2010.08.06. 14:45
Röhejkerékpárút Orosházán
Megkaptunk az első olvasói levelet. Igaz, nem Szeged környéki, de azért nincs messze tőlünk. Tervbe volt véve, hogy Orosházára is elmegyünk még idén. De lássuk a levelet. Igaz, nem konkrétan a kerékpározásról szól, de az kapott nagyobb hangsúlyt.
Kedves Szegedbicaj!
Szeretném megosztani veletek, mi történik a városomban, Orosházán.
Persze inkább sírni támad kedve az embernek, ha meglát egy ilyen beruházást. De vegyük úgy, hogy a dilettantizmus emlékműve ez. Újabb elrettentő példa az adófizetők pénzének elherdálásáról.
Orosháza városa hangzatos nevekkel, de több évtizedes szemléletbeli lemaradással alakítja át a belvárosát.
A tavalyi átadott kerékpárúton ("Belvárosi kerékpárút Orosházán a biztonságos közlekedésért" projekt), eddig hét baleset történt. A kerékpárosok valójában új és veszélyes szituációkkal találhatják szembe magukat a gyakran szabálytalanul táblázott kerékpárút kereszteződéseiben. A rendőrség a kötelező használatot propagálja, miközben a nyilatkozó rendőr még a kerékpárút, kerékpársáv, kerékpáros átvezetés közötti különbséget sem ismeri.
Az újabb beruházás "Adj teret magad mellett" néven fut. Ennek elemei egy máltai típusú játszótér, 23 önkormányzati lakás energetikai korszerűsítése, az Előd utcai óvoda épületének felújítása a Diáktanya átalakítása. De a terv része egy kerékpárút és a parkoló 120-ról 137-re bővítése is.
A városi terek megújulásában, nem tudom milyen szerepe van a tizenhét új parkolónak. Úgy hiszem, hogy egy panelházas övezetben fontosabb lenne a zöldfelületet növelni. Parkot építeni nem parkolót.
A kerékpárút viszont a leggyengébb láncszem. Egyszerűen egy teljesen fölösleges beruházás. A Tass utcában jelenleg 20 km/h sebességkorlátozás van érvényben. Az átmenő forgalom minimális. Gyakorlatilag a lakótelepen élőket szolgálja ki. A kerékpárút a tavalyi szakaszhoz kapcsolódva egy veszélyes átvezetéssel indul. A főbb útról az egyszerű jobbkanyar helyett, most majd egy zebra mellett kijelölt átvezetésen, elsőbbségadásos szituációba kényszerítve lehet átmenni a másik oldal járdájából készülő kerékpárútra. Majd az egyik tízemeletes lakóház bejáratában elhaladva, a Tass utca korábbi járdájára kerül a bringás. A kerékpárút valószínűleg valójában gyalog- és kerékpáros út lesz, magában hordozva az eddig nem létező gyalogos kerékpáros konfliktust. A kerékpárút másik végpontja egy járdába fut előrevetítve a járdázás növekedését a környéken. A járdát persze így újra lehet térkővel burkolni, a két darab lakó- és pihenőövezet tábla kihelyezése meg nem annyira látványos.
Orosháza üzenete tehát világos, még több teret a gépjárműveknek a belvárosban.Üdv: egy orosházi
Képeket is küldött olvasónk:
· 1 trackback 48 komment
Címkék: olvasoilevel délalföld
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Azonos esélyekkel (?) 2010.08.06. 20:50:18
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Joey Lawrence 2010.08.06. 18:38:15
De mindent egybevetve, a leírás, a rokonok/szülőktől hallottak, ismerősök elbeszélései alapján nagyon erős túlzás az, hogy még több teret szeretnének adni a gépjárműveknek a belvárosban.
2010.08.06. 19:02:02
Elolvastam a szöveget. Megnéztem a képeket. Ezek után a konklúzióm az, hogy ölni tudnék azért, hogy a környékemen ilyen kerékpárút készüljön.
Szóval mi is a probléma? Az, hogy az ott közlekedők nem tudnak közlekedni?
georg 48 2010.08.06. 19:22:50
Ha felfestett kerékpár út, az a bajuk. Ha külön kerékpár út, az, ha sima akkor az, ha rücskös akkor az!
Jó finom, 30 cm-es sóder leszórva, nesze vaze menj ott, ha bírsz!
2010.08.06. 19:41:29
Amikor Mariska néni a villany biciklijén, a bokor mögül (így lett kivitelezve) szétnézés nélkül az közútra hajt a kocsid elé (ebből lett már 6 baleset). Aztán magyarázhatod a rendőrnek, hogy esélyed sem volt látni, érzékelni és elsőbbséget adni.
Nem bicikli út kell, hanem jogosítvány és közlekedési kultúra a bicikliseknek.
Vegaaa 2010.08.06. 20:02:46
ezt a két információt tedd egymás mellé és nálad lesz a titkok kulcsa:)
Martian (törölt) 2010.08.06. 20:13:36
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.08.06. 20:26:18
szegedbicaj 2010.08.06. 20:31:59
A városba nem való a kerékpárút. A biciklisnek az úttesten kell mennie a többi közlekedővel.
CSI
tizen9 2010.08.06. 20:42:46
Az iskolában kellene KRESZt oktatni és akár osztályozni is. Akkor nem lehetne arra hivatozni, hogy nem ismerik.
szegedbicaj 2010.08.06. 20:58:13
CSI
hagymácska 2010.08.06. 21:25:22
Vehicular cyclist 2010.08.06. 21:33:22
Ezzel megoldja az autósok problémáját is, eltüntetik a bringásokat az utakról, és ha mégis az úton mennek - mert a kresz szerint az ilyen gyalázatok használatára nem lehet kötelezni a kerékpárosokat - akkor a bicajosra lehet verni a balhét (nem állt meg egyenesen haladva minden utcasarkon, ahová macisajtot raktak ki neki, hogy az autós vidáman kanyarodhasson és ne tartsa fel a FORGALMAT, különben sem volt kivilágítva mint a karácsonyfa stb. stb. elég az index bulvár rovatában elolvasni a rendőrségi híreket).
Vehicular cyclist 2010.08.06. 21:37:51
Ezzel megoldja az autósok problémáját is, eltüntetik a bringásokat az utakról, és ha mégis az úton mennek - mert a kresz szerint az ilyen gyalázatok használatára nem lehet kötelezni a kerékpárosokat - akkor a bicajosra lehet verni a balhét (nem állt meg egyenesen haladva minden utcasarkon, ahová macisajtot raktak ki neki, hogy az autós vidáman kanyarodhasson és ne tartsa fel a FORGALMAT, különben sem volt kivilágítva mint a karácsonyfa stb. stb. elég az index bulvár rovatában elolvasni a rendőrségi híreket).
DevelopingIdea 2010.08.06. 22:01:41
Sokszor járok arra, onnan akkor ki kell menni az útra, lemenni a járdaszegélyen.
Teljesen értelmetlen!
A Rákóczi utcai kanyarban is szép lesz majd az átkelés akkora helyen... :)
N.Zoli 2010.08.06. 22:10:55
www.youtube.com/watch?v=CMsAHBqbxJQ
Vegaaa 2010.08.06. 22:47:19
sok helyen 20 év alatt durván megnött a forgalom, orosháza viszont nem tartozik közéjük.
N.Zoli 2010.08.07. 00:20:19
ex-dr. vuk 2010.08.07. 01:16:25
egyre inkabb az a velemenyem, hogy kerekparut nem valo varoson belul sehova. ennyi
dlonk 2010.08.07. 01:18:46
Összefüggéstelenek az állítások, semmiféle alátámasztás, érv nem hangzik el, az sem derül ki, hogy miért rossz az írója szerint. Az egymásután rakott összefüggéstelen mondatok alapján még az sem lett világos, hogy mit kifogásol. Olyan érzésem van, hogy mindegy, csak panaszkodhasson. Sírni kéne rajta, analfabetizmus.
Vincenzo90 2010.08.07. 01:30:06
Shopping 2010.08.07. 08:39:07
Lerajzolják az utat, és megy rajta gondolkodás nélkül.
20-as tábla van az autósoknak, ha megnézed, nincs száguldó autós.
Ott nem lehet nagy feladat biciklivel közlekedni...
Martian (törölt) 2010.08.07. 09:07:12
Bringásként (sok tízezer km) autóssal nem volt még balesetem, gyalogossal, másik bringással viszont igen... és nemcsak kerékpárúton.
Autósként azt tapasztaltam, hogy nem is az a gond, hogy (a nem motorizált közlekedők) tilosban mennek át, hanem hogy körül sem néznek, sőt, pl. egy-két gyalogos jól láthatóan telefonál is közben. Mondjuk ez mindenképpen kisebbség... de feltűnő kisebbség.
georg 48 2010.08.07. 10:12:33
Szándékosan írok bringást, mert az teljesen más, mint a kerékpáros !
A bringás törvényen kívüli, oda és úgy megy, ahogy neki tetszik, rá semmilyen törvény nem vonatkozik. Ezt egyébként ők maguk fogalmazzák meg ebben a formában.
Így aztán a társadalom nagy része egy kalap alá veszi őket a normális kerékpárossal.
Hogy ez így alakult? Nos, erről szerintem főleg a kerékpáros társadalom tehet ! Illetve az élükre állt, saját magukat egyesületi vezetőknek kikiáltott bringás "elit" !
Marques 2010.08.07. 10:21:48
Funkerman 2010.08.07. 10:27:44
Itt Pesten a platánnál van ilyen pl, de ott nem szünik meg a bringaút, de 20 centire van a gyalogzebra. Már azt is egy viccnek tartom.
Funkerman 2010.08.07. 10:33:57
De aztán most belendült az infrastruktúra épitése, csak az a nagy baj, hogy olyan szintű hozzá nem értéssel és leszaromsággal párosul, amit fentebb is, Pesten is láthatunk.
Szuper, hogy pl Pesten 2010re lett egy viszonylag felvállalható eurovelo 6os kerékpárút. szuper.
holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 11:24:58
a cikkhez meg, én se nagyon értettem pontosan, hogy mi a helyzet orosházán, de az biztos, hogy abban igaza van akárminek is, hogy magyarországon a papíron milliókból épülő bringautak nagy része csak az egyméter peremszakasz leválasztásából a kocsiútból, és annak kitáblázásából áll. (lásd szegedi belvárosi híd, cukrot a tervező kicsi arcába, olyan ügyes volt, meg is paskolnám a buksi fejét - valami súlyos tárggyal.)
Marques 2010.08.07. 11:40:32
Ez igaz, pár évtized.
Svájcban éltem majd' 2 évet. Na ha ott nem állsz meg a zebra előtt mint autós, olyan szép elzárást kapsz pár ezer svájci frank büntetéssel egyetemben, hogy öröm nézni. Itt is az kellene. KÖTELEZŐEN megállni az autósnak a gyalogátkelőhely előtt még mielőtt a gyalogos lelépne. Elzárás plusz pár százezer bünti. Mindenki egyből megtanulná.
holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 12:15:00
Marques 2010.08.07. 12:29:04
Ez igaz. Tényleg nem akarok más országgal példálózni, de Svájcban minél többet keresel, annál nagyobb a bünti. A harmadik szabálysértés után 2 hét automatikus elzárás. Szerintem ez hatna. Aki alatt 20 millás luxusautó fut, azt tényleg nem érdekli a pár százezres büntetés. Egy hét alatt összelopja/sefteli/bűnözi.
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.08.07. 12:42:39
...és akkor, mint gyalogost utasít engem az "elsőbbségadás kötelező tábla"? De jó, hogy nem az "Autózz!" blogra került ki :)
takaróléc 2010.08.07. 13:04:06
holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 14:04:54
na, okés, akkor mégis elkanyarodok a bringaúttól egy picit. bocsánat érte előre is. :)
csak egy példa pár nappal ezelőttől angliából. egy férfi egy terepjáróban szívrohamot kapott, a kocsi belülről bezárva. a rendőrség gondolkodás nélkül verte ronggyá a terepjáró szélvédőit/ablakait, hogy ki tudják szedni a férfit a kocsiból. túlélte, hála a gyors közbelépésnek.
otthon egy ilyen úgy működne, hogy előtte kérvényezni kell, aztán fellebbezni, majd megvárni a határozatot, és ha minden flottul megy, és minden hivatal éppen zökkenőmentesen dolgozik, akkor 90 nap múlva betörheted a szélvédőt, hogy kiszedd a szerencsétlen múmiát a kocsiból. rosszabb esetben felszólítanak, hogy lehagytad az illetékbélyeget, kéretik pótolni, és egyben meghosszabbítják az ügyintézési határidőt 60 nappal.
na, a probléma valahol errefelé van.
nemjogasz 2010.08.07. 15:57:16
Ha leszállsz a bicikliről, és áttolod, akkor gyalogosként elsőbbséged van a zebrán. Arról amúgy érdekes módon sok biciklis megfeledkezik, hogy járdán csak 10zel mehet, élvezet, amikor az ember melett 2 centire 25tel suhannak el.
nemjogasz 2010.08.07. 15:59:27
Vegaaa 2010.08.07. 16:59:21
én örülnék a legjobban ha a bringás infrastruktúrák nagy része kerékpársávokból állna (merthogy ez sajnos nem igaz). mert amiröl te beszélsz, azt annak hivják. rengeteg elönye van neki, de most a te példádra hozok egyet. mennyivel lenne jobb ha a belvárosi hidon járdáznék? gondolom szarabb volna, a másik alternativa pedig hogy menjek az úton. a kerékpársáv az úton van? na ugye:)
holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 17:08:34
holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.07. 17:13:10
szegedbicaj 2010.08.07. 19:46:38
CSI
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.08.07. 20:07:15
Bar ugy lenne. De sajnos tulnyomo reszben a jardarol valasztjak le, vagy letrehoznak onallo kerekparutakat, amik szinten nem biztonsagosak.
holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.08.08. 01:08:53
@atomboy: azt értem, amit mondasz, hogy a járdákból választják le, az is pontosan olyan nagy "fejlesztés", mint a kocsiutak szélére festeni egy sárga csíkot. viszont azt nem értem, hogy miért nem biztonságos az önálló kerékpárút? mert tényleg el van szeparálva a fogalomtól, milyen veszélyeket rejt?
ZöldMarci 2010.08.08. 04:04:10
A január elsejei KRESZ-módosítás nem azt mondta ki, hogy nem kötelező a kerékpárút használata és lehet menni a párhuzamos úton?
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.08.08. 07:35:27
Most roviden, bovebben majd este, ha masok nem irjak meg.
Szoval az onallo kerekparut hamis biztonsagerzetet nyujt. A kozuttol valo levalasztasaval nincs osszhang a kerekparos es autos kozott, igy serul a latni es latszatni elv a keresztezodeseken.
Egy kis olvasmany:
mek.niif.hu/01200/01210/01210.pdf
PDF szerinti 85. oldal vagy konyv szerinti 83.
@ZöldMarci: Csak azokon az utakon, amik nem foutvonalak, es ki vannak jelolve a kerekparos nyomok.
Ami eddig is volt a kreszben: ha a gyalogosok zavarNA a kerekparosok haladasaban, akkor lehet a kozuton menni. De szinte mindenki vitatja, hogy mekkora gyalogosmennyiseg kell ahhoz...
szegedbicaj 2010.08.08. 11:02:16
Az úton kijelölt kerékpársáv esetén van láthatóság, irányhelyesen a menetirány szerinti jobb oldalon haladnak a biciklisek, és ez már önmagában drasztikusan csökkenti a balesetveszélyt. Mivel az útburkolati jelnek köszönhetően van igazodási pont, ill. vonal, a szűk előzések miatti gondok is kiküszöbölődnek. A városon belül sokkal jobb az ilyen infrastruktúra, és sokszor (nem mindig!)olcsóbb is.
CSI
Vegaaa 2010.08.08. 19:57:05
a hid egyik oldala pedig kerékpárút, ahol gyalogolni tilos. két baszottnagy barna tábla ki is van téve a hid mindkét lábánál, ami erre felhivja figyelmed.
egyébként 100%-ban nem örülök ennek a megoldásnak, de a belvárosi hid nem igazán jó példa a kerékpársávok ellen, mert az egy viszonylag speciális helyzet. nem lehet csak úgy szélesiteni, mint mondjuk ahogy tették a csongrádi sugáruttal, ellenben valami öszvér megoldás szükséges volt a kerékpárosok nagy száma miatt. vizen járni sajnos még senki sem tud, még kerékpárral sem:)
zsoci 2010.08.08. 22:35:19
ifj. Nagy Gábor 2010.08.09. 18:37:49
Javaslom, szemléld egyszer meg alaposan a helyszínt.
Nagyon nem jellemző az, hogy az autók/trolik/buszok ráhajtanának a kijelölt kerékpársávra.
@holex: "viszont azt nem értem, hogy miért nem biztonságos az önálló kerékpárút? mert tényleg el van szeparálva a fogalomtól, milyen veszélyeket rejt?"
Ha tényleg el van szeparálva, akkor semmilyet.
De mivel a városi utcákban a szeparálás az útkereszteződésekben nincs meg (aránylag ritkán épül kerékpáros alul- vagy felüljáró), így a biztonság sincs meg.
Országút mellett igen hosszú szakaszokon megvan az elszeparáltság, ott nincs is gond vele, valóban biztonságos.
Utolsó kommentek