Kicsit módosult a helyzet a Gyálarét – Hattyas – Alsóváros kerékpáros útvonal tervezése kapcsán. Kiderült, hogy a kezdetektől fogva eldöntött valaki mindent. A lakosság a legjobban teszi, ha nem tud semmiről. 600 millió forintunk a tét, ilyenkor jobb, ha nem szólunk bele, mire költik, mert nem tudjuk, mi a jó nekünk. A dolgok gengsztertempóban történnek, de próbáljuk követni, tartsatok velünk! 

Valaki már döntött, mielőtt kérdezett volna

 

A valaki Hüvös László képviselő volt, aki felismerve, hogy a kiskertekben élőknek ígért járdát csak a kerékpáros közlekedésre szánt uniós pénzből tudja megoldani, elment a Városfejlesztési Irodára, ahol lezsírozta, hogy a bicikliseket járdára vezetik. Ez köszönőviszonyban sincs azzal a koncepcióval, amit a képviselő kapott a kerékpárosklubtól, és aminek látszólag úgy örült anno. A Vagyongazdálkodási Bizottság ezután jött a képbe, amely végül rábólintott a tervezésre. Az ülés jegyzőkönyvét itt olvashatjátok. Az infrastruktúra jellegére vonatkozó programot kapta meg a Pólus, hogy kiválasszák hozzá a tervezőt, a Magyar Kerékpárosklub csak ezután kapta meg a vázlatos terveket, melyeken a csomóponti átvezetések még nem voltak kidolgozva, de az infrastruktúra jellegén már nem lehetett módosítani.

Pedig hát a csomóponti átvezetések

Azokból lesz több is, pedig ezeknél történik a legtöbb baleset. A biciklseket konkrétan keresztbe vezetgetik az úttesten, amiről leterelték őket a járdára. Ennek ugyan semmi pozitív hozadéka nincs, de a választókat lehet kábítani a kerékpárutak hosszával. A Tompai kapu út korábban részletezett problémája sem szűnik meg, bár a képviselő szerint igen, ha mást nem, villogó sárga lámpákkal, nyomógombos zöldkérő lámpákkal, és egyéb roppant drága, és fölösleges létesítményekkel. Már konkrétan kirajzolódnak a leendő biciklisdaráló helyek, a szőregi mintára újabb biciklis akadálypálya készül, a zöldfelületek jelentős pusztításával. A tervezéssel sietni kell, mert a következő uniós ciklusban be kell nyomni a projektet, ha a fene fenét eszik is.

A használók, az emberek

Ők nem tudnak semmiről. Lakossági fórum erről nincs, nem is lesz. Most dől el, hogyan fognak sok-sok éven át közlekedni az Ő pénzükből épített környezetben, de nekik ebbe egy fikarcnyi beleszólásuk sincs. Jobb, ha nem is tudnak róla. Utólag majd megtudják, és örvendezhetnek a friss aszfalt felszálló gőzétől elkábulva, panaszaikkal pedig lekoptatva, hogy már nincs mit, és nincs miből módosítani. A Horgosi úti kerékpárútból valószínűleg nem lesz semmi, a nyomvonal az Alsónyomás soron lesz kijelölve, B+R és társai, hogy valami elektromos tömegközlekedést is belekavarjanak a dologba. Ömlik tehát a pénz, majd megtudjuk mibe. Amiről persze senki nem beszél majd, hogy egy jószerivel teljesen baleset- és konfliktusmentes útszakaszról van szó, ahol békében megférnek egymással a közlekedők. Járda tényleg kéne,de csak gyalogosoknak, biciklisek nélkül.

A módosult menetrend tehát

  1. Hüvös László képviselő eldönti a lényeget a Városfejlesztési Irodán (kész, 2012. november eleje körül)
  2. Vagyongazdálkodási Bizottság rábólint, hogy engedélyezési tervek készüljenek (kész, 2012. november 12. - 25-1026/2012. (11.12.) VB. sz. HATÁROZAT)
  3. Kerékpárosklubot értesíti a képviselő, hogy a Pólus intézi a terveztetést (kész, 2012. november 12.)
  4. Pólus értesíti a Kerékpárosklubot, hogy még az idén (2012-ben) el kell végezni a tervezést, lesz bejárás is, közben ajánlattételi felhívást bocsát ki a tervezésre, melyre tervezők jelentkezhetnek. (kész, 2012. december)
  5. Érdeklődésre, és a biciklis aggályok jelzésére közli a Pólus, hogy hol van még a bejárás, még majd csak akkor lesz, ha már megvan a tervező, 2013 márciusig kell elkészülni a terveknek (kész, 2012. december)
  6. Tervező kiválasztása megtörténik, aki rögtön előzetes vázlatot készít, ami már december végére kész is. (kész)
  7. Kerékpárosklub megkapja a vázlatos tervet, és a koncepcióban kapásból rengeteg hibát talál. (kész, 2013. január 8.)
  8. Hüvös László közli, hogy 600 millió forintos beruházás a tét, sietni kell, a szakértők tudják mi kell, az emberek ne szóljanak bele, minden panasz meg lesz oldva, de az infrastruktúra jellegén nincs már mit változtatni. (kész, 2013. január 25.)

A folytatás korántsem biztos, és képlékeny:

  1. A tervező és a Pólus munkaidőben megtartja az egyeztetéseket, és a vonalbejárásokat, amin civil nem tud részt venni, mert dolgozik, de ha mégis, apró, jelentéktelen észrevételei lehetnek.
  2. Megy majd a kakafűrészelés a műszaki megoldhatóságokról, és arról, hogy mit, miért nem lehet megcsinálni, végül születik egy kínmegoldás. Tervező tervez.
  3. Az engedélyezés lemegy, és az NKH persze gond nélkül engedélyezi a terveket, mert miért ne.
  4. A tervek fiókba kerülnek, és várják az uniós pályázatot, a képviselő közli a járdára áhítozókkal, hogy már folyamatban az ügy. A bizottságok rábólintanak, a közgyűlés is, megint bővül a biciklis hálózat.
  5. Uniós pénzt megítélik, jön a közbeszerzés, aminek sajátosságai és a magyar gyakorlat alapján folytán a pénz jókora része elfolyik ide-oda, de papíron minden rendben lesz.
  6. Megindul a kivitelezés, kivágnak csomó fát, túrják a földet, anyagot kispórolnak, a Térségi Tükör, Szegedi Tükör és más pártok, és helyi kiskirályok által közpénzből finanszírozott propagandalapok fényképes riportot közölnek, hogy a kerékpáros kánaán a küszöbön áll, és még járda is lesz, évszázados álom válik valóra, bla-bla. A Kerékpárosklub talán benyüsszent valamit, hogy 40 éve elavult a koncepció, szakmailag rég meghaladott, nagyobb lesz a balesetveszély, de erre senki nem figyel.
  7. A kivitelezés elkészül, megint propaganda, szalagvágás, szenteltvízlocsolás, kivezényelt gyereksereg, a bicikliseket rákényszerítik a létesítményre. A többség örül, végre teljesült az álom, inkább meghalnak balesetben, de legalább nem kell az 50-nel száguldó autók között biciklizni. (leszámítva az átkeléseket, de az csak reflex kérdése)
  8. Az első hó még be sem fedi az egészet, hogy aztán persze ne takarítsák, amikor elgombázzák az első bicikliseket a képtelenül hülyén kialakított átvezetéseken. Jogosítvány hiánya az oka mindennek, nyilván. 
  9. Opcionálisan némi lakossági panasz lehet, a gyalogosok, a biciklisek és az autósok egymás torkának eshetnek, hogy mindenki cikázik, megy, császkál, ténfereg, mint az állat. A biciklisek ott is járdán mennek, ahol nincs kerékpáros tábla. Módosításra nincs pénz, minden megfelel az előírásoknak, a közlekedési morál az oka mindennek a biciklisek hülyék, a gyalogosok gonoszak, az autósok vadbarmok.
  10. A fagyökerek szétnyomják a létesítményt, a fagy végzi a dolgát, a sarat felhordják a kiskertekből, kavics, és sár az aszfalton, a balesetekről nem számol be az újság. Panaszra a válasz: a karbantartásra sajnos nem ad az unió pénzt, az útfenntartó meg szegény, mint a templom egere. A kormány a hibás, a polgármester, a másik oldal, a valóság meg az, hogy a karbantartási pénzeket a látványos propaganda-beruházások pályázati önrészére nyomják inkább, amúgy sem lenne elég az isten pénze sem, hogy karbantartsák a sok tákolmányt. 

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedbicaj.blog.hu/api/trackback/id/tr515044979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ex-dr. vuk 2013.01.28. 21:11:15

Ez most hanyadik ilyen, ami igy valosul meg?

Dova (törölt) 2013.01.28. 21:14:40

Szép, alapos "munka" Imi. Grat!

Dova (törölt) 2013.01.28. 21:15:44

@ex-dr. vuk: Fordítva Vuk! Volt-e olyan, ami nem így valósult meg?

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2013.01.28. 23:33:36

Nagyon drukkolok, hogy ne jojjon ossze az EU tamogatas... Nem ilyenekre kellene forditani. Hanem, mondjuk, a toltesen lenne ertelme. De sajnos a nep kepviseloi nem a hasznalhatosagot keresik, hanem azt, hogy mivel lehet ujabb szavazatokat szerezni... :(

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2013.02.03. 01:39:40

@atomboy: pontosabban: pénzt keresnek járdára és csatornázásra. A láncfűrésszel fagylaltozás esete.

Go Jóska 2013.02.09. 05:12:46

Ha máshonnan nem lehet pénzt szerezni járdára és csatornázásra, ami pedig szintén fontos, még meg is lehet érteni, hogy másfajta pályázatot használnak okosan. De ezt meg lehetne csinálni kultúráltabban is, és még külön pénzbe se kerülne: írják bele a KRESZ-be, hogy a kerékpárutak használata nem kötelező (egyáltalán nem, vagy bizonyos sebesség fölött), aztán felőlem annyi kerékpáros pénzt és úgy nyúlnak le, ahogy és amennyit akarnak!

szegedbicaj 2013.02.09. 15:01:17

@Go Jóska: Ezt is egy megoldás lehetne, bár figyelembe kell vennünk, hogy a kerékpárutat az autósoknak is építik, hiszen ezzel elhitethetik velük, hogy már nem kell biciklisekkel számolni a közlekedésben.

CSI
süti beállítások módosítása