... de biciklivel közlekedve nem lehet elérni. A hídfőben futó, kerékpárútnak kijelölt járda kb. 50 méteres szakaszának felújítása miatt hetek óta nem szabad Újszegedről átbiciklizni a Belvárosi hídon, és úgy tervezik, hogy ez így is marad jövő január elejéig. A Magyar Kerékpárosklub megkereste a bicikliseket kitiltó Városüzemeltetési Irodát. (a levél lent olvasható) Új fejlemény, hogy a felbontás utáni lépcsőnél kitették a kerékpárút táblát, így aki a Torontál téri parkolón keresztül, át a gyomorforgató szagú híd alatt, és az íves lépcsőn biciklistől fölmászva eléri a kerékpárutat, az áttekerhet a hídon. Bár ez már előrelépés, az 50 méteres szakaszon továbbra is tilos bringázni, így marad a cipekedés, vagy a gyaloglás.

Ha nem szeretnél nap-mint nap a szabálysértés és a szívás között választani, és tenni szeretnél a tiltás ellen, akkor gyere el a közmeghallgatásra 2013. dec. 4-én 16 órára a Városházára, és mondd el a véleményed a polgármesternek és képviselőidnek.  

A Magyar Kerékpárosklub első állásfoglalása az ügyben. 

Nézegessetek képeket a kialakult helyzetről és az új fejleményekről, közben hallgassátok Kodály Zoltán Lengyel László c. művét a rádió gyermekkara előadásában, melyben feltűnik a régi hidas játék motívuma. 

A szegedma oldalán idő közben animált gif-en is élvezhető a kerékpárúton haladó biciklisek látványa. 

A Magyar Kerékpárosklub levele a Városüzemeltetési Irodának: 

Tisztelt                 !
 
Az Irodán lezajlott szóbeli egyeztetésünkre hivatkozva a Belvárosi híd újszegedi hídfőjében zajló felújítási munkálatok miatt kialakított, az Újszegedről a Belváros felé tartó kerékpáros közlekedést a híd teljes hosszában megtiltó forgalmi rend megváltoztatása, és a kerékpáros forgalom lehetővé tétele érdekében az alábbi javaslatokat tesszük. 
 
1. javaslat:

Álláspontunk szerint a lezárással érintett szakasz mellett kerékpáros nyomok fölfestésével, és a lezárt szakasz után ideiglenes rámpa kihelyezésével a kerékpáros forgalom biztosítható. Ezzel fennmarad az irányhelyes, kétoldali közlekedés. Az 50 méteres távot egy lassabb kerékpáros is néhány másodperc alatt teljesíti, így a 30 km/h sebességkorlátozással haladó közúti forgalmat nem tartja föl számottevően. Budapesten, a Margit híd felújításánál is alkalmaztak ideiglenes rámpát a kerékpárosok közlekedésének lehetővé tételére, a szegedi esetben nem lenne ekkorára szükség. A Margit híd a két hídfő csomópontja közt csupán 50 méterrel hosszabb, mint a szegedi Belvárosi híd. http://kerekagy.blog.hu/2009/11/19/rampan_lehet_felbringazni_az_erzsebet_hidra
 
A felbontás melletti szakaszon a kerékpárral behajtani tilos tábla helyett a KRESZ 95/B. sz. ábrán szereplő tábla lenne alkalmazható ( http://net.jogtar.hu/jr/gen/gp2_299_97500001$BKPM__30_95B$BBMP_0.png ). A gépjárművek kerekének nyomvonalába festett ideiglenes biciklis piktogramok a trolik és buszok kerekei alatt a télies időben vélhetőleg hamar elkopnának, így a lezárás után intézkedést nem igényelnének.

2. javaslat:
 
A kerékpár teljes hídon való áttolása helyett a Szeged irányú kerékpárút munkálatok által nem érintett részét a kerékpárosok a Közép kikötő sor felől az aluljáró melletti lépcsőn közelítsék meg, és ott egy ideiglenes "Kerékpárút" jelzőtábla kihelyezésével legálisan átkerékpározhassanak a hídon.
 
Ehhez az ideiglenesen a hídfőben kihelyezett "Kerékpárút" táblán kívül a jelenleg a Népkert soron és a Liszt Ferenc sétányon kihelyezett szöveges terelő táblák szövegét az alábbira javasoljuk módosítani, a Székely sor felől érkező kerékpárosok jelenlegi terelőtábláját pedig a Torontál téri parkoló felé a közös autóbusz- és trolibusz megállóhely előtt átvezető gyalogátkelőhelyhez vagy a Vedres utcai gyalogátkelőhelyhez, az innen érkező kerékpárosok balra kanyarodó (P+R) sávba terelése céljából lenne célszerű elhelyezni:
 
"Tisztelt kerékpárosok! A hídon átvezető kerékpárút a Közép kikötő sori aluljárón áthaladva a lépcsőn érhető el, onnantól a kerékpáros közlekedés a hídon zavartalan!"

Indokolás:
 
A kerékpárral a hídhoz érkezőknek jelenleg vagy 700 métert kell gyalogolniuk, ha Szeged belvárosába kívánnak átkelni, vagy kerülhetnek a Bertalan híd felé, ami akár 3 km-es kerülő is lehet a 4 sávos, nagyobb teherforgalmú úton. Mindezt több okból is aggályosnak tartjuk.

-          A járdán lévő gyalogosforgalmat nagyban akadályozza, ha lámpaváltásonként 8-10 kerékpárost kitevő forgalom a járdán jelentkezik kerékpártját toló gyalogosok formájában. Az így közlekedők esetlenek, nagy helyet foglalnak, a magas padkánál ez fokozza a balesetveszélyt, különösen, ha több kerékpárját toló gyalogos halad át egyszerre, vagy például babakocsit is tolnak mellettük a hídon.

-          Sokan a Torontál tér felől, a híd alatt átkelve közelítik meg a hidat, a lépcsőn fölcipelve a kerékpárjukat jutnak el az egykori kerékpárútra. Az az útszakasz azonban jelenleg a szabályokat tekintve nem kerékpárút, így - bár ugyanott és ugyanolyan körülmények között közlekedhetnek rajta, mint eddig bármikor, formailag szabálytalanok és büntethetők.
 
-          A kerékpár helytakarékos, a város levegőjét szennyező anyagokkal, zajjal és rezgéssel nem terhelő eszköze a helyváltoztatásnak. Rossz üzenetű, és a város távlati koncepcióiba, közlekedésszervezési elveibe nem illeszkedő lépésnek tartjuk, hogy  a közlekedésnek éppen ezen környezetbarát módját tiltják meg a város szívében, még ha csak ideiglenesen is.
 
-          A kialakított forgalmi rend oly mértékben elrugaszkodott a kerékpáros járművezetők igényeitől, hogy azt kevesen tartják be, és a tiltás ellenére áthajtanak az 50 méteres szakaszon a lezárás mellett, majd a volt kerékpárúton folytatják útjukat. Mindez nem okoz káoszt a forgalomban, de a jogkövetési morált rombolja. Az életszerű szabályozással a káosz elmaradna, és a közlekedők is logikusabban közlekedhetnének.

-          A közút kezelője a jogszabályban foglalt kötelezettségeknek nem tesz eleget azzal, hogy a kerékpárosok közlekedését megtiltja, miközben lehetséges lenne a kerékpáros közlekedés lebonyolítása.
 
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény feladatokat határoz meg a közutak kezelőinek. A 8. § (1a)  bekezdése szerint „a közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek.”
A 14. §52 (1) bekezdés szerint „A közút lezárására vagy forgalmának korlátozására (elterelésére)
a)53 a közút kezelője a közúton folyó munka, a közút állagának védelme, a közúti forgalom biztonsága vagy időjárási körülmények miatt,
(…)jogosultak.”
Jelen esetben nincsenek körülmények, amelyek indokolnák, hogy kizárólag egyetlen járműnem közlekedését korlátozzák a hídon.
 
A 12. § (6) bekezdése szerint „a közúti forgalmi rend kialakításánál különös figyelmet kell fordítani a gyalogos átkelőhelyek elhelyezésére és megjelölésére, a közúti csomópontok és vasúti átjárók forgalmának szabályozására, a gyalogos- és kerékpáros forgalom biztonságára és - belterületen - a tömegközlekedés zavartalanságára. „  
 
Jelenleg a Belvárosi hídon a hivatkozott irányban nincs biztosítva a biztonságos kerékpáros közlekedés, sőt, semmilyen kerékpáros közlekedés nincs biztosítva. A gyalogosok biztonságos közlekedését a szűk járdán járművüket tolók veszélyeztetik szükségtelenül.

Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet 10. § (8) bekezdése szerint (8) „A járdán, valamint a gyalog- és kerékpárúton végzett munkával elfoglalt területet, valamint a járdán, továbbá a gyalog- és kerékpárúton lévő - a közlekedés biztonságát veszélyeztető - akadályt el kell keríteni és arra a gyalogosok és kerékpárosok figyelmét veszélyt jelző táblákkal fel kell hívni. Amennyiben a járdát, valamint a gyalog- és kerékpárutat teljes szélességben le kell zárni, a gyalogosok és kerékpárosok közlekedésének céljára az úttest szélén legalább egy gyalogos közlekedésére alkalmas sávot kell kialakítani, vagy a gyalogosok és kerékpárosok biztonságos közlekedését más módon lehetővé kell tenni.”
 
Ezen elv a Belvárosi híd esetében sérül, hiszen a kerékpárok tolása nem minősül kerékpáros közlekedésnek.
 
A fentiek alapján kérjük, hogy a forgalmi rendet kérelmünk valamely javaslatának megfelelően módosítani, a kerékpáros közlekedést a hídon biztosítani szíveskedjenek.

Üdvözlettel:
ifj. Nagy Gábor
titkár
Magyar Kerékpárosklub Szegedi Alapszervezete

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr375654455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lombos_tuja 2013.11.28. 14:24:16

Tetszett a hidas játék: "Átmehettek a hídon, vámot veszünk rajta! - Akár vesztek, akár nem, általmegyünk rajta!"
Lemaradt viszont a budapesti állásfoglalás linkje, szerencsére a Szegedma közli. Fontos, hogy a kerékpárosok kitiltása a hídról már országos jelentődésű hiba, ne hiányozzék a link erről az oldalról sem:
kerekparosklub.hu/Szeged_belvarosi_hid

szegedbicaj 2013.11.28. 21:09:59

@Lombos_tuja: Köszönjük, jogos észrevétel, betettük a postba a linket.
CSI

Dova (törölt) 2013.12.05. 09:15:45

Volt két javaslatotok, közülük az egyiket megvalósították és most az sem tetszik?

Azt hiszem már bőven eleget hangoztattam régebben is, hogy csakis a kerékpárosok számára legjobbat szabad bemutatni a városi hivatalnokoknak. (Boldogasszony sgt.) Tessék! Itt az újabb eredménye a "kompromisszum-készek vagyunk", liberális politikának.

Dova (törölt) 2013.12.05. 09:18:13

Persze! Ezt is lehet sikernek elkönyvelni, bár a fenti írás hangulatából nekem egyáltalán nem ez jön le.
süti beállítások módosítása