A bicikliút márpedig veszélyes

A szegedi Oskola utcán és folytatásában a Stefánián kijelöltek anno egy egyoldali, kétirányú bicikliutat, ami néhol a gyalogosokkal közös. Aztán a biciklisek száma rohamosan nőni kezdett, és kiderült, hogy ez így nem jó. Számtalan súlyos gázolásos baleset történt már az útszakaszon, főleg a kerékpárosok nem irányhelyes elvezetése miatt, de volt, hogy a kanyargós Stefánián a bringások egymással akadtak össze. 1-2 újságcikk az ilyen balesetekről az egész városnak tudtára adta, hogy az elkülönített, egyoldali bicikliút talán mégsem olyan biztonságos, sőt, veszélyes. Ez most megváltozhat.
  
A jövő
 
Az önkormányzat ugyanis szakmai civilszervezet megkérdezésével készítetett terveket az útszakaszra. Eszerint a kerékpárút megszűnne az Oskola utcán, helyette irányhelyes kerékpársávokat alakítanának ki haladó európai és amerikai elvek szerint. Így a tekerők irányhelyesen, a menetirány szerinti jobb oldalon közlekedhetnének.
A Magyar Kerékpárosklub javaslatában széles kerékpársávok szerepelnek, melyeken akár egymást előzhetik a cangások anélkül, hogy a szembeforgalomtól kellene tartaniuk. A Híd utca keresztezésénél felállóhelyeken gyűlhetnének a ma a bicikliúton és a járdán tömörülők, és a lámpa zöld jelzésénél az összeakadás veszélye nélkül kanyarodhatnának el. A megoldással mindenfelől mindenfelé lehetne kanyarodnia a kétkerekűeknek. A klub a Stefánián is sávokat alakítana ki, egészen a színháznál lévő körforgalomig, ahol a Radnóti felől érkező kerékpárút külön ágként érkezne a körforgalomba. A biciklisek ezen a körforgalmon keresztül mehetnének tovább bármely irányba, akár a Vörösmarty utca felé is.
 
A bökkenő
 
Az alapelvek szintjén érvényesülnek a haladó tendenciák, de az ördög a részletekben lakozik. A tervek szerint kerékpársáv nem mindenhol lenne olyan széles, hogy azon belül a biciklisek előzhessék egymást, sőt, míg a kerékpársáv több helyen a szabvány szerinti minimális szélességre csökkenne, addig az autós forgalmi sáv mindenhol több lenne a rá vonatkozó minimumnál, ami a városi felületek gyalogos- és kerékpárosbarát felosztásának elvébe ütközik. A témában inkompetens városüzemeltetés pedig mindenáron extraszéles parkolósávot szeretne, holott ezt semmi nem indokolja. Az irányhelyes vezetés csak a Vár utcáig tartana, ahol a bicikliseknek elsőbbséget adva kellene átvergődniük a sokszor araszoló kocsisoron a keskeny túloldali kerékpársávra. A kanyargós és veszélyes Stefánia-szakasz megmaradna jelenlegi állapotában. Ez viszont nem életszerű, vallja a Kerékpárosklub, és nem ért egyet vele. Vélhetőleg még az idén eldől, hogy melyik verzió valósul meg, ha egyáltalán nem vérzik el az egész valamilyen pénzügyi, vagy egyéb indokon. (a képeken a Kerékpárosklub javaslatainak látványterve látható, alapkép: Norc.)
 

 

 

Furcsa kettősség

 
Az ügynek sajátos hangulatot ad, hogy miközben a város kénytelen volt belátni, hogy a bicikliút milyen rosszul működő eszköze a városi biciklis közlekedés lebonyolításának, újabb ilyen elavult és balesetveszélyes épül a Kálvária sugárúton, ilyet terveznek az Oldal utcára, és a Lugas utcára is.

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr452117166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ex-dr. vuk 2010.06.29. 13:44:30

Tudjatok, hogy mi lesz ebben a legrosszabb? A hobbibiciklisek fognak felhorkanni, hogy a szuperbiztonsagos bicikliutjukat megszuntetik.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.06.29. 21:18:10

@vuk_: Marpedig kenytelenek lesznek rajonni, melyik igazan biztonsagos.

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.06.30. 03:09:42

@vuk_: ezt nem értem. Miért tenne ilyet bárki? A cím finoman szólva megtévesztő (mondhatni, hazugság). Ha jól értem, nem megszűnik, csak szétválasztják két egyirányú sávra.
Mondjuk a jómagyar ember ilyen helyeken is tud nagyot alkotni (tilos irányból megy az egyirányú sávra, a'la Váci út Budapesten)

ex-dr. vuk 2010.06.30. 10:47:10

@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:
Ez Szegeden sem ismeretlen. A kerekparsavot nagyon sokan nem ismerik, es ha sarga csikokat latnak bemennek kozejuk, leszarjak, hogy nekik nem az az irany kell. Feketesas utcan ez rendszeres (egyik iranyban sav, masikban semmi). Sot engem mar autos is zavart a savra itt, hogy menjek a bal oldalon lol.

ex-dr. vuk 2010.06.30. 10:48:36

@atomboy:
figy amikor raszoltam valakire a regi hidon, hogy ujszeged fele ugyan ne a bal oldalon menjen szembe, akkor en voltam lebaszva, hogy hogy kepzelem, hogy majd o lemegy az utra, o nem hulye ennyire.

Szoval hidd el, hogy lesznek ilyenek.

CsImi 2010.06.30. 10:55:53

@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:

Miért is hazug a cím? A kerékpárút külön ÚT, KRESZ szerint, forgalomtechnikailag is teljesen különbözik a kerékpársávtól, ami az úttest része, annak különleges forgalmi sávja. Lehet, hogy bulváros a cím, de nem szakmaiatlan, csak mert sokan a sárga csíkot bicikliútnak hívják függetlenül attól, hogy mi az.

CSI

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.06.30. 11:42:25

@vuk_: Nem tagadtam, hogy lesznek. Csak annyit, hogy kenytelen lesznek belatni, melyik a biztonsagos.

Ezert is szervezunk HNUEM turat, de erdekes modon oda senki sem kommentel. Pedig most penteken is lesz.

Kis ember 2010.06.30. 14:40:13

És akkor most kit fognak becsukni/pénzbüntetésre ítélni/kirúgni az állásából, hogy egy bevallottan és bizonyítottan szar utat épített rengeteg közpénzből? És kit azért, mert jóváhagyta, holott számtalan módon figyelmeztették?

Mert ugye 100 éve Párizsban az volt a jó...

ex-dr. vuk 2010.06.30. 17:21:46

@Kis ember: feltehetoen senkit. ez errefele nem szokas.
De ha ki is rugnak emiatt valakit, a szar infra attol meg megmarad :)

Inkabb arra kene koncentralni, hogy ezuttal vegre jo legyen. De ugy tunik, hogy a "szakertok" leszarjak a mukodo nyugati peldakat.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.07.01. 17:55:40

"témában inkompetens városüzemeltetés pedig mindenáron extraszéles parkolósávot szeretne"
értsd:
teherautóval is meg lehessen allni parkolni, miközben ilyesmivel be sem lehet oda hajtani...

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.07.01. 17:58:57

@Kis ember:
inkább az a kérdés, hogy mikor fog ezért a város "kerékpárosbarát" titulost kapni. Lásd "nem baj, ha a kerékpáros nekimegy az útjába épített betontömnek" Mórahalom :P .