2010.10.01. 10:00
KRESZ-vizsgát a bicikliseknek!
Kötelező KRESZ-vizsgát, jogosítványt a kerékpárosoknak! Sokszor, sok helyen, újságíróktól, fórumozóktól, rendőröktől olvashatóak ezek a mondatok a neten, vagy hallhatóak itt-ott. Akkor is, amikor a biciklis közlekedési feltételekről van szó, vagy például egy vétlen kerekező balesetéről. Aztán aki nyitott szemmel jár a városban, az észreveszi, hogy az autósok sem szabályosabbak. Atomboy nyitott szemmel, és bekapcsolt kamerával járta Szeged utcáit. Az Istenek a fejükre estek, kivilágítatlanul cikáznak a képzett, jogosítványos autósok, behajtanak az egyirányú utcákba, az elsőbbséget sem ismerik, és egyéb borzalmak láthatóak a videón.
Tibor:„A közlekedés képzeletbeli "kerekasztalánál" a kerékpárost helyből lefokozzák, mondván: szabálytalankodó, éretlen, a KRESZ-t nem ismerő, "kamikáze kamasz" vagy reszketegen bénázó öreg, esetleg kivilágítatlan kocsmatöltelék. Ez ugyanolyan problémája a kerékpáros közlekedésnek, mint a tömegközlekedők "lúzerozása". Ezzel a káros közvélekedéssel száll szembe Atom videója, szembesítve azzal, hogy a szabálytalankodás szektor-semleges, az autósoknál ugyanúgy előfordul, holott azok érett, komoly, KRESZ-vizsgázott emberek. (Sőt, még a rendőr is megbotlik.) Szóval hogy hagyjuk már ezt a "leszabálytalankodózást", vegyük egymást komolyan. Akkor, és csak akkor lehet beszélgetni közlekedésről (és a szabálytalankodás megelőzéséről).”
Vega:
"Valljuk be, alapvetően józan paraszti ésszel hidaljuk át a földrajzi távolságokat és közben válogatunk a KRESZ ránk vonatkozó részéből. Bárki ha bicajra pattan, biztos vagyok benne hogy az első pár száz méteren már szabálytalankodni fog. Ennek mértéke és milyensége sok mindentől függ, de elsődlegesen az adott terület kerékpározhatóságától és csak legutolsó esetben a jogosítvány meglététől”
· 3 trackback 19 komment
Címkék: kresz olvasoilevel
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Politikailag korrekt kerékpározás 2011.01.18. 16:37:05
Trackback: Frankfurtban a kerékpáros is csak egy közlekedő 2010.10.02. 11:48:33
Trackback: KRESZ-vizsgát a bicikliseknek! 2010.10.01. 18:41:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
oross · http://csmke.klog.hu 2010.10.01. 11:17:31
bbandi 2010.10.01. 12:37:39
Másrészt a kívílágítatlan/részeg/egyirányú utcába szemből behajtó biciklis valaki szerint komolyan azért csinálja, mert nem tudja, hogy nem lehet?
Azonban kresz bizonyos részeit alsós iskolás tananyaggá kellene tenni szerintem. Nem arra gondolok, hogy mennyivel lehet menni autópályán, de az alapvető táblákat, jobbra tarts, körforgalomban vagy ha nincs tábla kinek van elsőbbsége, ilyesmik.
domotorgyimesi 2010.10.01. 12:54:36
domotorgyimesi.net/blog/2010/09/10/kerekparral-szegeden-vagy-ugy-altalaban-magyarorszagon/
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.10.01. 13:57:24
A videoval az volt a celunk, hogy az emberek raebredjenek, maga a plasztikkartya meg a gyorsitott iramu tanfolyam nem fogja megoldani a problemakat, mint ahogy a videon lathato, hiaba van jogsijuk, rendszeresen latom, hogyan sertik meg a szabalyokat. Es ok mondogatjak, hogy "jogsit a kerekparosoknak!". Abban igazuk van, hogy a kerekparosok is szabalytalankodnak.
De mi nem ebben latjuk a megoldast, hanem abban, hogy megfelelo kepzest adjuk a gyerekeknek iskolakban, illetve kulon a kerekparosoknak. Mint ahogy az elottem irok is megemlitik. Es a videom vegen is leirtam.
Csakhogy ilyen mar volt egyszer hazank oktatasi torteneteben, de ki tudja, miert tunt el. En abban a korosztalyba tartozom, akik epphogy fel tudott noni a kutyas-cicas "Kozlekedj okosan" cimu rajzfilmen. Ehhez jon meg apam gondos oktatasa is, ezert vagyok szabalykovetobb a korcsoportomhoz kepest. A mostani gyerekeknek meg mar semmilyen normalis kozlekedesi oktatas nincs.
Nem tudom, hol, de nemreg lattam kicsiknek rendezett ugyessegi verseny, csaknem lehidaltam. A bolyakat mini kresztablakkal helyetessitettek, azok kozt kellett cikkcakkozniuk. Hat ebbol nem lesznek szabalykovetobbek, sot, azt fogjak gondolni, hogy a valodi kresz tablakkal is igy kell csinalniuk: figyelmen kivul hagyni, mi van rajta, csak a kikerules a cel. Illetve jo dolog, hogy van kresz-toto, csak az a kerdes, hogy van-e elotte minimalis oktatas, hogy jo valaszokat adjanak meg?
Ugy vettem eszre, hogy a a mai tanulovezetok legfobb celja az, hogy minel hamarabb megszerezzek a jogsit, aztan nagy nehezen megtanult KRESZ szabalyokat elfelejtve vagy sajat ertelmezesuk szerint kozlekedjenek. Tisztelet a kiveteleknek.
A kerekparosoknak szolo oktatast inkabb a Magyar Kerekparosklubra biznam, mert meg a hatosag, ha akaratlanul is, de durvan felrevezeti oket, sokszor ok sem tudjak a kerekparosoknak szolo reszt. A kerekparosklub tagjai meg tobbszor attanulmanyozzak, hogy naprakeszek legyenek, ha valaki hozzajuk fordulnak.
Tehat, a videom kettos celu: egyreszt nezzenek magukba a bringajogsit kovetelok, masreszt legyen ujra megfelelo oktatas az iskolakban!
szegedbicaj 2010.10.01. 16:01:03
Ha lenne időnk és energiánk csinálnánk szuper oktatófilmet. De nincs.
CSI
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.10.01. 16:14:46
Andics 2010.10.01. 18:35:18
A "ki fizeti"-ről meg azt gondolom: mindig akad pénz arra, amire akarják T. vezetőink. Kérdés, hogy az általános kultúrára, toleranciára nevelés, plusz még a (közlekedési) szabályok iránti tiszteletre oktatás - széles körben - vajon mennyire tartozik náluk a "jövedelmező" kategóriába, avagy, hogy tudnak-e másféle szemlélettel is gondolkozni mindezekről.
Látod, atom, jó messzire el lehet itt biciklizni. ;)
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.10.01. 19:00:29
Aki meg km-ek miatt hőzöng: idén most tartok úgy 3000 balesetmentes országúti km-nél. Keróval. Ennyi.
Zsurmi 2010.10.02. 07:23:26
A KRESZ/KÖHÉM létrehozásának idején is elég világos volt, hogy oktatni kell a közlekedést az iskolákban. Ez nem csak a "levegőben volt", benne volt az egyezményben, amihez magyarország iscsatlakozott. Csak nálunk nem szokás következetes munkát végezni, az oktatást pedig ímmel-ámmal vezették be.
Jóskapista 2010.10.02. 22:58:02
A hátránya a jogosítványnak viszont az, hogy ez kellő rosszándékkal kiválóan alkalmas lenne a biciklizés ellehetetlenítésére: ha megtartanák a jelenlegi kerékpárellenes szabályokat (esetleg újabbakat is kitalálnának), és súlyosan büntetnék az őket be nem tartókat (úgy, hogy hamar ugrik a jogsi), egykettőre eljutnánk a biciklimentes utakhoz.
Én mondjuk azt tartanám jónak, ha lenne jogosítvány kerékpárra, és az előfeltétele lenne az autós jogosítványnak. Tehát ha senki nem vezethetne autót anélkül, hogy párszáz kilómétert le ne biciklizett volna. Így akkor minden autós megértené a biciklisek szempontját és nem lenne valami elfuserált tévképzetük.
szegedbicaj 2010.10.03. 11:15:20
A világon sehol nem kötik jogosítványhoz a biciklizést, ez nem lehet véletlen. Ugyanakkor az látszik, hogy hiába van valakinek jogsija autóhoz, biciklire ülve teljesen másként közlekedik. Sok biciklisnek van jogosítványa, és mennek, ahogy. A dolog összetettebb tehát.
CSI
ex-dr. vuk 2010.10.05. 12:42:18
Miert kell ahhoz bringas jogositvany, hogy egy szabalyosan tekero bringast a tobbi kozlekedo jarmunek vegyen es ne tolja/szoritsa le?
A kettonek semmi koze egymashoz.
De ebbol az is kiderulhet, hogy a bringasok elleni szabalytalansagok esetleg mind szandekosak? Mert azt buncselekmenynek hivjak (kozuti veszelyeztetes).
Jóskapista 2010.10.05. 17:50:01
Ez jó kérdés. Talán azért, mert sokan ülnek biciklire olyanok, akik nem tudnak biciklizni, és szerencsétlenkedéseiktől a többi közlekedőnek (nem csak az autósoknak, de ők vannak többen) föláll a szőr a hátán. (Egyébként biztos, hogy ezek azok a kerékpásosok, akik a közúttól elválasztott bicikliutak hívei, mert félnek az úton.) És aki 2-3 ilyennel találkozott, az már általánosítani fog, és kellemetlenül érzi magát, ha egy bringás mellett kell elmennie (hiszen nincs ráírva, hogy ő éppen tud-e biciklizni, vagy várható valami hülyeség tőle). Egy megfelelő képzés után járó jogsival jelentősen csökkenhetne a "hírnévrontók" aránya, és az autósok is jobban bíznának bennünk.
Abban egyébként biztos vagyok, hogy a bringásokkal szembeni szabálytalanságok nagyrésze nem szándékos. Még a leszorítások egy része is adódhat figyelmetlenségből, pl. azt gondolja a sofőr, hogy elegendő helyet adott, aztán kiderül, hogy mégsem. Még azt is megkockáztatom, hogy egy szűkebb kikerülés, ami egy tapasztalt kerekesnek talán föl sem tűnik, egy tapasztalatlannak már leszorításnak számít.
Még annyit hozzátennék, hogy én mostanság sokkal több pozitív megnyilvánulást tapasztalok az autósok részéről, mint negatívat, sokszor megállnak és elengednek (amikor épp nem volna elsőbbségem), nem jellemző, hogy jobbra kanyarodó megelőzne, és mindig kellően nagy ívben kerülnek ki. Viszont mintha kissé félős is lenne a többség, mert sokszor volt, hogy sávon belül maradva nem mertek megelőzni, meg, hogy nem nagyon mernek lámpánál mellém állni, inkább mögöttem állnak meg. Ez utóbbit én a föntebb említett bizalmatlanságnak tudom be.
Jóskapista 2010.10.05. 17:50:47
Ez jó kérdés. Talán azért, mert sokan ülnek biciklire olyanok, akik nem tudnak biciklizni, és szerencsétlenkedéseiktől a többi közlekedőnek (nem csak az autósoknak, de ők vannak többen) föláll a szőr a hátán. (Egyébként biztos, hogy ezek azok a kerékpásosok, akik a közúttól elválasztott bicikliutak hívei, mert félnek az úton.) És aki 2-3 ilyennel találkozott, az már általánosítani fog, és kellemetlenül érzi magát, ha egy bringás mellett kell elmennie (hiszen nincs ráírva, hogy ő éppen tud-e biciklizni, vagy várható valami hülyeség tőle). Egy megfelelő képzés után járó jogsival jelentősen csökkenhetne a "hírnévrontók" aránya, és az autósok is jobban bíznának bennünk.
Abban egyébként biztos vagyok, hogy a bringásokkal szembeni szabálytalanságok nagyrésze nem szándékos. Még a leszorítások egy része is adódhat figyelmetlenségből, pl. azt gondolja a sofőr, hogy elegendő helyet adott, aztán kiderül, hogy mégsem. Még azt is megkockáztatom, hogy egy szűkebb kikerülés, ami egy tapasztalt kerekesnek talán föl sem tűnik, egy tapasztalatlannak már leszorításnak számít.
Még annyit hozzátennék, hogy én mostanság sokkal több pozitív megnyilvánulást tapasztalok az autósok részéről, mint negatívat, sokszor megállnak és elengednek (amikor épp nem volna elsőbbségem), nem jellemző, hogy jobbra kanyarodó megelőzne, és mindig kellően nagy ívben kerülnek ki. Viszont mintha kissé félős is lenne a többség, mert sokszor volt, hogy sávon belül maradva nem mertek megelőzni, meg, hogy nem nagyon mernek lámpánál mellém állni, inkább mögöttem állnak meg.
Vegaaa 2010.10.05. 19:52:27
elvárható ilyen teljesitmény egy egyszeri embertöl cca. 5 éves távlatban?
esattila 2010.10.06. 14:15:35
Van-e lehetőség a jogszabályi környezetet úgy megváltoztatni - vagy most olyan-e -, hogy legyen lehetőség bárkit is eltiltani a kerékpározástól?
Ha a válasz nem, akkor a vizsgának nincs semmi tétje. És mivel nincs tétje, így értelme sincs. Ha a vizsgának nincs értelme, akkor a vizsgára felkészítésnek sincs értelme ( mert akit érdekel, az magától úgyis megtanulja, akit meg nem érdekel annál semmiféle szankcionálási lehetőség nincs. )
Utolsó kommentek