A biciklit még a bicikliút átvezetésen is tolni kell, ha sokan bicikliznek, akkor az emberek csórók, Békéscsaba egy megye, a gyalogosokat nem gázolják el a zebrán. Olyanok tanítanának KRESZ-re, akik maguk sem tudják jól, jogalkalmazók jogot alkotnak. Ha nem tanítják meg valakinek a szabályt, attól nem is várható el, hogy betartsa. Ez derül ki a tévéből. Nappali sötétség, közvetítés élőben az m1-en. 

A filmbejátszás
 
A készítője rendszeresen, télen-nyáron biciklizik a műsorvezetők szerint, egyikük ezért őrültnek minősíti. A riporter szerint ha a kerékpárútnak vége van, onnantól már nem is szabad biciklizni, még ha sárga négyzetekkel van is átvezetés. A butaságok aztán folytatódnak. Egy szabályosan kirakott táblát túl magasan lévőnek mond, aztán pedig hiányolja a közlekedési kultúrát. Végül Szeged legbiztonságosabb és legeurópaibb kerékpársávján szörnyülködnek közösen a riportalanyokkal, hogy mennyivel jobb itt is tolni a biciklit, meg halálfélelem, és hasonlók. A megkérdezetteken jól látszódik a félrevezetett, megfélemlített kerékpáros képe. Végül a szokásos tanulság az alkonyattól vöröslő háttér előtt kimondva: más se szabályosabb, a közlekedés veszélyes üzem, akármivel veszünk részt benne.
 
Az adás második fele
A stúdió
 
Dova megjegyzi, hogy a bejátszásban tévedés volt, és a mutatott helyzetben át szabad biciklizni, és, hogy egyébként Szegeden is nagyon sok helyen eleve szabálytalan az utak kialakítása. A rendőrség részéről ott lévő Vad Róbert szerint nem lehet ennyire a dolgok hátterét vizsgálni, a rendőrség csak jogot alkalmaz. Érzékenyebb olvasóink jobb, ha már itt beveszik a nyugtatót. Azzal egyet lehet érteni, hogy tanítsuk a gyerekeket közlekedni. Az viszont már elég nyugtalanító, hogy a rendőrség sem ismeri a szabályokat, így felmerül, hogy mégis mire oktatnák a fiatalokat.
 
Békéscsaba megye főrendőre
 
Telefonon száll be a beszélgetésbe, annak apropóján, hogy KRESZ-ben nem létező táblákkal vezetik félre a csabai bicikliseket. Ennek indoka nem az, hogy a biciklisek nem tolják a biciklit, hanem, hogy kivágódnak az autósok elé, és ebből sok a baleset. A mi logikánk szerint gyalogost ezek szerint nem gázolnak, csak sajnos ez nem igaz. De mindegy, a főkapitány szerint Békéscsaba egy kerékpáros megye (?), és mivel szegénység, és elmaradottság van, sokan bicikliznek, és persze sok balesetben vesznek részt. Beleszól a műsorvezető is, hogy Ő bizony leszáll, mert nem akar meghalni, mire az interjúalany helyesel. Minő összhang, gördülékeny a műsor, örömkönnyek a szemünkben, megvan a hosszú élet titka.
 
A beszélgetés vége
 
Dova előadja, hogy rossz az infrastruktúra, van ahol tilos a járdán biciklizni, van, ahol meg kötelező az ugyanolyan járdán. Erre nincs reakció, viszont azt mondja a rendőrség képviselője, hogy akit a szabályokra nem képeznek ki, attól jogosan nem is várható el, hogy betartsa. Hinnye. Ezek szerint vagy 10 millió jogvégzett országa leszünk, vagy kitör a káosz. A legszörnyűbb rész ezután jön, mikor a százados megpróbálja alátámasztani, hogy miért tilos a zebrán biciklizni, majd cinikusan megjegyzi, hogy busszal sem lehet áthajtani a zebrán. Ezután vérciki, ahogy a kerékpáros aktivista közli, hogy Szeged egyik kereszteződésében az autósok is szabályosan ráhajtanak a zebrára (a csíkozásra merőlegesen) A helyzetet a műsor vége menti meg, a műsorvezető közli, hogy nem érdekli a KRESZ, megáll, ahol veszélyben érzi magát és kész, majd ezen bölcsesség után jön a kisvasutas téma.
 
Lassan azt hihetjük, hogy a közlekedésben kialakuló helyzeteknél is veszélyesebb az a szellemi fertő, ami a kerékpározás kérdéskörét övezi hazánkban. Hiányos ismeretekkel próbálja mindenki megmondani, hogy a bicikliseknek mit kéne tenni, és csak egy biciklis aktivista próbálja kideríteni a kerekezők viselkedésének okait. Az elhangzott sületlenségek nyomán pedig végső következtetésként levonhatjuk, hogy a legbiztonságosabb módja a biciklizésnek, ha nem biciklizünk, és így nem is látszunk szegénynek. 

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr672499410

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Politikailag korrekt kerékpározás 2011.01.18. 16:37:02

Mit tegyen az egyszeri kerékpáros annak érdekében, hogy megfeleljen a rendszer által támasztott kívánalmaknak? Értem én ez alatt azt a mondanivalót, amely a békéscsabamegyei (SIC!) és szegedi rendőrség valamint Szalai Annamária nyilatkozataib...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbandi 2010.12.07. 15:35:45

Az a baj, hogy a két rendkívül okos rendőr nem érti meg, hogy nem zebráról van szó, hanem sárga kockás átkelőhelyről.

Annyira nem a videóhoz kapcsolódik, de az Anna-kútnál megbámult elsőbbségadás tábla is érdekes, általában az autósokat nem tudom elengedni ott, mert azt hiszik nekem van elsőbbségem.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.07. 17:07:12

OFF:
A tv műsorban tapasztalt sötétség "magyarázata": "ez kérem egy délelőtti magazinműsor, ami jellegéből fakadóan háttérzajként hallgatnak az emberek".
Ezt onnan tudom, hogy Dova előtt egy-fél órával még én üldögéltem a székben hasonló hülye szituációban. Csak Dova ébren volt én meg még nem :D
ON:
A rendőrség, ha már "jogalkalmazó" esetleg büntette volna meg kivételesen a kivilágítatlan kerósokat szerdán. Már én unom, hogy x-edik éve mindig ugyanazok a sírások mennek és az első sárga csekk után megunják az urak a büntizést...
Emellett meg jogalkalmazás: ugyan hány helyen van szabálytalan táblázást/felfestés Szegeden?! Ha már "alkalmazni" tetszik, akkor nem csak verbálisan kellene.

+1
Attól még, hogy valaki autóban mereszti a hátsóját, még nem biztos, hogy a kerós csóringer. Legalább is ez úton kíván kellemes és boldog lószerszámot egy nemzetközileg ismert akadémikus ösmerős mindezoknak házi használatra, akik ezzel a marhasággal jönnek. Uána meg nekem nyínak a drága benya/parkolás meg a részlet miatt :P

szpeter 2010.12.07. 17:38:45

Mi az a Balesetmegelőzési Bizottság? Kik a tagjai? A balesetveszélyes / szakszerűtlen / szabálytalan kereszteződési kialakításokért ők felelnek?

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2010.12.07. 17:57:37

Orosházán (Békés/csaba/ megye) két kerékpárt toló gyereket ütöttek el zebrán még augusztusban.
oroscafe.hu/2010/08/25/kerekparos-gyereket-utott-az-autos/cikk/kezisrac
Persze a rendőrség levonva a tanulságokat a kerékpár átvezetést nem létezőnek titulálva,továbbra is a tolás javasolja,mert az megvéd.
oroscafe.hu/2010/11/12/le-kell-szallni-a-biciklirol/cikk/vagikata

CsImi 2010.12.07. 18:33:42

@szpeter: Nem, nem ők felelnek érte. Az ilyen kialakításokért a tervezők, illetve a települések szakirodái felelnek, ill. azok a képviselők, akik azt jóváhagyják. A rendőrség csak a projektek koordinátorainak hivatkozási alapja szokott lenni olykor.

CSI

szpeter 2010.12.07. 20:16:19

@CsImi: Köszi! Ez akkor olyasmi, mint a vonatrablás, hogy nem a vonatot rabolják el, hanem annak a tartalmát. A Baleset_megelőzési_ Bizottság is sétál a városban, nézelődik, lát egy balesetveszélyes kereszteződést, és gondolkozni kezd, mit is tegyen? Építsük át? Cseréljük le a táblát? Á! Megvan! Inkább beszéljünk az emberekkel, mondjuk meg nekik, hogy vigyázzanak. Muhaha.
Jó látni, hogy hasznosan költik az adóforintjaimat.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.07. 20:25:02

@szpeter: Nos, engem pölö érdekelne a békéscsabamegye meg a szegedmegye főkapitányainak véleménye a Kálvária sgt-ról. Ha már utóbbi kapitány még ki is táblázta a járdázás tilalmát a kuckója előtt (sőt, funkcionáló csekkes sünt is mellékelt mellé). Pedig hozzájuk pöttyet kevesebben járnak, mint némely Kálváriás ojjektumba :P

beked 2010.12.07. 20:50:48

Van egy kialakult közlekedési struktúra, ami többségében úttestből és járdából áll.
Időnként ez az elválasztás nem történik meg. A közlekedésben résztvevőknek szabályokat alkottak és a rendszer ha nem is jól, de működött.

Ebbe a rendszerbe próbálták beleintegrálni a kerékpárutak és a gyalogos-és kerékpárutakat (a kettő között csak jogilag van különbség gyakorlatilag alig) amiket okosan a járdára helyeztek.
Mint látható ez nem működik.

De szerintem nem a koncepció van a baj (még akkor se, ha lényegében településeken a legtöbb esetben fölöslegesnek tartom), hanem a kialakítással. Nincs következetesség, nincs odafigyelés, átgondolás. Ha mindez meglenne, még akkor is sok baleset lenne, mert új, hozzá kell szokni, de legalább lenne mihez hozzászokni
Jelenleg nincs mihez.

viva_espana 2010.12.07. 23:43:55

Vajon ha a rendőr uraknak is biciklivel kéne járőrözniük, akkor minden zebránál leszállnának?... Ahelyett, hogy a tüneteket próbálnák kezelni rossz orvossággal, inkább a kiváltó okok megszüntetéséért emelnének szót. A zebrán biciklitolás meg egy marhaság, ma is két gyalogost gázoltak el gyalogátkelőn.

CsImi 2010.12.07. 23:50:45

@viva_espana: Biztos az idős néni a zebrán úgy száguldott, mint egy eszement biciklis, és az autós nem számított rá. ...

Kerékpáros rendőrök? Na nee, hát hogy nézne az ki? (Veronában láttam ilyeneket, egynémelyikük igen jól nézett ki, nyilván a hölgyekre gondolok :))

CSI

ex-dr. vuk 2010.12.07. 23:55:15

@sirdavegd:
Tudnek meselni, hogy egyes munkaba kerekparral jarok milyen fizetessel rendelkeznek itt Londonban... De szerintem el tudjatok kepzelni.
Itt tomegesen bringaznak, telen is, tehat ez egy csoringer melyszegeny telepules ;)

Ez de kesz.

ex-dr. vuk 2010.12.07. 23:56:40

@CsImi: A vasarnapi Climate Bike Ride-ot kerekparos rendorok vezettek fel Londonban.
Szepek a bringaik. Feher alapon kek, tarcsafek, stb. Eleg jo.

ex-dr. vuk 2010.12.08. 01:00:20

@sirdavegd: mondjuk azt nemtom, de jopar bankmanáger...
igazabol ahol a munkahely van, nemigen lehet parkolni. az alagsorban van kb. 3 autonak hely, viszont vagy 40 bringanak. Itt az jar kocsival aki raer, nem aki gazdag.

wadallat · http://wadallat.blog.hu 2010.12.08. 11:45:13

A sötétséghez nem tudok hozzászólni, de a "nem érdekli a KRESZ, megáll, ahol veszélyben érzi magát" részrõl ez jutott eszembe:

www.youtube.com/watch?v=zjWoCVXd0Yc

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2010.12.09. 20:07:29

Én most átolvastam újra ezt az említett 21-es paragrafust, és biztos én vagyok a hülye, de nekem nem jött le belőle, hogy zebrára (vonalra merőlegesen) kizárólag gyalogosként lehet rálépni.

Ebben bizonyára az is közrejátszik, hogy már nagyon ráférne az egész Kreszre egy újraírás, mindenki számára érthető nyelven, evidens és egyértelmű szabályokkal.

Vagy akkor lezárni az Oroszlán utcát! Azonnal!

CsImi 2010.12.09. 23:48:46

@bonifac: Nem kell lezárni, csak tolják azt az autót...

CSI

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.10. 00:52:49

A probléma amúgy nagyon egyszerű: mi a rákot keres a kerós a járdán? Hát, mert oda festették neki a "bicikliút".
Szóval lehetne küldeni az "innovatív" békési gyökereknek egy frankó táblát, miszerint: "a járda a gyalogosoké wazze!"
Na azt tegyék ki, ne a tolósat.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2010.12.10. 07:26:17

@CsImi: Tényleg. Ez sokkal látványosabb volna.

Valaki - egyébként bringás - ha ezt megcsinálná, mármint, hogy az oroszlán utcából kifelé a zebránál kiszáll az autóból ás áttolja az oskola utcára (ahogy azt a két rendőr szerint ugye kell, mert a kijelöltgyalogosátkelőhely nevében benne van, hogy gyalogosoknak van, és a kresz nem magyaráz hülyéknek), ne felejtsen el országos tévéket kihívni előtte.

CsImi 2010.12.10. 10:30:46

@bonifac: Ez se rossz ötlet ;)