2011.08.15. 16:08
Szállj ki és told át a zebrán - az autódat!
Sokan fennen hangoztatják, hogy a zebrán átbiciklizni milyen veszélyes, szemérmesen hallgatva a gyalogosgázolásokról. Mindenféle KRESZ szabályokat írogatnak (pl. 54.§ egyik bekezdése). Persze autóból osztják az észt, holott autóval folyamatosan lehet haladni a városban, és nem vezet az út zebrára. De mi van, ha mégis? Akkor tolni kell az autót? Leleplező videó!
Valójában persze egyik járművet sem kell áttolni. Ha útkereszteződésbe zebrát festenek, attól a járművekre a maguk szabályai vonatkoznak, tehát pl. táblákkal szabályozzák az elsőbbséget, vagy jobbkézszabály van. Ezért van macisajt tábla sok bicikliúton a zebra előtt, és ezért van a szegedi Oroszlán utca és Oskola utca sarkán, ahol a felvétel
készült.
Persze minden közlekedő hülye és felelőtlen, és senki nem tudja a szabályokat, de azért jó magyar módra kiosztják egymást. Mindenféle KRESZ szabályokat írogatnak, vagy ordibálnak az utcán egymásnak, miközben fogalmuk sincs róla, hogy mit jelentenek. A végső érv a józan ész szokott lenni, ami persze nem más, mint az őserdei ököljog logikája, a gyengébb kussol, és lapít. De senki nem veti föl, hogy esetleg az a hibás, aki a bicikliseket járdára szoktatja, és zebrára vezeti. (tervezők, közlekedési hatóság, stb.) Mert ha ez kiderülne, talán nem csak bűnbakok lennének, hanem valódi felelősei a bajoknak. És még talán meg is oldaná őket valaki.
33 komment
Címkék: kresz belváros sajtofigyelo
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bbandi 2011.08.15. 16:54:24
tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2011.08.15. 19:13:10
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.08.15. 21:45:14
Elgondolkoztam, hogy lovagolunk itt szavak értelmezésén a KRESZ-ben, általánosítunk, hozunk fel példákat mindenki hülyeségére, és közben elfelejtjük a legfőbb szabályt.
Ami nem más, mint a józan ész.
Ugyanis mindegy, hogy tolnom kell-e a bringát, vagy elsőbbségem van-e. Hiszen ha nem kéne leszállnom, és elsőbbségem volna, az azt jelentené, hogy 30-40 km/val, szétnézés nélkül átszáguldok a zebrán? Frászt (hacsak nem felelőtlen szuicid hülye vagyok).
Szabályoktól függetlenül a lényeg az, hogy körültekintően és odafigyelve közlekedjünk. Józan eszünk birtokában. A zebrán ha tekerek, lassan és óvatosan, az nem tudom, miben különbözik attól ha leszállok. (Azon kívül, hogy utóbbi esetben több helyet foglalok el.)
Az autósok rühellik. Ugyanis ők NEM azt akarják, hogy toljam a biciklit a zebrán (sőt, a falra másznak tőle, mert ők sietnének, az autósnak minden másodperc számít, mint tudjuk ;-)). Az autós AZT nem akarja, hogy túl gyorsan érkezzek a zebrához, mert az neki váratlan, és fél (hogy összekarcolom a kasztnit :-)).
Vagyis, ha a valósághoz igazítom a KRESZ-t, akkor az volna a jó megoldás, hogy a zebrán NEM kell leszállni a bringáról, viszont legfeljebb 10 km/h-val hajthatok át rajta. (És mielőtt valaki azt mondja, nem ez nem jó, mivel a bringán nincs sebességmérő, nem kötelező tartozéka, annak azt mondom, az 5-10 km/h nagyon jól viszonyítható egy gyalogos sebességéhez. A legtöbb bringás érzi a különbséget az 5-10 kmh/s csorgás, és a 20-25 km/h haladás (átlagos városi bringásra gondolok) között. Vagyis a rendőr kiállhatna zebrára szegezett traffival, a bringásokat mérve, ha 15 km/h-ra állítja, akkor teljesen jogosan büntethetne.
És ugyanez kéne sétálóutcára is. Ahol szintén NEM a bringással van a baj (aki nem szállt le), hanem az ész nélkül száguldozó biciklissel. Ami nem ugyanaz, és nem kéne általánosítani. (Hogy aktuális példát hozzak, azért mert hajléktalanok megöltek négy embert, nem kéne az összes hajléktalant üldözni.)
Lehessen max 10 km-6val gurulni a sétálóutcán, ha a forgalom engedi, aki száguldozik, állítsák meg, büntessék meg (mert tényleg veszélyes sok gyalogos között gyorsan tekerni).
Mert az is nyilvánvaló, hogy pl. a Kárász utcán, ha akkora a gyalogosforgalom, úgyis leszállok, mert nem lehet úgy bringázni (ez szokott lenni a Dugonics téren egy-egy fesztiválnál, hiába ott megy a kerékpárút - amit kedvesen évente többször, pedig közterület, lezárnak - akkor sem tudnék átmenni bringán ülve, tekerve normálisan, ha akarnék. Én ki szoktam olyankor kerülni.)
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.15. 21:50:03
Higgadt érv. Tudok vele azonosulni.
---
" amit kedvesen évente többször, pedig közterület, lezárnak "
Autóval járható utakat is szoktak lezárni.
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.08.15. 21:53:54
Nem értem.
Ja, kétlem, hogy autóutakat olyan gyakran és olyan természetességgel zárnak le, mint itt a város legfontosabb kerékpárútjait összekötő szakaszt.
Mintha Pesten két hidat lezárnának évente ötször, alkalmanként egy hétre.
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.08.15. 21:57:20
A józan ész pedig nem járműtől függő kellék. A gyalogosnak hiába van elsőbbsége a zebrán (és neki nem kell leszállni semmiről), az nem jelenti azt, hogy mereven a lábát nézve, birka módra lelép. Már ha eszénél van, ugye.
Általánosságban a bicikliseket szidni - mert van pár hülye (van bőven, én is fejbeverném azokat, aki stop és elsőbbségadás táblánál simán, szétnézés nélkül keresztülmegy, ó hányszor látok ilyet, és mekkora mázlijuk van) botorság. Egy rövid sztori. A Centrumnál (Szeged), a 83-as busz kanyarodott be a körútról. Előtte a zebrán, neki pirosnál azért is elindult egy fickó. Busz vészfékez, dudál. Pasas megáll, beint, és sétál tovább.
Namost ugye senki nem gondolja, hogy ha ezt az ipsét biciklire vagy autóba ültetem, akkor ott majd óvatosan, figyelmesen fog közlekedni. A hülyék mindig hülyék. Nem a biciklisták hülyék. És nem az autósok. És nem a gyalogosok. A hülyék a hülyék, mindegy hogyan és mivel közlekednek.
A KRESZ-ről: Azon el kéne gondolkozni a jogalkotóknak, hogy ha egy adott helyen a közlekedők túlnyomó része szabálytalankodik, akkor ott a szabályozással nincs valami rendben. (lásd pl. városszéli ipartelepek, ahol 50-nel kéne menni. Senki nem megy annyival. A rendőrök meg mérnek.)
Mint amikor járdát építenek. Az emberek meg kitaposnak egy ösvényt odább. Hát ha egyszer nem arra járnak, hanem erre. Talán figyelembe kellett volna venni a járdaépítésnél, hogy merre járnak.
Tudok egy kereszteződést kétszámjegyű főúton (nem mondom meg hol van, mert a rendőrök ebből simán összehoznák az államháztartás hiányát), ahol az egyik irányban egy falu van, a másik oldalon meg a vasútállomása. A kereszteződésnél van egy 60-as tábla. SOHA SENKI nem lassít. Miért? Mert az út tökegyenes, jól belátható, és ami a legfontosabb, keresztforgalom akkor van, ha épp vonat jött, mennek be a faluba. Ami napjában párszor van. A vicc: előzni tilos tábla meg nincs, pedig az akkor is kéne, ha a 60-as nem volna.
Szegeden meg tudok egy utcát, ami egyirányú, de a biciklisek 90% a tilos irányból jár be. Miért? Mert szabályosan sokkal hosszabb, tolni kell sokat, jókora kerülő. Ja, és ami fontos, ez nem átmenő forgalom (azt az autósok szokták, persze ők is tilos irányból :-)), hanem célforgalom. És az elmúlt 20 évben nem volt az utcában kerékpáros gázolás. Már régen ki kellett volna tenni a kiegészítő táblát, hogy be lehet hajtani biciklivel a tilos irányból.
De itt is jön a józan ész. Azért mert kint van (volna), attól nem fogok csukott szemmel bebiciklizni. Ugyanúgy mint eddig, lassan, figyelve, szükség esetén lehúzódva. Csak immár szabályosan.
Bocs a hosszúért, kijött.
Aki bírt követni, köszönöm a türelmét
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.15. 21:58:52
Bevallom nincs szegedi helyismeretem, de pl Bp-n a Lánchidat zsinórban lezárták tavaly nyáron minden hétvégén.
Vagy a legforgalmasabb és zavarérzékenyebb kereszteződés az Astoria, ahol rendszerint pártrendezvény van.
Nyáron az Andrássy úton vonul minden hétvégén valaki.
Nem folytatom. Nem fenékig tejfel senkinek.
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.08.15. 22:00:25
A F**A****S*Z***I** szó nem tetszett neki, ez volt a pasas helyén. Okos. Nagyon. Legalább aláhúzná, különben miből jöjjek rá, hogy neki az '~ürge' szó sérti az állatvédelmi törvényt.
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.08.15. 22:04:13
Parancsolj: vezetek.blog.hu/2011/05/20/hidivasar_revisited
tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2011.08.15. 22:35:15
Normáliséknál ez így is működik:
tizpercbringa.blog.hu/2010/08/18/fedezd_fel_a_kulonbseget
ex-dr. vuk 2011.08.15. 22:59:42
igazabol en sem ertem, hogy az autos trollok miert ragaszkodnak az attolashoz, hisz az nekik sem jo.
Igazabol az a lenyeg, hogy az adott helyen kinek van elsobbsege, es nem az h le kell-e szallni. Ha nem szallsz le, nem bizots h elsobbseged lesz. Ha nincs, akkor ugy kell megkozeliteni a keresztezodest (zebra vagy sem). Szoval a gond az van, hogy sokan azt hiszik, hogy a zebran keroval is elsobbseguk van, inkabb ezt serelmezik. A megoldas persze nem az h le kell szallni hanem hogy elsobbseget kell adni (ami feltetelezi a csokkentett sebesseget es odafigyelest). Persze a masik oldalrol meg azert nem ertem miert akarjak h szalljak le, ha ugy se kapok elsobbseget ;)
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.08.16. 20:44:01
2011.08.16. 21:32:07
Tévedsz amikor ezt írod. "Az autósok rühellik. Ugyanis ők NEM azt akarják, hogy toljam a biciklit a zebrán ..."
Bár nem szép dolog általánosítani, de azt írhatom, hogy a meghatározó tapasztalataim alapján az "autósok" csak egyet akarnak, hogy ne is létezzél.
Ugyanis mindig olyan szabályokat alkotnak és magyaráznak, néha kiabálnak a kerékpárosoknak, ami nekik teremt vagy tart fent kényelmes helyzetet.
Ezek együttes kielégítése, megítélésem szerint, sokszor csak a nem létezéssel elégíthető ki.
Egyet viszont nagyon elfelejtenek.
Ha én nem kerékpározom, akkor holnaptól én is gépkocsival araszolok előtte és akkor az ő sora lesz lényegesen hosszabb minden reggeli csúcsban. Miattam nem fog találni szabad parkolót a közelben é a gyereke idő előtti halálát is az én járgányom fogja okozni légszennyezés formájában.
Ennyi.
Ráadásul vannak köztünk annyira hülyék is, akik nem hogy a kerékpárosokat szólják meg, de még az autózás mellett is érvelnek.
Értik ugye?
A saját "autós" közlekedési lehetőségeiket csökkentik önnön maguk azzal, hogy korteskednek, népszerűsítik a gépjárműhasználatot.
Hát noooormális???? :)
2011.08.16. 21:34:31
Bár nem látszik, de ráadásul emelkedőre kellett tolni, bizomány! :)
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.08.16. 21:37:03
atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2011.08.16. 22:01:09
cso zsi 2011.08.16. 23:45:11
Az, hogy egy utca/kereszteződés felére gyalogátkelőt festenek, vagy közlekedésszervezési hibát, vagy sétálóutcát feltételez.
Ez utóbbinak nem sok nyoma van ( a videón nem látszik tábla, ami erre utal), marad az előbbi. A gyalogosátkelő másik vége, ha jól tudom, a szemközti lakóház kocsikijárójával esik egyvonalba.
Tehették volna a gyalogátkelőt a kereszteződés utánra, és az egész baromság nem lenne téma.
2011.08.17. 13:12:06
Teljesen jó ötlet, nekem is tetszett a trolin.
Én a fentebb említett drasztikusabb szöveget használnám, kár, hogy hosszú.
Az igazi Trebics 2011.08.17. 20:02:27
Most meg itt moralizálgatumk, hogy á, nem is jó az autósnak ha leszállunk? Hova lett a forradalmi hevület elvtársak?
Aki meg a kerékpárosokat a járdára szoktatják, azok pont a kerékpárosok. Évekig verték az asztalt, követelték maguknak a kerékpárutakat.
Csakhogy egy városban normális kerékpárúthoz szélesíteni kellene az utcát, pár száz házat kisajátítani, lerombolni. Hát tessék, kaptak egy csíkot a járdánól, hiszen az a legfőbb érv, hogy az úton veszélyes. De a járda sem jó, építsünk felüljárót?
Ha valahol - az általában nem túl jelentős - költségvetésből kiszorítják az önrészre valót, pályáznak és nyernek, megépül a kerékpárút, az nem jó, mert nem aszfalt, hanem az időtállóbb, könnyebben karbantarthatóbb térkő, és a sok mazsola miatt egyébként sem lehet gyorsan menni, nem lehet elérni a pulzusszámot, meg különben is a versenyen is bolyozni szokás, úgyhogy maradnak az úttesten.
És ezek után még csodálkoznak, ha elhangzik a kérdés: hát a f.szom nem kéne?
TZiky 2011.08.17. 20:49:29
Tévedsz. Az "index főoldalról betévedt sok pesti" csak hivatkozott a KRESZ-re, de a pontos helyét egyik sem tudta megmutatni.. Amikor meg a dolog nyelvészkedésbe ment át, akkor nem tudtak mit mondani arra, hogy a gyalogútnál és a gyalogos övezetnél a KRESZ miért nem hagyatkozik pusztán a " gyalog" nyelvtani jelentésére.
"hát a f.szom nem kéne?"
Nem, mert kevesebbet ér, mint a lakott területen belüli, kereszteződésekkel sűrűn megszakított kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút. Márpedig a lakott területen belüli, kereszteződésekkel sűrűn megszakított kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút a konfliktusvizsgálatok alapján rosszabb, mintha nem lenne.
Üdv:
TZiky:-))
szegedbicaj 2011.08.17. 21:36:57
Amúgy olyan fokon vagy tájékozatlan, hogy azzal csak magadat égeted.
CSI
Intizar 2011.08.17. 22:40:21
Intizar 2011.08.17. 22:41:01
Dev Null 2011.08.19. 09:30:37
Szerintem csak azért, mert zebra, értelmetlen leszállásra kényszeríteni a biciklist, de 30-cal átzúgni meg életveszélyes. Ha lelassítunk annyira, hogy az autósnak - aki alapvetően zebrán leginkább gyalogos forgalomra van hitelesítve - legyen ideje észrevenni, hogy ott van valaki, akkor nem kellene ebből problémát csinálni.
Fiatal és nagyon szép hölgyet viszont csaknem elcsaptam nem is rég, mert takarásból elém kerékpározott, ráadásul nem is a járdáról, hanem a zöldterületről mellette. Na ilyenekkel lehet a kerékpárosok ellen fordítani a közvéleményt!
2011.08.21. 21:16:48
Ez nem igaz, de biztos megkönnyebbültél hogy kiírhattad magadból.
bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.08.24. 10:12:48
És igen, a rohadt biciklis már megint zebrán bringázott, a szemétje, tilosban, pfúj.
Holott csak hülye volt, mert nem nézett szét, amit megtehetett volna gyalog is, vagy babakocsival, esetleg kerekesszékkel... Nem a bicikli a lényeg itt.
De ezt a szemellenzős DM sosem veszi észre, mindig kerékpárosellenes volt. (A magyar Amszterdamban, mi?)
misi107 2012.07.11. 12:41:22
2012.07.11. 22:45:08
Sajnos, hiába olvastam vissza a réges régi előzményt, akkor sem értem, hogy melyik állításomat tartod sarkosnak.
Persze tudom, hogy általában mindegyik az. Ez az én stratégiám. :) Szélsőséges, sarkos gondolatokkal operálok, mert remélem hogy az több embert ösztönöz majd gondolkodásra, mondhatni provokál.;)
Ha esetleg ez "(...) Ráadásul vannak köztüNk annyira hülyék is (...)" volt félreérthető, akkor bocs.
Ott továbbra is az "autósokról" írok, csak jelezni akartam, hogy én oda is tartozom (olykor-olykor).
Utolsó kommentek