Fénykép6992.jpgAugusztus közepe óta felbontások vannak a Károlyi utcában. Több busz, és trolibuszjárat halad át a szakaszon, és itt van a K-NY irányú biciklis tengely a belvároson át. Az utóbbi idők általános közútkezelői gyakorlata, hogy minden változás esetén az első, hogy kitiltják a kerékpározást az útról. Itt is ez történt, fekete ragasztószalaggal és filctollal estek a tábláknak. Az irodákban nyugalom van, a forgalomban félelem, a rendőrség pedig bírságol.

 

Mi ez a Károlyi utca?

A Széchenyi teret a Mars térrel összekötő útvonal része a Széchenyi tér és a Tisza Lajos krt. között húzódik. Troli- és buszjáratok járnak rajta, és itt vezetnek át az uniós projekt keretében kialakított kerékpársávok, amelyek a K-NY-i irányú kerékpáros közlekedést bonyolítják a belvároson át. Közműépítés miatt néhány helyen fölbontották az utat, augusztus közepétől pedig kitiltották a kerékpáros forgalmat.

Miért tiltják a biciklizést?

Mert fölbontás van, gondolhatnánk. De hát a buszokat nem terelték el, áruszállítók is bejöhetnek, taxik is. Lehet, hogy azért, mert a biciklist eleve egy kretén, szellemileg visszamaradott fajzatnak gondolják, amely ugyanakkor sérülékeny, így, ha elesik, akkor a bürokratát is elővehetik. Néha úgy tűnik, a hivatalnok, ha csak tehetné, mindenhol betiltaná a kerékpározást, és ahol ürügy adódik, ott meg is teszi. A legbiztonságosabb kerékpározás a semmilyen. Vitatkozzon ezzel, aki tud!

Hogyan történik a tiltás?

Azt gondolnánk, hogy ilyenkor a környéket körültekintően kitáblázzák, a sajtón keresztül felhívják a közlekedők figyelmét a forgalmi változásokra, és azok időtartamára, esetleg akadálymentes kerülőutat alakítanak ki, hogy a közlekedők minél kevesebb nehézséggel jussanak el céljukhoz. Mint pl. Frankfurtban. De persze erről szó sincs. Augusztus közepén, tehát kb. két hónapja (!) kitettek két behajtani tilos táblát, amikre filctollal biciklit rajzoltak, azt kész, a többit oldják meg a biciglistákok. Közlemény nem jelent meg erről, hogy miért, meddig lesz lezárva az út. Kerülőút nincs, kötelező haladási irány táblák nincsenek, zsákutca táblát sem tettek ki. A kerékpáros már csak a tiltótábla mellett szembesül vele, hogy ha nem fékez nagyot, akkor a tilosba hajt. A Délmagyar cikke szerint a közútkezelő mindent megtett, ennél többre nem volt szükség. Nyilván, persze.

Mi történt a tiltás után?

Teltek-múltak a hetek (nem kell sietni, a busz elfér, a többi kit érdekel), és persze zajlott a biciklis közlekedés a tiltott szakaszon is. Aztán kicserélték a filctollas táblákat matricásra, és megjelentek a rendőrök, akik a folyamatosan áramló biciklisforgalomból kiszedtek néhány embert, és 5.000,- Ft-os csekkeket osztottak nekik. Ott a tábla? Igen. A többi nem a rendőrre tartozik. És valóban, a rendőrség csak jogot alkalmaz. A rendőrség szóvivője szerint „Rendőrségről szóló törvény alapján a rendőrt intézkedési kötelezettség terheli, amennyiben szabálysértést észlel.” Tapasztalatok szerint előfordul, hogy a rendőrség nem áll meg minden szabálysértés mellett, viszont a Károlyi utcában az utóbbi hetekben hirtelen nagyon elkezdték észlelni a szabálysértéseket.

A belváros egyébként is hemzseg tiltásoktól és akadályoktól, a kerékpáros közlekedés kőkorszakinak nevezhető. Térképen szemléltettük a helyzetet, és azt, hogy merre lehet kerülni a különböző irányokból. Meg azt is, hogy hol nincs tábla, ahol pedig talán kéne (kék kérdőjel)

térkép.jpg

 

20/1984. (XII. 21.) KM rendelet
"10.§
(2) A járművek forgalmára vonatkozó tilalmat, vagy korlátozást csak kellően indokolt esetben és mértékig szabad elrendelni. A tilalmak vagy korlátozások a forgalom biztonságának és egységesítésének, az út (műtárgy) műszaki állapotának védelme és környezetvédelmi szempontok érdekében rendelhetők el.
(4) Ha az út teljes - vagy csak egyik forgalmi irány számára történő - lezárása válik szükségessé, megfelelő forgalomterelésről gondoskodni kell.


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr46795077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ex-dr. vuk 2014.10.16. 20:00:53

Az a gyalogkerekparut vege tabla az mi akar lenni? Ott sosem volt gyalogkerekparut.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2014.10.17. 21:00:51

@ex-dr. vuk: Az az illetekesek hozza nem ertesenek szimboluma. :/

kovboj11 2014.10.20. 14:22:37

a főzdefeszt még csavar egyet a történeten.

Go Jóska 2014.10.20. 18:08:07

Szóval akkor ezt így lehet, hogy filctollal, meg szigszalaggal gányolni a táblát? És az úgy szabályos?
Hát akkor, nosza rajta! Lehet nyomtatni kerékpárút táblákat, aztán a biciklizni tilos táblára ráragasztani. Onnantól a többiek járnak tilosban amíg a táblát vissza nem állítják. (Esetleg simán csak fehér lapot ragasztani a kerékpár piktogramra, és akkor meg mindenkinek tilos behajtani.)

Ui.: Akkor vajon az is szabályos, amikor a 30-as tábára rárajzolnak még egy 2-est?

CsImi 2014.10.20. 20:38:53

@Go Jóska: Ha nem a városüzemeltetés csinálja, hanem Go Jóska, akkor az közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény, és a büntető törvénykörben foglalt szankcióval kell számolnia.

CSI

Go Jóska 2014.10.20. 22:44:44

@CsImi: Nyilvánvalóan úgy kell csinálni, hogy ne lássák meg.
De nem is ez a lényeg, hanem, hogy ha a városüzemeltetés így gányolhat, és az szabályos, akkor aki arra jár, az nem tudja, hogy a városüzemeltetés csinálta-e a gányolást, vagy Go Jóska. És okkal feltételezheti, hogy az előbbi, ezért a tábla érvényes. Tehát, ha mondjuk piros szigszalaggal átlósan leragasztom a biciklizni tilos táblát, akkor azt úgy kell tekinteni, mintha hivatalos lenne, hiszen a hivatalos szervek is így csinálják!

CsImi 2014.10.20. 23:19:20

@Go Jóska:
Igen, a közlekedőnek nem kell tudni, hogy Go Jóska, vagy a hivatal táblázott-e. Nyilván a hivatalnak van joga táblázni, mert ott a megfelelő előírások szerint, megfelelő szakértelem birtokában tábláznak, ez a feladatuk. Lehet, hogy Go Jóska sokkal jobban táblázna, mint a hivatal (sőt, a hivatalnál valószínűleg sokan jobban tábláznának) de a szabály mégis az, hogy Go Jóska nem táblázhat.

Go Jóska 2014.10.21. 00:56:32

Oké, megértettem, visszavonom az eddigieket. Lehetőleg senki ne akarjon táblát átragasztani, mert az bűncselekmény!

Azt azért hozzátenném, hogy mostanáig nem is lett volna semmi hatása az ilyesminek, hiszen eddig okkal feltételezhette az egyszeri közlekedő, ha primitív eszközökkel módosított táblát látott, hogy valami hülyegyerek szórakozott, tehát az eredeti tábla az érvényes. De miután a hivatal is ilyen primitv eszközökhöz nyúlt, már azt kénytelen feltételezni, hogy az ilyen táblák hivatalosak - de legalábbis hivatkozhat a rendőrnek erre az esetre, ha az mégis az eredeti tábla szerint akarna eljárni.

ex-dr. vuk 2014.10.24. 16:13:14

@CsImi: " megfelelő szakértelem birtokában tábláznak" - muhahahah

Emlekszem, mikor a stefaniara az epitkezes melle kitettek a "Legkisebb kotelezo sebesseg - 30" tablat (kek alapon feher szamokkal) :) Ennyit a szakertelemrol.