Amint a vasútnak, és a közútnak, így a kerékpárútnak is van olyanja, hogy űrszelvény. Ez egy olyan térrész, ami mindkét irányban 25 cm-rel szélesebb, mint a bicikliút, és bizonyos magasságot is elér (2,5 m), amibe semmi nem lóghat be. Sem faág, sem tábla, sem villanyoszlop, sem fémkaró, semmi, mert az a biciklivel közlekedők biztonságát veszélyeztetné, a haladást zavarná, akadályozná. Eddig voltak a szép elvek. A valóság pedig az, hogy az ostoba módon kialakított bicikliutak teli vannak mindenféle bosszantó és életveszélyes dolgokkal. A biciklisek közútról való száműzésének ugyanis nem lehet akadálya, hogy egy-egy villanyoszlopra kenődjenek a kerekezők.

Városunk is bővelkedik ilyen objektumokban. Az egyik legnevezetesebb a „Dova oszlopa”-ként elhíresült jókora villanyoszlop, ami a Szabadkai úti körforgalom mellett került a bicikliút kellős közepére egy beláthatatlan útkanyarulatba. Akkor emberünket, aki felmászván az oszlopra tiltakozott ellene, a rendőrök imádkozták le, majd nem sokkal az eset után megszüntették a nemzetközi bicikliút ezen szakaszát. A kerékpárútban lévő villanyoszlopokat kell kerülgetni az Izabella-hídon és a Dorozsmai úton, a Fonógyári úton, a Kálvária sugárúton, a Belvárosi-híd szegedi hídfőjénél, a Móravárosi körúton, és még sorolhatnánk.
 
Másik izgalmas objektum a fa. A fákat szeretjük, kivéve, ha mondjuk 20 km/h-val száguld nekünk a sötétben. Fák vannak a bicikliút közepén a Petőfi Sándor sugárúton és a Tompai kapu úton is. Jobb helyeken körbefestik őket, de Szegeden épp pont erre nem jut pénz évek óta. Hasonlóan kellemesek a benyúló faágak, amiket sok helyen csak nyár végére sikerült megnyesni. Az ilyennel való találkozáskor a biciklisnek vagy a dereka fájdul meg, vagy a feje karistolódik kicsit össze. Nem szabad eltunyulni, tanulni kell Rambótól, vagy a többi dzsungelharcostól.
 
A gondos tervezésnek hála a közlekedési táblák is a biciklisek közlekedőfelületébe kerülnek igen gyakran. Az új Rókusi körúti körforgalomnál sem sikerült úgy kialakítani a biciklisek rezervátumát, hogy ne álljanak benne táblák. A Boldogasszony sugárúton is űrszelvényben vannak a táblakarók, újabban sárga matricákat raktak rájuk, hogy szebbek legyenek. Különösen kihívást jelentenek azok a táblák, amiknek csak a felső része lóg be fejmagaságban a biciklis űrszelvénybe, mint a Belvárosi-hídon. Az éles táblasarok még akár meg is skalpolhatna valakit, de szerencse, hogy a biciklisek a szilárd testeken is átmennek éteri lényükkel.
 
 

Egy ilyen arcba csapódó ág még akár súlyos balesetet is okozhat.
 
Említhetnénk még a betontömböket, fémpatkókat poller-oszlopokat (más néven Demszky-karók), melyek ugyancsak előfordulnak a biciklisek útjában. A dolog még komikusnak is hathat, de sajnos nem az. A Belvárosi-híd tövében lévő oszlopnak több biciklis nekicsapódott már, a Radnótinál lévő pollereken is akadt már fönn gyermek és sportoló egyaránt, eredmény zúzódás, jókora horzsolások, jobb esetben. Zúzódásokat szenvedett olvasónk is, aki augusztus 23-án a Dóm téri kerékpárútba rögzített fémkonzolon esett át, egyenesen egy táblának.
 
A cangákban keletkező anyagi kár mellett sem mehetünk el szótlanul. A bicikliútban hagyott tábla-csonkok például előszeretettel vagdossák szét a gumiabroncsokat, de ha a kormány beleakad egy karóba, az utána történő borulás sem tesz jót a jármű állagának.
 
A közlekedésbiztonsági versenyeken valamiért szlalomozásra tanítják a gyerekeket, mintha a közlekedés erről szólna. Mivel gyakran a versenyeket szervező hatóság engedélyezi az ilyen veszélyes objektumokat, meg is lehet érteni. A biztonság jelszavával építik az uniós támogatásokból a kötelezően használatos akadálypályákat. Látható, hogy a közút közepében nincsenek sem villanyoszlopok, sem KRESZ-táblák. Nos, kedves kerekezők, érezzétek, hol álltok valójában a városi közlekedéspolitika értékrendjében!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr682281785

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Politikailag korrekt kerékpározás 2011.01.18. 16:37:03

Mit tegyen az egyszeri kerékpáros annak érdekében, hogy megfeleljen a rendszer által támasztott kívánalmaknak? Értem én ez alatt azt a mondanivalót, amely a békéscsabamegyei (SIC!) és szegedi rendőrség valamint Szalai Annamária nyilatkozataib...

Trackback: Melyik a kerékpárútra épített legnagyobb ojjektum? 2010.09.09. 19:08:55

Hirdetőtábla, újságosbódé, villanyoszlop. Állandó kísérői a hazai (gyalog)kerékpárutaknak. Kicsit tyúk-tojás probléma ez, mert már sok esetben nem lehet megállapítani, hogy a tereptárgy építése vagy a járda reinkarnációja történt hamarabb....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.09.10. 11:42:29

Igen, a sisak nem azért kell a jó kerékpáros fejére, mert atomtámadás ellen is megvéd. Hanem, hogy az ilyen belógó-nyáló-mászó vackok ne rendezzék át a szebbik felét. Szemüveg szintén.
Pesti élmény volt, amikor múlt évben tekertünk át a déli és nyugati pályaudvarok között. No ott fogtunk ki egy kellemes kis keróutat-járdát-sávot (mikor mi volt) a Margit-híd előtt, hogy a Hajni csak úgy csattant el elébe kerülő Demszki-karón. Persze meg se állt, csak bosszantotta a lassítás... :P
Ha már Trackback, a tízparcbicó múltkor posztolt olyat is, hogy idióták "szavazz XY politikusra" táblácskákkal nyomták tele az amúgy is sanyarú kerósjárdát. Másnap meg nyilatkoztak az illetékesek, hogy lopják a hirdető felület. Talán esetleg nem a zűrszelvénybe köllene.
Hogy kommentoljak is valamit: Imi kihagyta a Kossuth sugárúti patkót, ezt a mindannyiunk kedvencét, amit a járda újrahúzása során sikerült eltűntetni.

CsImi 2010.09.10. 11:55:04

@sirdavegd: Úgy emlékeztem, hogy beleírtam. Igen, a patkó csodálatos, és maradandó eleme a KLS-i kerékpárútnak.

CSI

ex-dr. vuk 2010.09.10. 17:39:19

Ti hazsnaljatok a KLS-en a kerekparutat? Olyan szeles az ut, hogy egy jumbojet is leszallhatna.

CsImi 2010.09.10. 19:26:32

@vuk_: Ahol a patkó van, az a Bulldogasszony-szindrómás szakasz.

CSI

Vegaaa 2010.09.10. 22:52:19

én kb. 1 évvel ezelött ilyenkor szégyelltem el magamat, mert egy lusta disznó voltam. történt ugyanis hogy a dorozsmain napi szinten bicajoztam melóba, közben pedig folyton egy jól megtermett fának az ágait kerülgettem. aztán egy szép napos délelöttön egy bicajos mögött haladtam, akit az ürszelvénybe belógó ágak jól "megfésültek". a fazon megállt és elkezdte puszta kézzel ritkítani a fát. amikor elhaladtam mellette még nekem szabadkozott, de határozottan jeleztem, hogy cselekedetével egyetértek. vezeklésként azóta ezt a feladatot én látom el, miközben egyeseknek az én adómból fizetnek azért hogy ezt ne tegyék meg.