2011.01.27. 23:14
Vigyázzunk az autósokra
Ismerős a helyzet? Mész a Petőfi Sándor sgt. kerékpárútján, és egyszer csak előtted terem egy autó. Ilyenkor érezheted, hogy megsértettek, hogy az életedre törtek, hogy nagy az isten állatkertje, vagy hogy vigyáznia kéne rád az autósnak. -EszkiMóczy- arról elmélkedett, hogy talán nekünk kéne vigyázni az autósokra. Sőt, ha már itt tartunk, a gyalogosokra is, és ehhez csak egy kis képzelőerőre lenne szükség. Furcsa gondolatkísérlet, vagy talán a megoldás?
Vigyázzunk rájuk (ha már ők nem vigyáznak ránk)!
„Legszívesebben kitiltanám az összeset a belvárosból!” – mondta az egyik bringás ismerősöm azután, hogy egy kereszteződésben majdnem elvitte az első kerekét egy arra haladó autós. Valljuk be őszintén, néha mi is elküldjük a pöfögő fémdobozzal közlekedőket melegebb éghajlatra, és legszívesebben fákkal övezett négysávos kerékpárúttá változtatnánk a most még szmogban úszó sugárutakat. Ott nem kéne félnünk egy óvatlan kereszteződésben elénk vágó autótól, vagy a jobbra kanyarodó ámokfutótól, aki pont csak a visszapillantóba felejt el belenézni, mielőtt elrántja a kormányt, vagy az összes többi, legtöbbször önző sofőrtől. De amíg nem jön el a feketefüst-mentes kánaán, addig nekünk kell vigyázni az autósokra, ha már ők nem vigyáznak ránk.
Mi!? Elment az eszem? Méghogy a kerékpárosok vigyázzanak az autósokra? Nem éppen így tanították a KRESZ oktatáson. Ott feketén-fehéren le van írva: az autósoknak mindenkinek, biciklisnek/gyalogosnak elsőbbséget kellene adniuk, de leginkábbis fokozottan ügyelni kellene rájuk, nehogy balesetet okozzanak, mert valószínűleg nem ők húzzák a rövidebbet. De a valóság nem éppen ez; a mindennapok tapasztalatai sokkal inkább azt mutatják, hogy az autósok senkire nincsenek tekintettel, mennek, amerre akarnak, gyorsan, felelőtlenül. Persze a kerekezőket sem kell félteni: járdára fel, járdáról le, karjelzés nincs kanyarodás előtt, világítás nincs este, a vége az egész történetnek pedig az, hogy mindenki mélységesen meg van lepődve, hogy annyi baleset történik. Pedig ha belegondolunk, akkor elég egyértelmű a dolog. Az úti etikett ismeretének hiányában kész életveszély közlekedni az utakon, és mindenki a másikat hibáztatja a helyzetért.A közlekedésben egymást hibáztatók közötti korrelációk
Ez viszont negatív spirált eredményezhet (és eredményez is folyamatosan), ahol nem hallunk mást, minthogy ki és miért hibás. Ilyen helyzetekben valamelyik félnek fel kell állnia, és azt kell mondania: elég volt a felelősség áthárításából! Elég a nemtörődömségből! Miért ne lehetnének ezek a bringások?
Gondoljunk bele: a biciklisek a leginkább környezettudatos közlekedők az összes közül. A városi és helyi közlekedés szemszögéből nézve a kerékpározással érhető el a legnagyobb sebesség anélkül, hogy károsítanánk a környezetünket. Persze lehet mondani, hogy ott vannak az elektromos autók, de azok legyártása és fenntartása sokkal környezetszennyezőbb, mint gondolnánk (elég csak a sok akksira gondolni, ami az autókban van, tele savval és nemesfémekkel, aztán ötévente lehet őket dobni a szemétbe). A kerékpárt használók eljutottak a felismerésig: ahhoz hogy fenntarthatóvá tegyük a városokat, át kell gondolni az igényeinket, és a kényelmesség helyett a praktikumot kell előtérbe helyezni. A saját energiánkat használjuk a közlekedésre, vagyis az egyik legközvetlenebb módon haladunk. Nem pazarolunk; sokan saját maguk javítják a kecskéjüket, és a trendek inkább a minimalista irányba mutatnak, mint a feleslegesen túlcicomázott bringák felé. Ki kezdeményezhetné a változást, ha nem egy ilyen felvilágosult csoport? Fel kell vállalni a pionír szerepét is, ami nem egyszerű, és végkép nem könnyű, de erkölcsileg a legkifizetődőbb.
A terv a következő: gondoljunk úgy az autósokra ezután, mint valami szellemileg korlátozott öcsikére, aki túl nagyra nőtt. Csak rohangál össze vissza, de közben tudjuk, hogy nem akar semmi rosszat, csak nem érzékeli a világot maga körül. A gyalogosok meg legyenek kis kutyák, akik mindig a lábad alatt akarnak letelepedni, és nem figyelnek oda, hogy te merre közlekedsz. Egyszerű asszociáció az egész, de sokat segíthet emelni a közlekedési morál átlagos szintjét. Ha a bringások elkezdik, akkor az átragadhat a gyalogosokra, és ha egy gyalogos/biciklis beszáll egy autóba, ott is eszébe fog jutni, hogy ő mit várt el a többiektől, amikor hasonló helyzetben volt.
Nem megoldhatatlan a feladat, de igaz, hogy talán egyszerűbb lenne, ha nem jutott volna idáig a helyzet. De ha már így alakult, ne mi legyünk azok, akik tovább rontják. Fel a fejjel, kerékpáros barátaim: a változás a mi kezünkben van!
- EszkiMóczy -
· 1 trackback 22 komment
Címkék: olvasoilevel
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Szájbarágó - Akkor ne kerózzál! 2011.02.08. 15:38:40
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.01.28. 00:11:01
:D
Bár a "hülye öcsike" valóban jobban passzol egynémely autósra, a látóteret (meg hiányosságait) a macska-metafora szebben közelíti.
mement 2011.01.28. 10:45:38
Amugy ertem mit mondasz, es kevesbe "komoly" dolgoknal mukodik is, de nem akkor amikor tesiepsegem vagy az eletem a tet.
zichy 2011.01.28. 11:40:51
DE: a biciklisek az új KRESZ óta azt gondolják, hogy mindent lehet. Minden egyirányú utcába behajtanak, amibe nem is lehet(igenigen,itt {is}kéne figyelni a parkolóból kitolató autósokra...pl.). minden nekik áll feljebb. Mert ők a szegény, ámde büszke biciklisek, akikre senki sem figyel...A gyalogosokat sem engedik el SOSEM. (spórolnak a saját energiával..höhö). Járdán simán kerülgetnek, zebrán is elsőbbségük van autóssal gyalogossal szemben... Kerékpárút zebra mellet. A zebrán előzgetik egymást...rohadtul sietnek. Én meg rendszeresen félreugrom..egész profi vagyok már. Pedig ők is járművek..csak szólok. És igen, nekik is figyelni kéne. Pl. Dóm tér Oskola utca sarka..lerágott csont, de láthatatlanok szinte a Dóm tér felől jövő autóból..még lassan kigurulva is! Vagy az utca szélén parkoló autók mögül sem látszanak. Hát ez az. A biciklisek is ilyen öcsikék. A java. Csak néhányan gondolkoznak. LÁJK IT OR NÁT.
szegedbicaj 2011.01.28. 12:00:11
A járdán biciklizést meg sajna hivatalból terjesztik, oda jelölik ki a bicikliutat a gyalogosok közé. Aztán a biciklis már nem is megy le az útra, megy tovább a járdán.
CSI
ifj. Nagy Gábor 2011.01.28. 12:11:42
Mivel a gondos közlekedéstervezésnek hála az úttest bal oldalán kell közlekednie a kerékpárosnak, mert "a kerékpárút biztonságos".
Ja. Csak ha biztonságosan akarod használni, akkor qva lassú is... Mert itt is elsőbbséged van (lenne), de lassíts, mert nem tudják megadni, mert nem látnak.
De biztonságos. Mert a kerékpár biztosan olyan, mint a villamos. Az csak sínen tud menni, ez csak kerékpárúton...
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.01.28. 13:00:54
Nagyon gyorsan tanulmányozd át legalább a KRESZ alapvető szabályait, mielőtt baleset ér / okozol másnak! (Ilyesmikre gondolok: jármű, elsőbbségadás...)
pat bateman 2011.01.28. 13:08:14
pat bateman 2011.01.28. 13:09:35
ergo: megelőztetek. lehetne végtelenségig folytatni az ilyen kritikus helyek és ostoba autósok / közlekedők sorolását...
pat bateman 2011.01.28. 13:17:08
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.01.28. 13:23:58
Komolyan ennyire nem tudjátok az alapvető szabályokat, és bicajoztok közúton?
mement 2011.01.28. 13:38:07
pat bateman 2011.01.28. 13:51:04
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2011.01.28. 13:56:01
pat bateman 2011.01.28. 14:08:34
zichy 2011.01.28. 14:24:20
@pat bateman: itt arról beszélek, hogy a bicikliút a zebra mellett halad (pl. Tisza Lajos krt - József A. sgt. "sarok" és a biciklisek egymást előzgetik a zebrát is használva, kb. az "átkelő" teljes szélességében a gyalogosok. rovására. A "neuralgikus pontokon" lelassítani és figyelni nem gondolom, hogy olyan hatalmas időveszteség biciklivel ("qrva lassú"), ellenben életmentő lehet.
A közös zebrán én sem szállok le.
Na de vége-hossza lehet ennek.Jó étvágyat!
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.01.28. 14:58:32
...én meg ott se megyek le a közútról...
ex-dr. vuk 2011.01.28. 16:43:24
Legyszi te se keverd, a "kozut" az onkormanyzat vagy az allam tulajdonaban levo "ut", ennek a parja a maganut.
Amire te gondolsz az az "uttest" :)
ex-dr. vuk 2011.01.28. 16:45:51
hat ez ugy igaz, hogy ha a kerekparut vedett ut mellett halad, akkor elsobbsege van a kisutcabol jovokkel szemben (van kiegeszito tabla altalaban a macisajt alatt), valamint a kanyarodokkal szemben is elsobbsege van (mas okbol).
Ilyen pl. a szillerin vegig, jozsefattilan, petofin, kossuthlajoson vegig. De tipikusan NEM ilyen az annakutnal, aholis nincs elsobbsege a kerosnak, hiaba van atvezetes.
szegedbicaj 2011.01.28. 16:54:18
@pat bateman: Ha nincs átvezetés, csak zebra, akkor is át szabad tekerni biciklivel, csak az elsőbségi viszonyok nem úgy alakulnak, mint a gyalogosoknál. Sőt, a zebrán még át is szabad autózni. Kifejtettük a témát itt, a blogon, mert sokakat érdekelt:
szegedbicaj.blog.hu/2010/09/24/szabad_e_a_zebran_biciklizni
CSI
pat bateman 2011.01.31. 10:29:29
biztos volt már cikk róla itt, de a szegedi ide-oda vezetett kerékpárutak és járdával osztott kerékpárutak is "megérik a pénzüket" lásd a Széchenyi tértől a centrum mellett elhaladó bicikliút: Károlyi utcában még jobboldalt van, ahogy átmész a Tisza Lajoson, akkor meg hirtelen a túloldalra kerül, rá a járdára. (nem is értem igazán, hogy hogyan várják el azt, hogy a trolikkal és buszokkal versenyre kelve keljek át a körúton és menjek fel a túloldali bicikliútra...)
Utolsó kommentek