Botka László polgármester az index interjújában elhangzott azon kérdésre, hogy autómentes lesz-e a szegedi belváros, lényegében azt felelte, hogy NEM. Vagyis ezt nem mondta ki, csak, hogy büszke arra, hogy Szeged a legzöldebb város, és itt a legnagyobb a kerékpárral járók aránya magyar települések közül (ami így nem igaz, legfeljebb a nagyvárosok körében nézve). Aztán elmondta, hogy erőszakkal tömegközlekedési kultúrára váltásra kényszeríteni tömegeket nem lehet és nem is érdemes. Szerinte a kerékpározás és a tömegközlekedés fejlesztésével lehet az autózókat váltásra ösztönözni, majd elmeséli, hogy több tízmilliárd forintot költöttek a tömegközlekedés fejlesztésére, felújították és bővítették a villamos- és trolihálózatot, és ezt folytatnák, teljesen elektromossá tennék a szegedi tömegközlekedést, fejlesztenék a kerékpározást. Bízik benne, hogy ezekkel még több ember választja autó helyett a tömegközlekedést és a biciklizést.

 

dsc_2345.jpgLugas utca. Az új, alacsonypadlós trolik is vánszorognak a dugóban. A biciklisek már a járdára menekültek. 

 

De vajon mire alapozza ezen bizakodást? A felmérések szerint az autózás aránya nem csökkent a 10-es évek első felében, a biciklizés aránya viszont tényleg nagyot nőtt, a tömegközlekedésé pedig nagyot csökkent. Miközben egyre kisebb buszok járnak, egyre kevesebb utassal, aközben a lakótelepeken építik a parkolókat, olykor fák kivágásával is. A tömegközlekedési fejlesztések mellett óriási autós körforgalom épült Rókuson, négysávúvá tették a Vásárhelyi Pál utcát, komoly forgalomcsillapításra nemigen került sor sehol, csak díszburkolásra. A díszburkolt gyalogos-biciklis zónákban látványosan nem ellenőrzik és büntetik az áthajtó, parkoló, nem ritkán arrogáns autósokat.

20190918_165324.jpg

Az Eötvös utcán és a JATE mögött folyamatosan közlekednek az autók az előttük andalgókra motort bőgetnek. Van, hogy teljesen végigparkolják az utat, például az óvodánál. Látványosan nem tesz ez ellen senki, semmit.

 

Az autózás szent tehénként kezelése meghozta hatását, néhány napja megjelent a Délmagyaron és a szegederen, hogy 2015 óta, vagyis mindössze 4 év alatt döbbenetes mértékben, majdnem 14 ezerrel nőtt az autók száma Szegeden 47-ről 61 ezerre. (a környező településekről beingázók autói, és az átmenőforgalom ebben még nincs is benne!) A legutóbbi felmérés szerint az autózás aránya növekedni kezdett a közlekedésben, míg a tömegközlekedésé tovább csökkent. Az utcákon járva látványos, hogy milyen sokan vánszorognak dugóban, és milyen problémákat okoz a parkolás, a város levegője gyakran szmogos.

A sikeres és tényleg élhető európai városokban az alternatív közlekedési módok fejlesztéseit rendre az autózás korlátozása kíséri, behajtási díj, autómentes városmag, a városrészek közötti forgalom külső gyűrűre terelése, magasabb parkolási díjak, lezárt rakpartok formájában. Nálunk kb. semmi, mert a vezetésünk abban bízik, hogy attól, hogy a buszt nem dízel hajtja, hanem villany, az addig autózó választópolgárok önként és boldogan megrohanják a buszokat. A fentiek tükrében fájó ez a naivitás: hiába az elköltött több tízmilliárd forint, az eredmény, az, hogy kiürülnek a buszok elárasztják a várost az autók. Ha pedig az autókat nem lehet kiszorítani a szűkké vált utakról, akkor nem nehéz megjósolni, hogy mi vár ránk: ritkuló (elektromos) buszjáratok, zsúfolt utak, szétterülő város, több közúti baleset és elnéptelenedő szép, új uniós kerékpárutak. Ugye ezt nem fogjuk hagyni?

 

20190922_183619.jpg

Magyarország legforgalmasabb kerékpáros útvonala hónapokig zárva a kerékpárosok elől, kerülőút pedig nincs. Van, mikor autószalont telepítenek az önkormányzati rendezvényeken a biciklisek útjába. Amikor nem uniós pénzeket kell beruházásokra költeni, a kerékpáros közlekedés huszadrendűvé válik. 

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr7715417148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zoltán Lukács 2020.01.20. 08:45:00

Szeged nem az autók miatt nem lesz "a legzöldebb magyar város" (bár forgalomszervezési problémák is vannak, valóban), hanem azért, mert a város vezetése (tehát Botka) évtizedek óta ül a Holt-Tisza szeméttelepén, és jelenleg is az újabb környezetszennyezés kivitelezésén munkálkodik, aljas módon együttműködve a hatóságokkal és egy mészároslőrinc-féle tolvajbandával.

Kivlov 2020.01.20. 09:13:17

Minden nagyobb város belefullad az autókba.
Túl jól él a nép, túl sok az autó. És a települések úthálózata jellemzően nem ekkora forgalomra épült.

nemecsekerno_007 2020.01.20. 09:44:59

Még szerencse, hogy Szegeden nincs ipar, így csak az autók szennyeznek.
Muhahahaha!!!! :)))))

E.T.A. 2020.01.20. 09:52:16

Ez azért van, mert a sok parasztnak státuszszimbólum az autó és azt hiszi, hogy minél nagyobbat vesz, annál jobb. A sok paraszt pedig inkább 10 métert is autózik, minthogy inkább tömegközlekedne, hiszen az nem cool.
Ez a felelőtlen kivagyiság az oka, hogy reggel bedugul a város, a Belvárosi hídon reggel 6:30 és 9:00 között csak vánszorog a troli és a busz. Pedig Szeged tömegközlekedése jól szervezett, és bicajjal vagy gyalog is max 15 perc alatt ott vagy bárhol a városon belül.

szalmakazal 2020.01.20. 10:00:09

Szeged a vidék legszebb városa, aki nem hiszi el, járjon utána. Ez értelmiségiekkel teli értelmes város, és 18 éve bírnak élni fidesz uralom nélkül. Ez sem semmi.

gauchos 2020.01.20. 10:17:14

Szegediként maximálisan egyetértek a szerzővel. Ugyanakkor, ez nem Szeged-specifikus probléma: az ország minden városában ez a helyzet sajnos.
Ilyen sok lusta, igénytelen, kövér disznó nincs máshol Európában, mint hazánkban. 2012-hez képest szemmel láthatóan, jelentősen több az autó az utakon. Én minden nap végigtekerek a belvároson, Szeged egyik szélére, ez 11,5 km. Amikor kivételesen szervizben volt a bringám és egy kollégám autójába beültem, bizony nem sokkal, max. 4-5 perccel volt rövidebb a menetidő a délutáni csúcsban! Ha fordítva lenne, azaz a belvárosban dolgoznék, akkor szinte biztos, hogy gyorsabb lennék az autósoknál.
Igaz ugyan, hogy egyetemi város, elvileg sok értelmiségivel, de én nem ezt tapasztalom, szarnak a szegediek a környezetvédelemre, függetlenül attól, hogy egyetemi adjunktusról vagy sima melósról van szó. Lusta dögök ezek (tisztelet a kivételnek), nem véletlen van ennyi elhízott disznó ebben a városban is.

Sajnos Botka nem jól kezeli a helyzetet, fél, hogy szavazatokat veszít. Bár összességében még mindig jobb egy fokkal, mint ha Hidas Pali bácsit választották volna meg. Én nagyon örülök neki, hogy nem épül 3. híd Szegeden, az még nagyobb forgalmat generált volna. A forgalmat csökkenteni egy módon lehet: az autós közlekedés lassításával, parkolóhelyek számának csökkentésével, lényegében az autósok szívatásával. Erre lenne szükség!

gauchos 2020.01.20. 10:19:03

@Kivlov: Való igaz, hogy nem ekkora forgalomra épült. De ne is legyen cél az úthálózat fejlesztése! Éppen ellenkezőleg, minél rosszabbak az útviszonyok, minél kevesebb a parkoló, annél kevésbé lesz kedvük autóba ülni.

chrisred 2020.01.20. 10:22:11

@Kivlov: Az első fele nem igaz, az egy főre jutó autók számát tekintve csak Romániát előzzük meg az Unióban. A második viszont igen, a városi infrastruktúra még erre a szintre sincs felkészülve.

gauchos 2020.01.20. 10:24:23

@E.T.A.: Így van, a szegedi tömegközlekedés elég jónak mondható, szerintem is (de amúgy sincsenek igazán távoslágok Szegeden belül).
A kollégáim nagy része ennek ellenére is minden reggel autóval viszi iskolába a gyerekét, tovább növelne a dugóban töltött időt, ezzel saját magát is szívatva. Iskolás gyerekek, egyedül is tudnak már gyalogolni, Szegeden többnyire biztonságos város. Kérdem én, mi lesz ezekből az elkényeztett, széltől is óvott gyerekekből? Az életre alkalmatlan, beteges, nyomorult kis csírák maradnak felnőttkorukra is...

Kivlov 2020.01.20. 10:26:02

@chrisred:
Kutyát nem érdekli a relatív autószám.
Igenis sok az autó, szemmel láthatóan sok.
Ma már az utolsó, CSP-ből élő rejtett erőforrásnak is kettő van, minden bozótban.
Túl olcsóak az autók, a hitelek könnyen elérhetőek, olcsó a benzin. Túl jól megy a népnek. Aki még lusta is.

chrisred 2020.01.20. 10:27:18

@gauchos: Ha nincs alternatíva, akkor nem fog kiszállni az autóból, hanem tovább keresi a parkolásra alkalmas helyeket, több szennyező anyagot juttat a környezetbe, nagyobb közlekedésk dugót generál.

chrisred 2020.01.20. 10:29:26

@Kivlov: Szerintem az a relatív autószám, ha körbenézel, és az a szubjektív érzésed támad, hogy nagyon sok autó van. Az objektív adat meg ez:

en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita

citrix 2020.01.20. 10:49:10

Szeged belefullad az autókba? Tulajdonképpen az összes kis és nagyváros belefullad az autókba. Ketten járnak még a klozetra is autóval: boldog-boldogtalan. Egyetlen egy megoldás van rá: az üzemanyag árának drasztikus (min. 200-300 forint) emelése. Sokaknak nem tetszene, de ettől még tudna autókázni mindenki csak éppen meggondolná erősen hogy mindenhová kell-e a kocsi vagy jó lesz gyalog esetleg bicaj/tömegközlekedés is megteszi. Az emelésből befolyt pénzt csakis a tömegközlekedés árának csökkentésére lehetne fordítani, ez alapfeltétel lenne nyilván, nem ám stadionépítésre és Lölőknek ajándékozni.

steery 2020.01.20. 10:49:50

A szegedi levegő kb. annyira szennyezett a kipufogógázoktól, annyira folytogatóan büdös, mint amilyen Budapest meg Bécs volt 20-25 évvel ezelőtt. Még akkor is rossz a levegő, ha fúj a szél és nem telepszik rá a gyilkos szmog a városra. Még akkor is rossz a levegő, ha nem valamelyik túlzsúfolt utca közelében tartózkodik az ember, hanem egy kis forgalmú mellékutcában. Katasztrófa ami a városban van.

chrisred 2020.01.20. 11:11:49

@citrix: Azt hittem, a taxisblokád óta alapvetés, hogy a benzináremelés általános áremelést generál, mert minden termék és szolgáltatás árában benne van a fajlagos szállitási költség is.

citrix 2020.01.20. 11:27:59

@chrisred: Sajnos a nép, az istenadta nép semmi másból nem ért csak abból ha a pénze bánja a mulatozást. Lehet kérni, könyörögni: ne járj mindenhová autóval mert abból dugó lesz és mindenki csak tötymörög és szív, parkolót, egérutat keres. Szmog, por, zaj és még sok finomság ami ezzel jár. Történik valami? semmi a világon, szépen gyarapodik a járműállomány és a dugó. Ha már fáj az üzemanyag ára, majdcsak leteszi mert kénytelen letenni. Perpill se olcsó éppen a benzin/gázolaj de semmi visszatartó hatással nincs az ára.

E.T.A. 2020.01.20. 11:41:50

@gauchos: Teljesen egyetértek, korábban a Jósika úton jártam dolgozni reggelenként bicajjal és az eleve szűk utcán reggel 7 és 7:40 között meg se lehetett mozdulni a sok böhöm SVU és Mercitől, mert a jól szituált szülők még a klozettra is kocsival viszik a csemetéiket. Ezek után nincs mit csodálkozni, hogy az általános iskolások közt rengeteg az elhízott, vagy az olyan, akinek 200 m legyaloglása vagy egy 12 perces futás is gondot okoz.

haXXor 2020.01.20. 11:52:48

Tudtommal a legtöbb bicajút, a város és lakossághoz viszonyítva Győrben épül. Nem fa**méregetésből írom, de ha Botka állít ehelyett mást akkor azért elgondolkodok, hogy nem-e (csak) politikai okokból mond ilyet...

Kivlov 2020.01.20. 12:17:21

@chrisred:
Akkor tisztázzuk a fogalmakat. :)
Ha körbenézek az nem relatív, hanem szubjektív megállapítás lesz. A relatív az az, hogy valami máshoz viszonyítottan. :D
"Bocs, hogy élek - szólt a pók a légynek..."

igazi hős 2020.01.20. 12:27:46

@chrisred: A Hugo évi 100 mrdot termel, azt sem a fuvarosok, hanem a "nép" fizeti, mégsem látunk a Kossuth téren "Le a fuvardíjjal" táblákkal őrjöngő nyugdíjas hadakat. Találjanak valami jó szlogent (Soros, Brüsszel), hazudjanak egy nagyot (abban nagyon jók) és csinálják meg (abban nem annyira).
Tarlós is ezzel próbálkozott, de aztán meghátrált, pedig a budapesti autósoknak jó lenne a dugódíj, mert az ingázó autókat jobban kint tartja, mint a helyieket. Valószínűleg a kormány "vidéksimogató" álláspontja miatt kellett Tarlósnak kapitulálnia.

chrisred 2020.01.20. 12:35:42

@igazi hős: Talán mert más nagyságrend. Az az évi ötezer forintos matricadíj költség a benzinár 2-300 forintos emelésével egy tankolás alatt összejöhet.

Európai téridő 2020.01.20. 13:03:44

Bringás baromállat, ne nyavalyogj és ne élj vissza azzal, hogy a helyi viszonyokat nem ismerő síkhülye barmok, a te állításaidat készpénznek vélve, közlésre méltónak tartották ezt a hazugságot.

2020.01.20. 13:17:28

@Európai téridő: kreténriadóóóó!!!! :))))

erol 2020.01.20. 14:19:40

@Európai téridő: Szedd be a gyógyszereidet, de ne igyál rá! Meglátod jobb lesz!

Európai téridő 2020.01.20. 15:08:23

@erol: Popsikobak bringás, csitt!

nemecsekerno_007 2020.01.20. 21:04:21

@haXXor: Szegeden festékszóróval “építenek” bicikliutat :)
Én a helyükben szabadalmaztatnám :)

Nyunyó33 2020.03.05. 09:39:52

nem kiszoritani kell meg dugódíjazni stb hanem ingyenes parkolóházakat építeni ahol van bicajtároló is, senki nem jókedvében vánszorog a dugóban a belvárosban hanem mert nem tudja lerakni az autóját mondjuk a körúton és folytatni befelé az utat bicajjal, a város dugig van autóval kezdjük a budapesti szintet elérni , szóval ideje előre gondolkodni kicsit..az idióta semmi haszna stadion helyett épülhetett volna parkolóház és mindjárt lenne levegő meg hely a városban --tudom ez már szinte közhely de igaz

Nyunyó33 2020.03.05. 09:51:49

@gauchos: ennél van azért sokkal kultúráltabb megközelítés is mondjuk parkolóház építés hogy ne az út szélén parkoljanak, ahol ingyen le lehet tenni az autót és van bicaj tároló , ki nem szeretne a körúton belül bicajjal közlekedni egy autó mentes belvárosban? tiltani büntetni kiszorítani az nem annyira oké már a 21. században , ha voltál svájcban pl: ott nem engednek új házat épülni földalatti garázs nélkül ( 30 éve ! ) , nincsenek is autók az utcán, itt lépni nem tudsz a parkoló kocsiktól nem beszélve a parkolási társaság nyerészkedéséről , a beszedett pénz meg elfolyik a semmire pedig azt mondták mikor bevezették , hogy parkoló házat építenek belőle, egy épült is de hogy hogy nem nem sikerült üzemeltetni és már magán tulajdonba " került". Köszi Szeged városa.
Ha lehetne képet csatolni ide lenne néhány szép parkolóház képem , de it az url: www.citymediaadvertising.com/project/garage-26-south-miami-metrorail-station/

gauchos 2020.03.05. 11:16:56

@Nyunyó33: A parkolóházak építésére Szegeden szerintem semmi szükség, esetleg csak a város legszélén, külvárosban enegedélyzeném. Szegeden lényegében nincsenek távolságok, nem egy nagy város (esetleg hazai szinten). A sok lusta disznó többsége városon belül használja az autót, 3-4 km-es távokra, nem fogja lerakni az autót a körúton. A belvárosi autóforgalom csökkentésére kellene törekedni. Ehhez szükséges a drága parkolás, vagy a parkolóhelyek számának drasztikus csökkentése, a sávok számának csökkentése stb. Ha már a tiltás nem járható út... A buta sötétbalkáni magyarokat csak és kizárólag a pénztárcájukon keresztül lehet rendre szabályozni (esetleg erőszakkal, de az nem igazán polkorrekt manapság), józan érvekkel, levegőszennyezéses dumával nem. Sajnos a lakosság többségét ezek alkotják (természetesen ez nem magyar sajátosság, Kelet-Európa többi országára is ez jellemző). A válság idején némileg jobb volt a helyzet, de mostanában évről-évre rosszabb.
süti beállítások módosítása