2010.09.20. 10:29
Biciklisáv az út közepén?
Ismerős a helyzet? Van két forgalmi sáv, autók balról, autók jobbról, közöttük pedig kerékpársáv. Magyarországon is terjedni kezdett az a jelenség, így Szegeden is, ahol már 3 csomópontban találkoznak ilyennel a közlekedők. Szörnyen veszélyesnek tűnhet ez a megoldás, de vajon tényleg az? Nos, valójában nemhogy nem veszélyes, de kifejezetten biztonságos a biciklisek ilyen módon történő vezetése.
Miért lenne biztonságos?
A közlekedésben a legfontosabb elv a látni, látszani elv. Egy fasor és parkolók mögött vezetett elkülönített bicikliúton haladó biciklist nem vesznek észre a gépjárművezetők. Ebből rengeteg baleset származik. A jól megvilágított közúton előttük kerekezőt viszont látják! Az autózóknak át kell lépniük a kerékpársávon, ha jobbra akarnak kanyarodni, a rajta haladó biciklisnek pedig elsőbbséget adnak. A sávváltásra elegendő hely van, így a koccanás esélye elenyésző. Az autózók nem akarnak biciklist gázolni, és többségük annyira tart egy balesettől, mint a biciklisek maguk. Az sávok között ilyen „fonódó” kerékpársávokon nagyon kevés baleset történik, ami a biztonságosságát alátámasztja.
Fonódó kerékpársáv Csongrádi sugárúton
Miért jó még mindez a biciklisnek?
Az úttesten haladva a biciklisnek nem kell leszállnia a kereszteződésnél, lendületesen, kényelmesen haladhat tovább. Nem kell elsőbbséget adnia, lesnie a fák között, mikor bukkan föl egy jobbra kanyarodó autó, aminek vezetője nem látja a takarástól. Nem kell rézsűkön döcögni, gyalogosokat kerülgetni, éles kanyarokat venni. Így ez a megoldás nem csak a biztonságos, de a kényelmes, és a lendületes, folyamatos biciklizést is lehetővé teszi.
Máshol is gondolkodnak így?
Gondolkodnak bizony, méghozzá egyre több helyen a világban. Budapesten is megjelent ilyen a Kiskörúton és a Thököly úton is. Szeged testvérvárosában, a németországi Darmstadtban is egyre inkább terjed ez a megoldás. De találkozhatunk ilyennel például Frankfurtban, Brüsszelben, de még az Atlanti óceán túlpartján is, a kanadai Torontóban. Sőt, Melbourne-ben is található, ahol a kanyarodósáv egyenesen autópályára vezet.A közlekedési kultúra lehet különböző az országokban, de a fizika törvényei és a járművek jellemzői azonosak, így terjedhet ez a megoldás a világ ilyen sok táján. A Magyar Kerékpároskub javasolja, hogy minél több helyen ilyen sávok legynenek a nagyobb csomópontokban.
Példák a világ minden részéről
Tetszik
0
A bejegyzés trackback címe:
https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr442303980
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ex-dr. vuk 2010.09.20. 11:01:01
Ez olyannyira igy logikus, hogy lampanal eloremenesnel is igy erdemes: ha a kulso sav jobbra kanyarodik akkor eggyel balra mesz elore.
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.09.20. 14:13:50
A cikk megjelenese ota ujabb kepekkel egeszitettem ki, ezuton is koszonom a segitseget.
Ha meg van valakinek hasonlo kepe, ossza meg velunk!
Victoriaban joval tobb van ebbol, de nem akartam az osszeset betenni. Vancouveri ismerosomtol meg varom a kepeket.
Amikor felfedeztem az ausztral fonodosavot, vegigkovettem, es eleresztettem egy "Hubazzeg"-t... Ilyet kellett volna csinalni Algyoi utra is.
Ha meg van valakinek hasonlo kepe, ossza meg velunk!
Victoriaban joval tobb van ebbol, de nem akartam az osszeset betenni. Vancouveri ismerosomtol meg varom a kepeket.
Amikor felfedeztem az ausztral fonodosavot, vegigkovettem, es eleresztettem egy "Hubazzeg"-t... Ilyet kellett volna csinalni Algyoi utra is.
ex-dr. vuk 2010.09.20. 16:24:48
Londonban is sok ilyen van, de ez volt a legkozelebb :)
Street view-val meg lehet talalni tobbet.
Street view-val meg lehet talalni tobbet.
ex-dr. vuk 2010.09.20. 16:33:44
Mondjuk tegyuk hozza, hogy en tulkepp leszarom az ilyen savokat, igyisugyis a mgefelelo helyen bemegyek az autok koze. A sav csak arra jo, hogy helyet csinaljon ehhez a manoverhez.
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.09.20. 17:32:51
@vuk_: Azert megis jobb inkabb, ha fenykepet mutatunk. Ciki GSW-rol masolni, de nem lakik mindenhol ismerosunk. Plane bicajos.
Illetve lehet, hogy neked (es persze nekem is) felesleges, de kezdo kerekparosoknak nem, segit nekik megmutatni, hol a helyuk, illetve az ilyen kialakitasok ebresztik az emberekben, hogy ne kanyarosavrol menjenek tovabb egyenesen.
(Ne felejtsd el, mi is voltunk kezdok.)
Illetve lehet, hogy neked (es persze nekem is) felesleges, de kezdo kerekparosoknak nem, segit nekik megmutatni, hol a helyuk, illetve az ilyen kialakitasok ebresztik az emberekben, hogy ne kanyarosavrol menjenek tovabb egyenesen.
(Ne felejtsd el, mi is voltunk kezdok.)
Utolsó kommentek