Ismerős a helyzet? Mész a Petőfi Sándor sgt. kerékpárútján, és egyszer csak előtted terem egy autó. Ilyenkor érezheted, hogy megsértettek, hogy az életedre törtek, hogy nagy az isten állatkertje, vagy hogy vigyáznia kéne rád az autósnak. -EszkiMóczy- arról elmélkedett, hogy talán nekünk kéne vigyázni az autósokra. Sőt, ha már itt tartunk, a gyalogosokra is, és ehhez csak egy kis képzelőerőre lenne szükség. Furcsa gondolatkísérlet, vagy talán a megoldás?

Vigyázzunk rájuk (ha már ők nem vigyáznak ránk)!

„Legszívesebben kitiltanám az összeset a belvárosból!” – mondta az egyik bringás ismerősöm azután, hogy egy kereszteződésben majdnem elvitte az első kerekét egy arra haladó autós. Valljuk be őszintén, néha mi is elküldjük a pöfögő fémdobozzal közlekedőket melegebb éghajlatra, és legszívesebben fákkal övezett négysávos kerékpárúttá változtatnánk a most még szmogban úszó sugárutakat. Ott nem kéne félnünk egy óvatlan kereszteződésben elénk vágó autótól, vagy a jobbra kanyarodó ámokfutótól, aki pont csak a visszapillantóba felejt el belenézni, mielőtt elrántja a kormányt, vagy az összes többi, legtöbbször önző sofőrtől. De amíg nem jön el a feketefüst-mentes kánaán, addig nekünk kell vigyázni az autósokra, ha már ők nem vigyáznak ránk.


Mi!? Elment az eszem? Méghogy a kerékpárosok vigyázzanak az autósokra? Nem éppen így tanították a KRESZ oktatáson. Ott feketén-fehéren le van írva: az autósoknak mindenkinek, biciklisnek/gyalogosnak elsőbbséget kellene adniuk, de leginkábbis fokozottan ügyelni kellene rájuk, nehogy balesetet okozzanak, mert valószínűleg nem ők húzzák a rövidebbet. De a valóság nem éppen ez; a mindennapok tapasztalatai sokkal inkább azt mutatják, hogy az autósok senkire nincsenek tekintettel, mennek, amerre akarnak, gyorsan, felelőtlenül. Persze a kerekezőket sem kell félteni: járdára fel, járdáról le, karjelzés nincs kanyarodás előtt, világítás nincs este, a vége az egész történetnek pedig az, hogy mindenki mélységesen meg van lepődve, hogy annyi baleset történik. Pedig ha belegondolunk, akkor elég egyértelmű a dolog. Az úti etikett ismeretének hiányában kész életveszély közlekedni az utakon, és mindenki a másikat hibáztatja a helyzetért.

A közlekedésben egymást hibáztatók közötti korrelációk

Ez viszont negatív spirált eredményezhet (és eredményez is folyamatosan), ahol nem hallunk mást, minthogy ki és miért hibás. Ilyen helyzetekben valamelyik félnek fel kell állnia, és azt kell mondania: elég volt a felelősség áthárításából! Elég a nemtörődömségből! Miért ne lehetnének ezek a bringások?


Gondoljunk bele: a biciklisek a leginkább környezettudatos közlekedők az összes közül. A városi és helyi közlekedés szemszögéből nézve a kerékpározással érhető el a legnagyobb sebesség anélkül, hogy károsítanánk a környezetünket. Persze lehet mondani, hogy ott vannak az elektromos autók, de azok legyártása és fenntartása sokkal környezetszennyezőbb, mint gondolnánk (elég csak a sok akksira gondolni, ami az autókban van, tele savval és nemesfémekkel, aztán ötévente lehet őket dobni a szemétbe). A kerékpárt használók eljutottak a felismerésig: ahhoz hogy fenntarthatóvá tegyük a városokat, át kell gondolni az igényeinket, és a kényelmesség helyett a praktikumot kell előtérbe helyezni. A saját energiánkat használjuk a közlekedésre, vagyis az egyik legközvetlenebb módon haladunk. Nem pazarolunk; sokan saját maguk javítják a kecskéjüket, és a trendek inkább a minimalista irányba mutatnak, mint a feleslegesen túlcicomázott bringák felé. Ki kezdeményezhetné a változást, ha nem egy ilyen felvilágosult csoport? Fel kell vállalni a pionír szerepét is, ami nem egyszerű, és végkép nem könnyű, de erkölcsileg a legkifizetődőbb.
 

A terv a következő: gondoljunk úgy az autósokra ezután, mint valami szellemileg korlátozott öcsikére, aki túl nagyra nőtt. Csak rohangál össze vissza, de közben tudjuk, hogy nem akar semmi rosszat, csak nem érzékeli a világot maga körül. A gyalogosok meg legyenek kis kutyák, akik mindig a lábad alatt akarnak letelepedni, és nem figyelnek oda, hogy te merre közlekedsz. Egyszerű asszociáció az egész, de sokat segíthet emelni a közlekedési morál átlagos szintjét. Ha a bringások elkezdik, akkor az átragadhat a gyalogosokra, és ha egy gyalogos/biciklis beszáll egy autóba, ott is eszébe fog jutni, hogy ő mit várt el a többiektől, amikor hasonló helyzetben volt.
 

Nem megoldhatatlan a feladat, de igaz, hogy talán egyszerűbb lenne, ha nem jutott volna idáig a helyzet. De ha már így alakult, ne mi legyünk azok, akik tovább rontják. Fel a fejjel, kerékpáros barátaim: a változás a mi kezünkben van!

- EszkiMóczy -



A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr672619489

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szájbarágó - Akkor ne kerózzál! 2011.02.08. 15:38:40

Uncsi, hogy mindig ugyanazokat a kifogásokat hallod-olvasod újra és újra? Íme a gyűjtemény a sablonválaszokból. Mert nekem aztán tök minegy, ki, mivel hova, csak ésszel tegye. És ne sírjon. Következzenek a standard kifogások és a számomra magatól ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.01.28. 00:11:01

Höhö, nyáron én egy hasonló posztban még a macska, nyúl és béka hasonlatokat alkalmaztam: midnight-rider.blog.hu/2010/07/08/offtopic_edukalas_a_varoson_beluli_bicikliutrol
:D
Bár a "hülye öcsike" valóban jobban passzol egynémely autósra, a látóteret (meg hiányosságait) a macska-metafora szebben közelíti.

mement 2011.01.28. 10:45:38

Nehez azutan megorizni a hidegvered, es a cinikus humort, miutan pusztan onzo figyelmetlensegbol majdnem kivegez egy autos.

Amugy ertem mit mondasz, es kevesbe "komoly" dolgoknal mukodik is, de nem akkor amikor tesiepsegem vagy az eletem a tet.

zichy 2011.01.28. 11:40:51

Mostanában nem biciklizem Szegeden, főleg gyalogolok, ritkán autózom. Régebben mindenhova azzal mentem.
DE: a biciklisek az új KRESZ óta azt gondolják, hogy mindent lehet. Minden egyirányú utcába behajtanak, amibe nem is lehet(igenigen,itt {is}kéne figyelni a parkolóból kitolató autósokra...pl.). minden nekik áll feljebb. Mert ők a szegény, ámde büszke biciklisek, akikre senki sem figyel...A gyalogosokat sem engedik el SOSEM. (spórolnak a saját energiával..höhö). Járdán simán kerülgetnek, zebrán is elsőbbségük van autóssal gyalogossal szemben... Kerékpárút zebra mellet. A zebrán előzgetik egymást...rohadtul sietnek. Én meg rendszeresen félreugrom..egész profi vagyok már. Pedig ők is járművek..csak szólok. És igen, nekik is figyelni kéne. Pl. Dóm tér Oskola utca sarka..lerágott csont, de láthatatlanok szinte a Dóm tér felől jövő autóból..még lassan kigurulva is! Vagy az utca szélén parkoló autók mögül sem látszanak. Hát ez az. A biciklisek is ilyen öcsikék. A java. Csak néhányan gondolkoznak. LÁJK IT OR NÁT.

CsImi 2011.01.28. 12:00:11

@zichy: Szerintem nem lettek pofátlanabbak a KRESZ módosítás óta.

A járdán biciklizést meg sajna hivatalból terjesztik, oda jelölik ki a bicikliutat a gyalogosok közé. Aztán a biciklis már nem is megy le az útra, megy tovább a járdán.

CSI

ifj. Nagy Gábor 2011.01.28. 12:11:42

@zichy: "Pl. Dóm tér Oskola utca sarka..lerágott csont, de láthatatlanok szinte a Dóm tér felől jövő autóból..még lassan kigurulva is!"

Mivel a gondos közlekedéstervezésnek hála az úttest bal oldalán kell közlekednie a kerékpárosnak, mert "a kerékpárút biztonságos".

Ja. Csak ha biztonságosan akarod használni, akkor qva lassú is... Mert itt is elsőbbséged van (lenne), de lassíts, mert nem tudják megadni, mert nem látnak.

De biztonságos. Mert a kerékpár biztosan olyan, mint a villamos. Az csak sínen tud menni, ez csak kerékpárúton...

metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.01.28. 13:00:54

" a KRESZ oktatáson. Ott feketén-fehéren le van írva: az autósoknak mindenkinek, biciklisnek/gyalogosnak elsőbbséget kellene adniuk, "
Nagyon gyorsan tanulmányozd át legalább a KRESZ alapvető szabályait, mielőtt baleset ér / okozol másnak! (Ilyesmikre gondolok: jármű, elsőbbségadás...)

pat bateman 2011.01.28. 13:08:14

mint minden városban, így Szegeden is vannak "neuralgikus" pontjai a kerékpáros-autós interakcióknak. Az Oskola utca és Somogyi utca sarka (közvetlenül a dómnál) is ilyen. itt láttam már fellökött bicajost pátyolgató "ugya semmi bajod fiam?" középkorú nőt,vagy jómagam bicajjal közlekedve is belefutottam már itt egy finom kis szituba: cammogó öreg tatát akartam gyorsan megelőzni (én barom jobbról előztem ami tilos, de csak azért, mert szemből jöttek ezerrel, s nem feltétlen egymás mögött, de ez már egy másik történet) szóval az öreg b***ott kitenni a kezét, hogy jobbra akar fordulni, hátra nem nézett és csak egy jókora plusz erőbedobásomnak volt köszönhető, hogy nem estünk el. Persze hibáztam, de még az öregnek állt feljebb. Bicajosként vérlázító ahogy a „biciklis-társak” és a gyalogosok „közlekednek”…

pat bateman 2011.01.28. 13:09:35

@ifj. Nagy Gábor: hehe, előbb kezdtem el írni a kommentet, és most volt időm bekopizni!:)
ergo: megelőztetek. lehetne végtelenségig folytatni az ilyen kritikus helyek és ostoba autósok / közlekedők sorolását...

pat bateman 2011.01.28. 13:17:08

@zichy: ha zebra egyben bicikliút is, akkor szerintem ugyanúgy meg kell állnia az autósnak a biciklis előtt mint a gyalogos előtt. egyéb zebrán nem. aztán lehet, hogy rosszul tudom...

metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.01.28. 13:23:58

@pat bateman: a zebra elsőbbséget jelent gyalogátkelésre. a biciklis ilyenkor leszáll, tolja a bicajt, az autós pedig megáll, elsőbbséget ad.
Komolyan ennyire nem tudjátok az alapvető szabályokat, és bicajoztok közúton?

mement 2011.01.28. 13:38:07

@metalheart: ha leszalok es tolom sem adja meg az elsobseget, gyakorlatilag ez mindegy is, egyebkent idealis esetben, a bringas nem talalkozik ugy gyalogatkelohelyel hogy neki kell atkellnie rajta, csak ugy hogy elsobseget kell adnia az azon atkelo gyalogosoknak.

pat bateman 2011.01.28. 13:51:04

@metalheart: én speciel arra a konkrét esetre gondoltam ahol a kerékpárút felfestés nélkül keresztezi az autóutat a zebra mellett. (lámpa nincsen) itt az autóutat keresztező gyalogosnak és bicajosnak egyaránt meg kell adni az elsőbbséget...

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2011.01.28. 13:56:01

@pat bateman: Nem akarok beavatkozni a vitatokba, csak annyit szeretnem megkerni, hogy autout helyett kozutat irjatok. Autout jelentese teljesen mas, a KRESZ-ben egyertelmuen meg van fogalmazva, igy szerencsetlen dolog autoutazni olyan utakat, amiket valojaban minden jarmu hasznalhatja...

pat bateman 2011.01.28. 14:08:34

@atomboy: bocs, elírtam, félre fogalmaztam pár helyen. közutat átszelő, lámpa nélküli zebra melletti párhuzamos bicikliútra gondoltam. (ilyen van Szegeden a kettős Dugonics téri körforgalomnál, a Petőfi sgt legelején. én ott szívbaj nélkül áttekerek, nem szállok le a nyeregből...)

zichy 2011.01.28. 14:24:20

@CsImi: Természetesen nem a megosztott járdára gondolok, hanem amikor a közőton kéne tekerni, de a járda biztonságosabb?kényelmesebb? direkte. Egy helyen mondjuk én is a járdán mentem...a Régi Hídon nem mertem a menekülési útvonal nélküli "extra széles" bicikliúton tekerni Újszeged felé...
@pat bateman: itt arról beszélek, hogy a bicikliút a zebra mellett halad (pl. Tisza Lajos krt - József A. sgt. "sarok" és a biciklisek egymást előzgetik a zebrát is használva, kb. az "átkelő" teljes szélességében a gyalogosok. rovására. A "neuralgikus pontokon" lelassítani és figyelni nem gondolom, hogy olyan hatalmas időveszteség biciklivel ("qrva lassú"), ellenben életmentő lehet.
A közös zebrán én sem szállok le.
Na de vége-hossza lehet ennek.Jó étvágyat!

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.01.28. 14:58:32

@pat bateman:
...én meg ott se megyek le a közútról...

ex-dr. vuk 2011.01.28. 16:43:24

@atomboy:
Legyszi te se keverd, a "kozut" az onkormanyzat vagy az allam tulajdonaban levo "ut", ennek a parja a maganut.
Amire te gondolsz az az "uttest" :)

ex-dr. vuk 2011.01.28. 16:45:51

@pat bateman:
hat ez ugy igaz, hogy ha a kerekparut vedett ut mellett halad, akkor elsobbsege van a kisutcabol jovokkel szemben (van kiegeszito tabla altalaban a macisajt alatt), valamint a kanyarodokkal szemben is elsobbsege van (mas okbol).
Ilyen pl. a szillerin vegig, jozsefattilan, petofin, kossuthlajoson vegig. De tipikusan NEM ilyen az annakutnal, aholis nincs elsobbsege a kerosnak, hiaba van atvezetes.

CsImi 2011.01.28. 16:54:18

@zichy: A Belvárosi-hídon az a sáv szerintem teljesen korrekt. Én jobban tartanék egy figyelmetlen gyalogostól, nehogy lelökjön biciklistől a járdáról, és neki lenne igaza.

@pat bateman: Ha nincs átvezetés, csak zebra, akkor is át szabad tekerni biciklivel, csak az elsőbségi viszonyok nem úgy alakulnak, mint a gyalogosoknál. Sőt, a zebrán még át is szabad autózni. Kifejtettük a témát itt, a blogon, mert sokakat érdekelt:

szegedbicaj.blog.hu/2010/09/24/szabad_e_a_zebran_biciklizni

CSI

pat bateman 2011.01.31. 10:29:29

@zichy: általában figyelni szoktam mindenhol. (jó vannak kivételek, de igyekszem.) a Feketesas utcát ajánlom mindnekinek, ahány kereszteződésen áthalad a bicikliút annyiféleképpen kell az elsőbbséget megadni. (van jobbkezes, van stoptábla, stb...) tényleg figyelek az autósokra mert arra, mert pl. egy jobbkezesben az elsőbbséget nekem mint kerékpárosnak, nagyon nem szeretik megadni! (tisztelet a kivételnek, volt pár igen pozitív élményem is.)
biztos volt már cikk róla itt, de a szegedi ide-oda vezetett kerékpárutak és járdával osztott kerékpárutak is "megérik a pénzüket" lásd a Széchenyi tértől a centrum mellett elhaladó bicikliút: Károlyi utcában még jobboldalt van, ahogy átmész a Tisza Lajoson, akkor meg hirtelen a túloldalra kerül, rá a járdára. (nem is értem igazán, hogy hogyan várják el azt, hogy a trolikkal és buszokkal versenyre kelve keljek át a körúton és menjek fel a túloldali bicikliútra...)

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2011.01.31. 10:42:38

@pat bateman: Karolyi utcaban kerekparsav van, es nem kell atmenni a tuloldalon levo bringagyaszra, az uttesten is lehet folytatni. Mar irtunk errol par hettel ezelott: szegedbicaj.blog.hu/2010/12/20/nem_baj_ha_leszoritanak_akkor_inkabb_gyalogolj

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.02.02. 15:55:20

Oké, vigyázunk, de: posztot! posztot!