Lassan elkészül Szeged új gyalog- és kerékpárútja a Kálvária sugárúton, ami faltól-falig megújul. Minden józan érv, és tiltakozás ellenére a járdára vezetik a bicikliseket, aminek eredménye, hogy a Gazdaságtudományi Kar bejáratánál 80 cm jut a gyalogosoknak. A másik oldalon 165 cm a buszmegálló, a kettő között pedig egy kerékpárút, ami legfeljebb egyirányú forgalomnak lenne elég széles. Valakik nagyon szívni fognak, a felelősök sumákolnak. 
 
Az egészet már évekkel ezelőtt megtervezték, persze a tájékoztatással és a bevonással annyira nem „fárasztották” a város polgárságát. Az elvek már lassan három évtizede elavultak voltak akkor is. Aztán a betekintések alkalmával a Kerékpárosklub jelezte, hogy koncepcionálisan rosszak a tervek, de ekkor már nem lehetett változtatni. Így hiába ment levél a Polgármester úrnak t.m. 600 szegedi aláírásával, hogy elég volt a járdára kijelölt bicikliutakból, és hiába bizonyosodik be nap, mint nap, mennyire veszélyes a biciklisek ilyen elszeparált vezetése.
 
Ma többen, újságírók, egyetemi dolgozók és érdeklődők, egy rövid bejáráson vettek részt az SZTE Gazdaságtudományi Kara előtt. Dovalovszki András, városát féltő szegedi polgártársunk előadta a helyzetet, és bemutatta a városi látványtervet, amin kicsit más volt a kialakítás, lényegileg viszont semmivel sem jobb. Szakál Péter a GTK dékáni hivatalának vezetője szerint a karon örülnek a környék rendezésének, de annak nem, ahogyan történik. Az egyeztetésekhez nem sikerült felvenni a kapcsolatot az illetékesekkel, tájékoztatást nem kaptak. Megszólaltak környékbeli lakosok, és a körzet önkormányzati képviselője, Farkas László is, persze egyikük sem méltatta a beruházást. A Pólustól, a Rendőrsétől senki nem volt ott, és a tervező sem jelent meg.
 
Bár a szegediek 78 %-a gyalogol, biciklizik, vagy tömegközlekedik, a legkevesebb lapot itt pont nekik osztották. Az egyetemi épület előtt 80 cm jut a gyalogjárdának (ez még egy tanyabokor zsákutcájában is kevés lenne), a bicikliút pedig olyan keskeny, hogy az éppen az egyirányú biciklis forgalomnak lenne elég. Csakhogy ez kétirányú. A buszról leszállók egyből a kerekezők előtt találhatják magukat. A biciklisek sem tudnak majd normálisan közlekedni, a kereszteződéseknél pedig számíthatnak rá, hogy a járdáról rájuk nem számító autósok elütik őket. Mindez a kialakítás sem a műszaki előírásoknak, sem a Városfejlesztési Stratégiának, sem a Közlekedésfejlesztési Koncepciónak nem felel meg.
Alternatív elképzelések elhangoztak a mai fórumon is, ám ezek megvalósulására az esély elég csekély. Józan észre nem lehet pályázni.
 

Ön szerint/Szerinted is a gyalogosoké legyen a járda? Itt fel lehet iratkozni


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr742408993

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Politikailag korrekt kerékpározás 2011.01.18. 16:37:03

Mit tegyen az egyszeri kerékpáros annak érdekében, hogy megfeleljen a rendszer által támasztott kívánalmaknak? Értem én ez alatt azt a mondanivalót, amely a békéscsabamegyei (SIC!) és szegedi rendőrség valamint Szalai Annamária nyilatkozataib...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.10.30. 01:08:11

A legmókásabb az egészben, hogy a Kar Dáni utcai bejáratait is sikerült körbe árkolni a kivitelezőnek. A főbejárat előtt tehát most van ez a 80 cm járdácska már lerakva, a tartalék bejáratoknál pedig a "Ryan közlegény megmentése 2" díszletei. Odabent meg pár 100 fős teremkapacitások, illetve három emeletnyi iroda.
Szűk keresztmetszet, nem kicsit :P

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.10.30. 01:19:26

Azt javasolom a kerekezoknek, hogy ne a gyalogosokat zavarjuk, hanem hasznaljuk ki a KRESZ-ben talalhato kitetelt:

13. § (2) - "Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek."

bbandi 2010.10.30. 02:29:35

Erre kapni fognak egyáltalán engedélyt? Vagy ennek is az lesz a sorsa, hogy sárga csík lesz, de tábla nem?

ex-dr. vuk 2010.10.30. 10:50:04

@atomboy: en ezt fogom tenni.
engem mindig zavarnanak a gyalogosok.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.10.30. 14:14:40

@bbandi: A burokratikus vilagban minden baromsagra adnak engedelyt... Egyebkent, milyen sarga csik? Szegelykovel akartak elvalasztani.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.10.30. 14:21:06

@atomboy: bbandi a Rókusi előtti sárga csíkra gondolhatott, ahol már tábla van, ellenben felfestéssel nem definiálták, a sárga csík melyik oldala az emberes és melyik a kerós.
Mondjuk az aranyos volt, hogy a "GTK-ból kirohannak a gyerekek", miközben oda már erősen "18+"-os szavazó és adófizető állampolgárok járnak. Városháza elé kellene kerékpárutat építeni (festnei...) 80cm-s járdával. :P

csanadvary 2010.10.30. 20:32:59

Sokat jártam a Kálvária sugárúton, és az átalakítás előtt az úttesten kényelmesen elfért az autós is, meg a kerékpáros is. Egyszerűen nem értem az egészet....

Útlezárást!!!!!
Ha kell mozgósítsanak egyetemistákat és zárjuk le a forgalmat pár órára!

min 2010.10.30. 23:39:07

Látom idióta bürokraták mindenhol ülnek akik kerékpárt csak a kirakatban látnak. Ugyan a szegedieket nem vigasztalja de a fehérvári vezetés ugyanekkora marha. ott ráadásúl egy óvoda előtt vitték el az új "kerépárút"+járda kombót. Pedig az egész út fel lett újítva teljes szélességében, nyugodtan kiszélesíthették volna egy rendes kerékpár sávval.

CsImi 2010.10.30. 23:53:22

@min: A Mik Rókusi sulink előtt is a bicikliútra lépnek ki a kölykök, ezért olyan kalodát építettek nekik a suli kapujába, mint ami a vasúti átjáróknál van a gyalogosoknak. A másik iskolánál viszont szétbontották, amint elkészült, és levitték az útra.

CSI

AntiChrist™ 2010.10.30. 23:59:30

Szegeden is bölcs és okos emberek hozzák a döntéseket, ezt leszűrtem.

A "poén" az, hogy itt Debrecenben is hasonló a helyzet. Úgy alakították ki a kerékpárutat, hogy az eddig csak járdaként funkcionáló aszfaltrészeken leválasztották az egyik oldalt a bicikliseknek.

Sok helyen jóval kevesebb, mint egy méter maradt a gyalogosoknak (és a babakocsiknak...)
A közröhej csimborasszója, hogy van olyan járdaszakasz, ahol a két szélre (igen: teljesen a járda két legszélére) van felfestve a két sárga csík.

Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo 2010.10.31. 00:23:29

Ha jól sejtem, az itt a baj, hogy az Unió, jóhiszeműen, támogatást ad kerékpárutak építésére, azonban derék honfitársaink szerint, ha a járda egyik részére ráfogjuk, hogy az kerékpárút, akkor az az.
Aztán ide a pénzt.

CsImi 2010.10.31. 00:31:16

@Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo: Olyasmi, igen. Csak érdekes módon elvileg van ellenőrzés, és van minekünk hatóságunk is, ami engedélyt ad ilyesmire.

CSI

Martian (törölt) 2010.10.31. 01:04:22

A járdásított bringautak 90 %-án csak úgy mennék végig, hogy éppen traktorral beszántom, a helyét sóval behintem... :)

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.10.31. 01:12:13

„A Kálvária sugárút nagykörúton belüli szakaszán a páratlan oldalon kerékpárút épül a faltól falig megvalósuló felújítás részeként. A kérdéses SZTE GTK előtti szakaszon kompromisszumos megoldás született: a rendelkezésre álló felületen kellett kialakítani a járda és a buszmegálló mellett a kerékpárutat, így biztosítva a folyamatos kerékpárút-összeköttetést a Belváros felé”

Forras: szegedma.hu/hir/szeged/2010/10/folytatodik-a-jarda-ugy-a-kalvarian.html

Hat, az lenne a minimum komprosszium, ha iranyhelyesen mehetnenek a kerekparosok. Ez szamomra nem magyarazat. Mas probalkozas, Szeged Polus?

seahawks 2010.10.31. 08:15:09

inkább menjetek a járdán, mint az úton..

nekemnyafogj 2010.10.31. 09:51:22

Gyorben a legtobb bicikliut egy jardara festett sarga csikkal van jelolve, es meg az sem mindenhol egyertelmu, hogy az ut feloli, vagy a masik oldala a bicikliut. valaki tiltakozhatna itt is... en nem jarok biciklivel, viszont annal tobbet gyalog harom gyerekkel, es nem veszelytelen. :(

nekemnyafogj 2010.10.31. 09:51:23

Gyorben a legtobb bicikliut egy jardara festett sarga csikkal van jelolve, es meg az sem mindenhol egyertelmu, hogy az ut feloli, vagy a masik oldala a bicikliut. valaki tiltakozhatna itt is... en nem jarok biciklivel, viszont annal tobbet gyalog harom gyerekkel, es nem veszelytelen. :(

schawo2 2010.10.31. 09:56:41

Ugyan, Bukarestben jobban értenek bicikliút építéshez.
Augusztus végén készült el ez a bicikliút, a járda kellős közepén:
www.flickr.com/photos/55337554@N04/5130672239/in/photostream/
www.flickr.com/photos/55337554@N04/5130672307/in/photostream/

Kicsit később, szeptember végén folytatták, és van olyan szakasz, ahol a gyalogosoknak 20 cm jut a járdából. Hozzáteszem, méghozzá úgyhogy ez Bukarest egyik sétáló körzete, a Drumul Taberei...

Martian (törölt) 2010.10.31. 12:28:10

@nekemnyafogj: van szabványa a kerékpárútnak, ha ennek nem felel meg a csíkozás, akkor az a kerékpárút nem is létezik. :)

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.10.31. 13:29:32

@seahawks:
1. A kerekpar jarmu, es annak uttesten van a helye.
2. Mar tobbszor be lett bizonyitva, hogy a szeparalt uton (jarda, kerekparut) kozlekedo kerekparosok eletveszelyben vannak, mert takarasban kozlekednek, gyalogosokhoz kepest akar tizszer gyorsabban mennek. Igy a keresztezodeseken varatlanul bukkannak elo, es fikarcnyi lehetoseg sincs elkerulesre.
3. Kozuton haladva mukodik a latni es latszatni elv, azaz a gepjarmuvezetok jobban latjak a kerekparost, es fel tudnak keszulni szukseges manoverekre (elozes, kerekparos mogotti lassitas kanyarodashoz, neki is megadjak az elsobbseget mellekutcabol erkezve, stb)
4. A gyalogosok biztonsaga is nagyon fontos, ok is szeretnenek biztonsagosan eljutni celjukhoz.

@nekemnyafogj: Az volna a jo, ha a gyalogosok es kerekparosok kozosen tiltakoznanak az ilyen jardas megoldasok ellen, ezert is van a fb group a post vegen. Sajnos a tervezok es donteshozok koreben meg mindig sok a 70-80-as evek elveit vallo ostoba egyenek. Ha minimum onszantabol elhagynanak azt a korszakot, es a jovo generaciora gondolnanak, mar jo lenne.

@schawo2:
Mindig is mondom, hogy Eszak-amerika peldait kellene kovetnunk, Europaval nem szerencses, meg Nyugaton is vannak ilyen szerencsetlen megoldasok (Franciaorszag). Eszak-Amerikaban csak ott van kerekparut, ahol nincs kozut, pl parkon, lakonegyeden keresztul vagy videken.

@AntiChrist™:
@min: Van debreceni es szekesfehervari kerekparos ugyekkel foglalkozo blog? Illetve tobbi varosokban? Erdekelne, mi folyik mashol. Tizpercbringarol tudok.

ex-dr. vuk 2010.10.31. 15:52:53

@seahawks:
egy indokot azert mondhattal volna erre a rohelyes benyogesre. Miert is kene a jardan mennunk?

ex-dr. vuk 2010.10.31. 19:05:46

@atomboy:
tiltakozaskent javaslok ilyesmit, ha kesz a jarda, bringakat odatamasztani a fal melle (ez kb el is foglalta a jardat), leulni melle pledre, tarsasjatekozni. Szigoruan 80 centin. Az, hogy a gyalogok a kerekpauton jarnak (mert nincs hely mashol) feljogosit amugy minden bringast az uttesten kozlekedesre.
Nem art kitenni valamit, hogy mi a celja a tiltakozasnak ("Ennyit er 80 centi jarda!" vagy hasonlo).

Jóskapista 2010.11.06. 18:41:06

@vuk_: Ezzel csak a gyalogosokat trollkodnád, akiket ugyebár ugyanolyan rosszul érint a dolog! Mellesleg nem is keltene különösebb feltűnést. Az útra kimenni már hatásosabb lenne, ami a feltűnést illeti, de több ellenszenvet váltana ki, mint szimpátiát. Úgyhogy, ha tüntetés, akkor azt a városháza elé! Pl. ki lehetne menni egy mérőszalaggal, kimérni 80 cm-t, annyit meghagyni a járdából, a többit meg elbarikádozni. A kapu előtt meg folyamatosan biciklizni, a képviselők nagy örömére!
Emellett lehetne haladni a korral, ami a tüntetést illeti, és pl. ledoszolni a városháza, a képviselők és a kivitelező honlapjait, á la "Operation Payback".
Én mindkettőben részt vennék.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.11.20. 12:07:44

www.delmagyar.hu/szeged_hirek/nem_jarda_kozos_ut/2189780/

A legkevesebb munkaval jaro modositast hajtottak vegre: kihuztak a "jarda" szot. Ez tovabbra sem tekintheto kompromisszumnak...

ukunoka 2011.02.14. 13:21:43

Biciklis vagyok, szegedi. Szarok a bringautakra, megyek amerre a legygorsab de próbálok vigyázni magamara és a velem együtt közlekedőkre... ennyi. Vérmindegy, hogy van-e bringaút vagy nincs ...

CsImi 2011.02.14. 23:46:06

@GYERöK!!!: Helyes. Szerintem egyre többen lesznek így ezzel. Csak a járdákat mellőzd, az a gyalogosok utolsó mentsvára, amit még meghagytak nekik a gépjárművek.

CSI