Megkaptunk az első olvasói levelet. Igaz, nem Szeged környéki, de azért nincs messze tőlünk. Tervbe volt véve, hogy Orosházára is elmegyünk még idén. De lássuk a levelet. Igaz, nem konkrétan a kerékpározásról szól, de az kapott nagyobb hangsúlyt.

Kedves Szegedbicaj!

Szeretném megosztani veletek, mi történik a városomban, Orosházán.

Persze inkább sírni támad kedve az embernek, ha meglát egy ilyen beruházást. De vegyük úgy, hogy a dilettantizmus emlékműve ez. Újabb elrettentő példa az adófizetők pénzének elherdálásáról.

Orosháza városa hangzatos nevekkel, de több évtizedes szemléletbeli lemaradással alakítja át a belvárosát.

A tavalyi átadott kerékpárúton ("Belvárosi kerékpárút Orosházán a biztonságos közlekedésért" projekt), eddig hét baleset történt. A kerékpárosok valójában új és veszélyes szituációkkal találhatják szembe magukat a gyakran szabálytalanul táblázott kerékpárút kereszteződéseiben. A rendőrség a kötelező használatot propagálja, miközben a nyilatkozó rendőr még a kerékpárút, kerékpársáv, kerékpáros átvezetés közötti különbséget sem ismeri.

Az újabb beruházás "Adj teret magad mellett" néven fut. Ennek elemei egy
máltai típusú játszótér, 23 önkormányzati lakás energetikai korszerűsítése, az Előd utcai óvoda épületének felújítása a Diáktanya átalakítása. De a terv része egy kerékpárút és a parkoló 120-ról 137-re bővítése is.

A városi terek megújulásában, nem tudom milyen szerepe van a tizenhét új parkolónak. Úgy hiszem, hogy egy panelházas övezetben fontosabb lenne a zöldfelületet növelni. Parkot építeni nem parkolót.

A kerékpárút viszont a leggyengébb láncszem. Egyszerűen egy teljesen fölösleges beruházás. A Tass utcában jelenleg 20 km/h sebességkorlátozás van érvényben. Az átmenő forgalom minimális. Gyakorlatilag a lakótelepen élőket szolgálja ki. A kerékpárút a tavalyi szakaszhoz kapcsolódva egy veszélyes átvezetéssel indul. A főbb útról az egyszerű jobbkanyar helyett, most majd egy zebra mellett kijelölt átvezetésen, elsőbbségadásos szituációba kényszerítve lehet átmenni a másik oldal járdájából készülő kerékpárútra. Majd az egyik tízemeletes lakóház bejáratában elhaladva, a Tass utca korábbi járdájára kerül a bringás. A kerékpárút valószínűleg valójában gyalog- és kerékpáros út lesz, magában hordozva az eddig nem létező gyalogos kerékpáros konfliktust. A kerékpárút másik végpontja egy járdába fut előrevetítve a járdázás növekedését a környéken. A járdát persze így újra lehet térkővel burkolni, a két darab lakó- és pihenőövezet tábla kihelyezése meg nem annyira látványos.

Orosháza üzenete tehát világos, még több teret a gépjárműveknek a belvárosban.

Üdv: egy orosházi

Képeket is küldött olvasónk:


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr182203042

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Azonos esélyekkel (?) 2010.08.06. 20:50:18

Kerékpáros = a közlekedőkre veszélyes jelenség?...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mildi 2010.08.06. 18:24:57

viacolor! miért nem mindjárt macskakővel, az legalább romantikus :(

Joey Lawrence 2010.08.06. 18:38:15

Mint volt orosházi (és jelenleg is orosházi születésű) azt mondom, hogy ez annyira nem rossz, mint amennyire a beküldő lefesti. Néha még járok a szülővárosomba kísérteni az embereket, és láttam/próbáltam az "újításokat". Nem mondom, hogy nem érdekesek a megoldások (és azt se, hogy a tervezőt nem küldeném el újra egyetemre újragondolni a dolgokat), de azért ennyire nem tűnt szarnak a helyzet. Mint budapesti, pontosabban pesti belvárosi lakos már, látom a különbséget a legforgalmasabb orosházi belváros és egy "egyszerű" Nagymező utcai este közt, és azt hiszem, az előbbit választanám. És akkor az életveszélyes, beláthatatlan biciklis kereszteződésekről, a biciklisúton parkoló mercisekről, audisokról, hummeresekről és taxisokról nem is beszéltünk a fővárost illetően. Orosházán ez legalább nagyon ritka.

De mindent egybevetve, a leírás, a rokonok/szülőktől hallottak, ismerősök elbeszélései alapján nagyon erős túlzás az, hogy még több teret szeretnének adni a gépjárműveknek a belvárosban.

Lrdx 2010.08.06. 19:02:02

Nem értem.

Elolvastam a szöveget. Megnéztem a képeket. Ezek után a konklúzióm az, hogy ölni tudnék azért, hogy a környékemen ilyen kerékpárút készüljön.

Szóval mi is a probléma? Az, hogy az ott közlekedők nem tudnak közlekedni?

georg 48 2010.08.06. 19:22:50

Nem mindegy milyen? Úgysem ott mennek!
Ha felfestett kerékpár út, az a bajuk. Ha külön kerékpár út, az, ha sima akkor az, ha rücskös akkor az!
Jó finom, 30 cm-es sóder leszórva, nesze vaze menj ott, ha bírsz!

fireman4 2010.08.06. 19:41:29

Meg kell ezt élni!
Amikor Mariska néni a villany biciklijén, a bokor mögül (így lett kivitelezve) szétnézés nélkül az közútra hajt a kocsid elé (ebből lett már 6 baleset). Aztán magyarázhatod a rendőrnek, hogy esélyed sem volt látni, érzékelni és elsőbbséget adni.
Nem bicikli út kell, hanem jogosítvány és közlekedési kultúra a bicikliseknek.

Vegaaa 2010.08.06. 20:02:46

@fireman4: jogositvány az autósoknak is van, oszt nézzé körbe. az ember alapvetöen helyzetelönyhöz akar jutni amikor szabálytalankodik. a városban kialakitott szeparált kerékpárutak helyzethátrányba hozzák a kerékpárosokat.
ezt a két információt tedd egymás mellé és nálad lesz a titkok kulcsa:)

Martian (törölt) 2010.08.06. 20:13:36

Szívesen megyek végig a legtöbb, hasonló balga módon épített bringaúton... majd traktorral, amikor beszántom és a helyét sóval behintem.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.08.06. 20:26:18

@georg 48: Az volna a legjobb, ha egyaltalan nem letezne kerekparut. Amerikaban "Share the road" elvet hasznaljak, az kene ide is.

CsImi 2010.08.06. 20:31:59

Idiotizmus a köbön, de már megszoktuk. Az uniós pénzekből villogni kell valamivel. Aztán hogy utána mi történik, az már más kérdés, ld. Tompai kapu út, vagy az ominózus orosházi kereszteződés.

A városba nem való a kerékpárút. A biciklisnek az úttesten kell mennie a többi közlekedővel.

CSI

tizen9 2010.08.06. 20:42:46

@fireman4: A 8 éves fiamnak milyen jogosítványt akarsz adni? Személyije sem lesz még 6 évig.
Az iskolában kellene KRESZt oktatni és akár osztályozni is. Akkor nem lehetne arra hivatozni, hogy nem ismerik.

CsImi 2010.08.06. 20:58:13

@fireman4: Kár megint elmenni jogosítvány irányba, itt arról van szó, hogy idióta módon alakítják ki a várost.

CSI

hagymácska 2010.08.06. 21:25:22

a levél mondandójától függetlenül írom h.valóban ultragáz az Oh-i bicikliút, rosszabb mintha nem volna, én gyalogosként, autósként és bringásként egyszerre látom így. a hibákat nem részletezem mert nincs annyi időm h.leírjam.

Vehicular cyclist 2010.08.06. 21:33:22

Az önkormányzatok nagy része azért épít "bringautat" a városokba, mert ezen a címen tud pénzhez jutni. Valójában járdát, kutyasétáltatót épít, amire kiteszi a táblát, hogy bringagyalogút.
Ezzel megoldja az autósok problémáját is, eltüntetik a bringásokat az utakról, és ha mégis az úton mennek - mert a kresz szerint az ilyen gyalázatok használatára nem lehet kötelezni a kerékpárosokat - akkor a bicajosra lehet verni a balhét (nem állt meg egyenesen haladva minden utcasarkon, ahová macisajtot raktak ki neki, hogy az autós vidáman kanyarodhasson és ne tartsa fel a FORGALMAT, különben sem volt kivilágítva mint a karácsonyfa stb. stb. elég az index bulvár rovatában elolvasni a rendőrségi híreket).

Vehicular cyclist 2010.08.06. 21:37:51

Az önkormányzatok nagy része azért épít "bringautat" a városokba, mert ezen a címen tud pénzhez jutni. Valójában járdát, kutyasétáltatót épít, amire kiteszi a táblát, hogy bringagyalogút.
Ezzel megoldja az autósok problémáját is, eltüntetik a bringásokat az utakról, és ha mégis az úton mennek - mert a kresz szerint az ilyen gyalázatok használatára nem lehet kötelezni a kerékpárosokat - akkor a bicajosra lehet verni a balhét (nem állt meg egyenesen haladva minden utcasarkon, ahová macisajtot raktak ki neki, hogy az autós vidáman kanyarodhasson és ne tartsa fel a FORGALMAT, különben sem volt kivilágítva mint a karácsonyfa stb. stb. elég az index bulvár rovatában elolvasni a rendőrségi híreket).

DevelopingIdea 2010.08.06. 22:01:41

Járdára vezet a kerékpárút az egy jó kövér FAIL!
Sokszor járok arra, onnan akkor ki kell menni az útra, lemenni a járdaszegélyen.
Teljesen értelmetlen!
A Rákóczi utcai kanyarban is szép lesz majd az átkelés akkora helyen... :)

N.Zoli 2010.08.06. 22:10:55

Husz evvel ezelott nem voltak kerekparutak a varosban es ment a kozlekedes, kevesbe balesetveszelyesen.
www.youtube.com/watch?v=CMsAHBqbxJQ

Vegaaa 2010.08.06. 22:47:19

@N.Zoli: megelözöm a többieket:
sok helyen 20 év alatt durván megnött a forgalom, orosháza viszont nem tartozik közéjük.

N.Zoli 2010.08.07. 00:20:19

@Vegaaa: Eppen ezert volt felesleges telepakolni a varost kerekparutakkal, sok helyen a jardak rovasara.

ex-dr. vuk 2010.08.07. 01:16:25

az eddigi 2.5 honap londoni belvarosi bringazas utan nehez biciklizhetetlenul forgalmas utat mutatni nekem..
egyre inkabb az a velemenyem, hogy kerekparut nem valo varoson belul sehova. ennyi

dlonk 2010.08.07. 01:18:46

Ez szerkesztett rovat? Nem lett volna szabad ilyen tanulatlan írást megjelentetni.

Összefüggéstelenek az állítások, semmiféle alátámasztás, érv nem hangzik el, az sem derül ki, hogy miért rossz az írója szerint. Az egymásután rakott összefüggéstelen mondatok alapján még az sem lett világos, hogy mit kifogásol. Olyan érzésem van, hogy mindegy, csak panaszkodhasson. Sírni kéne rajta, analfabetizmus.

Vincenzo90 2010.08.07. 01:30:06

Költözz falura, és nem kell mindenben büdös tahókkal közösködnöd, de amiben mégis, ott a szabályokat -legyen az írott, avagy íratlan- mindenki betartja, és igazodik a másikhoz.

Shopping 2010.08.07. 08:39:07

A probléma az, hogy biciklisek többsége ( főként vidéken) nem ismeri a KRESZ-t.

Lerajzolják az utat, és megy rajta gondolkodás nélkül.

20-as tábla van az autósoknak, ha megnézed, nincs száguldó autós.
Ott nem lehet nagy feladat biciklivel közlekedni...

Martian (törölt) 2010.08.07. 09:07:12

@Shopping: gyalogosok, bringások esetén sokszor nem a KRESZ betűjének ismerete a gond, hanem a figyelmetlen közlekedés.

Bringásként (sok tízezer km) autóssal nem volt még balesetem, gyalogossal, másik bringással viszont igen... és nemcsak kerékpárúton.

Autósként azt tapasztaltam, hogy nem is az a gond, hogy (a nem motorizált közlekedők) tilosban mennek át, hanem hogy körül sem néznek, sőt, pl. egy-két gyalogos jól láthatóan telefonál is közben. Mondjuk ez mindenképpen kisebbség... de feltűnő kisebbség.

georg 48 2010.08.07. 10:12:33

Én, részemről mindennek a gyökerét abban látom, hogy mára már kialakult a társadalmunkban egy rettenetes ellenszenv a bringások irányába !!!
Szándékosan írok bringást, mert az teljesen más, mint a kerékpáros !
A bringás törvényen kívüli, oda és úgy megy, ahogy neki tetszik, rá semmilyen törvény nem vonatkozik. Ezt egyébként ők maguk fogalmazzák meg ebben a formában.
Így aztán a társadalom nagy része egy kalap alá veszi őket a normális kerékpárossal.
Hogy ez így alakult? Nos, erről szerintem főleg a kerékpáros társadalom tehet ! Illetve az élükre állt, saját magukat egyesületi vezetőknek kikiáltott bringás "elit" !

Marques 2010.08.07. 10:21:48

Társadalmi jelenség. Senki nem figyel senkire. Az tény, hogy a bringások -és ide sorolom a motorosokat is- nem igazából figyelnek az autókra. Sajnos az egyenlőtlenség elve alapján -egy balesetben jobban sérül a biciklis- magamból kiindulva mindig elsőbbséget adok az autósoknak, ha autóval megyek mindig nagyon figyelek a bicajosokra. Ettől függetlenül nem kizárt, hogy valaha nem lesz egy koccanásom sem. Amszterdamban más a bicajkultúra, évek óta sokkal jobban figyelnek a bicajosokra. Pár év múlva ez a szemlélet nálunk is változni fog szerintem.

Funkerman 2010.08.07. 10:27:44

Hehe, gyalogátkelő mellett macisajt. Jó vicc. Demszky leköltözhetett. Ha vége a bringaútnak és mint gyalog tolom át a bringát, akkor miért is kell elsőbbséget adnom?
Itt Pesten a platánnál van ilyen pl, de ott nem szünik meg a bringaút, de 20 centire van a gyalogzebra. Már azt is egy viccnek tartom.

Funkerman 2010.08.07. 10:33:57

@georg 48: Nem tudom maga melyik városban él, de arról eléggé elfeledkezik, hogy azok a bringások, akiket maga említ, azok kezdtek el bringázni a városban anno, 0.0 infrastruktúra melett és 0.0 elfogadás mellett. Olyan autós közlekedési morálba csöppenve, ami még egy virusos bélfertőzésnél is okádékabb volt.
De aztán most belendült az infrastruktúra épitése, csak az a nagy baj, hogy olyan szintű hozzá nem értéssel és leszaromsággal párosul, amit fentebb is, Pesten is láthatunk.
Szuper, hogy pl Pesten 2010re lett egy viszonylag felvállalható eurovelo 6os kerékpárút. szuper.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 11:24:58

@Marques: Te, kis naiv... pár év múlva? páv évtized múlva, és akkor is csak TALÁN. :) amikor az autósok nem állnak meg a zebra előtt (de még csak nem is lassítanak), amikor a gyalogosok ott mennek át az úton, ahol nekik a legkényelmesebb (esetleg at átkelőhelytől 10 m-re, mert éppen ott jut eszébe), amikor a motorosok cikázva száguldoznak az autósok között, a legnagyobb csúcsforgalomban is (mert hát a motorral lehet gyorsabban is menni, mint 50km/h)... ugyan már, ez mitől változna meg néhány éven belül?

a cikkhez meg, én se nagyon értettem pontosan, hogy mi a helyzet orosházán, de az biztos, hogy abban igaza van akárminek is, hogy magyarországon a papíron milliókból épülő bringautak nagy része csak az egyméter peremszakasz leválasztásából a kocsiútból, és annak kitáblázásából áll. (lásd szegedi belvárosi híd, cukrot a tervező kicsi arcába, olyan ügyes volt, meg is paskolnám a buksi fejét - valami súlyos tárggyal.)

Marques 2010.08.07. 11:40:32

@holex:

Ez igaz, pár évtized.

Svájcban éltem majd' 2 évet. Na ha ott nem állsz meg a zebra előtt mint autós, olyan szép elzárást kapsz pár ezer svájci frank büntetéssel egyetemben, hogy öröm nézni. Itt is az kellene. KÖTELEZŐEN megállni az autósnak a gyalogátkelőhely előtt még mielőtt a gyalogos lelépne. Elzárás plusz pár százezer bünti. Mindenki egyből megtanulná.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 12:15:00

@Marques: a morállal van itt a baj sajnos, ami az emberek fejében van (pontosabban nincs), és ahogy a többség viselkedik, az lesz a mérvadó mindenki számára. hiába lenne büntetés kilátásba helyezve, senkit nem érdekelne. nézd meg, aki akar most is 200-al száguldozik az autópályán egyáltalán nem rettenti el a többszázezres bírság árnyéka.

Marques 2010.08.07. 12:29:04

@holex:

Ez igaz. Tényleg nem akarok más országgal példálózni, de Svájcban minél többet keresel, annál nagyobb a bünti. A harmadik szabálysértés után 2 hét automatikus elzárás. Szerintem ez hatna. Aki alatt 20 millás luxusautó fut, azt tényleg nem érdekli a pár százezres büntetés. Egy hét alatt összelopja/sefteli/bűnözi.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.08.07. 12:42:39

Próbálom értelmezni a képen látható jelzéshalmazt: zebránál megállok, leszállok a bicikliről, körülnézek, hogy jön-e autó, majd miután megbizonyosodtam, hogy biztonságban áttolhatom a bringát, elindulok?

...és akkor, mint gyalogost utasít engem az "elsőbbségadás kötelező tábla"? De jó, hogy nem az "Autózz!" blogra került ki :)

takaróléc 2010.08.07. 13:04:06

@fireman4: Jól értem? A biciklist kell közlekedési kultúrára tanítani, amiért nem adják meg neki az elsőbbséget? Ezt egy kicsit gondold át. Meg hogy ha egy kocsiba hajtasz bele, aminek elsőbbsége van, eszedbe jut-e azt magyarázni, hogy nem láttad.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 14:04:54

@Marques: igen, az meg egy másik kérdéskör már, hogy akinek ilyen kocsija van otthon, az honnan és hogyan szerezte... mert a rendőrséget ez cseppet sem érdekli, ahogy az adóhivatalt sem. de maradjunk a brigaútnál, végül is az a poszt témája. :) az a baj, hogy nálunk semmi se működne, ami más országokban bevált szokás, mert nálunk alapvetően rossz az egész rendszer alapja.

na, okés, akkor mégis elkanyarodok a bringaúttól egy picit. bocsánat érte előre is. :)

csak egy példa pár nappal ezelőttől angliából. egy férfi egy terepjáróban szívrohamot kapott, a kocsi belülről bezárva. a rendőrség gondolkodás nélkül verte ronggyá a terepjáró szélvédőit/ablakait, hogy ki tudják szedni a férfit a kocsiból. túlélte, hála a gyors közbelépésnek.

otthon egy ilyen úgy működne, hogy előtte kérvényezni kell, aztán fellebbezni, majd megvárni a határozatot, és ha minden flottul megy, és minden hivatal éppen zökkenőmentesen dolgozik, akkor 90 nap múlva betörheted a szélvédőt, hogy kiszedd a szerencsétlen múmiát a kocsiból. rosszabb esetben felszólítanak, hogy lehagytad az illetékbélyeget, kéretik pótolni, és egyben meghosszabbítják az ügyintézési határidőt 60 nappal.

na, a probléma valahol errefelé van.

nemjogasz 2010.08.07. 15:57:16

@Gee Halen: Azt hiszem, hogy ezt úgy kell érteni, hogy mivel a bicikliút megszűnt (bicikliút vége tábla), ha továbbra is biciklizel, kresz szerint köteles vagy az úttestet használni (kivéve, ha az nem alaklmas biciklizésre, de itt igen). Mivel itt neked kanyarodni kell, ha biciklivel mész tovább, ezért amúgy is köteles vagy elsőbbséget adni, de a biztonság kedvéért vagy mert ez védett út, kiraktak egy elsőbbségadás kötelezőt is.
Ha leszállsz a bicikliről, és áttolod, akkor gyalogosként elsőbbséged van a zebrán. Arról amúgy érdekes módon sok biciklis megfeledkezik, hogy járdán csak 10zel mehet, élvezet, amikor az ember melett 2 centire 25tel suhannak el.

nemjogasz 2010.08.07. 15:59:27

Az mondjuk más krédés, hogy megtévesztő módon a zebra részeként lekopottan, de felismerhetően ott van egy biciklisáv is felfestve, de tábla szerint az már nincs.

Vegaaa 2010.08.07. 16:59:21

@holex: "magyarországon a papíron milliókból épülő bringautak nagy része csak az egyméter peremszakasz leválasztásából a kocsiútból, és annak kitáblázásából áll. (lásd szegedi belvárosi híd, cukrot a tervező kicsi arcába, olyan ügyes volt)"

én örülnék a legjobban ha a bringás infrastruktúrák nagy része kerékpársávokból állna (merthogy ez sajnos nem igaz). mert amiröl te beszélsz, azt annak hivják. rengeteg elönye van neki, de most a te példádra hozok egyet. mennyivel lenne jobb ha a belvárosi hidon járdáznék? gondolom szarabb volna, a másik alternativa pedig hogy menjek az úton. a kerékpársáv az úton van? na ugye:)

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 17:08:34

@Vegaaa: igazad adnék Neked, ha a 20-30-50 éve tervezett úthálózat alkalmas lenne még egy bringasáv leválszatása után is a biztonságos közlekedésre, de egynémelyik út még anélkül is túl keskeny, sajnos ezek nem alkalmasok a szélességük miatt, és a bringás-motoros, csak életveszélyben van a szűk helyen kénytelen közelekedő autósok miatt. akkor is ha van ilyen sáv leválasztva, akkor is ha nincs.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 17:13:10

@Vegaaa: jah, kimaradt, hogy járdázhatsz is, mert az egyik irányban (pont a keskeny útsávok miatt) a bringaút már nem volt leválasztható az úttestből, így a járdán van végigvezetve. úgyhogy odafelé élvezheted, hogy életveszélyben vagy a szűk úton a forgalmtól, visszafelé meg élvezheted, hogy kerülgetheted a gyalogosokat. tényleg örülsz annak, hogy ez így van? :)

CsImi 2010.08.07. 19:46:38

@holex: A hangsúly az itányhelyes vezetésen van. Eredetileg mindkét sáv a hídon volt, csak akkor ment a rinya, hogy a trolik túl közel vannak egymsához. Ma már van nyílt kerékpársáv, akkor még nem volt. A hídon ergo nagyon jó megoldás van, a baleset kevés, a a közlekedés gördülékeny, biciklisek 97%-ka szabályosan használja.

CSI

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.08.07. 20:07:15

@holex: "a papíron milliókból épülő bringautak nagy része csak az egyméter peremszakasz leválasztásából a kocsiútból, és annak kitáblázásából áll."
Bar ugy lenne. De sajnos tulnyomo reszben a jardarol valasztjak le, vagy letrehoznak onallo kerekparutakat, amik szinten nem biztonsagosak.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.08. 01:08:53

@CsImi: én egy szóval se vitattam, hogy szabályosan vagy szabálytalanul használják-e, én azt mondom, hogy eléggé veszélyes az az elgondolás ott szabályoktól függetlenül is.

@atomboy: azt értem, amit mondasz, hogy a járdákból választják le, az is pontosan olyan nagy "fejlesztés", mint a kocsiutak szélére festeni egy sárga csíkot. viszont azt nem értem, hogy miért nem biztonságos az önálló kerékpárút? mert tényleg el van szeparálva a fogalomtól, milyen veszélyeket rejt?

ZöldMarci 2010.08.08. 04:04:10

"A rendőrség a kötelező használatot propagálja"

A január elsejei KRESZ-módosítás nem azt mondta ki, hogy nem kötelező a kerékpárút használata és lehet menni a párhuzamos úton?

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.08.08. 07:35:27

@holex:
Most roviden, bovebben majd este, ha masok nem irjak meg.

Szoval az onallo kerekparut hamis biztonsagerzetet nyujt. A kozuttol valo levalasztasaval nincs osszhang a kerekparos es autos kozott, igy serul a latni es latszatni elv a keresztezodeseken.
Egy kis olvasmany:
mek.niif.hu/01200/01210/01210.pdf
PDF szerinti 85. oldal vagy konyv szerinti 83.

@ZöldMarci: Csak azokon az utakon, amik nem foutvonalak, es ki vannak jelolve a kerekparos nyomok.
Ami eddig is volt a kreszben: ha a gyalogosok zavarNA a kerekparosok haladasaban, akkor lehet a kozuton menni. De szinte mindenki vitatja, hogy mekkora gyalogosmennyiseg kell ahhoz...

CsImi 2010.08.08. 11:02:16

@holex: A külön kerékpárút elkülönültsége csak addig áll fenn, míg nincs gy kapubeálló, vagy kereszteződés. A baleseteket vizsgálva azt látjuk, hogy bárhol járunk, az esetek erősen túlnyomó többsége a kereszteződésekben történik. Elsőbbség meg nem adása, ilyenek. Ez a kerékpárút esetén is fennáll. Sőt, a takarás, illetve a nem irányhelyes vezetés (ld. pl. az utca menetirány bal oldalán haladnak a kerekezők) miatt még balesetveszélyesebbek a külön kerékpárutak, mert az autósok, akik lekanyarodnak, vagy a keresztutcából kihajtanának, nem számítanak rájuk. Nem lehet a külön bicikliutakról rendesen kanyarodni a bicikliseknek, ott is keresztezniük kell az utat, ahol, ha nem lenne bicikliút egy jobbra kisívben kanyarodással letudnák az irányváltást, vagy középre igazodással balra kanyarodnának.

Az úton kijelölt kerékpársáv esetén van láthatóság, irányhelyesen a menetirány szerinti jobb oldalon haladnak a biciklisek, és ez már önmagában drasztikusan csökkenti a balesetveszélyt. Mivel az útburkolati jelnek köszönhetően van igazodási pont, ill. vonal, a szűk előzések miatti gondok is kiküszöbölődnek. A városon belül sokkal jobb az ilyen infrastruktúra, és sokszor (nem mindig!)olcsóbb is.

CSI

Vegaaa 2010.08.08. 19:57:05

@holex: mitöl lennék életveszélyben ha a kerékpársávot használom? józan paraszti ésszel gondold már át, hogy mész a kocsival, megy elötted a kerékpáros a kerékpársávon, és akkor fogod magad oszt elütöd, vagy mi? a kerékpárosokat jellemzöen akkor szokás kinyirni, ha az nem látszik vagy ö maga nem lát és hülyeséget csinál.
a hid egyik oldala pedig kerékpárút, ahol gyalogolni tilos. két baszottnagy barna tábla ki is van téve a hid mindkét lábánál, ami erre felhivja figyelmed.
egyébként 100%-ban nem örülök ennek a megoldásnak, de a belvárosi hid nem igazán jó példa a kerékpársávok ellen, mert az egy viszonylag speciális helyzet. nem lehet csak úgy szélesiteni, mint mondjuk ahogy tették a csongrádi sugáruttal, ellenben valami öszvér megoldás szükséges volt a kerékpárosok nagy száma miatt. vizen járni sajnos még senki sem tud, még kerékpárral sem:)

zsoci 2010.08.08. 22:35:19

Te barom ! Nem tudod miért fontos a parkolóhely ?

ifj. Nagy Gábor 2010.08.09. 18:37:49

@holex: "odafelé élvezheted, hogy életveszélyben vagy a szűk úton a forgalmtól"

Javaslom, szemléld egyszer meg alaposan a helyszínt.

Nagyon nem jellemző az, hogy az autók/trolik/buszok ráhajtanának a kijelölt kerékpársávra.

@holex: "viszont azt nem értem, hogy miért nem biztonságos az önálló kerékpárút? mert tényleg el van szeparálva a fogalomtól, milyen veszélyeket rejt?"

Ha tényleg el van szeparálva, akkor semmilyet.

De mivel a városi utcákban a szeparálás az útkereszteződésekben nincs meg (aránylag ritkán épül kerékpáros alul- vagy felüljáró), így a biztonság sincs meg.

Országút mellett igen hosszú szakaszokon megvan az elszeparáltság, ott nincs is gond vele, valóban biztonságos.