tilos.jpgFélrevezető címmel jelent meg ma cikk a Dugonics téri kettős körforgalom melletti járdákon fölfestett „kerékpárral behajtani tilos” jelek kapcsán. Az történt, hogy valóban ilyen tiltó jeleket festettek a járdákra, amiken eddig is tilos volt biciklizni. Az egy dolog, hogy a választások előtt valami munkát kell mímelni a közlekedésszervezés terén. A hivatalnokok általában boldogok, ha megtilthatnak valamit, de vajon hová vezet az ilyesmi? Miért bicikliznek sokan a járdán a Dugonics téren? Mi nem a hülyeséget terjesztjük, hanem megnézzük, mi is történt valójában.

Kettős körforgalom a Dugonics téren

A téren két villamosvonal halad át, trolik, buszok hajtanak át minden nap rajta, ráadásul az egyik legnagyobb gyalogos- és kerékpáros forgalmat bonyolítja a tér, elvégre ide fut be két sugárút, a kiskörút, és több egyetemi épület is áll itt. A körforgalom viszont helyigényes, így az úttest mellett nem maradt széles járdáknak hely. Amikor a körforgalmakat megépítették, a kerékpárosokat elvileg a járdára akarták vezetni, némely zebrák mellett fölfestették a kerékpárút átvezetéseket, 1-2 tábla is kikerült. A szűknek tűnő, gyakran beduguló úttesten nem is tekert igazán senki, aki mégis szabályosan az úttesten biciklizett, azt a KRESZ-t nem ismerő autósok sokszor ledudálták, vagy ordibálva zavarták a járdára.

 

Miért tekernek a biciklisek a járdán?

A tér átépítésekor tehát a kerékpározás kérdése nem lett megoldva, a félkész megoldás úgy lett hagyva. De kerékpáros átvezetések voltak, és egyfajta fura szokásrend alakult ki, ami azt jelentette, hogy a biciklisek a járdán közlekedtek, pedig a kerékpárút nem volt kijelölve táblával, tehát elvileg az úttesten kellett volna bringázni. A város közlekedéspolitikája viszont ahol csak lehetett, járdákra vezette a bicikliseket (Petőfi Sándor sgt. eleje, Kálvária sgt., Kossuth Lajos sgt., József Attila sgt., Fő fasor, stb.) mondván, hogy az biztonságos. Az úttestre sok helyen biciklizést tiltó táblákat is kiraktak, biztatva az autóvezetőket, hogy dudálják csak le az úttesten közlekedő kerekezőket. Csoda tehát, hogy a biciklisek a járdán közlekednek ott is, ahol nincs kerékpárút kijelölve rá? Nem, ez sajnos a szomorú következmény. De ezt fáj elismerni azoknak, akik ezt a helyzetet okozták, ezért inkább ráfognak mindent a biciklisekre, hogy nem tudják a szabályokat, meg lázadók, bunkók, stb.

árkádtúra.jpgBiciklis rendezvény a Dugonics téren 2012-ben, a kép bal alsó részén még látható a régi sárga kerékpáros átvezetés is.

Kerékpáros nyomok az úttesten!

Aztán tavaly év elején egyértelműsíteni akarták: a biciklisek az úttesten kell, hogy közlekedjenek. A kerékpárút átvezetésből zebra lett. Sárga burkolati jelekkel kerékpáros nyomokat festettek az úttestre, be a körforgalomba is, a középgörbére, ami a világ egyik legmodernebb és legjobb megoldása! Csakhogy a sárga biciklis jeleket a lehető legkisebbre festették, mondván, drága a festék. Az új közlekedés népszerűsítésére egy fillért nem fordítottak, fölfestették, aztán kész. Mi a szegedbicajon megírtuk, hogy hogyan kell használni az új forgalmi rendet , néhányan el is kezdtek az úttesten cangázni, az autósok már nem dudáltak. De ettől még a többség továbbra is a járdán ment, a régi beidegződéseket nem lehet csak úgy kiiktatni, miközben a város nagy részén még mindig a járdán kijelölt (gyalog- és) kerékpárutakon kell tekerni.

Hajtva tilos, tolva szabályos!?

toljad.jpgAztán jött idén nyáron a Balesetmegelőzési Bizottság és a Környezetgazdálkodás közös akciója, melynek keretében a KRESZ-ben nem létező, figyelemfelhívó táblákat helyeztek ki a járdán biciklizőknek, hogy a zebrán tolni kell a kerékpárt, ami egyfelől sajnos vitatható, másfelől a járdán biciklizés problémáját nem oldotta meg. Született viszont újságcikk a táblákról, és a körülöttük kialakult vitákról. Arról, hogy az úttesten kellene kerékpározni, nemigen esett szó a vitában…

A járdán tilos biciklizni, néhol még tilosabb

tilos1.jpgA KRESZ általánosságban tiltja a kerékpáros közlekedést a Dugonics tér járdáin, tehát mindenféle jelzés nélkül tilos kerékpárral közlekedni, mert a bicikli jármű, az úttesten kell közlekednie. A kialakult rossz beidegződést a város most úgy akarja megszüntetni, hogy hatalmas kerékpárral behajtani tilos jeleket fest a járdára. Igen, erre már lett festék, csak a szabályos közlekedés kijelölésére nem volt elég. A tiltásfestős dili a Kossuth Lajos sugárúton indult a rendőrség előtt, aztán folytatódott a Károlyi kollégiumnál, és most itt. Az elképzelés, hogy leszedjék a bicikliseket a járdáról, elvileg jó és támogatható. Ezzel a módszerrel viszont azt a tévhitet kelthetik az emberekben, hogy ahol nincs tiltás, ott szabad biciklizni a járdán. Pedig ez nem igaz. Azon túl, hogy pénzbe kerül a festés, sérül az a törvényi elv, hogy a lehető legkevesebb jelzést kell használni a forgalmi rend kialakításánál. A hivatalok szerencsétlenkedése viszont jól mutatja, hogy milyen nehéz egy elrontott forgalmi rend miatt kialakult rossz szokásrendet megváltoztatni. Kár, hogy nem a jó közlekedési módot festik föl inkább, és nem arra használják a médiát, hogy a helyes közlekedési módot hirdessék általa, hanem inkább tiltásokkal festik tele a várost. Ettől az emberek csak azt fogják tudni, hogy amit tesznek, az helytelen, de azt nem fogják átlátni, hogy mi lenne a helyes. A Kerékpárosklubot nem kereste senki a szabályos közlekedés népszerűsítése érdekében.

És most nézzük, hogy a város legolvasottabb újságja a Délmagyarország mit ír a témában, és miért is félrevezető a cikk.

„Kitiltották a bicikliseket a Dugonics tér környékéről”

Nem igaz, eddig is szabadott biciklizni a téren, és ezután is szabad. Nyilván jól fest a botrányos cím, de nem szép dolog hazudni, ráadásul ilyen kényes témában. Jogilag semmi nem változott a téren, az úttesten kell bringázni, a járdán meg tilos.

„„megoldódott" egy régi probléma, ami megosztotta a kerékpáros társadalmat: át lehet-e tekerni a zebrán, vagy sem. „

1. Nincs kerékpáros társadalom. Közlekedő emberek vannak, hogy meri bárki külön társadalomba préselni azokat, akik egy adott napon kerékpárra ülnek?
2. Az, hogy szabad-e a járdán biciklizni, nem oldja meg azt a kérdést, hogy szabad-e a zebrán.

„ úgy változott meg a forgalmi rend, hogy az útszakaszra behajtani tilos, így szabályosan már biztosan nem lehet a zebrán áttekerni.”

A járda nem útszakasz. Amúgy ha gyalog érkezek az úttesthez, nem indulhatok el? A vitára nem pont került, hanem újabb vita kezdődhet.

„A táblák azért kerültek ki, mert a kerékpárosok közül többen azt hitték, a zebrán tekerve is elsőbbségük van az autókkal szemben. „

Ha azért kerültek volna ki, akkor miért nem elsőbbségadás táblákat tettek ki? Az a baj, hogy valaki áthajt a zebrán, vagy az, hogy nem ad elsőbbséget? Miért kerülnek a bringások a zebrához?

„ szabálysértési törvény szerint a behajtani tilos figyelmen kívül hagyásáért 10 ezer forint bírságot szabhat ki a rendőr és a közterület-felügyelő. „

A behajtani tilos egy tábla, nem útburkolati jel. A téren útburkolati jeleket festettek. Ha a rendőrségnek burkolati jel kell, hogy a járdán biciklizőket bírságolja, az már igencsak nagy gáz, mert a járdán burkolati jel (vagy tábla) nélkül is eleve tilos biciklizni. A járda a gyalogosoké, a kerékpáros a gyalogosokat zavarja és veszélyezteti is. Mellesleg a KRESZ is ezt írja.

KRESZ 1. sz. függelék I. b): "Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része; "

„Így tilos tekerni a Dugonics tér Reök-palota felőli oldalánál, a Tisza Lajos körút, Kálvária sugárút Tesco felőli részénél, valamint a Tisza Lajos körút–Petőfi Sándor sugárúti körforgalom járdáinál. Információnk szerint a városban további helyeken is hasonló módon tiltják meg a kerékpározást.”

És minden más járdán is tilos kerékpárral közlekedni! Ember legyen a talpán, aki ebből a felsorolásból kihámozza, hogy hol kell a járdán biciklizni, és hol tilos. REÖK palotánál nem csak járda van, a sarokig gyalogos- kerékpáros övezet van. A Petőfi Sándor sgt. elején pont a járdán indul a gyalog- és kerékpárút! Akkor hol kell, és hol tilos pontosan biciklizni? Ez az értelmetlen közlemény azt hiteti el az emberekkel, hogy csak bizonyos  szakaszokon tilos járművel hajtani a járdán. Ráadásul, ha csak kerékpárral tilos hajtani a járdán, akkor autóval, vagy motorkerékpárral szabad??? És még folytatni is akarják ezt a marhaságot városszerte.

Úgy tudjuk, hogy a Magyar Kerékpárosklub szívesen együttműködik a kerékpárosokat érintő forgalmi változtatások kidolgozásában, a kerékpárosok és más közlekedők együttműködését segítő, konfliktusaikat csökkentő megoldások megtalálásában és a helyes és biztonságos közlekedést támogató kampányok megszervezésében. Lehet, hogy a város tiltásokkal való telefestegetése helyett velük lehetne jobb megoldást is találni. 

Ötletek a honlapjukról.

A Szegedcafé kicsit más jellegű írást közölt a felfestésekről. 


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr96741579

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bowden 2014.09.29. 21:41:39

A dolog egyébként ott kezdődött, amikor papíron "Eurovelo" kerékpárutat hoztak létre a Csongrádi sugárúttól egészen Kecskéstelepig. Ekkor vált szükségessé valamiféle kerékpárút kijelölése a Lófara és a Petőfi közt. Tipikus, hogy a burkolati jelek kikerültek, táblák sosem.

CsImi 2014.09.29. 22:11:59

@bowden: Uh, az Eurovelo-t még meg sem említettük, de nagyon jó az észrevétel.

CSI

ex-dr. vuk 2014.09.30. 10:03:46

Ez tortent a Kortoltes utcan is, megepitettek a kerekparutnak szant vackot, felfestettek ra mindent, de a tablakat mar nem mertek kitenni. Ez az ellentetek szitasara kivalo, mert a "kerekparut" valojaban jarda es tilos rajta menni de az utrol mar ledudal az autos.

ex-dr. vuk 2014.09.30. 10:04:35

A videon atomboy alapveto hibat vetett: Ilen szuk (es plane rovid) szakaszon az ut kozepen kell menni, nem a szelen. Hagy dudaljon, de legalabb addig sem szorit le.

eugyakornokluxemburg 2014.09.30. 11:58:15

Sziasztok!
Két kérdésem lenne, mert most már teljesen összezavarodtam, hogy mit mikor és hol szabad kerékpárral. Két útvonalat emelnék ki, ahol rendszeresen járok, mindkettő a Tisza Lajoshoz köthető.
Az egyik: ha a Dugonics tér irányába tekerek, ki vannak téve a biciklizést tiltó táblák, de ez most mire vonatkozik? Az úttestre vagy a járdára? Mert ha a járdára, akkor az úttestre meg nem mehetek le, mert annyira keskeny. Ha az úttestre vonatkozik, akkor megnyugodtam, mert akkor ezek szerint lehet tekerni a járdán, amúgy is lassan szoktam menni, soha nem kiabálok rá a gyalogosokra, figyelek rájuk.
A másik kérdésem is a Tisza Lajoshoz kapcsolódik: amikor áttekerek a Kálvin térnél, nem az Anna kút felé szoktam tovább haladni, hanem balra, mert arra van az úti célom. Ott felhajthatok a járdára, és végigtekerhetek a Tisza Lajoson az Anna fürdő előtt és tovább vagy le kell mennem a keskeny úttestre? Végigolvastam a KRESZ idevágó bejegyzését: "Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.", de mégis teljesen összezavart. Az, hogy keskeny az úttest, és nem férne el egymás mellett biztonságosan biciklis és autós, közlekedésre alkalmatlanná teszi az úttestet? Bocsánat, ha ez a két kérdés nem ehhez a poszthoz illik, de mindig csak támadják a bicikliseket ahelyett, hogy valaki végre értelmesen elmondaná, hogy mit mikor alkalmazzunk. Ismerem a táblákat, a jobbkéz szabályt is, mindig lassan tekerek, a szabályokat betartva és az elsőbbséget megadva, de a Délmagyar tegnapi cikke után esküszöm, hogy félek biciklizni, mert még megbüntetnek valami olyanért, ami nem is volt szabályellenes. Válaszotokat előre is köszönöm! Betti

CsImi 2014.09.30. 13:08:04

@eugyakornokluxemburg: Kedves Betti! Semmi gond, hogy itt teszed föl a kérdéseket, szerintem sokakat foglalkoztatják ezek a kérdések.

1. A Tisza Lajos krt. Gogol u. és Mérey utca közötti szakaszán a kerékpározás tilos mind a járdán, mind az úttesten. A tiltótáblák természetesen az úttestre vonatkoznak, a járdán ugyanis általánosságban tilos kerékpározni. Akkor sem szabad a járdán biciklizni, ha az úttesten tiltótábla van. A körút ezen szakaszáról a biciklizést teljesen kitiltották. Legközelebb a Feketesas utcán szabad tekerni.

2. A Tisza Lajos Anna-kúttól a Novotel felé eső szakaszán az úttesten kell kerékpározni, a járdán pedig tilos. Az, hogy az úttest keskeny, nem jelenti azt, hogy kerékpározásra alkalmatlan. Az alkalmatlanság ugyanis fizikai alkalmatlanságot jelent, tehát ha az úttest állapota annyira rossz, (pl. földút, jégbordás), hogy azon bringával haladni nem lehet biztonsággal. A körút úttestje csak keskeny. Ezért azt javasoljuk, hogy a parkoló autóktól tarts megfelelő oldaltávolságot és menj a forgalmi sáv közepén. Ekkor nem tudnak autóval megelőzni, és fékezni kénytelenek. A körúton viszont sok helyen megszakad a parkoló, és két sáv lesz a kanyarodósáv miatt. Ilyenkor húzódj ki szélre, és akkor el tudnak menni melletted az autózók. Sajnos lehet, hogy a türelmetlenebbje dudál, de Te nem tehetsz róla, hogy keskeny az úttest, szóval ne is foglalkozz vele. Inkább dudáljon és várjon, mint megpróbáljon előzni és elsodorjon.

Ha a körútról le szeretnél kanyarodni, használd a kanyarodósávokat, besorolás előtt nézz hátra, és karral jelezd, hogy merre fogsz irányt váltani. A villamossín előtt is néz hátra és előre, ha kell, állj meg, és engedd el a villamost és a buszokat. A többi tiszta sor, a kanyarodási szabály él, vagyis az egyenesen haladónak van elsőbbsége a kanyarodóval szemben.

Remélem nem bonyolítottam túl, ha van még kérdésed, jöhet! :)

CSI

eugyakornokluxemburg 2014.09.30. 13:25:25

Köszönöm szépen a választ, így már mindjárt világos! Akkor erre oda fogok figyelni mától kezdve. :)