DSC06546.JPGIdőnként kampányszerű ellenőrzésekbe kezd a rendőrség, ilyenkor a sajtót is meghívják, és rendre előkerülnek a statisztikák is. Most a kerékpárosokon a sor, itt a tavasz, rengetegen ülnek vissza a bringára, és most még egy plusz ok is van: módosult a kerékpárok kötelező felszereltségére vonatkozó KÖHÉM rendelet. Sokan nem ismerik az új szabályokat, úgy tűnik, még a rendőrök sem. Röpködnek a statisztikák számai, és felmerül a kérdés: a kerékpárosok több, vagy kevesebb balesetet okoznak, mint amennyit elszenvednek? A legutóbbi ellenőrzésről a szegedma cikke ír, melynek olvasása kapcsán több kérdés is fölmerülhet az olvasóban.

Az ellenőrzés oka

A rendőrség szerint egyre többen bicikliznek, egyre több balesetet szenvednek el a kerékpárosok, akik amúgy védtelenek. Tavaly ketten meg is haltak. (azt nem teszik hozzá, hogy az egyik esetben vétlen volt a biciklis) A következtetés: ellenőrizni kell a kerékpárosokat, hogy megvan-e az összes küllőprizma, és más kötelező felszerelés. Bennünk pedig fölmerülhet a kérdés, hogy valójában mi miatt történnek a balesetek, és ha a biciklisek biztonsága a cél, akkor biztos, hogy ezt csak a biciklik felszerelésének ellenőrzésével el lehet érni?

A statisztikák makacs dolgok

A rendőrség szerint tavaly 80-90 súlyos és 2 halálos baleset érintette a bicikliseket. De arról nem szól a nyilatkozat, hogy ebből hányat okoztak a kerékpárosok, és hányban voltak vétlen elszenvedői a balesetnek. Szerény eszközeinkkel próbáltuk kinyomozni, mi is a helyzet valójában. A rendőrségnek van egy térképe , amin meg lehet tekinteni a balesetek helyszíneit és időpontjait. 365 napra lehet visszamenni. Kiválasztottuk a súlyos és halálos biciklis baleseteket, íme:

baleseti térkép postba.jpg

Eszerint csak egy halálos baleset történt tavaly, de már egyből látszik, hogy a tavaly, a  Fő fasori kerékpárúton történt tragédia (amelynél a biciklis vétlen volt) nincs a térképen. Lassan arra jutottunk, hogy a térképen csak azok a balesetek vannak feltüntetve, ahol a kerékpáros volt a baleset okozója. (A Fő fasori eset akkor jelent meg, ha a teherautós balesetek is be lettek jelölve, de azon nem látszott, hogy biciklis volt az áldozat) 31 ilyen baleset van feltüntetve egy évre, és ebben benne van az is, ha például a biciklis csak ittasan elesett, és eltörte a kezét, vagy megcsúszik a jégen, és lefejeli a városüzemeltetés által a kerékpárút közepére tett kapcsolódobozt. Ez kb. harmada az összes balesetnek, ami, mint láttuk, 80-90. Eszerint a bicikliseket érintő balesetek 2/3-át nem a kerékpárosok okozzák.

baleseti diagram postba.jpg

Ezek után lehet, hogy a kerékpáros balesetek megelőzését 2/3 részben nem a kerékpárosok felvilágosításával kellene megvalósítani? Igaz, hogy ráfér sok biciklisre az ellenőrzés, de... A sajtóban megjelenő hírek alapján viszont a felvilágosító kampány a gyengébb és nagyrészt szenvedő fél, azaz a biciklis felvilágosítását jelenti, és főként a kötelező tartozékok, meg 1-2 járdán (mármint olyan járdán, amit nem jelöltek ki kerékpárútnak egy kék táblával) karikázgató kapcsán, noha azt végképp nem tudjuk, hogy a balesetek pl. a küllőprizmák hiánya miatt következnek-e be.

Változott a KÖHÉM rendelet, de hogyan is?

A cikk végén tömören olvasható néhány, a kerékpárok kötelező felszereltségére vonatkozó rendelkezés. Ezek közül az egyik:

„Borostyánsárga prizmákat az első és a hátsó kerékre is tenni kell,”

Ez viszont nem igaz. A KÖHÉM rendelet pontosan ezt írja:

"g) legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ-EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon."

Tehát a küllőprizma csak az első kerékre kell (a biciklis szabadon dönthet, hogy rak-e a hátsóra is), és helyette, vagy mellette alkalmazható megfelelő fényvisszaverő gyűrű is. Senki sem tévedhetetlen, csak reméljük, nem kerül egy bringásnak sem több ezer forintjába ez a tévedés, ha netán reggel 8 előtt, munkába igyekvés közben ellenőrzik a rend őrei, és nem találnak a hátsó keréken küllőprizmát. Másokon számonkérni szabálykövetést, pláne szankcionálni a szabálysértést csak tökéletes szabályismeret birtokában lehet(ne).

A rendőrök dolga sem egyszerű

Nyomás alatt állnak, mert a statisztikákon javítani kell, eközben az állomány létszáma véges. A kőkorszaki gondolkodású tervezők, nemtörődöm szakmaiatlan hivatalnokok és népszerűséghajhász politikusok szerencsétlenkedése sorban hozza létre a baleseti gócpontokat, amelyeknél a forgalmi rend kialakítása eleve előrevetíti a súlyos  balesetek bekövetkeztét. A sajtó nem tárja föl az okokat, a többnyire felszínes és provokatív megnyilvánulásaival csak a közlekedők közötti feszültséget szítja. A rendőrség nem megfelelő problémakezelése mellett ezekből is érezhető, milyen messze van a megoldás.

Update:

A MinimalMass is komolyabban foglalkozott a statisztikák kielemzésével.


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr815886224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.03.31. 21:22:01

A fő fasori esetről úgy hallottam, a biciklis tehetett, egyszerűen a kamion alá gurult, amíg azt figyelte, hova tűnt a papucsa, amiben tekert...

CsImi 2014.03.31. 21:27:41

@Zka: Már csak az a kérdés, hogy a teherautós mit nézett, miközben nem adott elsőbbséget a kerékpárosnak.