2010.07.02. 12:58
Hódmezővásárhelyen nem jó biciklisnek lenni
Merthogy a Csongrád megyei városban úgy bánnak a biciklisekkel, mint egy szükséges rosszal, és egyben nem kívánatos, félreteendő közlekedővel. Az egy főre eső kerékpározást tiltó táblák száma valószínűleg messze felülmúlja a Budapesten, vagy Szegeden tapasztalható mértéket. Cserébe a biciklisek kapnak bicikliutakat hatalmas kátyúkkal, villanyoszlopokkal a közepükön, és még a füves rétnek is elsőbbséget kell, hogy adjanak a kerekezők.
45 komment
Címkék: kerékpárút bringagyasz délalföld
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.07.02. 13:25:12
Két hete jöttem át a városon, akkor roppant büszke voltam arra, hogy nem használtam belterületen "kerékpárutat". Némileg jobban kellett optimalizálni az útvonalat, de nem tojásodott a felnim és nem kellett belassítanom 20km/h aláááá.
ex-dr. vuk 2010.07.02. 15:39:52
Es most nem peldalozok, hogy itt mi van :)
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.07.02. 23:05:04
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.07.02. 23:35:03
zebraakcio · http://zebraakcio.blog.hu 2010.07.02. 23:39:50
Sir Galahad 2010.07.03. 00:00:40
szegedbicaj 2010.07.03. 00:21:27
CSI
mfbill 2010.07.03. 00:22:41
Amúgy gratulálok az íráshoz! Nagyon kellett. Bár kicsit sem reménykedem benne, hogy bármi hozadéka lenne azon kívül, hogy Vásárhelyt megmosolyogja az ország...
szegedbicaj 2010.07.03. 00:30:44
Reméljük, ha elég sokan nevetnek már az ilyeneken, akkor a felelősök is észbe kapnak, a helyiek meg megszervezik magukat, és szólnak az illetékeseknek, hogy gondolkodjanak már egy kicsit.
CSI
Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.07.03. 00:40:07
Na ebben ne reménykedj. A hatalom először az önkritikát öli ki.
poseidon 2010.07.03. 07:50:18
Kíváncsian várom a makói bicikliutakról készült írást is! :-)
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.07.03. 09:00:47
A problémákat megoldani kell, nem maszatolni.
Sir Galahad 2010.07.03. 09:02:42
gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2010.07.03. 10:42:07
várom a többi környékbeli várossal való összevetését, lehetőleg a továbbiakban is ilyen értő módon.
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.07.03. 12:36:20
@Sir Galahad: En figyeltem az autosokat. Lehet, hogy az altalad kifogasolt jarmuvezetok epp munkahelyukon voltak, de en nem tapasztaltam, hogy durvabbak lennenek pl szegedieknel. Zebrakon atengedtek, amikor attoltam a tuloldalra, akkor se dudaltak, amikor Andrassy-n Emlekpont felol mentem Bajcsy fele a kozuton. (Emlekpont felol nem jelzett semmi tabla, hogy az kerekparut lenne.) De megkerdem egy ott elo ismerosomet, o mit tapasztal csucsforgalomban.
Sir Galahad 2010.07.03. 13:26:32
esattila 2010.07.03. 15:14:08
Az az autós, aki az úttesten az általad jelzett módon vezet, az az útkereszteződésben hirtelen megvilágosodik, és észreveszi az elkülönített de amúgy semmivel sem jelzett kerékpárúton haladó kerékpárost, és megadja neki az elsőbbséget.
Sir Galahad 2010.07.03. 15:50:19
esattila 2010.07.03. 16:07:00
Sir Galahad 2010.07.03. 19:21:12
Vegaaa 2010.07.03. 19:24:59
mert a kerékpárosokat jellemzően úgy ütik el, hogy megy az autós az úton, meglát egy kerékpárost, és mikor odaér akkor elsodorja. még ha olyannyira is utálja valaki a kerékpárosokat, akkorsem karcolja össze az autóját direkt. véletlenek előfordulhatnak és idióta közlekedők is vannak az utakon, de nemhiszem hogy ezen kisebbség hibái miatt a többséget hátrányban kellene részesíteni. mert az amiről te beszélsz, az bizony a kisebbség.
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.07.03. 19:30:34
Sir Galahad 2010.07.03. 19:31:23
Sir Galahad 2010.07.03. 19:34:04
Vegaaa 2010.07.03. 19:48:06
ne feledd hogy én általánosságban beszélek.
mert ennyi erővel énis mondhatnám azt, hogy pár hónappal ezelött elütötték egy jóbarátomat szegeden a szilléri sugárút és a fecske utca kereszteződésében, ahol ez a bizonyos ismerős olyan infrastruktúrán kerekezett, amely hódmezőn nagy számban előfordul. mégsem mondom hogy dúrjuk le az egészet úgy ahogy van, csak ésszel kellene csinálni a dolgokat.
ui: ez a bizonyos szegedi baleset valóság tárgyát képezi...
esattila 2010.07.03. 21:07:30
Ha nem így lenne, akkor a szabálytalan autósokat kényszerítenéd a szabályos közlekedésre - ami ugye magával hozná a magyar közlekedési, benne az autóvezetői kultúra szerintem kívánatos irányba történő változását is -, de te inkább "megvéded a kerékpárosokat".
esattila 2010.07.03. 21:11:49
szegedbicaj 2010.07.03. 21:21:27
Ha valaki lövöldözni kezd az utcán, akkor őt tepernéd le, vagy gyorsan védőpáncélt osztanál a járókelőknek, amiben bár alig kapnak levegőt, kevésbé fogja őket a golyó? Én ez előbbit tenném.
Megjegyzem, mindkettőnket gázoltak már el (atomot és engem) mindkét eset biztonságosnak mondott bicikliúton történt, és persze nem rossz szándékú, és nem is száguldozó autósok ütöttek el. A szeparált bicikliút nem való városba. A közlekedést nem a ritka hülyékhez, hanem a normális közlekedőkhöz kell tervezni, és nekik az a jó, ha egymással közös felületen, egymásnak jól láthatóan közlekednek.
CSI
Vegaaa 2010.07.03. 22:08:54
Részemről ABSZOLÚT, de sokszor a helyiek szempontjából SEM jó a különböző önkormányzatok által kialakított infrastruktúra.
esattila 2010.07.03. 22:45:32
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.07.04. 00:21:30
2. Az utak is böhöm szélesek.
3. A vezetési kultúra sem rosszabb, mint az átlag.
Szóval: miért is kellett ide az adófizetők millióiból sok km kerékpárutat építeni (azt is hibásan)? Biztos nem lehetett volna jobban eltapsolni a pénzt?!
Sir Galahad 2010.07.04. 10:47:31
Érdemes lenne egyszer utánanézni, vajon egy adott útszakaszon csökkent vagy nőtt a kerékpáros balesetek száma azt követően, hogy bicikliutat építettek. Szerintem ez a döntő kérdés. Csodálkozom, hogy ilyen példákkal nem érveltek. Vagy nem is kéne csodálkoznom?
Sir Galahad 2010.07.04. 10:48:49
Vegaaa 2010.07.04. 11:37:24
"Érdemes lenne egyszer utánanézni, vajon egy adott útszakaszon csökkent vagy nőtt a kerékpáros balesetek száma azt követően, hogy bicikliutat építettek."
én úgy gondolom hogy a statisztikákkal csak óvatosan, főleg ha egy ilyen egyszerű kérdésre keressük a választ.
hisz nyugodtan kijelenthetem, hogy bizony sok baleset történik akkor, ha az autós és a bicajos egy felületen közlekedik. viszont ha hozzáteszem hogy ezen balesetek igen nagy arányban városon kívül, országúton, esetleg rossz látási viszonyok között, vagy valamelyik járművezető befolyásoltsága miatt (ittasság) következik be, onnantól teljesen más a leányzó fekvése. mert míg az első esetben joggal gondolhatnánk, hogy akkor kerékpárutat mindenhova, addig a második esetben teljesen világos, hogy adott helyszín adott körülményeit vizsgálva érdemes valamilyen kerékpáros infrastruktúrát létesíteni. ez utóbbi sok esetben sajnos mellőzve van és egész egyszerűen az első eset alapján gondolkodnak az önkormányzatok. teszik ezt anélkül, hogy elgondolkodnának azon, hogy vajon ezzel nem e teremtettek más jellegű veszélyhelyzetet.
szegedbicaj 2010.07.04. 12:09:50
Az autósok megregulázására számtalan eszköz létezik. A sebességkorlátozástól kezdve a digitális sebességkijelzőn át a fix sebességmérő műszeren és az út közepére tett terelőszigeteken keresztül a fekvőrendőrig.
Azt kell viszont látni, hogy ha elkülöníted a biciklizőket és az autózókat, akkor a láthatóság megszűnése, a kiszámíthatatlan kanyarodási manőverek, jobbhorgok, balhorgok, a nem irányhelyes vezetés miatti fantomirány miatt a NORMÁLIS, és szabályosan közlekedni igyekvőket hozod olyan képtelen helyzetbe, hogy vagy a biciklizés lesz egy bokorban bújkálós gyökkettővel settenkedős szerencsétlenkedés, vagy a balesetveszély a sokszorosára nő.
Ne hidd, hogy más országokban ez a dilemma nem állt fenn, születtek is szakmai munkák.
Ami a statisztikákat illeti, azzal tényleg vigyázni kell. A Tompai kapu úton, Szegeden a hatalmas balesetveszélyre hivatkozva építettek 480 m semmiből semmibe sem vezető szeparált bicikliutat. Előtte 3 év alatt egyetlen kerékpáros volt érintett balesetben az adott szakaszon, az is a szakasz végén, ahol most a kerékpárút kereszteződésbe fut. A megépülte óta már folyton arról morog a falu, hogy elütötték őt, meg őt, az elkülönítés miatt keresztezni kell az utat, miért kellett ezt így ide. Magam szoktam olyan eseteket látni, mikor az autók csikorogva fékeznek, mert nem egyértelmű, hogy kinek, kivel szemben van elsőbbsége, a biciklisek pedig fantomirányból érkezve jobbkéz szabály szerint mehetnének először, noha EAK tábla van mindenkinek.
A szomorú, hogy már a tervezési szakban világossá lett téve, hogy rossz lesz, és leszarta mindenki magasról, aki tehetett volna érte, hogy jobb legyen. A lakók meg nem hülyék, és morognak. A város meg feljelentgeti az aktivistákat, de nem javít semmit, mert szerintük a szeparálással megoldódott a dolog, sőt, újabban a 30-as sebességkorlátozást is megszüntették, had zúgjanak csak a gépjárművek.
CSI
Sir Galahad 2010.07.04. 15:18:27
Komolyan kedvet kaptam ahhoz, hogy valahol összevessek egy biciklis baleseti statisztikát (nem olyat, hogy "a faluban mindenki azt beszéli", hanem amilyet a rendőrség készít) egy olyan útról, ahol korábban nem volt kerékpárút, most meg van. Ha azt fogom találni, hogy a kerékpárút átadása óta több lett a baleset, igazat adok nektek - de ellenkező esetben ugyanezt én is elvárom tőletek.
BKE2 2010.07.04. 15:56:23
Szia!
Magyarországon sajnos valószínűleg nincs konkrétan ilyen felmérés. (A rendőrség által készített statisztikát én fenttartásokkal kezelném, nem vagyok róla meggyőződve, hogy módszertanilag erre a célra - ti. annak eldöntésére, hogy adott körülmények között melyik típusú ifrastruktúra a biztonságosabb - alkalmasak, pl. figyelembe veszik a Veghaa által is említett szempontokat is.)
De ha tényleg érdekel, itt számos hivatkozást találsz:
en.wikipedia.org/wiki/Segregated_cycle_facilities#Urban_roads
Üdv:
B.
szegedbicaj 2010.07.04. 17:06:29
Hogy Magyarországon mi a jellemző, azt megintcsak statisztikával lehetne bizonyítani valahogy. De pl. a szegedi Belvárosi-hídra állandóan az lett mondva, hogy azon össze-vissza közlekednek a hülye biciklisek, aztán kiderült, hogy 100-ból 97-en véletlenül teljesen normálisan, és megfelelően használják a kialakított megoldást. A pszichopatáknak mindegy mit csinálsz, de aki úgy tervez utakat, hogy nézzük, a pszichopaták köré építi majd őket, az maga sem normális.
Vess össze nyugodtan statisztikákat, azt is, hogy ki volt a részes, és ki az okozó. Mert nekem az nem kielégítő, hogy bicikliút előtt volt 10 baleset, abból 8-at a biciklis okotorr, 2-t autós, a bicikliút megépülte után meg felére csökkent a balesetek száma, de akkor 4-ből 4-ben a biciklis elszenvedő részese volt a balesetnek. Ebben az esetben ti. a normális biciklisekkel csesztek ki.
Az említett Tompai kapu úton a rendőrségi statisztika szerint 2004.jan. 1-től 2007. dec. 31-ig 2 baleset történt, az egyiknél egy ittas bácsi tanyált el, a másiknál egy agg néni nem adott elsőbbséget biciklivel ott, ahol most sincs bicikliút. Amúgy nem történt baleset (legalábbis amihez rendőrt kellett volna hívni), és arra hivatkozva építették meg a bicikliutat, hogy rengeteg baleset történt az elmúlt években... Az elmúlt két év statisztikáját még nem sikerült kikérni, azt sem tudom, ezek mennyire nyilvánosak.
CSI
szegedbicaj 2010.07.04. 19:44:07
CSI
ex-dr. vuk 2010.07.05. 09:41:16
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.07.07. 16:15:35
Macskát gondolom láttál már. Olyan négy lábú, és előre felé lát, de azt akár térben is. Ha beülsz bármilyen vasdobozba, kb ugyan ez a helyzet. Lehet birizgálni a tükörrel, de ami nincs kitéve az első szélvédőre, az úgyis holttér.
Ha láttál már macskát, akkor tudod, milyen a nyúl, mert az lát minden irányba, még majdnem hátra is. Ilyen lenne a biciklis, amelyik nem akarja leüttetni magát.
No, ha feltesszük, hogy nem az a cél, hogy a macska megzabálja a nyulat, csak annyi, hogy ne ütközzenek össze, akkor a nyulat nem teszem be a susnyásba, mert tutira összedurrannak.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.07.19. 16:51:17
rye824 2010.09.22. 00:15:32
A Mártélyra vezető kerékpárutat sokan használják, de ehhez mérten irtó rossz állapotú. Főleg Mártélyon belül, ahol gyalogtempóval lehet csak kritikus sebződés nélkül végigjutni rajta.
A vásárhelyi kerékpárutak közül messze a legveszélyesebbnek tartom a Lázár utcai megoldást, ahol télen bárki szerencsétlen pillanatában elécsusszanhat egy teherautónak és már lehet is rendezni a gyásszertartást. Ugyanez érvényes az Andrássy utca elejére is. És vannak, akiket nem izgat ez a halálos veszély, pedig nagyon is izgatnia kéne.
A többi út "csak" rossz.
A Damjanich utca és a Kossuth téri áthajtás esete meg mélységesen felháborító (ez utóbbi helyen a "kijelölt kerékpárutat" meg a gyalogosok nem tisztelik - mondjuk ezt nem közvetlenül nekik kell felróni). Mindkettő helyen lenne elég hely a kerékpárosoknak.
Utolsó kommentek