2010. július 23-án, az I. Békési Kerékpáros fesztiválon alakult meg a KETOSZ, azaz a Kerékpárosbarát Települések Országos Szövetsége. A megalakulás helyszínét indokolta, hogy Békés háromszorosan kerékpárosbarát település lett. Tapasztalataink szerint ez a cím általában egyet jelent a kötelezően használatos, lepusztult állapotú kerékpárutak irracionális rendszerével, a tiltótáblák erdejével, a biciklizők alárendelésével. A szövetség neve vélhetőleg akaratlanul, de megegyezik a Poszeidón által Trójára küldött, betegségekkel sanyargató tengeri szörnyetegével, amelynek szüzeket kellett áldozni. Kíváncsiak voltunk Békésre, így elmentünk, és megnéztük, milyen ott biciklizni. Nem csalódtunk nagyot.

Csak kicsit. De az a kis csalódás kellemes volt. Békéscsabától ugyanis kiváló minőségű külterületi kerékpárúton jutottunk el Békésre, a befejező szakasza nemrég készült el. A kisvárosba érve megszűnt a bicikliút, és a jó minőségű széles közúton, jól láthatóan, irányhelyesen közlekedhettünk. A bajok utána kezdődtek. Szabvány alatti szélességű, rossz vízelvezetésű, összeszabdalt, hullámos bicikliúton döcögtünk be a belvárosba, ahol megintcsak röhejesen keskeny biciklisgettó fogadott minket, aminek a burkolata ráadásul hírből sem kerékpárútra való, kicsiny kövekből volt kirakva, ami nem volt se szép, se nem kényelmes. A táblázás néhol hiányos, a rézsű döccenős volt. Több keresztutcára nem lehetett eljutni kerékpárral, mert hát nem gondoltak arra, hogy egy biciklis el is hagyná a rezervátumot, amire kényszerítették. Mezőberény felé egy teljesen értelmetlen cikk-cakkos vonalat ábrázoló tábla vezetett ki minket az útra, aminek örültünk. Visszafelé már eleve az úttesten mentünk, mert nem akartuk tönkretenni a biciklinket a kerékpárúton. Ezt a békési autósok nagyon jól viselték.
 
 
Van néhány pozitívuma is a városnak. Több utcát kétirányúsítottak a kerékpáros forgalom számára, mindezt csupán táblával. Vésztő felé kerékpársáv van a városhatárig, ami viszont sajnos néhol csak 100 cm, néhol pedig mindössze 60 cm széles, holott a minimális szélessége 130 cm lehetne.
 
Különösen említésre méltó még a város piaca. Szombat volt, zajlott az élet. Rengeteg biciklis volt (Békésen állítólag az emberek 60%-ka biciklizik), akik bármit megtehettek, felszabadultan biciklizhettek, a kevés és lassan hajtó autós tolerálta. Dudaszó nem hallatszott, néha még a gyalogosok is a csillapított forgalmú úttesten mentek. Jó volt látni. Aztán elértük a piacot, amin egy sor hatalmas mercitábla virított, hogy tilos behajtani kerékpárral, alatta kis tábla, hogy a békési önkormányzat döntése alapján még betolni IS tilos a kerékpárt. Az autók árufeltöltés céljából azért behajthattak. Mindez egy kerékpárosbarát városban. Szánalmas? A piac területe tele volt betolt bringákkal persze, és mi is betoltuk. Biciklitározó dögivel van a városban, amolyan kerékgörbítős fajta. Olyan, amihez biztonsággal hozzá lehetne támasztani a bicikliket, viszont egy sem.

 

Összességében megjegyezhetjük, hogy Békés még kevésbé reménytelen, mint mondjuk Makó, de jó úton halad a romlásba. Bár a légkör jobb, ami talán a kerékpározást külön tiltó táblák alacsony számának is köszönhető, a biciklisek szegregálása igencsak előrehaladott. Ha a KETOSZ ilyen szegregációs tapasztalatokat akar megosztani a településekkel, akkor sürgősen jönnie kéne egy Héraklésznek, aki legyőzi.

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr992213260

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Politikailag korrekt kerékpározás 2011.01.18. 16:37:03

Mit tegyen az egyszeri kerékpáros annak érdekében, hogy megfeleljen a rendszer által támasztott kívánalmaknak? Értem én ez alatt azt a mondanivalót, amely a békéscsabamegyei (SIC!) és szegedi rendőrség valamint Szalai Annamária nyilatkozataib...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ex-dr. vuk 2010.08.11. 15:10:10

A propaganda-plakat üt.

Vegaaa 2010.08.11. 17:20:21

te aztat nem tudhatod hogy az neked szar, mert nem vagy békési.

CsImi 2010.08.11. 18:48:34

De éltem Békésen 3 évet. Akkor se tudhatom? :)

CSI

beked 2010.08.11. 20:30:55

Én valahogy azt nem értem, hogy a polgármester nem ott nőtt fel? nem az úton tanult meg biciklizni? nem azt szokta meg?
Ha olyan sokan tekernek ott, akkor honnan jön a félelemérzet és az ötlet, hogy ami jó volt basszuk el? vagy mégsem olyan jó? csak néhányan hisszük azt, meg a tudósok?
Vagy pénzért mindent?

CsImi 2010.08.11. 23:30:06

@beked: A válasz egyszerű. Sok a biciklis választó. A sok biciklis választóval elhitetik, hogy a közúton veszélyben van. Aztán bicikliutat építenek neki, és a választó örül. Az autós választó elhiszi, hogy miatta vannak veszélyben a biciklisek az úton. Épül a bicikliút, és a biciklis eltűnik az útról, az autós örül. Akkor aztán mind elmennek szavazni. Ennyi.

Ha csak lenne az út, aztán meg lenne az út, és kész, akkor azzal nem lehetne villogni.

CSI

Vegaaa 2010.08.12. 18:24:10

@CsImi: az nem most volt. azóta sok viz lefolyt a tiszán.