Békésről hazafelé jövet szétnéztünk Békéscsabán is. Békés megye székhelyén jó minőségű 4 sávos utak, gyalogos-kerékpáros övezet és siralmas állapotú bicikliutak is fogadtak minket. Még szombaton is rengetegen bicikliztek. A tiltótábla pedig néha nem azt tiltja, amit elsőre hinnénk, és ez kellemes csalódást okozott.

Békéscsaba alföldi város, rengeteg kerékpárossal. Utcái szélesek, főbb útvonalai 2x2 sávosak, az útminőség általánosságban jó. A biciklis infráról ez már nem mondható el. Lényeges elemét képezik az egyirányú kerékpárutak, melyek azonban nem alkotnak hálózatot, túl keskenyek, burkolatuk nem megfelelő, sőt, sok helyen egészen rossz állapotú. Különösen bosszantó, hogy több helyen látszólag új utakat is téglából raktak ki, ezek is túl keskenyek és kacskaringósak. (Másként van ez Ljubjanában, ahol szintén sok az egyirányú kerékpárút, de jó minőségű, és hálózatot képeznek. Olvassátok sirdave beszámolóját, és vessétek össze a két várost!) Van gyalog- és kerékpárút , és külön vezetett egyoldali kétirányú kerékpárút is. Jellemző, hogy külön kerékpáros jelzőlámpák vannak több helyen is. A külön vezetett biciklis létesítményeknél is fennállnak a problémák: keresztutcák nem elérhetőek, nehéz az elhagyásuk, fantomirányból, takarásban érkeznek a tekerők a kereszteződésekbe, ahol a kanyarodók rájuk fordulnak. 

 

 
Tiltótábla kevés van, sokkal kevesebb, mint például Hódmezővásárhelyen. Van olyan mercitábla, amin nincs is kerékpár, vannak viszont gépjárműveket jelző kis piktogramok. Így az Andrássy út díszköves szakasza voltaképp gyalogos-kerékpáros terület, kellemes, csöndes utca. Van ugróiskola is a burkolatban, és egy jópofa biciklis dombormű. A város szélén lévő áruházat viszont a kerékpározást tiltó tábla miatt nem is lehet elérni kerékpárral. Egészen idióta forgalmi rendet hoztak létre, fehér burkolati jelekkel egyoldali kétirányú kerékpárutat kialakítva egy keskeny, rövid, egyirányú utcácskában. 
 
Kerótámasz több fontos intézménynél nincs, de ahol van, ott sincs benne sok köszönet. Drótokból hajlítgatott girbe-gurba kerékgörbítők, és hasonló drót-installációk várják a biciklizőket, azt kell mondjuk, hogy Szeged üdítő kivételével a környék alföldi városaiban ez teljesen általános. Van, ahol viszont rengeteg van a tározóból, és nem is árt, ilyen például a város jókora bevásárlóközpontja, amit még Szeged is megirigyelhetne. Végül vonattal hagytuk el a várost. Az állomáson nem láttunk tározót, a vonaton nem volt bicikliszállító rész, a peron meg volt vagy 20 cm magas. Ezzel idei régiójáró turnénknak vége.

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr502265775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GaZe 2010.09.02. 16:34:12

Az a fehér kő csík a sétáló utca közepén az valami felező vonal volt egykoron, mielőtt (figyeldoda!) sétálóutcát csináltak a folytatásából. Ennek már leglább 20 éve! Nagyon kis progresszív lépés volt ám.
A bringatolós résznél azért kérik tolásra a népet, mert hétköznap sok a gyalogos (a város legforgalmasabb útvonala) és a kávézók teraszaival kipakolva már nincs hely - és miért nincs hely? Mert odaépítették középre azt a szar dzsumbujt X éve, csobogóval meg lugassal, ami ugyen jól néz ki, de rengeteg nagyon fontos helyet vesz el egy frekventált útvonalból.

A lencsésire kivezető útszakasz az szintén 20+ éve készült, azóta hozzá nem nyúltak semmit. Pedig rengetegen nyomják rajta.

A kerékgörbítőket azért pakolják ki, mert kb ilyet láttak egy katalógusban, meg nem értik minek kéne a drágább U-vas, hiszen a bringákat is rendszeresen kb számzárral-sodronnyal zárják.

Összességében elmondható, hogy itt is az van, mint megannyi kisvárosnál: rengetegen közlekednek kerékpárral, de nem gondolnak magukra úgy, mint kerékpárosokra (ez egy ideális állapot lenne) csak épp az önkormányzatok meg nem is kezelik őket ezért kerékpáros járműként, és marad a gettósítás, meg a rögtönzős megoldások (lásd bokrokkal vezetett mini-labirintus).

CsImi 2010.09.02. 18:11:49

@GaZe: Ez így van. Kösz a háttérinfót.

CSI

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.09.05. 12:33:44

Békéscsaba sajátos hely: egyfelől vannak undormány keróutak pl. Csanádapáca felől a vasútállomásig, lásd a bejegyzés utolsó harmada (midnight-rider.blog.hu/2010/07/20/szeged_komadi_hurkale_hadmuvelet_delelott).
Ellenben az állomás és Békésre kivezető út között szépen lehetett végig az úton menni. Utóbbiról nincs bejegyzés, a Bartók-B. - Petőfi - Jókai - Békési út kombót használtuk kifelé, Békési - Szarvasi - Szabolcs utcásat meg visszafelé. Ezeken nem láttunk se keróutat, se kerós nyalókát.

CsImi 2010.09.05. 13:35:09

Nincs bejegyzés az adott linken.
Amúgy frankón lehet arra menni, csak sajna most felbontások nehezítették meg ezt.

CSI

esattila 2010.09.05. 14:51:50

@CsImi: "Nincs bejegyzés az adott linken."
Mert a linklezáró teget a bezáró zárójel elé kell(ene) tenni. ( Vagy amikor rákattintasz, a címsorban kitörölni az URL végéről a pontot és a zárójelet. )

midnight-rider.blog.hu/2010/07/20/szeged_komadi_hurkale_hadmuvelet_delelott

esattila 2010.09.05. 14:53:15

@esattila: Oké.
A blogmotor automatikusan alakítja linkké, de oda kell figyelni a szóközezésre.