A héten került sorra a Bordányt Szikivel összekötő kerékpárút egy szakaszának átadása. Ennek kapcsán Midnight-Rider bloggerétől kaptunk egy hosszabb írást az ottani tapasztalatairól.

Olvassátok el, megéri!

Üllés és Bordány felé tekerni kellemes idõtöltést jelent, amennyiben valaki Szegedrõl el szeretne jutni Kiskunhalasra, vagy akár túrázna egyet Kiskunmajsa vagy Pusztamérges felé az alföldi erdõkben, netán erre lakik. A 2002-es, illeve 2006-os "Kerékpártúrák Magyarországon" térképe ez esetben pontatlan, miután kerékpárutat jelöl Szegedtõl majdnem Üllésig. 

Származási hely: Majsa kör

Ehhez képest a valóságban jelenleg az Ülléstõl északra lévõ S kanyartól (nem ér el a megyehatárnál fekvõ Siposmalomig) a Bordánytól délre fekvõ zsombói legázáson kicsit túl ér véget. De ezt a legújabb szakaszt még most építik.


View Larger Map

Lássuk tehát, az útvonal használhatóságát. Az értékelés során az alábbi paramétereket veszem figyelembe:

  1. Vonalvezetés (átvezetés az úttest túloldalára, tereptárgyak kerülgetése).
  2. Gyalogosok veszélyeztetése
  3. Belátható keresztutcák, sárfelhordás.
  4. Aszfalt minõsége (keresztbe, hossába hasadás, gyûrödés, buckák, növényzet)
  5. Biztonsági elemek (felfestések, táblák, egyebek).
Származási hely: Majsa kör

Az Ülléstõl északra lévõ szakaszt (A-B) 2011-ben építették meg az európai adófizetõk 48.599.759 Forintjából, egy év elteltével is jó állapotnak örvend. Elõször is, kellõen széles, a vonalvezetés pedig meglepõen hasonlít az egyenesre - sõt már-már párhuzamos is a mellette futó közúttal. 

Származási hely: Majsa kör

Amit egyedül nem értek, az a tó mellé telepített kerékgörbítõs tározót övezõ fémoszlopok. Most vagy villamosítják ezt a vonalat a jövõben, vagy elfogyott a boltban a facsemete és ilyen minimalista megoldást alkalmaztak. Van egy "híd" is útközben a kanális fölött, végre nem valami ótvar fa a tetején rohadó OSB lappal, mint a Balatonnál, vagy Szõreg után.

Összességében igen rövidke szakaszról beszélhetünk tehát, de lássuk az értékelést.

  1. Vonalvezetés: a kerékpárút egy kanyarban kezdõdik. Halas felé persze ez nem meglepõ, mert ez az út karanyarország fõvárosa, de a kerékpárost az ég adta szent földön semmi nem védi a közútra történõ kihajtás során, és a gépjármûvezetõk figyelmét is leköti a kanyar. Ezt leszámítva elég jó megoldás született, a megyében talán ez az egyedüli kerékpárút, ami nem megy át egyszer sem az országút túlololdalára. 70%
  2. Gyalogosok: a kerékpárút külterületen halad, kellõen széles, tehát egy kapualjból sem toppan elénk egy babakocsis kismama. 100%
  3. Keresztutcák: sárfelhordás elõfordulna, ha esne esõ és nem homok lenne a feltalaj. 90%
  4. Asztalt minõsége: a túra elõtt 8 barra fújtam a virsligumit az országúti keró alatt, lengéscsillapítás nulla, Kiskunmajsán pedig megettem három sütit. És láss csodát, talán Svájcban gördültem ilyen simán legutoljára. Remek. 100%
  5. Biztonsági elemek: a kanyarba történõ bevezetést a közúton csak táblák jelölik, a kerékpárútról teljes mértékben hiányzik a felfestés - sem a szélét jelölõ folytonos fehér/sárga vonalat, sem a közepét jelzõ szaggatott fehér vonalat nem találtam. Éjszaka pedig ez roppant hasznos tud lenni még akkor is, ha a kerékpáros az általam hordozott brutális elsõ lámpát használja - sötétben a szembejövõ autók eleve elvakítják a kerékpárúton haladót (lásd 47-es Vásárhely felõl Kopáncs és a Tisza között, 55-ös az M5-tõl az Ásotthalmi leágazásig, 43-as Szõregtõl kifelé), sötétben az aszfalt szürke, a fû szürke, a homok szürke. A hidas sikánban legalább a korlát sárga színû, de ebben a formában akkor is aljas. 60%
Származási hely: Majsa kör

Most, hogy beértünk Üllésre (B-C pontok között), értékeljük azt is. Belterületi kerékpárút, hol párhuzamosan a járdával, hol ez maga a járda. Nem tudom, mikor készülhetett, de a természet már kezdi visszahódítani - hallatszik a csámcsogás. 

Származási hely: Majsa kör

Egyébként szép, virágos kis elõkertek vannak(lehettek) az aszfalt mentén(helyén), a kapubejárók használhatóságával kapcsolatban nem fogalmazom meg kételyeimet. De ismerjük el, cuki. Kalocsa után az Uszód-Géderlak keróúton hasonlóan díszes növényzet sokkal siralmasabb aszfaltot övezett.

Származási hely: Majsa kör

Más kérdés, hogy a gyalogos forgalom a párhuzamosan futó járda ellenére megkerülhetetlen. Itt konkrétan egy esküvõi menetbe futottam bele :) . Szép lábak :D

Származási hely: Majsa kör

Vizet megint nem találtam, hol megtalálom az itteni kutat, hol elfelejtem.

Értékelés:

  1. Vonalvezetés: párhuzamosan a járdával, de legalább nem kell átmenni a túloldalra. Érdemi aknafedlapra nem emlékszem, oszlop, fa, hõsi emlékmû nincs az ûrszelvényben. 80%
  2. Gyalogosok: vannak és sokkal jobban szeretnek kint sétálni a szép széles aszfaltot, mint a betonlapos járdán az utató kutyák meg a kerítés mellett. Csapatosan fõleg. Nehezen lehet õket hibáztatni érte. 30%
  3. Keresztutcák: az úthibák itt összpontosulnak, kerékpárról nem beláthatóak, papíron végig elsõbbségünk van (már ez is nagy szó), de szegény gépjármûvezetõk elõl teljesen el vagyunk rejtve. 50%
  4. Aszfalt minõsége: rohad, de még nem olyan vészes. Foltozva viszonylag kevés helyen van, a betonozott kocsibejáróknál itt sem aszfaltoztak rá, hadd törjön ki az ember csuklója. Az elõzõ szakaszhoz képest komoly visszaesés, de még messze van attól, hogy úgy nézzen ki, mint a Kálvária sugárút menti rémség. 
  5. Biztonsági elemek: na olyan nincs. Hacsak az oldalutcáknál lévõ elmosódott átvezetést + az onnan érkezõk elsõbbségadásra kötelezését és a közúton lévõ "kerékpárral behajtani tilos"-t nem tekintjük annak. A hazai viszonyok között adjunk neki egy 30%-ot, de Svájcban ezt már rég bevetették volna krumplival.
Származási hely: Majsa kör

Az Üllés és Bordány közötti szakasz 2008-at követõen épült meg az európai adófizetõk 81.622.745 forintjából. Az átadást követõen nem sokkal tekertünk is erre és eléggé meglepõdtünk az aszfalt púposodásán. Ezt azóta valahogy kijavították, csak a sötétebb folytok árulkodnak. Ami pozitív, hogy a segédmotoros kerékpárok ki vannak tiltva, bár a gyakorlatban nem jellemzõ a jogkövetõ magatartás. Errõl a szakaszról a múlt évben készítettem egy videót erõs hátszélben - íme:

From Szelmalom_forditva

Szerethetõ kis szakasz ez, következzék az értékelés:

  1. Vonalvezetés: párhuzamos az országúttal, a Forráskút felé történõ lekanyarodás megoldott, és nem kanyarog. 90%
  2. Gyalogosok: széles aszfalt, elméletben kitiltott robogók, az üllési végénél lévõ random kerékpártárolót mondjuk nem értem. 90%
  3. Keresztutcák: ugyanaz, mint az A-B szakasz esetében. 90%
  4. Aszfalt minõsége: megközelítõleg síma, az egykori puklik eltûntek, de néhol érezni, hogy már 4 éves aszfaltról van szó. 90%
  5. Biztonsági elemek: felfestés itt sincs, de legalább nem is tettek oszlopokat az ûrszelvénybe, mint Szõreg után, vagy Mórahalom felé. De legalább a vonalvezetés is egyszerû. 70%
Származási hely: Majsa kör

Bordányon (D-E) szeretik az alacsony sövényeket - a sövény némileg más véleményen van az elmúlt hónapokban. A faluban nem csak a fûfélék, a fászsárúak is kitesznek magukért, a gyökérkék keresztben már bebújtak az aszfalt alá, és kezdik feszíteni felfelé. Most még csak rezegve pattog a keró, de pár év múlva már nagyot dob az elsõ kerék. Napi kérdésünk: hová tûnt az útalap és miért nincs szegély? És miért ilyen keskeny?

Származási hely: Majsa kör

Maga a szakasz ugyanolyan, mint Üllésen, így külön nem értékelem. Mondjuk a keróút mellé telepített itatóért dicséret jár, mert már eléggé szomjas voltam. Sokkal izgalmasabb az még épülõ, de már aszfaltozott (kopóréteget még nem kapott) szakasz Bordánytól délre (E-F). A beruházás költségét nem lelem.

Származási hely: Majsa kör

Az útalap viszon elég meggyõzõnek tûnik.

Származási hely: Majsa kör

Van azonban egy érdekes sikán, ahol elég látványosan a semmit kerüljük meg, de izibe.

Származási hely: Majsa kör
Származási hely: Majsa kör

Bár sehol sincs kitáblázva, hogy építési területen haladunk, a kopóréteg hiánya miatt az aknatetõk még nincsenek szintben, továbbá az átereszek fölött nincs aszfalt. Tehát ésszel.

Származási hely: Majsa kör

A létesítmény vége már megint egy kanyarban van - ismét a klasszikus "szeparáljuk a kerékpárost, mert úgy biztonságosch, de adjunk lehetõséget, hogy elgázolják" szabály. Genius.  

Összességében elmondható, hogy a megye egyik legösszeszedettebb kerékpárútja a Bordány-Üllés, már csak annyi kéne, hogy összekössék a Sziksósig kész szakasszal. Majd fogják a munkagépeket és Dorozsma határától Szeged belvárosáig beszántsák a meglévõ kerékpárutat, bevessék virággal és a kerékpáros ott közlekedjen, ahol a helye van: az ÚTTESTEN.

Pozitívum, hogy ez a szakasz sehol nem vált oldalt (szemben Dorozsmával, ahol igen és emiatt és a trehány kialakítás miatt sajnos volt már emberhalál), a burkolat nem olyan toldozott-foltozott, mint az 55-ös vagy a 43-as mentén, nem ér véget egy mocsárban és az úttesten nincs "kerékpárral behajtani tilos" tábla, a fák sem nyomták fel, mint a 47-es és az 55-ös mentén. A kerékpárosok kivilágítottsági szokása nem tudom, mennyiben változott az infra hatására - az M5-Mórahalom-Ásotthalom keróút tesztelése során a kivilágítatlan kerósok garmadája (volt egyáltalán kivilágított rajtam kívül?!) a frászt hozta rám. Ez mondjuk nem feltétlenül az infrastruktúrát építõ-megrendelõ-tervezõ-engedélyezõ személyek sara.  

Van érdekes sztorid? Írj nekünk! Olvasói leveleket a szegedbicaj@gmail.com -ra várunk!


A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr864809265

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Találtam egy frankó cukrászdát Kiskunmajsán :D 2012.09.28. 23:59:04

117km, 4:31, 45,4km/h max, 25,7km/h átlag Mint azt tudjátok, tegnap volt Mártélyon a Bodnár Bertalan teljesítménytúra. Péntek este szépen fel is készítettem a Cobrítát a nagy napra, beállítottam a féket, felragasztottam a pótbelsőt és a javítóegységet...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.09.28. 23:57:02

Úgy érzem, ismét objektív és pártatlan poszt hagyta el billentyűzetemet :)

ivan_v 2012.10.04. 12:23:23

Bordányban, ha Üllés fele tartasz van egy nagyon rosszul belátható kereszteződés. Talán a dózsa téri sarok lehet. (valami piac szerű rész van ott)A sarki ház miatt szinte csak az utolsó pillanatban észlelheti a kerékpáros valamint az autós is a másikat. Valamint a gépkocsik részére kirakott stop tábla ellenére hajlamosak a helyiek igen nagy sebességgel bezuhanni a a kereszteződésbe (főleg a jobbra kanyarodnának mivel az üllés felől érkező forgalmat jól láthatják)Erre érdemes odafigyelni és óvatosan megközelíteni.
süti beállítások módosítása