Szeged testvérvárosa a Dél-Franciaországban fekvő tengerparti város, Nizza. Lakossága több, mint 340 ezer fő. A tengerparti részen, és a belvárosban meglehetősen sík, biciklizésre jól alkalmas, területének jelentékeny része azonban dombokon fekszik. Nizza fuldoklik. Gyakran hatalmas forgalmi dugók bénítják meg a közlekedését, holott a tranzit régesrégen autópályán kerülheti el a várost. A kialakult helyzet nyomán azonban nekiláttak az élhetőbb város megteremtésének. Hatalmas, több éves építkezés után elkészült az első villamosvonal, a másodikat most tervezik, de még tovább mentek.
 
 
2004-ben még nem volt villamos, csak hatalmas felbontások. A dugók állandóak voltak, és még ma is azok, dacára a széles gyűjtőutaknak a bejutás a város széléről a belvárosba másfél órán át is tarthat csúcsidőben. A tengerpart mentén futó Promenade des Anglais kivételével nemigen láttunk akkoriban máshol kerékpáros létesítményt, se kerékpárost. Azóta a helyzet megváltozott. Elkészült a város új villamosa, amely körül a közterületek megújultak. A város fő sugárútján is végigmegy a tuja, a Jean Médecin sugárúton anno 6 sávban áradtak a gépjárművek. A villamos megépítésével azonban nem szélesítették az utat, mint nálunk a Rókusi körúton, hanem inkább keskenyebbé tették, és csillapították forgalmát. Egy része teljesen autómentes lett, a többi részen pedig kerékpáros nyomot jelöltek ki rajta. Fákat ültettek és járdát szélesítettek.
 
 
Több úton is megjelentek kerékpársávok, és számos utcát kétirányúvá tettek a biciklisek számára. A tengerparti sétányon és másutt is fordított U rendszerű támaszok kerültek kihelyezésre. Sok helyen a buszsávban is lehetővé tették a biciklizést. Külön kétirányú kerékpárút gyakorlatilag csak a tengerparton és park mellett van. Bár a kétkerekű közlekedés ma is főleg a motorosokból áll, már egyre inkább a városképhez tartoznak a biciklisek. A tendenciát erősíteni hivatott a helyi bérbicikli rendszer, amihez hasonló működik például Párizsban, Bécsben, Veronában, amelynek bevezetését most tervezik Budapesten, és melynek lehetőségét már vizsgálták Szegeden is. A helyi rendszert Vélo Bleu—nek, azaz Kék Biciklinek hívják, 90 állomásról összesen 900 kerékpár használható Smart kártyával, vagy mobiltelefonnal az első fél órában ingyenesen.
 
Ezek örömteli folyamatok, még akkor is, ha ott is, csakúgy, mint nálunk, sokszor ráparkolnak a kerékpársávra, kerülőre, lassításra kényszerítve az ottani bringásokat.
 
 
A helyi biciklis mozgalmat Vélorutionnak hívják. A szegedi Utolsó Péntekhez hasonlatosan rendszeres összejöveteleket tartanak, az információáramoltatásra levelezőlistát tartván fönn.
 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr782418500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vegaaa 2010.11.03. 21:23:46

köszi az infot, de a francia sajna nem az erösségem:)
süti beállítások módosítása