Kötelező KRESZ-vizsgát, jogosítványt a kerékpárosoknak! Sokszor, sok helyen, újságíróktól, fórumozóktól, rendőröktől olvashatóak ezek a mondatok a neten, vagy hallhatóak itt-ott. Akkor is, amikor a biciklis közlekedési feltételekről van szó, vagy például egy vétlen kerekező balesetéről. Aztán aki nyitott szemmel jár a városban, az észreveszi, hogy az autósok sem szabályosabbak. Atomboy nyitott szemmel, és bekapcsolt kamerával járta Szeged utcáit. Az Istenek a fejükre estek, kivilágítatlanul cikáznak a képzett, jogosítványos autósok, behajtanak az egyirányú utcákba, az elsőbbséget sem ismerik, és egyéb borzalmak láthatóak a videón.

 

 
Az utóbbi időkben megjelent, biciklis szabálytalankodókat firtató írások kapcsán kaptunk olvasói leveleket. Ezekből idézünk 1-2-t.
 
Tibor:
„A közlekedés képzeletbeli "kerekasztalánál" a kerékpárost helyből lefokozzák, mondván: szabálytalankodó, éretlen, a KRESZ-t nem ismerő, "kamikáze kamasz" vagy reszketegen bénázó öreg, esetleg kivilágítatlan kocsmatöltelék. Ez ugyanolyan problémája a kerékpáros közlekedésnek, mint a tömegközlekedők "lúzerozása". Ezzel a káros közvélekedéssel száll szembe Atom videója, szembesítve azzal, hogy a szabálytalankodás szektor-semleges, az autósoknál ugyanúgy előfordul, holott azok érett, komoly, KRESZ-vizsgázott emberek.  (Sőt, még a rendőr is megbotlik.) Szóval hogy hagyjuk már ezt a "leszabálytalankodózást", vegyük egymást komolyan. Akkor, és csak akkor lehet beszélgetni közlekedésről (és a szabálytalankodás megelőzéséről).”

Vega:
"Valljuk be, alapvetően józan paraszti ésszel hidaljuk át a földrajzi távolságokat és közben válogatunk a KRESZ ránk vonatkozó részéből. Bárki ha bicajra pattan, biztos vagyok benne hogy az első pár száz méteren már szabálytalankodni fog. Ennek mértéke és milyensége sok mindentől függ, de elsődlegesen az adott terület kerékpározhatóságától és csak legutolsó esetben a jogosítvány meglététől” 

 
Összességében tehát a szabálytalankodás inkább emberi mivoltunkból fakad, és nem a járműből, amit használunk. Az infrastruktúrák kialakításánál pedig inkább a normális, korrekt közlekedőknek kellene kedvezni, hogy kényelmesen, gyorsan és biztonságosan eljussanak A-ból B-be. Nem pedig járműfajta alapján megbélyegezni az embereket, és erre hivatkozva művelni képtelenségeket a közlekedési móddal. Ha egy autópálya szükségességéről esik szó, akkor senki nem jön azzal, hogy sok a vezetés közben mobil-telefonáló, meg tilosban parkoló autós. És nem is tudunk már KRESZ-vizsgát követelni nekik, mert van. Ugyebár.

 


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr442336012

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Politikailag korrekt kerékpározás 2011.01.18. 16:37:05

Mit tegyen az egyszeri kerékpáros annak érdekében, hogy megfeleljen a rendszer által támasztott kívánalmaknak? Értem én ez alatt azt a mondanivalót, amely a békéscsabamegyei (SIC!) és szegedi rendőrség valamint Szalai Annamária nyilatkozataib...

Trackback: Frankfurtban a kerékpáros is csak egy közlekedő 2010.10.02. 11:48:33

Egy évvel ezelőtt Offenbachban találtam azt a szórólapot, ami végül ennek a blognak az elindítását ösztönözte. Az idén lehetőségem volt újra Frankfurtba és környékére eljutni, kerékpáros léte...

Trackback: KRESZ-vizsgát a bicikliseknek! 2010.10.01. 18:41:01

Avagy: Atomboy for prezident! Kedvenc kollégánk sisakkamerájával megmutatja, amit minden nap tapasztalunk: az idiótaság papír és eszközfüggetlen. A videót inkább a szegedbicajon nézzétek meg, ide csak azért rakom, mert tetszik :)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oross · http://csmke.klog.hu 2010.10.01. 11:17:31

valamikor a '80as években volt kerékpáros jogosítvány. én kresz-versenyen nyertem egyet. de valószínűleg nem ez a helyes megoldás

bbandi 2010.10.01. 12:37:39

Marhaság az egész, akár a gyalogost is kötelezhetnénk kresz vizsgára, honnan tudná különben, hogy a piroson nem szabad átmenni?
Másrészt a kívílágítatlan/részeg/egyirányú utcába szemből behajtó biciklis valaki szerint komolyan azért csinálja, mert nem tudja, hogy nem lehet?
Azonban kresz bizonyos részeit alsós iskolás tananyaggá kellene tenni szerintem. Nem arra gondolok, hogy mennyivel lehet menni autópályán, de az alapvető táblákat, jobbra tarts, körforgalomban vagy ha nincs tábla kinek van elsőbbsége, ilyesmik.

domotorgyimesi 2010.10.01. 12:54:36

Az elmút hetekben foglalkoztam a témával, mert engem is alaposan fel tudnak húzni autósok, gyalogosok, bringások egyaránt mikor közlekedek.

domotorgyimesi.net/blog/2010/09/10/kerekparral-szegeden-vagy-ugy-altalaban-magyarorszagon/

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.10.01. 13:57:24

Kedves olvasok!

A videoval az volt a celunk, hogy az emberek raebredjenek, maga a plasztikkartya meg a gyorsitott iramu tanfolyam nem fogja megoldani a problemakat, mint ahogy a videon lathato, hiaba van jogsijuk, rendszeresen latom, hogyan sertik meg a szabalyokat. Es ok mondogatjak, hogy "jogsit a kerekparosoknak!". Abban igazuk van, hogy a kerekparosok is szabalytalankodnak.

De mi nem ebben latjuk a megoldast, hanem abban, hogy megfelelo kepzest adjuk a gyerekeknek iskolakban, illetve kulon a kerekparosoknak. Mint ahogy az elottem irok is megemlitik. Es a videom vegen is leirtam.

Csakhogy ilyen mar volt egyszer hazank oktatasi torteneteben, de ki tudja, miert tunt el. En abban a korosztalyba tartozom, akik epphogy fel tudott noni a kutyas-cicas "Kozlekedj okosan" cimu rajzfilmen. Ehhez jon meg apam gondos oktatasa is, ezert vagyok szabalykovetobb a korcsoportomhoz kepest. A mostani gyerekeknek meg mar semmilyen normalis kozlekedesi oktatas nincs.

Nem tudom, hol, de nemreg lattam kicsiknek rendezett ugyessegi verseny, csaknem lehidaltam. A bolyakat mini kresztablakkal helyetessitettek, azok kozt kellett cikkcakkozniuk. Hat ebbol nem lesznek szabalykovetobbek, sot, azt fogjak gondolni, hogy a valodi kresz tablakkal is igy kell csinalniuk: figyelmen kivul hagyni, mi van rajta, csak a kikerules a cel. Illetve jo dolog, hogy van kresz-toto, csak az a kerdes, hogy van-e elotte minimalis oktatas, hogy jo valaszokat adjanak meg?

Ugy vettem eszre, hogy a a mai tanulovezetok legfobb celja az, hogy minel hamarabb megszerezzek a jogsit, aztan nagy nehezen megtanult KRESZ szabalyokat elfelejtve vagy sajat ertelmezesuk szerint kozlekedjenek. Tisztelet a kiveteleknek.

A kerekparosoknak szolo oktatast inkabb a Magyar Kerekparosklubra biznam, mert meg a hatosag, ha akaratlanul is, de durvan felrevezeti oket, sokszor ok sem tudjak a kerekparosoknak szolo reszt. A kerekparosklub tagjai meg tobbszor attanulmanyozzak, hogy naprakeszek legyenek, ha valaki hozzajuk fordulnak.

Tehat, a videom kettos celu: egyreszt nezzenek magukba a bringajogsit kovetelok, masreszt legyen ujra megfelelo oktatas az iskolakban!

fodid 2010.10.01. 15:18:43

ok, ok, ok. De ki fizetné?

CsImi 2010.10.01. 16:01:03

@fodid: Ha az állambácsi tudja fizetni, hogy a gyerekekkel Legyek urát, meg Kőszívű ember fiait olvastassanak általános iskolában, akkor arra is lesz, hogy pár közlekedési szituációban a helyes magatartást megmutassák.

Ha lenne időnk és energiánk csinálnánk szuper oktatófilmet. De nincs.

CSI

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.10.01. 16:14:46

@fodid: Tudom, nehez a szovegertelmezes, de azert probald meg egyszer, lassan, szepen vegig olvasni...

Andics 2010.10.01. 18:35:18

atomboy, jó, hogy felvetetted ezt a témát. Itt semmit sem érnek a felszínes látszatmegoldások. Nyilvánvaló, hogy alapfokon kéne elkezdeni a kultúrára nevelést. Tolerancia, mások iránti tisztelet - itt kezdődne, és ennek csak egy szelete a közlekedés. Igazad van, az én gyerekkoromban is komolyan vették a kresz-oktatást, jó poén volt a kis biztonságos közlekedési parkokban gyakorolni. És akkor még tényleg nem a letarolás volt a cél, a szabályok megszegése, hanem komolyan vettük, mert elhittük a tanító néninek, hogy ez fontos, és az életünk múlhat rajta. Nem hiszem, hogy az én generációm ettől általában szabálykövetőbb lett volna, de azóta nagyon sokat változott a világ.

A "ki fizeti"-ről meg azt gondolom: mindig akad pénz arra, amire akarják T. vezetőink. Kérdés, hogy az általános kultúrára, toleranciára nevelés, plusz még a (közlekedési) szabályok iránti tiszteletre oktatás - széles körben - vajon mennyire tartozik náluk a "jövedelmező" kategóriába, avagy, hogy tudnak-e másféle szemlélettel is gondolkozni mindezekről.

Látod, atom, jó messzire el lehet itt biciklizni. ;)

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.10.01. 19:00:29

Köszönjük Atom! A hülyeség senem papír, senem járműfüggő. Ma Tisza Lajos - Szentháromság kereszteződésben láttam hasonló kereszteződésbe behajtást/ragadást. Lett utána belőle dudálás, ökölrázás ilyesmi :)
Aki meg km-ek miatt hőzöng: idén most tartok úgy 3000 balesetmentes országúti km-nél. Keróval. Ennyi.

Zsurmi 2010.10.02. 07:23:26

A bringásjogsi a legnagyobb marhaságok egyike. A közlekedéshez nem kell jogosítvány, az autóvezetéshez kell!

A KRESZ/KÖHÉM létrehozásának idején is elég világos volt, hogy oktatni kell a közlekedést az iskolákban. Ez nem csak a "levegőben volt", benne volt az egyezményben, amihez magyarország iscsatlakozott. Csak nálunk nem szokás következetes munkát végezni, az oktatást pedig ímmel-ámmal vezették be.

fodid 2010.10.02. 17:32:29

@atomboy: off:ha-ha-ha. baratom akkor olvasd at a cikked es utana terj ki a szovegertesi problemakra.-.-"

@CsImi: sajnos eleg irrealis, hogy ebben a "szep" orszagban valami ertelmes dologra is atcsoportasitananak penzt...

Jóskapista 2010.10.02. 22:58:02

Nem is biztos, hogy akkora marhaság ez a kerékpáros jogsi: pl. lehet, hogy egy komoly lépés lenne az egyenjogúság felé, hiszen, ha már jogsi is kéne hozzá, tán csak elismernék a gyakorlatban is járműnek, nem csak jogilag. Mondjuk szerintem ez nem csak KRESZ-vizsga kéne, hogy legyen, hanem vizsgázni kéne akkor már biciklizésbők is, hogy tudja már egyenesben tartani azt a bicajt, és ne szarja össze magát az illető, ha véletlen 40 cm-re megközelíti valami, vagy ha lejtőn esetleg 20 Km/h fülé gyorsul! Meg esetleg legyen valami minimális erőnléte, hogy ne gyökkettővel vánszorogjon. (Sajnos nagyon sűrűn találkozom ilyesmivel.)
A hátránya a jogosítványnak viszont az, hogy ez kellő rosszándékkal kiválóan alkalmas lenne a biciklizés ellehetetlenítésére: ha megtartanák a jelenlegi kerékpárellenes szabályokat (esetleg újabbakat is kitalálnának), és súlyosan büntetnék az őket be nem tartókat (úgy, hogy hamar ugrik a jogsi), egykettőre eljutnánk a biciklimentes utakhoz.

Én mondjuk azt tartanám jónak, ha lenne jogosítvány kerékpárra, és az előfeltétele lenne az autós jogosítványnak. Tehát ha senki nem vezethetne autót anélkül, hogy párszáz kilómétert le ne biciklizett volna. Így akkor minden autós megértené a biciklisek szempontját és nem lenne valami elfuserált tévképzetük.

CsImi 2010.10.03. 11:15:20

@Jóskapista: Ez egy érdekes felvetés, de attól, hogy valakinek van bringás jogsija, még nem biztos, hogy biciklizik. Amúgy szerintem kevés ember van Szegeden, aki soha semennyit nem teker, de bizonyos helyeken, kisebb alföldi városban szvsz nincs olyan ember.

A világon sehol nem kötik jogosítványhoz a biciklizést, ez nem lehet véletlen. Ugyanakkor az látszik, hogy hiába van valakinek jogsija autóhoz, biciklire ülve teljesen másként közlekedik. Sok biciklisnek van jogosítványa, és mennek, ahogy. A dolog összetettebb tehát.

CSI

ex-dr. vuk 2010.10.05. 12:42:18

@Jóskapista:
Miert kell ahhoz bringas jogositvany, hogy egy szabalyosan tekero bringast a tobbi kozlekedo jarmunek vegyen es ne tolja/szoritsa le?
A kettonek semmi koze egymashoz.

De ebbol az is kiderulhet, hogy a bringasok elleni szabalytalansagok esetleg mind szandekosak? Mert azt buncselekmenynek hivjak (kozuti veszelyeztetes).

Jóskapista 2010.10.05. 17:50:01

"Miert kell ahhoz bringas jogositvany, hogy egy szabalyosan tekero bringast a tobbi kozlekedo jarmunek vegyen es ne tolja/szoritsa le?"
Ez jó kérdés. Talán azért, mert sokan ülnek biciklire olyanok, akik nem tudnak biciklizni, és szerencsétlenkedéseiktől a többi közlekedőnek (nem csak az autósoknak, de ők vannak többen) föláll a szőr a hátán. (Egyébként biztos, hogy ezek azok a kerékpásosok, akik a közúttól elválasztott bicikliutak hívei, mert félnek az úton.) És aki 2-3 ilyennel találkozott, az már általánosítani fog, és kellemetlenül érzi magát, ha egy bringás mellett kell elmennie (hiszen nincs ráírva, hogy ő éppen tud-e biciklizni, vagy várható valami hülyeség tőle). Egy megfelelő képzés után járó jogsival jelentősen csökkenhetne a "hírnévrontók" aránya, és az autósok is jobban bíznának bennünk.

Abban egyébként biztos vagyok, hogy a bringásokkal szembeni szabálytalanságok nagyrésze nem szándékos. Még a leszorítások egy része is adódhat figyelmetlenségből, pl. azt gondolja a sofőr, hogy elegendő helyet adott, aztán kiderül, hogy mégsem. Még azt is megkockáztatom, hogy egy szűkebb kikerülés, ami egy tapasztalt kerekesnek talán föl sem tűnik, egy tapasztalatlannak már leszorításnak számít.

Még annyit hozzátennék, hogy én mostanság sokkal több pozitív megnyilvánulást tapasztalok az autósok részéről, mint negatívat, sokszor megállnak és elengednek (amikor épp nem volna elsőbbségem), nem jellemző, hogy jobbra kanyarodó megelőzne, és mindig kellően nagy ívben kerülnek ki. Viszont mintha kissé félős is lenne a többség, mert sokszor volt, hogy sávon belül maradva nem mertek megelőzni, meg, hogy nem nagyon mernek lámpánál mellém állni, inkább mögöttem állnak meg. Ez utóbbit én a föntebb említett bizalmatlanságnak tudom be.

Jóskapista 2010.10.05. 17:50:47

"Miert kell ahhoz bringas jogositvany, hogy egy szabalyosan tekero bringast a tobbi kozlekedo jarmunek vegyen es ne tolja/szoritsa le?"
Ez jó kérdés. Talán azért, mert sokan ülnek biciklire olyanok, akik nem tudnak biciklizni, és szerencsétlenkedéseiktől a többi közlekedőnek (nem csak az autósoknak, de ők vannak többen) föláll a szőr a hátán. (Egyébként biztos, hogy ezek azok a kerékpásosok, akik a közúttól elválasztott bicikliutak hívei, mert félnek az úton.) És aki 2-3 ilyennel találkozott, az már általánosítani fog, és kellemetlenül érzi magát, ha egy bringás mellett kell elmennie (hiszen nincs ráírva, hogy ő éppen tud-e biciklizni, vagy várható valami hülyeség tőle). Egy megfelelő képzés után járó jogsival jelentősen csökkenhetne a "hírnévrontók" aránya, és az autósok is jobban bíznának bennünk.

Abban egyébként biztos vagyok, hogy a bringásokkal szembeni szabálytalanságok nagyrésze nem szándékos. Még a leszorítások egy része is adódhat figyelmetlenségből, pl. azt gondolja a sofőr, hogy elegendő helyet adott, aztán kiderül, hogy mégsem. Még azt is megkockáztatom, hogy egy szűkebb kikerülés, ami egy tapasztalt kerekesnek talán föl sem tűnik, egy tapasztalatlannak már leszorításnak számít.

Még annyit hozzátennék, hogy én mostanság sokkal több pozitív megnyilvánulást tapasztalok az autósok részéről, mint negatívat, sokszor megállnak és elengednek (amikor épp nem volna elsőbbségem), nem jellemző, hogy jobbra kanyarodó megelőzne, és mindig kellően nagy ívben kerülnek ki. Viszont mintha kissé félős is lenne a többség, mert sokszor volt, hogy sávon belül maradva nem mertek megelőzni, meg, hogy nem nagyon mernek lámpánál mellém állni, inkább mögöttem állnak meg.

Vegaaa 2010.10.05. 19:52:27

@Jóskapista: a bringás tapasztalat egy érzékény pont. ez ugyanúgy működik mint az autónál. én magam 10.000km bicajozás után éreztem azt, hogy mostmár azon kevesek közé tartozom akiknek igen nagy a rutinja. most már 20.000 felett vagyok és majdhogynem leköpném a tizezres önmagamat.
elvárható ilyen teljesitmény egy egyszeri embertöl cca. 5 éves távlatban?

esattila 2010.10.06. 14:15:35

Közelítsük meg a témát egy másik irányból.

Van-e lehetőség a jogszabályi környezetet úgy megváltoztatni - vagy most olyan-e -, hogy legyen lehetőség bárkit is eltiltani a kerékpározástól?

Ha a válasz nem, akkor a vizsgának nincs semmi tétje. És mivel nincs tétje, így értelme sincs. Ha a vizsgának nincs értelme, akkor a vizsgára felkészítésnek sincs értelme ( mert akit érdekel, az magától úgyis megtanulja, akit meg nem érdekel annál semmiféle szankcionálási lehetőség nincs. )