Ismerős a helyzet? Van két forgalmi sáv, autók balról, autók jobbról, közöttük pedig kerékpársáv. Magyarországon is terjedni kezdett az a jelenség, így Szegeden is, ahol már 3 csomópontban találkoznak ilyennel a közlekedők. Szörnyen veszélyesnek tűnhet ez a megoldás, de vajon tényleg az? Nos, valójában nemhogy nem veszélyes, de kifejezetten biztonságos a biciklisek ilyen módon történő vezetése.

 
Miért lenne biztonságos?
 
A közlekedésben a legfontosabb elv a látni, látszani elv. Egy fasor és parkolók mögött vezetett elkülönített bicikliúton haladó biciklist nem vesznek észre a gépjárművezetők. Ebből rengeteg baleset származik. A jól megvilágított közúton előttük kerekezőt viszont látják! Az autózóknak át kell lépniük a kerékpársávon, ha jobbra akarnak kanyarodni, a rajta haladó biciklisnek pedig elsőbbséget adnak. A sávváltásra elegendő hely van, így a koccanás esélye elenyésző. Az autózók nem akarnak biciklist gázolni, és többségük annyira tart egy balesettől, mint a biciklisek maguk. Az sávok között ilyen „fonódó” kerékpársávokon nagyon kevés baleset történik, ami a biztonságosságát alátámasztja.
 
Fonódó kerékpársáv Csongrádi sugárúton
 
Miért jó még mindez a biciklisnek?
 
Az úttesten haladva a biciklisnek nem kell leszállnia a kereszteződésnél, lendületesen, kényelmesen haladhat tovább. Nem kell elsőbbséget adnia, lesnie a fák között, mikor bukkan föl egy jobbra kanyarodó autó, aminek vezetője nem látja a takarástól. Nem kell rézsűkön döcögni, gyalogosokat kerülgetni, éles kanyarokat venni. Így ez a megoldás nem csak a biztonságos, de a kényelmes, és a lendületes, folyamatos biciklizést is lehetővé teszi.

Máshol is gondolkodnak így?
 
Gondolkodnak bizony, méghozzá egyre több helyen a világban. Budapesten is megjelent ilyen a Kiskörúton és a Thököly úton is. Szeged testvérvárosában, a németországi Darmstadtban is egyre inkább terjed ez a megoldás. De találkozhatunk ilyennel például Frankfurtban, Brüsszelben, de még az Atlanti óceán túlpartján is, a kanadai Torontóban. Sőt, Melbourne-ben is található, ahol a kanyarodósáv egyenesen autópályára vezet.A  közlekedési kultúra lehet különböző az országokban, de a fizika törvényei és a járművek jellemzői azonosak, így terjedhet ez a megoldás a világ ilyen sok táján. A Magyar Kerékpároskub javasolja, hogy minél több helyen ilyen sávok legynenek a nagyobb csomópontokban.

 

Példák a világ minden részéről


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr402303980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ex-dr. vuk 2010.09.20. 11:01:01

Ez olyannyira igy logikus, hogy lampanal eloremenesnel is igy erdemes: ha a kulso sav jobbra kanyarodik akkor eggyel balra mesz elore.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.09.20. 14:13:50

A cikk megjelenese ota ujabb kepekkel egeszitettem ki, ezuton is koszonom a segitseget.
Ha meg van valakinek hasonlo kepe, ossza meg velunk!

Victoriaban joval tobb van ebbol, de nem akartam az osszeset betenni. Vancouveri ismerosomtol meg varom a kepeket.

Amikor felfedeztem az ausztral fonodosavot, vegigkovettem, es eleresztettem egy "Hubazzeg"-t... Ilyet kellett volna csinalni Algyoi utra is.

ex-dr. vuk 2010.09.20. 16:24:48

Londonban is sok ilyen van, de ez volt a legkozelebb :)
Street view-val meg lehet talalni tobbet.

ex-dr. vuk 2010.09.20. 16:33:44

Mondjuk tegyuk hozza, hogy en tulkepp leszarom az ilyen savokat, igyisugyis a mgefelelo helyen bemegyek az autok koze. A sav csak arra jo, hogy helyet csinaljon ehhez a manoverhez.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.09.20. 17:32:51

@vuk_: Azert megis jobb inkabb, ha fenykepet mutatunk. Ciki GSW-rol masolni, de nem lakik mindenhol ismerosunk. Plane bicajos.

Illetve lehet, hogy neked (es persze nekem is) felesleges, de kezdo kerekparosoknak nem, segit nekik megmutatni, hol a helyuk, illetve az ilyen kialakitasok ebresztik az emberekben, hogy ne kanyarosavrol menjenek tovabb egyenesen.

(Ne felejtsd el, mi is voltunk kezdok.)