Pár hete a Délmagyarország Kapcsolatok rovatában olvashattuk az alábbi írást, amelyben egy kerékpáros nem érti, hogy ha több szabályos alternatívája is van a közlekedésnek, az egyiknél miért szorítják le a szabálytalankodó sofőrök. A válasz a rendőrségtől érkezett, és a nyilatkozó ahelyett, hogy a szabályos közlekedés mellett állt volna ki, inkább balesetveszélyt vizionált, és a gyaloglást javasolta a bringásnak. 

Merre tovább?
 
Magyar Ilona szegedi olvasónk azt szeretné tudni, hogyan juthatnak tovább a kerékpárosok a Károlyi utcai kerékpárútról egyenesen a Mikszáth Kálmán utcába. A Tisza Lajos körút sarkán látható tábla szerint behajtani tilos, kivéve a tömegközlekedési eszközöket, a kerékpárosokat és a taxikat. Ennek ellenére sokadszorra került olyan helyzetbe, hogy az arra közlekedő autóbuszok, trolik leszorítják az útról.

Vad Róbert százados, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára válaszolt: a Tisza Lajos körúton keresztülhaladva gyakorlatilag semmi nem tiltja a haladást az útesten, viszont buszok, trolik között a kerékpáros közlekedés – véleményük szerint – kifejezetten balesetveszélyes. Alternatíva: a Tisza Lajos körútnál le kell szállni a kerékpárról, a kijelölt gyalogosátkelőhelyen áttolni a másik oldalra, és ott továbbhaladni a járdától útburkolati jellel elválasztott kerékpárúton. Azt a sávot mindkét irányban közlekedve igénybe lehet venni. Álláspontjuk szerint ez a megoldás – lehet, hogy kényelmetlenebb a kerékpárra történő le- és felszállás miatt – a Mikszáth Kálmán utca adta körülmények között a legbiztonságosabb módja a kerékpáros közlekedésnek.
 
A rendőr véleményével ellentétben a kialakított megoldás az egyik legbiztonságosabb kicsiny városunkban, csupán – ahogy a közlekedők közt bárhol máshol - a kerékpárosok, és hivatásos sofőrök közti együttműködésre van szükség. A Mikszáth Kálmán utca és a Tisza Lajos krt. kereszteződésénél ugyan lehetne egy kiegészítő lámpa, vagy a buszosoknak, vagy a kerékpárosoknak, hogy valamelyiküket előreengedje, de a rendszer enélkül is működik. Praktikus, ha előreengedjük a buszokat, és utána balról kikerüljük őket, mialatt a megállóban állnak. Utána elég végighaladni a széles úttesten a Mars térig  semmiféle balesetveszély nincs, és ez a megoldás nem megy még a komfort és tempó rovására sem.
 
Ha már szóba kerül a balesetveszély, leírunk pár valódi megoldási lehetőséget, érdemes közben nézni a fotóalbumot. Kezdjük még a kereszteződésnél, ahol azt tanácsolja a rendőr, hogy szálljuk le, és toljuk át. Nos, ha a régi Ikarus busz oldalán teszi meg valaki, és villogó gyalogoszöld ellenére áttolja, azt simán elütheti a holttér miatt. Amúgy meg semmi nem kötelez rá, hogy toljuk.
 
Folytassuk az utunkat Mikszáthon, a szeparált gyalog- és kerékpárúton. A képeken látható, hogy nagyon szűk hely jut a gyalogosoknak, szinte elkerülhetetlen, hogy a kerékpárosoknak kijelölt részeken sétáljanak. Emellett kukák és olykor szabálytalanul megálló autó is keseríthetik meg az életünket. A tapasztalt kerékpáros azt is észreveheti, hogy rengeteg ajtó / kapu van, bármikor kijöhet vásárló/lakos, akik a sétálókat irányváltoztatásra kényszeríti, nemritkán akkor, amikor odaér a mögöttük jövő kerékpáros, aki viszont a takarás miatt nem tudnak érkezésükre felkészülni.
 
A legnagyobb veszély a házsaroknál leselkedik a kerekezőkre. Sikerült lencsevégre kapni (9-es kép), ahol a járdaszintre emelt átvezetés ellenére meglehetősen tempósan érkezett a szürke autó, és a kerékpáros ijedtében félrekapta a kormányt, egyenesen le az útra. Még szerencse, hogy nem jött éppen a troli.
 
Az volna a jó, ha a sok konfliktust generáló kerékpárutat megszüntetnék, és az úttesten közlekednének a kerékpárosok. A Károlyi utcához hasonlóan itt is az úttesten kellene kialakítani a kerékpársávot, hogy a Mars tér felől biztonságosan el lehessen kerekezni. Bár várhatóan ez csak a Mars téri buszpályaudvar átalakítása után teszik meg. Az sem ártana, ha újra felfestenének a kerékpáros nyomot a buszmegálló előtt, hogy egyértelmű legyen, a közúton is lehet kerékpározni.
 
 
Vad Róbert pedig, ha legközelebb kerékpározással kapcsolatos kérdést tesznek fel, forduljon bizalommal az Magyar Kerékpárosklubhoz. Tagjai nap mint nap tekernek, kimeríthetetlen tapasztalatuk van a helyes közlekedésről, és ezt meg is osztják bárkivel. Az ilyen téves nyilatkozatok csak félreinformálják a közlekedőket, és a biciklizést egy félelemmel teli életveszélyes kalandként tüntetik föl. Ez a kép pedig hamis és káros. 

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr692527929

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Politikailag korrekt kerékpározás 2011.01.18. 16:37:02

Mit tegyen az egyszeri kerékpáros annak érdekében, hogy megfeleljen a rendszer által támasztott kívánalmaknak? Értem én ez alatt azt a mondanivalót, amely a békéscsabamegyei (SIC!) és szegedi rendőrség valamint Szalai Annamária nyilatkozataib...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2010.12.20. 20:56:13

Értelmeséknél ugyanez:
picasaweb.google.com/saganbp/Wiesbaden#5511229134327935874
Csak az ellenirány jön a járdán. Ugyanígy felosztva Szegeden szélesebb járdafelület maradhatna a gyalogosoknak. Ennél már csak tényleg az ellenirányú kerékpársáv lenne jobb. De nyilván normális megoldásra nincs pénz.

ex-dr. vuk 2010.12.20. 21:18:22

Vad Robert inkabb azzal foglalkozzon, hogy ne legyenek szandekosan masok eletet veszelyezteto busz- es trolivezetok az utakon...

bbandi 2010.12.20. 22:35:28

Kicsit off, de arra mindig kíváncsi voltam, ellenkező irányból (tehát a Mikszáth gykútjáról a Károlyi sávjába) hogy kell szabályosan átkelni?
-A gyalogos lámpa szerint szoktam a kerékpáros átvezetésen, ami biztonságos, de biztosan szabálytalan.
-Ha kimegyek az útra, akkor rossz irányba megyek egyirányú utcában.
-Vagy egyszerűen annak az útnak kitáblázása és a befejezése is szabálytalan?

szegedbicaj 2010.12.20. 22:52:41

@bbandi: Egy ratyi félmegoldás van. Én a gyalogoszöldre szoktam indulni, mivel más jelző a közúton értelemszerűen nincs.

CSI

viva_espana 2010.12.20. 23:14:32

A rendőröket azért fizetik az adómból, hogy rendet tartsanak, nem azért, hogy ijesztgessék a bicikliseket, meg hogy gyalogoltassák őket.

beked 2010.12.20. 23:14:44

A kerékpárosklub tagjai nem járnak arra? nem szorítják le őket? Csak, mert ha igen, akkor talán egy próbafeljelentés meg panasz meg minden... szabálysértésnél már nem hivatkozhatnak arra a rendőrök, hogy szerintük nem mentél a biztonságos részen...

Vajon a közlekedési vállalathoz is eljutnak ezek a panaszok?

Én nem tekertem még Szegeden, de nagyon kiváncsivá tesztek a számos okosnak tűnő és sok nagyon rossz megoldási keverékkel és a fura magatartásokkal.

Egyébként Fehérváron (bár közúton) szintén azt tapasztalom, hogy előszeretettel centiznek, szorítanak le a buszok (sokszor ugyanazok, akik települések között képesek lelassítani mögöttem és olyan óvatossággal előzni, hogy az már fáj.

szegedbicaj 2010.12.20. 23:23:59

@beked: Engem nem szorított még le busz ott. Amúgy ez az utca jó megoldás lenne, igaz átmeneti, mert majd az irányhelyes vezetésnek kéne folytatódnia. Több helyi buszjárat viszont kiszorult a Mars térről,m és ebben az utcában végállomásoznak, így nemigen akarózott kerósávot kijelölni. A Károlyi utcára is csak némi lobbival lehetett megcsináltatni ezt a frankó megoldást, de főleg azért, mert jó volt a tervezője :)

CSI

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.21. 12:51:18

@beked: Jópárszor jártam már én is arra, én sem tapasztaltam soha, hogy megpróbáltak volna leszorítani (1: érjen utol, ami egy busz esetében azért egy helyi járatos busz esetében megdöbbentően nehéz 2: tartok annyi oldaltávolságot az út szegélyéhez képest, hogy szépen elférjünk egymás mellett - erre ösztönő az út szélén őshonos tócsa és lyuk meg a havacska)

Egyébként meg: egy rendőr hogy a rákba mondhat olyat, hogy a tisztelt szabálykövető állampolgár húzza be fülét farkát, a szabálytalankodók miatt?! Ennyire nem élünk jogállamban és ennyire impotens a rendőrség?!
Csávókámat úgy rúgnám ki, ha a főnöke lennék ilyenért, hogy a következő megálló a szomszédos galaxis lenne.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.12.21. 14:12:09

@bbandi: A kerekparos atvezetes ravezet a Karolyi utcaban a kerekparsavra. A lencseket viszont nem csereltek le. Mondjuk, en soha nem megyek Mikszathon Szechenyi ter fele, inkabb az Attila utcat valasztom.

@viva_espana: Szepen megfogalmaztad, 5-os.

@beked: Mivel nem vagyok hajlando a Lofaranal szerencsetlenkedni, inkabb Mikszath-Bolyai/Joska utvonalon megyek Alsovarosba, elofordult, hogy naponta tobbszor. Es soha, de soha nem volt egyszer sem leszoritas, mondjuk, en inkabb lassu nekiindulassal eloreengedem a buszokat, es nemegyszer megkoszontek.

Szerintem inkabb az tortenhetett, hogy a busz, miutan megelozte a kerekparost, be akar allni a megalloba, de a kerekparos befurakodott a busz jobb oldalara. Amikor keszitettem a fotosorozatot, akartam megfigyelni a szokasokat, de valoszinuleg Vad Robert ostoba szovege miatt rengetegen attoltak/atgurultak Karolyi utca bal szelere.

Egyebkent nincs rossz velemenyem a kozlekedesi vallalat soforeivel, velem valahogy egyutt tudnak kozlekedni. Es ezt nem ugy ertem, hogy mindenrol lemondok, sokszor ok mondanak le a javamra, pl nem allnak be elem megalloba Csongradin. Mondjuk, nagyon regen volt (3-4 eve) egy helykozis TV-s sofor, aki jardara mutogatott. Azota nem volt onbiraskodo sofor.

Ha van kedved, tavasszal vagy nyaron gyere majd Szegedre, szivesen bemutatunk mindenfele kerekparos megoldast. Ha kell, tudok adni bicajt.

bbandi 2010.12.21. 15:28:15

@atomboy: Nem hiszem, hogy Vad Róbert miatt mennek a bal szélen. Ha először jár arra az ember, észre se veszi, hogy az úton is lehet.

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.12.21. 17:26:54

@bbandi: Azt mondod, megy a feje utan? Mert a kerekparsav folytatasaban lathato negyzetek azt sugaljak, hogy kozuton kell folytatni, ugyanis ott vegzodik. De elsosorban a tablakat kell figyelni.

bbandi 2010.12.21. 17:36:40

Persze, de a táblák nagyon magasan vannak, ha jól emlékszek a megállóban lévő busz takarja is, és az emberek nincsenek hozzászokva, hogy "kerékpárút" mellett az úton is lehet biciklizni, felfestés nélkül (mert az ugye csak volt).

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2010.12.21. 17:50:01

@bbandi: Kerlek, a busz altali takarast fejtsd ki reszletesebben, mert nem tudom elkepzelni.

Az jogos, hogy hozza vannak szokva a regi kialakitashoz, de mashol (Pl Szentharomsag utca) mindenfele fajta kijeloles hianya ellenere mernek az uton tekerni, itt miert nem?

ex-dr. vuk 2010.12.21. 18:07:32

Egyebkent megfigyelheto egy kerekparos piktogram es balra nyil... Ezzel is a gyaloglasra buzditanak vajon?..
Ha szabalyos egyenesen menni, akkor ez miert van ott?

Egyebkent a busz leszoritasa mar reg nem szabalysertes, hanem buncselekmeny.

bbandi 2010.12.21. 18:11:00

@atomboy: A busz takarásban nem vagyok biztos (ritkán járok arra), úgyhogy inkább nem fejteném ki :)
A Szentháromság utcában meg nincs kijelölt hely a biciklinek. Ha viszont van kijelölt hely a biciklinek, akkor kötelező ott menni, hacsak nincs jelölve külön, amit általában felfestéssel szoktak.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2010.12.21. 22:15:52

@sirdavegd: "Ennyire nem élünk jogállamban és ennyire impotens a rendőrség?! "

Pontosan.

beked 2010.12.22. 19:59:18

Hm, a felajánlást megjegyzem ám és ha időm engedi megnézem mi látni való. :)

Én azt hittem a cikk azért született, mert konfliktus ott rendszeres és nem pont azért, mert a rendőrség műveletileg idenpotens.

Én azt gondolom, hogy az együttközelekdés főleg tömegközlekedéssel pont azért lehetne, jó, mert mindenkit rákényszerít bizonyos toleranciára és a másikra való figyelésre (mert az átlagsebesség bringának busznak városban kb egyenlő, így életszerű a találkozás)

Bár én magam minden igyekezetem ellenére hozok néha rossz döntéseket és kapok nemvárt válaszokat is néha. De a hivatalos söfőrök elérése tájékoztatása (és szankcionálása) sokkal könnyebb lehet, mint a teljes társadalmat elérni, míg a másik oldalon a (tapasztalataim szerint) általában már legalább csirájában meglévő tömegközlekedés és a nagy jármű iránti előzékenységet és tiszteletet kell csupán erősíteni és terjeszteni.

Igazából olvasva, meg hallgatva a rendőri hozzáállást folyton elgondolkodom, hogy "ellenük" fel lehetne lépni valahogy és hogyan. Persze, sajnos engem leginkább az ötletelés tüzel fel, szóval nem munkát akarok ám másra osztani... és ebben az irányban semmi nem jutott eszembe.

Egyetlen gondolatom, amihez még nem néztem meg újra a teljes KRESZ-t, hogy egy zebrás átvezetésnél az útról balra nagy ívben kanyarodási akciókat tartanék (az úttest merőleges a bringaútra) Az út-bringaút kereszteződés, ha tábla nem tiltja, akkor ezt balra húzódással kell elvégezni miközben zebra van az úton, tehát gyalogosnak, szemből érkezőnek elsőbbsége van... Mert tegnap pont csináltam ilyet reflexből, csak ott az átvezetésnél nincs zebra és bár a mögöttem levő nem keveset dudált a szemből érkező autós, meg a jobbról érkező kerékpáros párral simán nyomtunk egy szabályos jobbkezes kereszteződésen való áthaladást, a mögöttem több 10 perces sorompós várakozásból szabaduló autóban ülők nagy örömére (bár szerintem ott a kerékpárutnak macisajt van... )

szegedbicaj 2010.12.23. 11:18:46

@beked: A rendőröket nemigen lehet megfogni, bár azért elképzeléseink vannak. A kivitelezés nehézkesen halad.

CSI

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.26. 18:44:26

A dolgo amiatt is siralmas, mert rendőrék a "kerós témát" ugyebár letudják azzal, hogy évente egyszer kiállnak lámpát oszta(t)ni. A kerós kreszt már Dova gyártotta mi meg osztottuk.
A "szolgál(tat)ás" minőségét jól érzékelteti, hogy az egyik egyenruhás úriember szerint a visszapillantó tükör a kerékpár kötelező tartozéka. Bullshitométer pirosban.
süti beállítások módosítása