged az első, ahol bevezetik az utazási módot, Budapesten a BKK néhány busz- és villamosjáraton, valamint a HÉV-eken és az azt pótló buszokon teszi lehetővé, hogy az utasok kerékpárjukkal együtt villamosozzanak, és szinte napra pontosan két évvel ezelőtt nyílt meg erre a lehetőség Miskolci villamosokon. Az internetes oldalakon a kommentelők sok esetben nem értik, hogy mi szükség van rá, hogy valaki a villamosra tegye a biciklijét.

Szegeden, egy napfényes alföldi városon belül valóban nem várható, hogy tömegesen szállítanák biciklijüket villamossal a nagy távolságok, vagy a meredek emelkedők leküzdésére. Mégis hasznos lehet a most bevezetett lehetőség, például, ha:

  • a kerékpár defektet kap, vagy más, helyben nem orvosolható műszaki hibája jelentkezik
  • a kerékpár vezetője (idős, gyermek, turista, stb.) elfárad, vagy nem érzi jól magát, de szeretne hazajutni
  • a kerékpározó alkoholt fogyaszt, és nem érzi vezetésre alkalmas állapotban lévőnek magát
  • az idő váratlanul elromlik (hó esik, lefagy az út) és a kerékpáros nem tud hazavezetni

Hétvégéken és ünnepnapokon egész nap, munkanapokon csúcsidőn kívül (6-8:30, 13:00-17:00) szállíthatók a biciklik. A járműveken piktogramok, és kétnyelvű, magyar és angol feliratok jelzik, hogy mikor, hol, hogyan, és milyen kerékpár szállítható. A biciklinek nem kell jegy a próbaidőszak alatt, a kerékpárt szállító utasnak viszont nyilván rendelkeznie kell érvényesített menetjeggyel, bérlettel, stb. Egyidejű felszállás esetén a kerekesszékkel, vagy babakocsival utazók elsőbbséget élveznek a kerékpárral felszállókkal szemben, ha viszont más-más helyen szállnak föl, akkor az utazhat tovább, aki korábban szállt föl a villamosra. A próbaidőszak alatt eldőlhet, hogyan működik ez a gyakorlatban, lehetséges, hogy elegendő hely esetén az utasok meg tudják oldani az egymással utazást is. (kerékpár + babakocsi pl.)

A tározók és a szabályzatok kialakításánál az SzKT, Magyar Kerékpárosklub, illetve a Critical Mass Szeged rendezői folyamatosan együttműködtek, a tervek szerint rövidfilmekkel is bemutatásra kerül, hogy milyen esetekben, hogyan szállítható majd a bringa a tujákon.

Atomboy „fedélzeti” videója az első rögzítésről:

 

További fényképek a próbaüzem megnyitójáról

A Délmagyar beszámolója

A szegedma cikke

A HírTV beszámolója

A Városi Televízió riportja

Ezt az irányvonalat követve szerintünk több hasznos fejlesztés is követheti a jövőben a mostanit, pl.:

- B+R tározók bővítése buszmegállóknál

- elektronikus jegyrendszer (kártya v. e-szig) bevezetésével egyidejűleg a közösségi közlekedés egyik ágaként közbringa rendszer kialakítása, „okos város” és társai…

- ma még a biciklivel nem használható útvonalakon a tiltás feloldása, egyirányú utcák megnyitása mindkét irányban, kerékpártárolók bővítése

- tram-train a környező városok és Szeged között, kerékpárszállítás a járműveken a hétköznapi ingázóforgalomnak

- a belváros átmenő gépjárműforgalmának korlátozása


vásárhelyi.JPGEgy évtizeddel ezelőtt megindult a Critical Mass szegedi biciklis mozgalom, amely idő közben a város egyik legnagyobb civil megmozdulásává nőtte ki magát. Idő közben lassan a szegediek egyötöde kerékpárral közlekedik, a bringa a szegedi hétköznapok, a városkép része lett. A jubileumi felvonulás előtt és után kísérőprogramok voltak, jelen volt a kerékpáros utazók felé nyitó, szolgáltatásait fejlesztő Szegedi Közlekedési Társaság trolikkal és elektromos autóval, a koraszülöttmentők, és meghívásra eljött Majoros Gabriella autósoktató is. 

Április 24-én tehát 10. születésnapját ünnepelte a szegedi Critical Mass kerékpáros fölvonulás, amelynek gyülekezője alatt különböző járművek holtterét tanulmányozhatták a demonstrációra érkezők, és az arra járók. Majoros Gabriella autósoktató személyautójával szemléltette, hogy hol nem látják a kerékpárt vezetőket az autózók, ráadásként pedig hozott egy KRESZ-tesztet magával. Mint kiderült, ezt végül 39-en töltötték ki, az újságból nem tudni kik, milyen korúak, és átlagban hány hibával. A Délmagyarország cikkében viszont az jelent meg, hogy a biciklisek elvéreztek a KRESZ-teszten, merthogy 1 valaki töltötte ki csak hibátlanul.  

A KRESZ-teszt azonban hibás volt

Nem elég, hogy minta egyáltalán nem volt reprezentatív, és még az sem biztos, hogy csak kerékpárosokból állt, azt is láthattuk, hogy a teszt hibás volt, egynémely feladatnál nem is volt jó válasz. Figyelmetlenség, ismerethiány, vagy egy prekoncepció megerősítésének szándéka okozta mindezt, nem tudjuk. Nézzük a tesztet:

kresz_teszt_dsc_0442.JPG

- Az első kérdésnél mindjárt fölmerülhet a kérdés, hogy merről haladunk át a burkolati jelen. Továbbá, ha ez egy útkereszteződésben van (kerékpárút és másik út), akkor miért nem lehet pl. jobbkézszabály is.

- A negyedik kérdésnél nincs jó válasz. Mert a zebrán át szabad hajtani járművel, de ilyen 10 km/h-s sebességkorlátozás nincs rajta. Durva?

- Az 5. feladatnál nehezen érthető, hogy attól, mert a biciklis kerékpáros nyomon halad, mint ajánlott helyen, miért kerülne ellenkezésbe a jobbratartás követelményével? Talán csak nem festik a burkolati jelet a bal oldalra...

- A 7. feladatnál van egy a) válasz, két b) válasz, és egy c). Ez valószínűleg csak szerkesztési hiba, de egy tizenévest lehet, hogy összezavar. 

Egy ilyen bakiparádé után nem tudjuk, hogy milyen eredményre számított a teszt készítője, de nem csoda, hogy annál rosszabb lett végül. A Délmagyaros cikkben még megkapják a kerékpárosok azt is, hogy hiába panaszkodnak a gépjárművek kis oldaltávolsággal való előzése miatt, amikor ők is közel mennek el jobbról az álló, vagy araszoló kocsisor mellett. Furcsa egyenlőségjelet tenni a kettő közé, mintha a sebesség egy ilyen elhaladásnál nem számítana... 

Azóta az írást átvette a vezess.hu oldal is, amely már nem kevesebbet állít a címében, mint hogy a magyar kerékpárosoknak fogalmuk sincs a KRESZ-ről! Mindezt egy összecsapott, hibás teszt alapján, amit 39 ismeretlen töltött ki, nem tudni, hány hibával! Információink szerint egyébként a teszt kitöltői között több gyermekkorú is volt, volt köztük olyan, aki nem kerékpárral érkezett a térre, a hibás tesztek között több volt, amelyiken csak 1-2 hiba volt, a hibátlan tesztet kitöltő pedig olyan "bringás" volt, aki egyébként nem rendelkezik jogosítvánnyal. 

Szegedbicaj írása a zebrán biciklizésről

Itt egy videó arról, hogy a biciklit tolni kell, akkor az autót is... vagy inkább egyiket sem kell.

Jó lenne közös erőkkel dolgozni azon, hogy biztonságosabb legyen a közlekedés Szegeden. De ez nem megy úgy, hogy a járműhasználat szerint kasztokat alakítunk ki, amelyek tagjai iránt előítéletesek vagyunk, és ez befolyásol minket.


Végezetül egy kis értekezés arról, hogy nincsenek biciklisek, és miként lehetne javítani a helyzeten valójában:

Van egy felmérés a minimalmass oldalán, ahol lehet szavazni arra, hogy jogosítvány birtokában bicikliznek-e az emberek.

http://www.minimalmass.hu/jogositvany-birtokaban-kerekparozol

Eszerint a válaszadók több, mint 3/4-ének van jogosítványa, vagy már vizsgáztak egyszer KRESZ-ből. A felmérés nem reprezentatív, de más felmérésről nem tudunk. 
Megint más kérdés, hogy a bicikliző miért nem tartja be a szabályt, amikor közlekedik. Mert nem tudja, mert ésszerűtlennek tartja, vagy mert figyelmetlen. Mindenki egyből az elsőre fogja rá, pedig nem biztos, hogy gyalogosan, vagy akár gépjárművet vezetve közlekedők esetében sokkal jobb eredményt kapnánk a KRESZ tudása, vagy betartása tekintetében. 

Javítani a KRESZ ismeretét, és betartását a bringázóknál úgy lehetne, ha


- Lenne iskolai, és fakultatív alkalmi KRESZ oktatás. Csakhogy olyan oktatókkal, akik kerékpárral közlekednek (tehát hitelesek), akik maradéktalanul ismerik a szabályokat és a való életet, és akik tudnak tanítani, vagy legalábbis élvezetes órát tartani gyerekeknek. (vagy akár felnőtteknek) Ez a három adottság jelenleg nagyon kevés embernél adott, még azok között is, akik kötelességüknek érzik a biciklisek fölvilágosítását. Annál lesújtóbb nincs, amikor valaki, aki sosem, vagy alig biciklizik, dögunalmas felvilágosítást tart az általa jónak gondolt szabályokról, erősen befolyásolva a biciklisekkel kapcsolatos negatív érzelmeitől.


- Nem néznék hülyének a kerékpározót. Csak mert valaki biciklire ül, nem lesz bugyutább, mint bárki más, aki épp nem biciklin ül. Furcsa, hogy erről még mindig beszélni kell.  A nyilvánvalóan és durván szabálysértő bicikliseknek (lámpa nélkül megy, kapualjban száguld, vészfékezésre kényszerít járműveket) nem ajándékot kell adni (pl. lámpát), hanem bírságot. Nem kell nagy bírság, csak legyen következetes, megalapozott, és elkerülhetetlen. A valóban veszélyes szabálysértőkre kellene rászállni, és nem azokra, akiket könnyű elkapni. 


- A város közlekedését úgy kell kialakítani, hogy minél kevesebb szabálytalanságra érezzék magukat rákényszerülve. Legyen egyértelmű a táblázás, ne legyenek tiltások, csak ahol nagyon muszáj, legyen megoldva a bicikliutakról a mellékutcák elérése. A kerékpározók ellen szabálysértéseket elkövető nagyobb járművek vezetőit komolyabban kellene ellenőrizni, hogy az emberek ne féljenek tőlük kerékpározás közben, mert a félelem nagyon sok szabálysértés oka. 


Tehát hiteles oktatással, megfelelő infrastruktúrával, a kerékpáros közlekedés komolyan vételével, és a biciklizők biztonságérzetének növelésével drasztikusan növelhető lenne az emberek szabálykövetése kerékpározás közben.

Amikor a szegedi "biciklisekről" van szó, nagyon sokféle emberről beszélünk, hiszen a szegedi közlekedés majdnem egyötöde kerékpárral zajlik. Van, aki egyik nap bringázik, másik nap autót, vagy villamost vezet. Így kerékpáros KRESZ tudásról sem igen lehet beszélni, inkább csak az emberek kerékpározással kapcsolatos KRESZ tudásáról, vagy szabálykövetési hajlandóságáról. 

kisemeles.jpg10 éve, hogy először elindult Szegeden a Critical Mass, azaz a Kritikus tömeg kerékpáros demonstráció. Ott voltunk a jubileumi fölvonuláson, ami nagyon kellemes csalódás volt. Az idő ugyanis hirtelen novemberire fordult szombat este, erős és hideg szél, szitálás, nagy, szürke felhők riasztották az embereket attól, hogy bringázzanak. Ennek ellenére, ha messze nem is rekord létszámban, de így is szép számban gyűltek össze kicsik és nagyok, hogy együtt tekerjenek, rengetegen mosolyogtak, integettek, mutatták meg szép és különleges járgányaikat. A Drasztik Akusztik , a Party Art's Ok és a Babérlevél Popduó (ex. Lapulevél Popduó) muzsikája, a Szegedi Közlekedési Társaság, a koraszülöttmentők és Majoros Gabriella autósoktató megjelenése (holt tér szimuláció) Dova kerékpárhajító versenye (amin a Tolvajkergetők bringája meglehetősen megsínylett) mindenképp emlékezetessé tette a napot. Vasárnap kiderült például, hogy:

- A szegedieket és több, környékbeli település lakóit kemény fából faragták, konkrétan nem tojnak be egy kis áprilisi téltől. Mi több, jól érzik magukat így is. Sosincs rossz idő, csak rosszul fölöltözött biciklis! :)

- Ha minden jól megy, nyártól szükség esetén kerékpárt is lehet szállítani a szegedi villamosokon!

- A rendezők és a rendőrök tudják, hogyan kell levezényelni egy kerékpáros menetet.

Az elmúlt évekhez hasonlóan összeszedünk néhány cikket és tudósítást, hogy meglegyenek egy helyen. Lehet, hogy idővel még bővül a lista! Ha szeretnéd, hogy közvetlenül hivatkozzunk fotóidra/videódra, küldj linket!

CsImi szegedbicajnak készített képei

A dronmedia.hu meghökkentően ütős klippje a levegőből

A Délmagyarország cikke

A Szegedma cikke

A városi televízió híradót most nem linkeljük. Helyette ezt a videójukat mutatjuk, mert ez jó!

Az Európa Rádió Szeged videója

Millió résztvevői fénykép az esemény facebook oldalán

CSISzeged videói


12963570_1050499725012345_923210772066394166_n.jpg

10 évvel ezelőtt, 2006 áprilisában a valaha mért legnagyobb árhullám vonult le a Tiszán, melynek vize itt-ott a város víznyelői felé csordogált az utcákon. Országgyűlési választások is voltak, büfévillamost raktak ki a Somogyi utcára, és a Föld napja alkalmából Szegeden néhány száz bringás együtt biciklizett, majd kerékpárjukat az égbe emelték. A 2006-ban elindult Critical Mass mozgalom azóta több ezer fősre duzzadt, a Szeged utcáin bringával közlekedők száma pedig megháromszorozódott. Ünnepi lesz tehát a mostani fölvonulás, 10 éves a CM Szeged! Aki már volt, annak azért, aki nem, annak pedig azért kihagyhatatlan a vasárnapi tekerés, amely 15 órakor indul a Dóm térről, előtte és utána pedig kísérőprogramok lesznek. Hívjatok rokonokat, barátokat, kollégákat, ismerősöket, öltözzetek vicces ruhákba, a CM Ti vagytok, Ti teszitek naggyá és vidámmá! Nézzük a tudnivalókat!


Mottó: „Sokan vagyunk, többen leszünk – tíz éve a kerékpáros Szegedért!”

A Kritikus tömeg ezúttal nem valamiért demonstrál, hanem valamit. Míg a kétezres évek elején alig közlekedett valaki bringával városunkban, addig mára a szegediek közel egyötöde kerekezik munkába, iskolába, bevásárolni. Ez annyi ember, mint kb. Szentes teljes lakossága! Az Oskola utca – Stefánia tengely Magyarország legnagyobb forgalmú kerékpáros útvonala, bicikliforgalma alapján Szeged 4. körútja lehetne. Szegeden bringázni olyan, mintha valaki buszra szállna, vagy kocsiba ülne, a város egyik hétköznapi közlekedési eszköze lett a kerékpár. A növekedés nem állt meg, a sikertörténet folytatódik, napról napra többen pattannak nyeregbe, és közlekednek környezetbarát és egészséges módon. Ekkora tömeget nem lehet figyelmen kívül hagyni. Aki ma a bicajozásért tesz jót, az Szegedért tesz jót!

Programok:

Ezúttal nem csak a vonulásra, de már délután 2-re érdemes a térre érni, több program is lesz ugyanis, mint például

- ingyenes kerékpárszerviz (csak kisebb szerelések, beállítások)

- ingyenes kerékpár-regisztráció

- aszfaltrajzolás

- holttér-szimuláció egy valódi hús-vér trolibusszal és egy autóval

- kinn lesznek a koraszülött-mentők, és biztos engedik megnézni az autójukat

- biciklihajító verseny

- kerékpár-szépségverseny résztvevőinek  bemutatója

- élőzene

- kerékpáros pólósok (nem a ruhára, hanem a sportágra gondoljatok) bemutatója

Matrica is lesz, menő, türkiz alapú, aki korán kiér, annak több esélye van szerezni. :)

A menet után sem érdemes egyből szétszéledni, szeretnénk ugyanis megünnepelni a 10 éves CM-et egy kis zenéléssel, vetítéssel, ilyesmikkel, lesz még biciklihajítás, eredményhirdetés és ünneplés.

Start, útvonal:

A menet ezúttal a Dóm térről indul, és a lenti térképen látható útvonalat járja be. Az útvonal kb. 13 km hosszú, ezen távot családoknak is tartható, kényelmes tempóban teszi meg a menet, az érkezés fél 5 - 5 körül várható a Dóm térre. Bringaemelés lesz a rakparton, a hidakon, valamint a menet végén a Dóm téren.

cm_fejlec.jpg

Üzemi megállások:

A korábbi évekhez hasonlóan előfordulhat, hogy a menetoszlop tömörítése, a rendezők mozgatásának segítése érdekében lelassul, vagy megáll a menet. Ha valaki bringával kerül dugóba a CM-en, az kiváló alkalom a barátokkal való beszélgetésre, szelfik készítésére és megosztására, vagy egy kis ásványvíz megivására, szóval csomó hasznos és kellemes időtöltésre, úgyhogy használjátok ki! :)

Időjárás:

Ezúttal is megrendeltük a jó időt a Kálvária sugárúti HAARP antennásoktól, (mostmár elárulhatjuk, hogy gyíkemberekről van szó) szóval szinte teljesen biztos, hogy jó idő lesz. Esőkabátot érdemes elrakni azért a táskába. Ha netán meghatnánk Földanyát és esne az eső, akkor ez lenne 10 év után az első esős CM, és ki akarna kimaradni egy ilyen történelmi eseményből? Még sosem ázott több ezer biciklis együtt Szegeden, esőben különösen érdemes jönni. Pl. esőben szebben szólnak a csengők! Azért, ha süt a Nap, akkor sem fogunk búslakodni. Egyedül heves zivatar, tornádó, hóvihar, szökőár, vagy árvíz esetén lesz lefújva a rendezvény. (Ha így lenne, az esemény Facebook-oldalán értesítünk mindenkit.)

Muzsika:

Lesznek zenei produkciók út közben, a vonulás előtt és után is.  A rendezőkből alakult formáció, a Lapulevél Popduó kedveskedik majd a résztvevőknek szórakoztató produkciójával, jön a Drasztik Akusztik és a Partyarcok zenekar is.

10 évesek lettünk:

Lesznek közöttünk olyanok is, akik 10. életévüket töltik be az idén, vagyis egyidősek a CM-mel! Őket a menet elejére várjuk (akár a családdal együtt) a vonulás alatt, és egy kis meglepetés is vár rájuk.

A rendezők kérik:

A menetet a rendőrség és a városőrök segítségével a rendezői alakulat biztosítja, a főbb kereszteződéseket lezárva, és a sávban maradást segítve. Aki nem rendező, az lehetőség szerint ne viseljen láthatósági mellényt, hogy a rendezők jobban észlelhetőek legyenek a tömegben. A gyülekező alatt töltsük ki a rendelkezésre álló helyet, figyeljük a rendezőket, akik jelzik, hogy mikor, merre hagyjuk el a teret. A menet végén lesz egy nagy közös bringaemelés, és még más is, ami meglepetés, ezért aki csak tud, menjen beljebb a Dóm téren, hogy mindenki beférjen.

Ittasan, vagy bódultan senki ne vegyen részt a rendezvényen. Reklámozás, kampányolás szigorúan tilos! 

A rendezvényen készült felvételeket később se használja senki reklámozásra, vagy kampányra. Senki ne menjen a szemből jövők sávjába, és a villamossínekre se! Ne járdázzatok, a rendezőkre hallgassatok. Ha jön a mentő/tűzoltó, kiabáljátok, hogy mentő/tűzoltó, közben pedig irtózatosan gyorsan engedjetek utat az embereken segíteni igyekvőknek.

Néhány helyen át fogjuk engedni a tömegközlekedési eszközöket. A tömegközlekedés a város másik fenntartható közlekedési módja, amellyel segítenünk kell egymást, ezért megpróbáljuk minél kevésbé feltartani. Ha villamos érkezik a menethez, egy rendező megállítja a menetet, majd mikor a villamos elvonult, a rendező jelzi, hogy lehet továbbhaladni. Mindenki figyelje a rendezőt, és kövesse utasításait. A villamos alatt fekvő ember mosolya sohasem őszinte. Ezt jó észben tartani. :)

cm_kossuth_nyers.jpg

Akik autóban ülve várják a menet elvonulását, lehet, hogy tavaly épp velünk bringáztak a CM-en, és lehet, hogy jövőre is ezt teszik majd. Ne legyetek restek fokozni a hangulatot jelmezekkel, dudákkal, csengőkkel, spéci bringákkal (velocipéd, fekvőbringa, tricikli jöhet :)) zenével is akár. Csináljatok videókat, képeket, és osszátok meg a neten, és jelöljétek a #cmszeged taget!

Pólók:

Aki rendelt emlékpólót, az a Dóm téren a felvonulás előtt is átveheti.

A rendezvény előtt pedig az itt meghirdetett helyen is időpontokban.

Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/1582491065404019/  

Osszátok a MENETINFÓT ezerrel, hogy mindenki értesülhessen a hasznos tudnivalókról, a visszaszámlálás elindult, találkozunk 24-én a Dóm téren!

Autózóknak: az útlezárások kb. 8 - 10 percig tartanak majd. Az emeléseknél tovább kell 1-1 szakasz lezárására számítani. A nyalókák miatt a Boldogasszony sugárút környékén, a Kálvária sugárút-Nagykörút kereszteződésben, a cikázás miatt a Széchenyi tér környékén huzamosabb lezárás is előfordulhat. Tolakodni nem érdemes, mert a menetbe senki nem hajthat bele, a beragadó járművekkel blokkolni lehet a menekülő-útvonalakat. Itt-ott lehet, hogy marad menekülő irány, ezért érdemes a rendezőket figyelni. Visszafordulni ér, de a tömegközlekedési eszközöket lehetőleg ne akadályozzák az előrehaladásban. Aki esetleg a menetbe hajt, az rendőrségi intézkedésre és szankcióra számíthat. 

Tömegközlekedőknek: Az útvonallal érintett vonalakon 8-10 perces késések lehetnek, a Belvárosi hídon átkelő járműveknél több. Néhány helyen át lesznek engedve a tömegközlekedési eszközök, főleg a villamosok, ezeken a helyeken várhatóan kisebb lesz a késés. 

Gyalogosoknak: A menet elvonulását nekik is végig kell várniuk, kivéve, ha lehetőségük adódik a vonulók veszélyeztetése nélkül átkelni az úttesten.

Kerékpározóknak: Nekik is várniuk kell, azonban Ők megtehetik, hogy beszivárognak, és csatlakoznak a menethez. Ezt csak javasolni tudjuk nekik! ;)

Fúrópajzsoknak: Sajnos a kellemetlen rezgések elkerülése érdekében a fúrópajzsosoknak a pajzsokból kiszállva, a CM alatt a fúrópajzsot áttolva szabad csak közlekedniük. Ha mégsem így cselekszenek, azzal nagyon elássák magukat. Megértésüket köszönjük. 


von.jpgKb. 1500-an vonultak föl vasárnap délután Szegeden, a kissé borongós, szeles időben. 20. alkalommal került megrendezésre a Critical Mass kerékpáros felvonulás, melynek célja ezúttal az volt, hogy felhívja a figyelmet a meglévő és a leendő szegedi hidak bringázhatóvá tételére. 

Néhány szegedbicajos kép itten

 

A délmagyar cikke fotókkal

A szegedma beszámolója fotókkal

Atomboy Vblog képei


 

borito.jpg

Itt van az ősz, itt van újra, és elérkezett az idő, hogy immár 20. alkalommal biciklizzenek a szegediek egy nagyot.  A Mobilitási Hét alkalmából 2015. szeptember 27-én vasárnap, 15:00-kor indul útjára a szegedi Critical Mass, azaz a kerékpáros felvonulás. A menet ezúttal a  Széchenyi térről indul, célja pedig, hogy bringásbarátak legyenek Szeged hídjai. Hívjatok rokonokat, barátokat, kollégákat, ismerősöket, öltözzetek vicces ruhákba, a CM-et Ti teszitek naggyá és vidámmá! Nézzük a tudnivalókat


Mottó: „Bringázható hidakat Szegednek!”

Szegeden a város méretéhez képest elég kevés, mindössze kettő híd van. A Bertalan hídon 2x2 sávon, sokszor a megengedett sebességet túllépve halad a gépjárműforgalom, a bringával járók pedig félnek, ezért szinte mindenki a járdán teker, a gyalogosokat és a villanyoszlopokat kerülgetve. A Belvárosi hídon van kerékpársáv és kerékpárút, de a kerékpárút a járdára lett kijelölve, sok a gyalogos rajta, a szegedi hídfőben pedig mindennapos a káosz. Az elmúlt években többször volt olyan, hogy a biciklizést érthetetlen módon megtiltották a Belvárosi hídon, lehetetlenné téve, hogy a szegediek bringával érkezzenek a belváros szívébe.  A CM azért teker, hogy mindkét jelenlegi, és a később megépülő hídon valóban bringásbarát utakat alakítsanak ki, és hídfelújításnál a kerékpáros közlekedést egyáltalán ne tiltsák meg, vagy csak akkor, ha valóban szükséges.

Start, útvonal:

A menet ezúttal a Széchenyi térről indul, és a lenti térképen látható útvonalat járja be. 14:30-tól már gyülekező lesz, 15 órakor indul a mandula. Aki korábban kijön, és jó sok ismerőst, barátot hoz magával, annak több esélye lesz, hogy menő matricát szerezzen. :) Az útvonal kb. 13 km hosszú, ezen távot családoknak is tartható, kényelmes tempóban teszi meg a menet, az érkezés fél 5 körül várható a Dóm térre. Bringaemelés lesz a Kossuth Lajos sgt-on, a rakparton, a hidakon, valamint a menet végén a Dóm téren.

utvonal.jpg

Üzemi megállások:

A korábbi évekhez hasonlóan előfordulhat, hogy a menetoszlop tömörítése, a rendezők mozgatásának segítése érdekében lelassul, vagy megáll a menet. Ha valaki bringával kerül dugóba a CM-en, az kiváló alkalom a barátokkal való beszélgetésre, szelfik készítésére és megosztására, vagy egy kis ásványvíz megivására, szóval csomó hasznos és kellemes időtöltésre, úgyhogy használjátok ki! :)

Időjárás:

Ezúttal is megrendeltük a jó időt a Kálvária sugárúti HAARP antennásoktól, szóval szinte teljesen biztos, hogy jó idő lesz. Esőkabátot érdemes elrakni azért a táskába. Ha netán esne az eső, akkor ez lenne 9,5 év után az első esős CM, és ki akarna kimaradni egy ilyen történelmi eseményből? Még sosem ázott több ezer biciklis együtt Szegeden, esőben különösen érdemes jönni. Azért, ha süt a Nap, akkor sem fogunk búslakodni. Egyedül heves zivatar, tornádó, hóvihar, szökőár, vagy árvíz esetén lesz lefújva a rendezvény. (Ha így lenne, az esemény Facebook-oldalán értesítünk mindenkit.)

bertalan_hid.jpgA jövőben talán láthatunk valami ilyesmit is a Bertalan hídon. 

Muzsika:

Lesznek zenei produkciók út közben. A rendezőkből alakult alkalmi formáció, a Lapulevél Popduó kedveskedik majd a résztvevőknek szórakoztató produkciójával. Elképzelhető az is, hogy más zenekarok is megjelennek valahol út közben, és az is, hogy valahol egy bringás póló meccsen keresztül halad a CM! dscn8342.jpg

A rendezők kérik:

A menetet a rendőrség és a városőrök segítségével a rendezői alakulat biztosítja, a főbb kereszteződéseket lezárva, és a sávban maradást segítve. Aki nem rendező, az lehetőség szerint ne viseljen láthatósági mellényt, hogy a rendezők jobban észlelhetőek legyenek a tömegben. A gyülekező alatt töltsük ki a rendelkezésre álló helyet, figyeljük a rendezőket, akik jelzik, hogy mikor, merre hagyjuk el a teret. A menet végén lesz egy nagy közös bringaemelés, ezért aki csak tud, menjen beljebb a Dóm téren, hogy mindenki beférjen.

Ittasan, vagy bódultan senki ne vegyen részt a rendezvényen. Reklámozás, kampányolás szigorúan tilos! A rendezvényen készült felvételeket később se használja senki reklámozásra, vagy kampányra. Senki ne menjen a szemből jövők sávjába, és a villamossínekre se! Ne járdázzatok, a rendezőkre hallgassatok. Ha jön a mentő/tűzoltó, kiabáljátok, hogy mentő/tűzoltó, közben pedig irtózatosan gyorsan engedjetek utat az embereken segíteni igyekvőknek.

Néhány helyen át fogjuk engedni a tömegközlekedési eszközöket. A tömegközlekedés a város másik fenntartható közlekedési módja, ezért megpróbáljuk minél kevésbé feltartani. Ha villamos érkezik a menethez, egy rendező megállítja a menetet, majd mikor a villamos elvonult, a rendező jelzi, hogy lehet továbbhaladni. Mindenki figyelje a rendezőt, és kövesse utasításait. A villamos alatt fekvő ember mosolya sohasem őszinte. Ezt jó észben tartani. :)

Akik autóban ülve várják a menet elvonulását, lehet, hogy tavaly épp velünk bringáztak a CM-en, és lehet, hogy jövőre is ezt teszik majd. Ne legyetek restek fokozni a hangulatot jelmezekkel, dudákkal, csengőkkel, spéci bringákkal (velocipéd, fekvőbringa, tricikli jöhet :)) zenével is akár. Csináljatok videókat, képeket, és osszátok meg a neten, és jelöljétek a #cmszeged taget!

 

Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/680774502024836/

Osszátok a MENETINFÓT ezerrel, hogy mindenki értesülhessen a hasznos tudnivalókról, a visszaszámlálás elindult, várunk mindenkit 27-én a Széchenyi téren!

Autózóknak: az útlezárások kb. 8 - 10 percig tartanak majd. Az emeléseknél tovább kell 1-1 szakasz lezárására számítani. A menet mozgása és a kerékpáremelés miatt a Tisza Lajos krt-on az Anna-kút környékén hosszabb várakozásra lehet számítani. Tolakodni nem érdemes, mert a menetbe senki nem hajthat bele, a beragadó járművekkel blokkolni lehet a menekülő-útvonalakat. Itt-ott lehet, hogy marad menekülő irány, ezért érdemes a rendezőket figyelni. Visszafordulni ér, de a tömegközlekedési eszközöket lehetőleg ne akadályozzák az előrehaladásban. Aki esetleg a menetbe hajt, az rendőrségi intézkedésre és szankcióra számíthat. 

Tömegközlekedőknek: Az útvonallal érintett vonalakon 8-10 perces késések lehetnek, a Belvárosi hídon átkelő járműveknél több. Néhány helyen át lesznek engedve a tömegközlekedési eszközök, főleg a villamosok, ezeken a helyeken várhatóan kisebb lesz késés. 

Gyalogosoknak: A menet elvonulását nekik is végig kell várniuk, kivéve, ha lehetőségük adódik a vonulók veszélyeztetése nélkül átkelni az úttesten.

Kerékpározóknak: Nekik is várniuk kell, azonban Ők megtehetik, hogy beszivárognak, és csatlakoznak a menethez. Ezt csak javasolni tudjuk nekik! ;)

Tuk-tukosoknak: Sajnos gépjárművekkel nem lehet résztvenni a felvonuláson, de ha valaki pedállal hajtható tuk-tukot tudna szerezni, az milyen menő lenne már! Szóval az jöhet, és fölültetjük a platóra a Lapulevél popduót.  

 


kicsi.jpgBaleset történt péntek reggel a szegedi Makkosházi krt. és az Agyagos utca kereszteződésében, melyben egy 15 éves fiú súlyosan megsérült. A kerékpáros nekiütközött egy elékanyarodó, szemeteskonténert szállító teherautónak. Az eseményről hír jelent meg az újságban, mely a délelőtt folyamán többször változott, de végig az jött le belőle, hogy a kerékpáros vétett a szabályok ellen, sőt, még a közútkezelő is nyilatkozott, hogy ott nem is az a forgalmi rend, amit hinnénk. A történet viszont nem akar kerek lenni sehogy sem, ezért utánanéztünk.


Idén tavasszal is több százan vettek részt a Magyar Kerékpárosklub Bringás reggelijének szegedi helyszínén, a Dóm téren. A kerekezők túrórudit és almát kaptak, a Decathlon kitelepült szervize pedig ingyen elvégzett kisebb beállításokat, javításokat az érdeklődők bringáin.

Idén először nyereményjátékban vehetnek részt azok, akik lefényképezték magukat jogosítványukkal, forgalmi engedélyükkel, vagy kocsikulcsukkal a reggeli helyszínén, a képet ide lehet föltölteni, a játékról pedig itt olvashattok. 

Az eseményről beszámolt a Délmagyar is, sok fényképpel. 


Több, mint 3000 bringás tekert ma végig a csendes, hűvös, változóan napos időben Szeged utcáin. Jól jellemzi a 19. szegedi Critical Mass mai méreteit, hogy a tömeg nem fért föl a Belvárosi hídra, a TIK parkhoz érkezve a Szentháromság utcáig bedugultak az utcák, a menet közel két órán át tartott.  Az eseményt Szent István téren a Drasztik, Anna kúton a Lapulevél Popduó, valamint Stefánián a Pakura produkciója színesítette, megint volt, aki fekvőbringával,utánfutóval, színes öltözékben teljesítette a távot. A rendezők mindenkinek köszönik a részvételt, a rendőröknek, városőröknek, mezőőröknek és mindenkinek, aki közreműködött - a segítséget.  Az alábbiakban gyűjtjük a képeket, videókat, újságcikkeket, ha szeretnéd, hogy a tieid fölkerüljenek a listára, a szegedbicaj@gmail.com címre küldd el a linket. 

A következő nagy, közös tekerés szeptemberben lesz. Az is jó lesz. :)

A facebook esemény, ahol a résztvevők megosztják képeiket

A Délmagyarország beszámolója sok-sok képpel

A szegedma hírportál beszámolója

A Hírkút videós beszámolója

A PartyPont interjúja Terjék Balázs főszervezővel

cygnaa videója a rókusi körforgalomból

atomboy videója Dugonics téri kettős körforgalomnál


cm_fejlec.png

Idén sem múlhat el úgy a tavasz, hogy a szegediek ne biciklizzenek egy nagyot közösen. A Föld napja alkalmából 2015. április 19-én vasárnap, 15:00-kor indul útjára a szegedi Critical Mass, azaz a kerékpáros felvonulás. A menet ezúttal a Szent István térről indul, célja pedig, hogy javuljanak a Szegeden kerékpárral ingázók sokszor mostoha közlekedési feltételei. Hívjatok rokonokat, barátokat, kollégákat, ismerősöket, öltözzetek vicces ruhákba, a CM-et Ti teszitek naggyá és vidámmá! Nézzük a tudnivalókat!


Mottó: „A szegedi BRingázókért”

Az bringás ingázók azok, akik naponta a munkahelyükre és onnan haza kerékpárral mennek. Gyakran időre kell megtenniük a két pont közötti távolságot, amelyhez rendre a lehető legrövidebb és leginkább akadálymentes útvonalat próbálják megtalálni. Szegeden azonban sokuknak nincs könnyű dolga. Főleg a külső városrészekből általában egyetlen út vezet be a belvárosba, a kerekezők pedig több helyen elképesztő állapotú kerékpárutakra kényszerülnek, melyeken nem csak kényelmetlen, de egyenesen balesetveszélyes kerékpározni. A járdákon kijelölt, gyalogosokkal közös felületek egyáltalán nem alkalmasak arra, hogy az emberek járművekkel közlekedjenek rajtuk. Például a Dorozsmai úton, a Szabadkai úton, vagy a Bajai úton az úthibákkal való mindennapos küzdelem jellemzi a bringázók életét. A CM célja, hogy ez megváltozzon, és létrejöhessenek a kényelmes, gyors, biztonságos bringás ingázást lehetővé tevő útvonalak.

dscn0726.jpg

Start, útvonal:

A menet ezúttal a Szent István térről indul, és a lenti térképen látható útvonalat járja be. 14:30-tól már gyülekező lesz, 15 órakor indul a mandula. Aki korábban kijön, és jó sok ismerőst, barátot hoz magával, annak több esélye lesz, hogy menő matricát szerezzen. :) Az útvonal majdnem 13 km hosszú, ezen távot családoknak is tartható, kényelmes tempóban teszi meg a menet, az érkezés fél 5 körül várható. Bringaemelés lesz a Rókusi körúton, a hidakon, valamint a menet végén az Ady téren, a TIK mellett.

(képen a dorozsmai úti kerékpárút egyik tipikus szakasza)

Üzemi megállások:

A korábbi évekhez hasonlóan előfordulhat, hogy a menetoszlop tömörítése, a rendezők mozgatásának segítése érdekében lelassul, vagy megáll a menet. Ha valaki bringával kerül dugóba a CM-en, az kiváló alkalom a barátokkal való beszélgetésre, szelfik készítésére és megosztására, vagy egy kis ásványvíz megivására, szóval csomó hasznos és kellemes időtöltésre, úgyhogy használjátok ki! 

cmterkep.png

Időjárás:

Ezúttal is megrendeltük a jó időt a Kálvária sugárúti HAARP antennásoktól, szóval szinte teljesen biztos, hogy jó idő lesz. Esőkabátot érdemes elrakni azért a táskába. Ha netán esne az eső, akkor ez lenne 9 év után az első esős CM, és ki akarna kimaradni egy ilyen történelmi eseményből? Még sosem ázott több ezer biciklis együtt Szegeden, esőben különösen érdemes jönni. Azért, ha süt a Nap, akkor sem fogunk búslakodni. Egyedül heves zivatar, tornádó, hóvihar, szökőár, vagy árvíz esetén lesz lefújva a rendezvény. (Ha így lenne, az esemény Facebook-oldalán értesítünk mindenkit.)

k3_toltesen_1.jpg

Muzsika:

Lesznek zenei produkciók út közben. A rendezőkből alakult alkalmi formáció, a Lapulevél Popduó kedveskedik majd a résztvevőknek szórakoztató produkciójával. Elképzelhető az is, hogy más zenekarok is megjelennek valahol út közben, pl. a Drasztik Akusztik. :)

A rendezők kérik:

A menetet a rendőrség és a városőrök segítségével a rendezői alakulat biztosítja, a főbb kereszteződéseket lezárva, és a sávban maradást segítve. Aki nem rendező, az lehetőség szerint ne viseljen láthatósági mellényt, hogy a rendezők jobban észlelhetőek legyenek a tömegben. A gyülekező alatt töltsük ki a rendelkezésre álló helyet, figyeljük a rendezőket, akik jelzik, hogy mikor, merre hagyjuk el a teret. A menet végén lesz egy nagy közös bringaemelés, ezért aki csak tud, menjen le az úttestről a TIK és a BTK épülete közötti parkba, a rendezők a helyszínen is ide irányítják majd a résztvevőket. (képen egy elképzelt ingázó- és turistaútvonal a Tisza töltésén Alsóváros mellett)

Ittasan, vagy bódultan senki ne vegyen részt a rendezvényen. Reklámozás, kampányolás szigorúan tilos! A rendezvényen készült felvételeket később se használja senki reklámozásra, vagy kampányra. Senki ne menjen a szemből jövők sávjába, és a villamossínekre se! Ne járdázzatok, a rendezőkre hallgassatok. Ha jön a mentő/tűzoltó, kiabáljátok, hogy mentő/tűzoltó, közben pedig irtózatosan gyorsan engedjetek utat az embereken segíteni igyekvőknek.

Néhány helyen át fogjuk engedni a tömegközlekedési eszközöket. A tömegközlekedés a város másik fenntartható közlekedési módja, ezért megpróbáljuk minél kevésbé feltartani. Ha villamos érkezik a menethez, egy rendező megállítja a menetet, majd mikor a villamos elvonult, a rendező jelzi, hogy lehet továbbhaladni. Mindenki figyelje a rendezőt, és kövesse utasításait. „Mi az, nagy, sárga, és fáj, ha a szemedbe megy? … A villamos!” Ezt jó észben tartani. :)

Akik autóban ülve várják a menet elvonulását, lehet, hogy tavaly épp velünk bringáztak a CM-en, és lehet, hogy jövőre is ezt teszik majd. Ne legyetek restek fokozni a hangulatot jelmezekkel, dudákkal, csengőkkel, spéci bringákkal (velocipéd, fekvőbringa, tricikli jöhet :)) zenével is akár. Csináljatok videókat, képeket, és osszátok meg a neten, és jelöljétek a #cmszeged taget!

KERÉKPÁRREGISZTRÁCIÓ:

Dovának köszönhetően a CM előtt, a Szent István téren lehetőség lesz a kerékpárok ingyenes regisztrálására. A kerékpárregisztrációról részletesebben itt olvashattok.

Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/797684133643722/ 

Osszátok a MENETINFÓT ezerrel, hogy mindenki értesülhessen a hasznos tudnivalókról, a visszaszámlálás elindult, várunk mindenkit 19-én a Szent István téren!

Autózóknak: az útlezárások kb. 8 - 10 percig tartanak majd. Az emeléseknél tovább kell 1-1 szakasz lezárására számítani. A menet mozgása és a kerékpáremelés miatt a Belvárosi hídon hosszabb, akár 20 perces lezárásra is lehet számítani. Tolakodni nem érdemes, mert a menetbe senki nem hajthat bele, a beragadó járművekkel blokkolni lehet a menekülő-útvonalakat. Itt-ott lehet, hogy marad menekülő irány, ezért érdemes a rendezőket figyelni. Visszafordulni ér, de a tömegközlekedési eszközöket lehetőleg ne akadályozzák az előrehaladásban. Aki esetleg a menetbe hajt, az rendőrségi intézkedésre és szankcióra számíthat. 

Tömegközlekedőknek: Az útvonallal érintett vonalakon 8-10 perces késések lehetnek, a Belvárosi hídon átkelő járműveknél több. Néhány helyen át lesznek engedve a tömegközlekedési eszközök, főleg a villamosok, ezeken a helyeken várhatóan kisebb lesz késés. Az elektronikus tájékoztató rendszer közli, ha a CM elkezdődött, és amiatt csúszások lehetnek.

Gyalogosoknak: A menet elvonulását nekik is végig kell várniuk, kivéve, ha lehetőségük adódik a vonulók veszélyeztetése nélkül átkelni az úttesten.

Kerékpározóknak: Nekik is várniuk kell, azonban Ők megtehetik, hogy beszivárognak, és csatlakoznak a menethez. Ezt csak javasolni tudjuk nekik! ;)

Kombájnosoknak: valaki Szeged belterületén szeretne kombájnozgatni a felvonulás ideje alatt, annak azt tanácsoljuk, válasszon más programot, de ha feltétlenül ragaszkodik a kombájnhoz, akkor sajnos torlódásokra és várakozásra kell készülnie.

 


Fénykép6992.jpgAugusztus közepe óta felbontások vannak a Károlyi utcában. Több busz, és trolibuszjárat halad át a szakaszon, és itt van a K-NY irányú biciklis tengely a belvároson át. Az utóbbi idők általános közútkezelői gyakorlata, hogy minden változás esetén az első, hogy kitiltják a kerékpározást az útról. Itt is ez történt, fekete ragasztószalaggal és filctollal estek a tábláknak. Az irodákban nyugalom van, a forgalomban félelem, a rendőrség pedig bírságol.

 

Mi ez a Károlyi utca?

A Széchenyi teret a Mars térrel összekötő útvonal része a Széchenyi tér és a Tisza Lajos krt. között húzódik. Troli- és buszjáratok járnak rajta, és itt vezetnek át az uniós projekt keretében kialakított kerékpársávok, amelyek a K-NY-i irányú kerékpáros közlekedést bonyolítják a belvároson át. Közműépítés miatt néhány helyen fölbontották az utat, augusztus közepétől pedig kitiltották a kerékpáros forgalmat.


DSCN0022.jpgMa reggel ismét bringás reggelivel várták a Magyar Kerékpárosklub aktivistái a szegedi kerékpárosokat. A Dóm téren szervezett reggelin keksszel, Túró Rudival, gyümölcslével és naptárral köszönték meg a közlekedőknek, hogy a bicajt választották, egyben fölhívták a figyelmet, hogy még mindig lehet regisztrálni a „Bringázz a munkába” kampányba, az október 31-ig legalább 8 bringás alkalmat regisztrálók elismerő oklevelet kapnak. Sokaknak már ismerős volt a kampány, és többen jelezték, hogy már gyűjtik is a kilométereket.

A jó idő és a szegedi bringás forradalom megtette a hatását, a finomságok már ¾ 8 előtt elfogytak, úgy látszik, egyre többen jegyzik meg, hogy aki korán kel, bringás reggelit lel. Volt, aki csak azért kölcsönzött ma reggel biciklit, hogy részt vehessen a reggelin! Jó látni, hogy évről évre egyre kevesebben keresnek kifogást, hogy miért ne bringázzanak, egyre több kerekező jár a városban, az Oskola utca lassan a bringás dugóiról lesz híres :)


Oskola utcai kerékpársávok a Híd utca előtt kicsi.jpgKözeleg az önkormányzati választás, amelyen képviselőket és polgármestert választunk, ezért arra gondoltunk, hogy egy kérdőív segítségével meginterjúvoljuk a hivatalban lévő polgármestert és a polgármesterjelölteket, hogy miként vélekednek a szegedi biciklis közlekedésről, és milyen kerékpáros fejlesztéseket mernek bevállalni az elkövetkező ciklusra. A jelöltek határidőt is szabhatnak maguknak, így kíméletlenül számon is kérhetjük rajtuk a vállalásokat. A kérdőívet azonos tartalommal kapta meg minden jelölt az interneten talált címére, de ezidáig egy valaki töltötte ki az ívet, Málovics György, az LMP polgármester-jelöltje.

Málovics György a szegedi biciklis közlekedésről

Szokott biciklizni, márciustól novemberig folyamatosan biciklivel közlekedik, munkába, barátokhoz, mindenhová. Szeged kerékpáros infrastruktúráját alapvetően jónak tartja, de a minőséggel és a karbantartással kapcsolatban lát problémákat. A kerékpáros közlekedés álláspontja szerint a városi közlekedés környezetbarát, helytakarékos és egészséges módja, amelynek fejlesztése a megoldás a város közlekedési problémáira. A szegedi bringás közlekedés Szeged egyik jellegzetessége, amely nagy hagyományokkal bír ezért szerepét pozitívan át kell értékelni. A bringázást - véleménye szerint – ahol csak lehet, el kell különíteni az autós forgalomtól.

Mire számíthatunk a kerékpáros közlekedés terén, ha Málovics György (LMP) lesz Szeged polgármestere?

2015. év végéig:
- engedélyezik az úttest szélén vezetett buszsávokban a kerékpáros közlekedést
- a városi rendezvényeknél, vagy útfelbontásoknál biztosítják a kerékpáros közlekedést, vagy ki lesz jelölve a lehető legrövidebb kerékpáros kerülőútvonal

2016. év végéig:
- eltűnnek a kerékpárral behajtani tilos táblák Szegedről
- az összes ma létező, és a későbbiekben esetleg megvalósuló gyalogos övezet teljes mértékben, vagy időkorlátozással használható lesz kerékpárral is
- a kötelezően használandó, járdán kijelölt gyalog- és kerékpárutak mellett, hol csak lehet, kerékpáros nyomot festenek az úttestre, hogy akik szeretnének, nagyobb sebességgel tekerhessenek a járművek között
- korszerű, új, kerékpársávos megoldást alakítanak ki az Oskola utcán és a Stefánián a Magyar Kerékpárosklub javaslata alapján

2017. év végéig:
- az összes még egyirányú utca két irányban használható lesz a kerékpárosoknak, ahol az úttest legalább 3 méter széles, és ehhez, ha szükséges, néhány parkolót is föláldoznak
- koncepció és terv készül, és pénzügyi háttere is megteremtődik annak, hogy a ma még járdán kijelölt gyalog- és kerékpárutaknak legalább 30%-át korszerű, úttesten vezetett kerékpársávok váltsák föl
- megkétszereződik a jelenleg közterületen található kerékpártámaszok száma

 "Régóta követem a szegedbicaj, illetve a helyi kerékpáros aktivisták tevékenységét. Én őket egy nagyon felkészült és konstruktív csapatnak tartom, akik elkötelezettek a város és a kerékpáros közlekedés iránt. Emellett a kerékpáros közlekedést, mint gyors, kényelmes és környezetbarát közlekedési módot nagyon fontosnak tartom Szegeden, felelősséggel meg tudom ígérni, hogy a jövőben helyi politikusi minőségemben folyamatosan együttműködök a helyi kerékpáros aktivistákkal a szegedi kerékpáros helyzet további, érdemi javításában. Köszönettel: Málovics György"

 


tilos.jpgFélrevezető címmel jelent meg ma cikk a Dugonics téri kettős körforgalom melletti járdákon fölfestett „kerékpárral behajtani tilos” jelek kapcsán. Az történt, hogy valóban ilyen tiltó jeleket festettek a járdákra, amiken eddig is tilos volt biciklizni. Az egy dolog, hogy a választások előtt valami munkát kell mímelni a közlekedésszervezés terén. A hivatalnokok általában boldogok, ha megtilthatnak valamit, de vajon hová vezet az ilyesmi? Miért bicikliznek sokan a járdán a Dugonics téren? Mi nem a hülyeséget terjesztjük, hanem megnézzük, mi is történt valójában.

Kettős körforgalom a Dugonics téren

A téren két villamosvonal halad át, trolik, buszok hajtanak át minden nap rajta, ráadásul az egyik legnagyobb gyalogos- és kerékpáros forgalmat bonyolítja a tér, elvégre ide fut be két sugárút, a kiskörút, és több egyetemi épület is áll itt. A körforgalom viszont helyigényes, így az úttest mellett nem maradt széles járdáknak hely. Amikor a körforgalmakat megépítették, a kerékpárosokat elvileg a járdára akarták vezetni, némely zebrák mellett fölfestették a kerékpárút átvezetéseket, 1-2 tábla is kikerült. A szűknek tűnő, gyakran beduguló úttesten nem is tekert igazán senki, aki mégis szabályosan az úttesten biciklizett, azt a KRESZ-t nem ismerő autósok sokszor ledudálták, vagy ordibálva zavarták a járdára.

 

Miért tekernek a biciklisek a járdán?

A tér átépítésekor tehát a kerékpározás kérdése nem lett megoldva, a félkész megoldás úgy lett hagyva. De kerékpáros átvezetések voltak, és egyfajta fura szokásrend alakult ki, ami azt jelentette, hogy a biciklisek a járdán közlekedtek, pedig a kerékpárút nem volt kijelölve táblával, tehát elvileg az úttesten kellett volna bringázni. A város közlekedéspolitikája viszont ahol csak lehetett, járdákra vezette a bicikliseket (Petőfi Sándor sgt. eleje, Kálvária sgt., Kossuth Lajos sgt., József Attila sgt., Fő fasor, stb.) mondván, hogy az biztonságos. Az úttestre sok helyen biciklizést tiltó táblákat is kiraktak, biztatva az autóvezetőket, hogy dudálják csak le az úttesten közlekedő kerekezőket. Csoda tehát, hogy a biciklisek a járdán közlekednek ott is, ahol nincs kerékpárút kijelölve rá? Nem, ez sajnos a szomorú következmény. De ezt fáj elismerni azoknak, akik ezt a helyzetet okozták, ezért inkább ráfognak mindent a biciklisekre, hogy nem tudják a szabályokat, meg lázadók, bunkók, stb.

árkádtúra.jpgBiciklis rendezvény a Dugonics téren 2012-ben, a kép bal alsó részén még látható a régi sárga kerékpáros átvezetés is.

Kerékpáros nyomok az úttesten!

Aztán tavaly év elején egyértelműsíteni akarták: a biciklisek az úttesten kell, hogy közlekedjenek. A kerékpárút átvezetésből zebra lett. Sárga burkolati jelekkel kerékpáros nyomokat festettek az úttestre, be a körforgalomba is, a középgörbére, ami a világ egyik legmodernebb és legjobb megoldása! Csakhogy a sárga biciklis jeleket a lehető legkisebbre festették, mondván, drága a festék. Az új közlekedés népszerűsítésére egy fillért nem fordítottak, fölfestették, aztán kész. Mi a szegedbicajon megírtuk, hogy hogyan kell használni az új forgalmi rendet , néhányan el is kezdtek az úttesten cangázni, az autósok már nem dudáltak. De ettől még a többség továbbra is a járdán ment, a régi beidegződéseket nem lehet csak úgy kiiktatni, miközben a város nagy részén még mindig a járdán kijelölt (gyalog- és) kerékpárutakon kell tekerni.

Hajtva tilos, tolva szabályos!?

toljad.jpgAztán jött idén nyáron a Balesetmegelőzési Bizottság és a Környezetgazdálkodás közös akciója, melynek keretében a KRESZ-ben nem létező, figyelemfelhívó táblákat helyeztek ki a járdán biciklizőknek, hogy a zebrán tolni kell a kerékpárt, ami egyfelől sajnos vitatható, másfelől a járdán biciklizés problémáját nem oldotta meg. Született viszont újságcikk a táblákról, és a körülöttük kialakult vitákról. Arról, hogy az úttesten kellene kerékpározni, nemigen esett szó a vitában…

A járdán tilos biciklizni, néhol még tilosabb

tilos1.jpgA KRESZ általánosságban tiltja a kerékpáros közlekedést a Dugonics tér járdáin, tehát mindenféle jelzés nélkül tilos kerékpárral közlekedni, mert a bicikli jármű, az úttesten kell közlekednie. A kialakult rossz beidegződést a város most úgy akarja megszüntetni, hogy hatalmas kerékpárral behajtani tilos jeleket fest a járdára. Igen, erre már lett festék, csak a szabályos közlekedés kijelölésére nem volt elég. A tiltásfestős dili a Kossuth Lajos sugárúton indult a rendőrség előtt, aztán folytatódott a Károlyi kollégiumnál, és most itt. Az elképzelés, hogy leszedjék a bicikliseket a járdáról, elvileg jó és támogatható. Ezzel a módszerrel viszont azt a tévhitet kelthetik az emberekben, hogy ahol nincs tiltás, ott szabad biciklizni a járdán. Pedig ez nem igaz. Azon túl, hogy pénzbe kerül a festés, sérül az a törvényi elv, hogy a lehető legkevesebb jelzést kell használni a forgalmi rend kialakításánál. A hivatalok szerencsétlenkedése viszont jól mutatja, hogy milyen nehéz egy elrontott forgalmi rend miatt kialakult rossz szokásrendet megváltoztatni. Kár, hogy nem a jó közlekedési módot festik föl inkább, és nem arra használják a médiát, hogy a helyes közlekedési módot hirdessék általa, hanem inkább tiltásokkal festik tele a várost. Ettől az emberek csak azt fogják tudni, hogy amit tesznek, az helytelen, de azt nem fogják átlátni, hogy mi lenne a helyes. A Kerékpárosklubot nem kereste senki a szabályos közlekedés népszerűsítése érdekében.

És most nézzük, hogy a város legolvasottabb újságja a Délmagyarország mit ír a témában, és miért is félrevezető a cikk.

„Kitiltották a bicikliseket a Dugonics tér környékéről”

Nem igaz, eddig is szabadott biciklizni a téren, és ezután is szabad. Nyilván jól fest a botrányos cím, de nem szép dolog hazudni, ráadásul ilyen kényes témában. Jogilag semmi nem változott a téren, az úttesten kell bringázni, a járdán meg tilos.

„„megoldódott" egy régi probléma, ami megosztotta a kerékpáros társadalmat: át lehet-e tekerni a zebrán, vagy sem. „

1. Nincs kerékpáros társadalom. Közlekedő emberek vannak, hogy meri bárki külön társadalomba préselni azokat, akik egy adott napon kerékpárra ülnek?
2. Az, hogy szabad-e a járdán biciklizni, nem oldja meg azt a kérdést, hogy szabad-e a zebrán.

„ úgy változott meg a forgalmi rend, hogy az útszakaszra behajtani tilos, így szabályosan már biztosan nem lehet a zebrán áttekerni.”

A járda nem útszakasz. Amúgy ha gyalog érkezek az úttesthez, nem indulhatok el? A vitára nem pont került, hanem újabb vita kezdődhet.

„A táblák azért kerültek ki, mert a kerékpárosok közül többen azt hitték, a zebrán tekerve is elsőbbségük van az autókkal szemben. „

Ha azért kerültek volna ki, akkor miért nem elsőbbségadás táblákat tettek ki? Az a baj, hogy valaki áthajt a zebrán, vagy az, hogy nem ad elsőbbséget? Miért kerülnek a bringások a zebrához?

„ szabálysértési törvény szerint a behajtani tilos figyelmen kívül hagyásáért 10 ezer forint bírságot szabhat ki a rendőr és a közterület-felügyelő. „

A behajtani tilos egy tábla, nem útburkolati jel. A téren útburkolati jeleket festettek. Ha a rendőrségnek burkolati jel kell, hogy a járdán biciklizőket bírságolja, az már igencsak nagy gáz, mert a járdán burkolati jel (vagy tábla) nélkül is eleve tilos biciklizni. A járda a gyalogosoké, a kerékpáros a gyalogosokat zavarja és veszélyezteti is. Mellesleg a KRESZ is ezt írja.

KRESZ 1. sz. függelék I. b): "Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része; "

„Így tilos tekerni a Dugonics tér Reök-palota felőli oldalánál, a Tisza Lajos körút, Kálvária sugárút Tesco felőli részénél, valamint a Tisza Lajos körút–Petőfi Sándor sugárúti körforgalom járdáinál. Információnk szerint a városban további helyeken is hasonló módon tiltják meg a kerékpározást.”

És minden más járdán is tilos kerékpárral közlekedni! Ember legyen a talpán, aki ebből a felsorolásból kihámozza, hogy hol kell a járdán biciklizni, és hol tilos. REÖK palotánál nem csak járda van, a sarokig gyalogos- kerékpáros övezet van. A Petőfi Sándor sgt. elején pont a járdán indul a gyalog- és kerékpárút! Akkor hol kell, és hol tilos pontosan biciklizni? Ez az értelmetlen közlemény azt hiteti el az emberekkel, hogy csak bizonyos  szakaszokon tilos járművel hajtani a járdán. Ráadásul, ha csak kerékpárral tilos hajtani a járdán, akkor autóval, vagy motorkerékpárral szabad??? És még folytatni is akarják ezt a marhaságot városszerte.

Úgy tudjuk, hogy a Magyar Kerékpárosklub szívesen együttműködik a kerékpárosokat érintő forgalmi változtatások kidolgozásában, a kerékpárosok és más közlekedők együttműködését segítő, konfliktusaikat csökkentő megoldások megtalálásában és a helyes és biztonságos közlekedést támogató kampányok megszervezésében. Lehet, hogy a város tiltásokkal való telefestegetése helyett velük lehetne jobb megoldást is találni. 

Ötletek a honlapjukról.

A Szegedcafé kicsit más jellegű írást közölt a felfestésekről. 


DSCN9820.jpg


cm 14.09.21. menetinfó cím.jpg

Ismét közeleg a szeptemberi Autómentes Nap, így 2014. szeptember 21-én vasárnap, 15:00-kor indul útjára a szegedi Critical Mass, azaz a kerékpáros felvonulás. Most először indul a menet a Dugonics térről, a mottó pedig ezúttal nem csak a kerékpározást érinti, hanem minden közlekedőt. Hívjatok rokonokat, barátokat , kollégákat, ismerősöket, öltözzetek vicces ruhákba, a CM-et Ti teszitek naggyá és vidámmá! Nézzük a tudnivalókat!

Mottó: „Együtt közlekedünk!”

A napi forgalomban nem autósok, kerékpárosok, motorosok vagy gyalogosok vesznek részt, hanem emberek: szülők, nagyszülők, gyermekek, unokák, rokonok, barátok, kollégák, osztálytársak, volt évfolyamtársak. Van, aki reggel kerékpárral indul útnak, más buszra száll, és van, aki autóval megy, de a lényegen nem változtat. Ne járművek szerint besorolt csapatok harctere legyen az utca, hanem az a hely, ahol mindenki szeretne épségben, minél hamarabb eljutni pl. a munkahelyére, a boltba vagy haza a szeretteihez. És ahol az emberek figyelnek egymásra és békében együttműködnek, bármivel is közlekednek, s ehhez adottak a infrastrukturális feltételek is. 

Start, útvonal:

A menet ezúttal a Dugonics térről indul, és a lenti térképen látható útvonalat járja be. 14:30-tól már gyülekező lesz, 15 órakor indul a mandula. Aki korábban kijön, és jó sok ismerőst, barátot hoz magával, annak több esélye lesz, hogy menő piros matricát szerezzen. :) Az útvonal 12 km hosszú, ezen távot családoknak is tartható, kényelmes tempóban teszi meg a menet, az érkezés fél 5 körül várható. A tömeg megáll és tömörödik a Kossuth Lajos sugárúton, bringaemelés lesz a hidakon valamint és a menet végén az Árpád téren a Nagyá előtt. Aztán még lesz egy kis program, de erről később.

cm útvonal 14.09.21..jpg

Időjárás:

Jó időt rendeltünk a Kálvária sugárúti HAARP antennásoktól, szóval szinte teljesen biztos, hogy jó idő lesz. Az idei időjárásból kiindulva esőkabátot érdemes elrakni azért a táskába. Ha netán esne az eső, akkor ez lenne 8 év után az első esős CM, és ki akarna kimaradni egy ilyen történelmi eseményből? Még sosem ázott több ezer biciklis együtt Szegeden, esőben különösen érdemes jönni. Azért, ha süt a Nap, akkor sem fogunk búslakodni. Egyedül heves zivatar, tornádó, hóvihar, vagy árvíz esetén lesz lefújva a rendezvény. 

Muzsika:

Lesznek zenei produkciók út közben. Idén is játszik majd a Drasztik Akusztik és a Pakura együttes, és a rendezőkből alakult alkalmi formáció is kedveskedik majd a résztvevőknek, ahogy tud. :)

A rendezők kérik:

A menetet a rendőrség segítségével a rendezői alakulat biztosítja, a főbb kereszteződéseket lezárva, és a sávban maradást segítve. Aki nem rendező, az lehetőség szerint ne viseljen láthatósági mellényt, hogy a rendezők jobban észlelhetőek legyenek a tömegben. A gyülekező alatt töltsük ki a rendelkezésre álló helyet, figyeljük a rendezőket, akik az embereket a Dugonics tér és az Árpád tér irányába terelik, hogy a körfogalom felől érkezők is beférjenek.

Ittasan, vagy bódultan senki ne vegyen részt a rendezvényen. Reklámozás, kampányolás szigorúan tilos! Senki ne menjen a szemből jövők sávjába, és a villamossínekre se! Ne járdázzatok, a rendezőkre hallgassatok. Ha jön a mentő/tűzoltó, kiabáljátok, hogy mentő/tűzoltó, közben pedig irtózatosan gyorsan engedjetek utat az embereken segíteni igyekvőknek.

Néhány helyen át fogjuk engedni a tömegközlekedési eszközöket. A tömegközlekedés a város másik fenntartható közlekedési módja, ezért megpróbáljuk minél kevésbé feltartani. Ha villamos érkezik a menethez, egy rendező megállítja a menetet, majd mikor a villamos elvonult, a rendező jelzi, hogy lehet továbbhaladni. Mindenki figyelje a rendezőt, és kövesse utasításait. „Mi az, nagy, sárga, és fáj, ha a szemedbe megy? … A villamos!” Ezt jó észben tartani. :)

Akik autóban ülve várják a menet elvonulását, lehet, hogy tavaly épp velünk bringáztak a CM-en, és lehet, hogy jövőre is ezt teszik majd. Ne legyetek restek fokozni a hangulatot jelmezekkel, dudákkal, csengőkkel, spéci bringákkal (velocipéd, fekvőbringa, tricikli jöhet :)) zenével is akár. Csináljatok videókat, képeket, és osszátok meg a neten, és jelöljétek a #cmszeged taget! 

cm szív.png

EXTRA PROGRAM – Béke Világnapja!

A felvonulás után a Nagyáruház lépcsőjénél a rendezők, és a résztvevők feliratokat tartanak majd föl egy nagy, közös fotó erejéig, megemlékezve arról, hogy szeptember 21. a béke nemzetközi világnapja. Szóval, aki szeretne egy ilyenben benne lenni (márpedig miért ne?), az ne siessen el a felvonulás végén!

Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/304901146360603/

Az eseménnyel együtt megoszthatjátok ezt a borítóképet is, hogy mindenki lássa, ott lesztek Ti is, és hátha kedvet kapnak egy közös tekerésre. :)

Autózóknak: az útlezárások kb. 8 - 10 percig tartanak majd.  Az emeléseknél tovább kell 1-1 szakasz lezárására számítani. A Széchenyi tér környékén hosszabb torlódás lehet a menet keringőzése miatt. Tolakodni nem érdemes, mert a menetbe senki nem hajthat bele, a beragadó járművekkel blokkolni lehet a menekülő-útvonalakat. Visszafordulni ér, de a tömegközlekedési eszközöket lehetőleg ne akadályozzák az előrehaladásban.

Aki esetleg a menetbe hajt, az rendőrségi intézkedésre és szankcióra számíthat. 

Tömegközlekedőknek: Az útvonallal érintett vonalakon 8-10 perces késések lehetnek, a Széchenyi téren átkelő járműveknél több. Néhány helyen át lesznek engedve a tömegközlekedési eszközök, főleg a villamosok, ezeken a helyeken várhatóan kisebb lesz késés. Az elektronikus tájékoztató rendszer közli, ha a CM elkezdődött, és amiatt csúszások lehetnek.

Gyalogosoknak: A menet elvonulását nekik is végig kell várniuk, kivéve, ha lehetőségük adódik a vonulók veszélyeztetése nélkül átkelni az úttesten.

Kerékpározóknak: Nekik is várniuk kell, azonban Ők megtehetik, hogy beszivárognak, és csatlakoznak a menethez. Ezt csak javasolni tudjuk nekik! ;)

Birodalmi lépegetőknek: Ha elég nagyot tudnak lépni a felvonulók veszélyeztetése nélkül, akkor átléphetnek a tömegen, ha viszont nem (mondjuk mert kisebbek, vagy mert olajozatlanok az ízületeik) akkor sajnos nekik is végig kell várni a menet elvonulását. 



púpufó.jpgMegfigyelőink a rejtélyes háttérhatalmak, sőt, elképzelhető, hogy a földönkívüliek jeleit fedezték föl Szegeden, a Fonógyári úton. Az történt ugyanis, hogy egy jellegzetes mintát kirajzoló púprendszer jelent meg a kerékpárúton. Valószínűleg ennek mágikus hatására a kerékpárút több helyen megrepedt, föltörte a gaz, és oldalról is megtámadta a dzsungel. Ez még mind semmi, ugyanis a titokzatos HAARP antennák segítségével a gondosan kialakított kerékpárutat rávezették a villamosmegállóra, több helyen lekeskenyítették, és a Bajai úti becsatlakozásba pedig két jókora betontömböt raktak.


tábla.jpgRuzsáról Szegedre ingázó olvasónk, Gábor jelezte, hogy megtiltották a kerékpáros közlekedést az 55-ös úton. Megnéztük, a kerékpárral közlekedőket csőbe húzzák, majd cserbenhagyják a kukoricás közepén. A Bajai úti biciklisgettón eddig is kínszenvedés volt közlekedni, most már hiábavaló is. Hallotta valaki, hogy bemondták a tiltást az útinformban? Van kerülőút kijelölve? Szó sincs erről.

 


KLSautó.jpgSikerült pénzt szereznie a fenntartó Magyar Közútnak a Kossuth Lajos sugárút úttestének felújítására. Meg is lépték a felújítást a Nagykörút és a rókusi gigamegahiperbrutál körforgalom között, a szalagátvágás lebonyolíttatott tavasszal. Ez egy kiváló alkalom lett volna, hogy a burkolat cseréjével az útfelületet újra felosszák, végre lekerüljenek a biciklisek a járdáról és irányonként 1-1 sávot kapjanak az amúgy 2x 3 sávos iszonyat széles úttesten. De persze nem történt ilyesmi.


forgvalt.jpg

Mint ahogy Facebook-n már beszámoltunk, új fogalmi rend alakult a Belvárosban, néhány utca a 30-as övezet alá került. Azóta újabb utcák kerültek e hatály alá. Tapasztalatunk szerint a Nagykörút – Csongrádi sgt – Tisza Lajos 30zona.jpgkrt – Kálvária sgt által határolt területen kerültek ki 30-as zónát jelölő táblák, ez alól a tömegközlekedés által használt útvonalak kivételek (pl Attila út, Mikszáth Kálmán u, Kossuth Lajos sgt, Vidra utca). Olvasóink szerint szintén 30-as övezet lett Klebelsberg-telep néhány utcája is, illetve Szegedcafe szerint Tápén is.


CsImi 2014.05.07. 19:39

Egy lépéssel a jövőbe

ÁTMENET.jpg

A Google Street View alkalmazása frissítette a Szegeden készült képeit. Az átállás nem ment rögtön, észrevettük, hogy párhuzamosan elérhetőek a 2011-2012-ben készült képek, és a 2013-as nyári képek is. Néha a két idősíkot csak egy lépés választotta el egymástól, ám a képeken látható városrészlet teljesen megváltozott. Kihasználtuk, hogy rés nyílt a téridőben, és az alkalmazás segítségével időutazást hajtottunk végre a felújított Dugonics tér környékén. Tanúi lehetünk a közterületek átalakulásának, hogyan nyert teret a parkoló autók helyén a fenntartható és környezetbarát gyalogos és kerékpáros közlekedés, hogyan lettek kopár utcákból fásított, díszburkolt, emberbarát közösségi terek.


A szemfülesek már április közepén felfigyelhettek rá, hogy új zöld tárolók nőttek ki több intézmény illetve kereskedelmi helyek közelében. A Magyar Kerékpárosklubbal való együttműködésnek köszönhetően váztámasztó típusút telepítettek, és arra is figyeltek, hogy elég hely legyen köztük. Mondhatjuk úgy is, hogy Szeged a tavasz hatására zöldülni kezdett, kerékpárral közlekedők legnagyobb örömére.

tarolok.jpg

 


cm_1.jpgZenekarok kíséretével, sok fagyizó és integető ember társaságában vonult a kb. 1000 bringázóból álló Critical Mass Szegeden. A felvonulás céljául tűzte – a tavaly őszi megmozdulással egyezően – hogy felhívja a figyelmet az Oskola utcán és a Stefánián zajló kerékpáros közlekedés fejlesztésének szükségességére.


cm plakát 2014.04.20.II.jpgIsmét közeleg az áprilisi Föld Napja, és megint egy fontos bringás téma kerül a középpontba. 2014. április 20-án vasárnap, 15:00-kor indul útjára a szegedi Critical Mass, azaz a kerékpáros felvonulás. Dóm téri indulási helyszín, váratlan helyeken felbukkanó zenekarok, és remélhetőleg sok-sok bringás lesz. Hívjatok rokonokat, barátokat , kollégákat, ismerősöket, öltözzetek vicces ruhákba, a CM-et Ti teszitek naggyá és vidámmá! Nézzük a tudnivalókat!